Snaaran Posted December 15, 2014 Share Posted December 15, 2014 Vad säger Kostdoktorn om detta? http://www.svd.se/traning-och-halsa/riskerna-med-sotningsmedel-ar-overdrivna_3886654.svd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 15, 2014 Share Posted December 15, 2014 Även om aspartam (eller andra kemikalier) skulle vara helt ofarliga känns det ändå onödigt. Om man nu inte har ett behov av att äta något sött. Jag avstår oavsett. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted December 15, 2014 Share Posted December 15, 2014 Jag avstår sötningsmedel eftersom jag märkt att min kropp påverkas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 15, 2014 Share Posted December 15, 2014 Vad säger Kostdoktorn om detta? http://www.svd.se/traning-och-halsa/riskerna-med-sotningsmedel-ar-overdrivna_3886654.svd Följande forskningsrapport får åtminstone mig att vara försiktig med för stora mängder sötningsmedel: http://www.nature.com/nature/journal/v514/n7521/full/nature13793.html Även den gode Gudiol säger att han undviker produkter med sötningsmedel antagligen för att han som många av oss andra instinktivt känner att det kan finnas problematiker runt ett flertal av sötningsmedlen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted December 15, 2014 Share Posted December 15, 2014 Följande forskningsrapport får åtminstone mig att vara försiktig med för stora mängder sötningsmedel: http://www.nature.com/nature/journal/v514/n7521/full/nature13793.html Även den gode Gudiol säger att han undviker produkter med sötningsmedel antagligen för att han som många av oss andra instinktivt känner att det kan finnas problematiker runt ett flertal av sötningsmedlen. Nja. Gudiol skriver såhär i artikeln " Jag håller mig ganska strikt till vatten och mjölk. Det är ingen tvekan om att vatten i de allra flesta situationerna är det bästa valet. Men någon gång varje vecka vill jag dricka någon form av söt dryck och då är det alltid dryck sötad med sötningsmedel jag väljer." Om man dricker sötningsmedel någon gång i veckan kan jag ju inte riktigt hålla med om att man undviker det, snarare tvärtom 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 15, 2014 Share Posted December 15, 2014 Nja. Gudiol skriver såhär i artikeln " Jag håller mig ganska strikt till vatten och mjölk. Det är ingen tvekan om att vatten i de allra flesta situationerna är det bästa valet. Men någon gång varje vecka vill jag dricka någon form av söt dryck och då är det alltid dryck sötad med sötningsmedel jag väljer." Om man dricker sötningsmedel någon gång i veckan kan jag ju inte riktigt hålla med om att man undviker det, snarare tvärtom Snarare tvärtom var väl och ta i. Som jag ser det så om man tar något någon gång per vecka så håller man sig "safe" nästan oavsett vad det är. MEN... ...jag får väl erkänna att "undvika" knappast var en korrekt återgivning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted December 15, 2014 Share Posted December 15, 2014 Tror man gör bäst att hålla sig ifrån sötningsmedel. Tycker själv att det är bättre att söta med honung, dadlar, banan eller liknande de få gånger man bakar något, om man tål det. Tycker oftast att allt sötat är för sött och undviker det så mycket jag kan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leifi Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Många LCHF are menar att sötningsmedel lurar kroppen att utsöndra insulin för att det smakar sött. Därför borde alla som har problem med blodsockret dricka lightläsk. Aspartam har inga kända biverkningar och smakar jätte gott. Varför använda metformin som har en del biverkningar om lightläsk fungerar likadant? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Många LCHF are menar att sötningsmedel lurar kroppen att utsöndra insulin för att det smakar sött. Därför borde alla som har problem med blodsockret dricka lightläsk. Aspartam har inga kända biverkningar och smakar jätte gott. Varför använda metformin som har en del biverkningar om lightläsk fungerar likadant? Jag vet inte om du såg länken som jag lade in ovan ... i den forskningsrapporten hittade man att tarmfloran påverkades kraftigt av vissa sötningsmedel...kortsiktigt finns det nog inte några problem med sötningsmedel...det gör det egentligen inte med socker heller. Det är ju de långsiktiga effekterna man är orolig för och då finns det nog goda skäl att inte överdriva sin konsumtion av lightläsk. Mina barn är i 15 års åldern, de dricker gärna mycket läsk, det kan säkert röra sig om 4 liter, till helgerna framför datorerna och de börjar ju närma sig myndighetsålder så man kan ju inte bestämma allt över deras liv...men vi har kommit "överens" om att det i huvudsak ska vara lightläsk..så då vet du vad jag tror är farligast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Många LCHF are menar att sötningsmedel lurar kroppen att utsöndra insulin för att det smakar sött. Därför borde alla som har problem med blodsockret dricka lightläsk. Aspartam har inga kända biverkningar och smakar jätte gott. Varför använda metformin som har en del biverkningar om lightläsk fungerar likadant? Är inte riktigt supporter av detta även om jag förstår resonemanget att lightdryck till viss del skulle ersätta en insulininjektion. Detta kanske är något positivt för en T1D men knappast för en T2D som i stället för insulinbrist kämpar med insulinresistens. Aspartam kan i överdriven konsumtion utveckla in intolerans mot ämnet. En vän till mig snittade drygt en liter lightläsk om dagen under en period i tonåren, i dagsläget reagerar han mycket kraftigt på minsta mängd aspartam och svullnar upp ordentligt i halsen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swedish Paleo Cecilia Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Honung, stevia är hyfsat ok. Speciellt rå ekologisk honung som är obehandlad. Den innehåller antiinflammatoriska ämnen. Finns ett avsnitt av Paleopodden som tar upp sötningsmedel! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Om jag hade kunnat så hade jag hellre valt att söta med frukt och/eller honung. Tyvärr funkar inte detta för mig då mitt sockertroll triggas av detta. Jag väljer därför att dricka lightläsk de tillfällen jag vill dricka läsk. Nu i juletider blir det en del julmust light men resten av året är det kolsyrat vatten som gäller 99 % av tiden. Jag är beredd att ta konsekvensen av dessa avsteg från den naturliga maten. Att de på något plan har en påverkan i kroppen är jag säker på, det är få konstgjorda livsmedel som inte har det. Det är inget som jag försvarar eller rekommenderar om det funkar med naturlig sötma eller osötat, men gör det inte det så kan det vara ett fungerande alternativ. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Nån som vet om aspartam fortfarande är förbjudet i Japan? Har googlat, men inte hittat några bra svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Jag vet inte om du såg länken som jag lade in ovan ... i den forskningsrapporten hittade man att tarmfloran påverkades kraftigt av vissa sötningsmedel...kortsiktigt finns det nog inte några problem med sötningsmedel...det gör det egentligen inte med socker heller. Det är ju de långsiktiga effekterna man är orolig för och då finns det nog goda skäl att inte överdriva sin konsumtion av lightläsk. Mina barn är i 15 års åldern, de dricker gärna mycket läsk, det kan säkert röra sig om 4 liter, till helgerna framför datorerna och de börjar ju närma sig myndighetsålder så man kan ju inte bestämma allt över deras liv...men vi har kommit "överens" om att det i huvudsak ska vara lightläsk..så då vet du vad jag tror är farligast. Håller med dig om att det är svårt att styra äldre barn, man får ju försöka informera och hoppas att de så småningom tänker till och ändrar sitt ätande/ drickande Däremot har jag väldigt svårt att förstå mig på vuxna människor som äter nyttigt, LCHF eller paleo, tränar och försöker att leva sunt och samtidigt dricker läsk till helgen. Hur tänker man där?? Är man sockerberoende kan jag förstå att man tycker om det söta men just sockerberoendet ger ju en ännu större anledning att hålla sig ifrån det, om man regelbundet förser kroppen med sött så är man ju ständigt i sitt beroende. För mig smakar all läsk och liknande äckelsliskigt numera så att jag skulle ta ett glas läsk oavsett sötning är helt otänkbart...det kan ju inte bara vara min kropp som reagerar så? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Frugan och jag har kört hyfsat strikt LCHF i 4 månader nu (10 år utan läsk) och får kväljningar av "normal" sockrade produkter numera. Vi skulle fira Lucia med starkvinsglögg som vi tycker är gott. Fy f-n va sött, tvingade ner en sedan blev det inte mer för oss, fick ett svagt illamående efter. Det blir att bjuda på ;-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Frugan och jag har kört hyfsat strikt LCHF i 4 månader nu (10 år utan läsk) och får kväljningar av "normal" sockrade produkter numera. Vi skulle fira Lucia med starkvinsglögg som vi tycker är gott. Fy f-n va sött, tvingade ner en sedan blev det inte mer för oss, fick ett svagt illamående efter. Det blir att bjuda på ;-) Känner igen det där. Första julen skulle jag pröva någon sked Janssons frestelse, men det smakade ju socker om det då hade jag ätit LCHF i bara 6 veckor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Håller med dig om att det är svårt att styra äldre barn, man får ju försöka informera och hoppas att de så småningom tänker till och ändrar sitt ätande/ drickande Däremot har jag väldigt svårt att förstå mig på vuxna människor som äter nyttigt, LCHF eller paleo, tränar och försöker att leva sunt och samtidigt dricker läsk till helgen. Hur tänker man där?? Är man sockerberoende kan jag förstå att man tycker om det söta men just sockerberoendet ger ju en ännu större anledning att hålla sig ifrån det, om man regelbundet förser kroppen med sött så är man ju ständigt i sitt beroende. För mig smakar all läsk och liknande äckelsliskigt numera så att jag skulle ta ett glas läsk oavsett sötning är helt otänkbart...det kan ju inte bara vara min kropp som reagerar så? Jag tänker så att när jag äter produkter med socker eller andra produkter med mycket kolhydrater så ska det finnas ett mervärde...typ middag på fin restaurang..hemlagad mat där någon ansträngt sig extra...eller ibland för att man trivs med en tradition...typ dricka glögg till advent...samtidigt får man ju gå igenom med sig själv att mängden undantag genomsnittligt handlar om några stycken per månad...annars är det ju inte undantag längre ;-) Att bara dricka läsk för att det är helg verkar ju vara meningslöst tycker jag med...men vi är ju alla olika. :-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 MInns ni denna: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-sotningsmedel-kan-orsaka-diabetes "Sötningsmedel kan påverka tarmbakterierna på ett sätt som leder till ett förstadium till typ 2-diabetes. Det hävdas i en ny stor forskningsstudie. Det är en helt ny koppling som nu görs mellan sötningsmedel och diabetes. Tidigare har myndigheter som testat sötningsmedel konstaterat att de i stort sett inte tas upp av kroppen och att de inte har någon skadlig effekt på människor. Forskarna bakom den nya studien, som ikväll publiceras i tidskriften Nature, har dock tittat på en möjlig indirekt effekt: sötningsmedlens påverkan på de flera kilo tarmbakterier som finns i våra kroppar. Enligt studien så påverkas sammansättningen av tarmfloran på ett vis som kan leda till glukosintolerans – ett förstadium till typ 2-diabetes. – I åratal har forskare varit förbryllade över att konstgjorda sötningsmedel inte tycks bidra till viktminskning, till och med att de kan ha motsatt effekt, skriver de amerikanska forskarna bakom den nya studien." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted December 17, 2014 Share Posted December 17, 2014 MInns ni denna: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-sotningsmedel-kan-orsaka-diabetes "Sötningsmedel kan påverka tarmbakterierna på ett sätt som leder till ett förstadium till typ 2-diabetes. Det hävdas i en ny stor forskningsstudie. Det är en helt ny koppling som nu görs mellan sötningsmedel och diabetes. Tidigare har myndigheter som testat sötningsmedel konstaterat att de i stort sett inte tas upp av kroppen och att de inte har någon skadlig effekt på människor. Forskarna bakom den nya studien, som ikväll publiceras i tidskriften Nature, har dock tittat på en möjlig indirekt effekt: sötningsmedlens påverkan på de flera kilo tarmbakterier som finns i våra kroppar. Enligt studien så påverkas sammansättningen av tarmfloran på ett vis som kan leda till glukosintolerans – ett förstadium till typ 2-diabetes. – I åratal har forskare varit förbryllade över att konstgjorda sötningsmedel inte tycks bidra till viktminskning, till och med att de kan ha motsatt effekt, skriver de amerikanska forskarna bakom den nya studien." Fruktansvärt intressant! Forskning på tarmfloran verkar komma på bred front. Men det skulle vara intressant att se hur insulinnivåerna sett ut för de möss som drack sötningsmedel. Men just att man kunnat se snabba förändringar med fekal transplantation tyder ju på att en insulinkänslighet styrs av bakteriefloran helt klart. Detta skulle även kunna förklara varför rökare som plötsligt slutar ofta lägger på sig mycket vikt: http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130829093032.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted December 17, 2014 Share Posted December 17, 2014 Kanske man får börja sälja sitt poop i framtiden http://www.medpagetoday.com/MeetingCoverage/EASD/22352 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted December 17, 2014 Share Posted December 17, 2014 Kanske man får börja sälja sitt poop i framtiden http://www.medpagetoday.com/MeetingCoverage/EASD/22352 Skulle nästan kunna tänka mig att köpa... (Tål, ej RS eller lactobaciller i tablettform... ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 17, 2014 Share Posted December 17, 2014 Skulle nästan kunna tänka mig att köpa... (Tål, ej RS eller lactobaciller i tablettform... ) Allt går att sälja med mördande reklam ... Fast helst ska "donatorn" vara en ur samma familj, då man då räknar med att man har "liknande" bakterieflora ...hmm ... lite läbbigt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted December 17, 2014 Share Posted December 17, 2014 Allt går att sälja med mördande reklam ... Fast helst ska "donatorn" vara en ur samma familj, då man då räknar med att man har "liknande" bakterieflora ...hmm ... lite läbbigt Hmm...men då skulle det ju kunna vara en med lika "dålig" bakterieflora som jag har... Då vore det ju ingen vits! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted December 18, 2014 Share Posted December 18, 2014 Om jag minns rätt så var det i starten på den studien ett test på sukralos, sackarin och aspartam. Aspartamet gav inte lika stort (säkert) utslag i första försöken och därför gick man endast vidare med de andra två som gav säkra utslag. Observera därför att det är sukralos och sackarin som har gett det redovisade resultatet. Det utesluter självklart inte att aspartam också påverkar tarmfloran. Sukralos (som min mage f ö inte alls klarar av) används knappt längre. Sackarin är också ovanligt att det sötas med framför allt i drycker där aspartam och acesulfam K är de allra vanligaste. Onaturliga livsmedel är sällan nyttiga men ibland kan de vara det bättre valet av två dåliga. Naturliga produkter är inte alltid nyttiga bara för att de finns naturligt vilket t ex flugsvamp är ett praktexempel på. Som med det mesta annat får man göra ett val utifrån sina egna förutsättningar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted December 18, 2014 Share Posted December 18, 2014 Om jag minns rätt så var det i starten på den studien ett test på sukralos, sackarin och aspartam. Aspartamet gav inte lika stort (säkert) utslag i första försöken och därför gick man endast vidare med de andra två som gav säkra utslag. Observera därför att det är sukralos och sackarin som har gett det redovisade resultatet. Det utesluter självklart inte att aspartam också påverkar tarmfloran. Sukralos (som min mage f ö inte alls klarar av) används knappt längre. Sackarin är också ovanligt att det sötas med framför allt i drycker där aspartam och acesulfam K är de allra vanligaste. Onaturliga livsmedel är sällan nyttiga men ibland kan de vara det bättre valet av två dåliga. Naturliga produkter är inte alltid nyttiga bara för att de finns naturligt vilket t ex flugsvamp är ett praktexempel på. Som med det mesta annat får man göra ett val utifrån sina egna förutsättningar. Tror man endast fortsatte att studera sackarin efter att studien på mössen inte visade lika tydlig effekt för varken sukralos eller aspartam. Med andra ord testade man inte sukralos eller aspartam på människor, endast sackarin som knappt används idag... Tycker det är synd att sukralos används så sparsamt här i Sverige (men men, det är väl bra för miljön antar jag?) då den enligt mig sötar klart bättre än aspartam och att sukralos tål att värmas upp. Köpte mig en påse 100g rent sukralos och den har räckt mig i snart ett helt år . Edit: Orkar inte leta upp ursprungskällan så länkar till allas favorit: http://traningslara.se/angaende-larmet-om-sotningsmedel/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nico Posted December 25, 2014 Share Posted December 25, 2014 Är inte riktigt supporter av detta även om jag förstår resonemanget att lightdryck till viss del skulle ersätta en insulininjektion. Detta kanske är något positivt för en T1D men knappast för en T2D som i stället för insulinbrist kämpar med insulinresistens. Aspartam kan i överdriven konsumtion utveckla in intolerans mot ämnet. En vän till mig snittade drygt en liter lightläsk om dagen under en period i tonåren, i dagsläget reagerar han mycket kraftigt på minsta mängd aspartam och svullnar upp ordentligt i halsen. För tydlighetens skull: Även om lightdryck skulle stimulera till insulinfrisättning skulle detta tyvärr inte hjälpa en T1D (Typ 1 Diabetiker), då detta är en Autoimmun sjukdom som leder till destruktion av bukspottkörtelns insulinproducerande celler (betaceller), = det finns alltså inga (eller mkt få) celler att stimulera till insulinfrisättning, hur mycket lightdryck man än skulle häva i sig. En T2D har mycket riktigt oftare problem med insulinresistens.. och har alltså oftast kvar sina betaceller.. om än väldigt trötta sådana. I övrigt ett intressant ämne detta med sötningsmedel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts