Jump to content

Recommended Posts

Det vore kul att höra om det finns någon mer boråsare här som kan tipsa om bra restauranger, fik, mataffärer osv. 

Jag äter lunch på Café Viskan ibland och de har alltid bra LCHF-tallrikar. Vissa dagar har de även något LCHF-"sött" till kaffet som känns mer ok, ibland blir det ju lite trist att bara sitta där med sitt kaffe när andra caféfrossar.

Tidigare fanns ett café som hette Singolo med bra lunchalternativ men det verkar ha bytt ägare och heter nu Café Barracuda. Ingen aning om hur utbudet är där nu... 

Mitt nya favoritställe är Byttorps Finbageri där det alltid finns gott LCHF-bröd. Dyrt men gott emellanåt. De brukar också ha lite bakverksvarianter. Kokosbollarna är superbra tycker jag!

Ica Byttorp hade också fått in en del intressant sist jag var där. Kokosmjöl, mandelmjöl och kokosolja hittade jag i hyllorna. Kul att en sådan mindre affär vågar ta in lite "smalare" sortiment. Personalen där är också alltid lika trevlig och glad!

• Like 2

Maken brukar luncha på Insalata brevid tant grön.... annars fungerar det ju även med Ellagårdens buffe där man kan plocka själv :-) 

Jobbar själv på sjukhuset och när det är nöd äter jag salladsbuffén på lunchrestaurangen eller ber någon gullig tjej på glasgatans café att fixa till en lchf-sallad :)... 

• Like 1

ICA City Centrum har en bra salladsbuffé. Till och med majonäs i en av sina burkar :)

Restaurang Hoven (ridhuset) löser också om du vill plocka bort pasta, ris och potatis om du ber om det. De brukar ersätta det med de grönsaker som de serverar. Funkar ofta väldigt bra!

Hade varit kul om någon restaurang vågar profileras sig lite mer som LCHF-restaurang. 

• Like 1

Ica city Knalleland har allt jag äter inklusive gräsbeteskött från trakten (om man frågar i köttcharken).

Då ska jag ta mig till City Knalleland någon dag :). Bra tips!

Restauranger:

Även om det smyger sig in en hel del av sådant som inte alla magar klarar så brukar det ju funka ganska bra med tapas om man tänker lite. Själv föredrar jag helt klart Babbels tapas.

Syrran bor i Borås så det har blivit några besök på Viskan :)

Är alltid nöjd när jag ätit där. Trevligt ställe och härlig uteservering på sommaren det gillar jag!

Nu ska jag bara fortsätta vänta och leta efter ett bra ställe i Jönköping också...

• Like 1

Det finns ett bra LCHF-utbud på de flesta ställen i stan, bara du säger till och förklarar lite. Bästa är dock
- Viskan och
- Orion (Orions LCHF-tallrik är himla god!).

Jag rekommenderar er att äta på
Georges som ligger på yxhammarsgatan någon kväll - de serverar grillat! De är väldigt duktiga på att byta ut tillbehören så de blir LCHF-vänliga.

Sedan har vi ju självklart
- Byttorps finbageri som har massor med gottigheter á la LCHF. Till exempel hallonmousse med chokladtryffel och kanelbullar, men också två sorters bröd.

Sista tipset blir nog det nya stället
- Divine. Ligger ovanför allégatan nära polishuset. De serverar lyxigt presskaffe du får ta med dig till ditt bord (fyller upp 3 hela koppar från en enpersons-kanna). De kommer gärna ut med lite grädde till dig och så serverar de en lyxig fet yoghurt med jordgubbar, hallon och blåbär! Mums!

Kolla in min blogg om ni vill ha mer tips ;)
http://www.saraforsberg.wordpress.com

• Like 1

Idag var det dags. Var nere på stan för att uträtta lite ärenden och fixa en LCHF-lunch.
Valet föll idag på Orion och den var riktigt bra. 

I och med att jag tog med mig den så fick jag inte hela upplevelsen och än så länge leder Viskan med sina tallrikar.

Det var dock inte sista gången jag köpte från Orion.

• Like 1