Trollmormor

Julgodis för "alla"?

Recommended Posts

Det här kanske inte är något för den som är sockerberoende, men för alla andra. Och ett alternativ till Aladdinasken.

100 gr 85%-ig choklad

50 gr kokosolja

Valfri mängd hackad och rostad mandel

Smaksätt med kanel OCH vaniljpulver.

Häll upp i knäckformar

Jag verkar vara helt i avsaknad av beroendegenen. Mina föräldrar kryssade nog i rätt ruta vid beställningen :P. Och det är jag oerhört tacksam för. Jag åt Citodon i 10 år utan att bli beroende så jag är övertygad om att det stämmer.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på något liknande:

Mörk choklad

Kokosolja

Några droppar pepparmyntsolja

... som alternativ till After Eighten :-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrivit om brottas jag en del med Sockertrollet sen en tid tillbaka (eller egentligen Överätartrollet, inte direkt socker) så för att kunna stå emot annat julgodis testade jag en enkel variant jag hittade hos Cecilia Folkesson. 

Mörk choklad smälts med kokosfett och hälls i ett tunt lager i knäckform. När detta stelnat lägger man i en liten klick/tunt lager jordnötssmör och fyller på med mer ischokladmassa. Man kan om man vill strö på lite saltflingor. 

Jag körde med 85%-ig choklad och jordnötssmör med småbitar av nötter i. Jättegott! I synnerhet kalla/hårda och med salt. Mycket bättre än m&m och pepparkakor med kristyr... 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg