Jump to content

Tråd om kolloidalt silver blev diskussion om alkoholens hälsoeffekter...

The Biochemist

Recommended Posts

Kommentar från moderator:  Inläggen i denna tråd är flyttade från tråden om kolloidalt silver. Denna tråd handlar istället om alkoholens hälsoeffekter. Se Kjell Granellis kommentar nedan. //Peter

Testade silver några gånger för ett antal år sedan men tyckte inte det fungerade.

Om man tittar på forskningen känns som en liknelse med alkohol inte är helt fel ute. Dödar bakterier och kan användas på sår och ytor men skyddar inte mot sjukdom vid förtäring.

Även om silver finns i naturen tillhör det inget av de 40 essentiella näringsämnen vi känner till.

• Like 1

Testade silver några gånger för ett antal år sedan men tyckte inte det fungerade.

Om man tittar på forskningen känns som en liknelse med alkohol inte är helt fel ute. Dödar bakterier och kan användas på sår och ytor men skyddar inte mot sjukdom vid förtäring.

Även om silver finns i naturen tillhör det inget av de 40 essentiella näringsämnen vi känner till.

Fast alkohol ger skydd mot vissa sjukdomar vid måttlig förtäring.

Alkohol (etanol) skyddar mot förgiftning av träsprit (metanol) men annars vet jag inte om jag känner till något mer?

Finns för all del ett antal tveksamma observationsstudier på alkohol och hjärtsjukdom. Men för mig känns det lite som att glasskonsumption orsakar drunkningsolyckor (vilket har en statistiskt säker korrealation).

• Like 1

Alkohol (etanol) skyddar mot förgiftning av träsprit (metanol) men annars vet jag inte om jag känner till något mer?

Finns för all del ett antal tveksamma observationsstudier på alkohol och hjärtsjukdom. Men för mig känns det lite som att glasskonsumption orsakar drunkningsolyckor (vilket har en statistiskt säker korrealation).

Det finns ett flertal väl genomförda studier som visar att alkohol i MåTTLIG MÄNGD, skyddar mot hjärt- kärlsjukdomar, diabetes 2, vissa cancerformer m fl sjukdomstillstånd. Socialstyrelsen anger i de nya kostrekommendationerna för diabetiker att det finns vetenskapligt belägg för att alkohol i måttlig mängd skyddar diabetiker mot hjärt- kärlsjukdomar. Den brittiske vetenskapsjournalisten Tony Edwards har gått igenom massor av studier om alkohol och givit ut det i lättillgänglig form: "The good news about booze." Han har i flera fall kunnat påvisa att resultat som varit positiva för alkohol i många fall tystats ner eftersom det inte är politiskt korrekt att säga att alkohol har positiva egenskaper. Alkohol behandlas på samma sätt som mättat fett: det FåR inte ha någon positiv egenskap. Det finns goda belägg för att personer med måttlig alkoholförbrukning lever längre i genomsnitt än absolutister. Jag rekommenderar Tony Edwards bok. I den finns hänvisningar till alla de forskningsresultat han stöder sig på och det väldigt många.

Håller I och för sig inte med om att alkohol behandlas som mättat fett. Om vi tittar utanför Sverige finns det gott om länder där det är politiskt korrekt att prata positivt om alkohol (däribland EU:s högkvarter). Likaså finns det ingen brist på finansiering till dessa studier (vilket oftast kommer från ett område med kända vindistrikt).

Med det sagt menar jag inte att studierna visar att alkohol inte skulle kunna vara positivt för hälsan. Men med de stuider jag sett blir det närmast parodi att dra några slutsatser åt det ena eller andra hållet. Det gäller för all del de flesta korrelationsstudier. Det var det jag syftade på med att glasskonsumtion korrelerar med antalet drunkningstillbud. Alkoholdrickande korrelerar också med antalet drunkningstillbud men korrelationen till glass är betydligt starkare. Skulle någon göra 100 studier på området skulle vi ha hundra studier som visare att det är värre att äta glass på båten än att dricka alkohol. Eftersom samtliga studier har samma systematiska brist hjälper det inte att det finns ett stort antal av dem det blir liksom inte mer sant bara för det (dvs de visar korrelation men ej kausalitet).

• Like 2

Håller I och för sig inte med om att alkohol behandlas som mättat fett. Om vi tittar utanför Sverige finns det gott om länder där det är politiskt korrekt att prata positivt om alkohol (däribland EU:s högkvarter). Likaså finns det ingen brist på finansiering till dessa studier (vilket oftast kommer från ett område med kända vindistrikt).

Med det sagt menar jag inte att studierna visar att alkohol inte skulle kunna vara positivt för hälsan. Men med de stuider jag sett blir det närmast parodi att dra några slutsatser åt det ena eller andra hållet. Det gäller för all del de flesta korrelationsstudier. Det var det jag syftade på med att glasskonsumtion korrelerar med antalet drunkningstillbud. Alkoholdrickande korrelerar också med antalet drunkningstillbud men korrelationen till glass är betydligt starkare. Skulle någon göra 100 studier på området skulle vi ha hundra studier som visare att det är värre att äta glass på båten än att dricka alkohol. Eftersom samtliga studier har samma systematiska brist hjälper det inte att det finns ett stort antal av dem det blir liksom inte mer sant bara för det (dvs de visar korrelation men ej kausalitet).

Läs gärna Tony Edwards bok. Det finns flera tillförlitliga, kontrollerade studier där som visar på intressanta resultat. Vidare är det värt att notera att socialstyrelsen, som tidigare varit mycket restriktiv till alkohol vid diabetes, nu anser att det finns vetenskapligt belägg för att alkohol skyddar diabetiker mot hjärt-kärlsjukdomar. En annan intressant sak är att flera kontrollerade studier både på människor och möss visar att kalorierna i alkohol inte "räknas". De bidrar inte till viktökning.

• Like 1

Rent biokemiskt bör alkohol kunna ha önskvärda effekter på kortisolet hos någon med kroniskt höga nivåer. Då alkoholen frisätter en rätt duktig mängd dopamin och endorfin, minskar kortisolproduktionen och pregnenolonöverskottet till följd av detta möjliggör bildandet av diverse steroidhormoner som prioriterats ned under tillfällen då kortisolproduktionen är hög. 

• Like 2

Den "gamla" tråden om kolloidalt silver blev plötsligt en rätt intressant diskussion om alkoholens eventuella hälsoeffekter, så jag postar det i en egen tråd.

Det är förmodligen mer relevant för vår hälsa att diskutera alkohol än kolloidalt silver, vars effekter jag personligen måste ställa mig mycket skeptisk till.

• Like 3

Resveratrol in red wine may prevent cancer

http://www.news-medical.net/news/20141204/Resveratrol-in-red-wine-may-prevent-cancer.aspx

"Alcohol use is a major risk factor for head and neck cancer. But an article published in the November issue of the journal Advances in Experimental Medicine and Biology shows that the chemical resveratrol found in grape skins and in red wine may prevent cancer as well."