AnnaSparre Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 En intervju som handlar om sköldkörtelbesvär och bl.a. hur man går till väga när man inte får hjälp inom vården http://4health.se/avsnitt-19-skoldkorteln-allt-om-underfunktion-hypotyreos-med-ewa-berthagen eller direkt via iTunes https://itunes.apple.com/se/podcast/4health-med-anna-sparre/id907951009?mt=2 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnel Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 Tack Anna och Ewa! Denna intervju innehåller verkligen allt: problem med diagnostik, att blodproven missar majoriteten av de sjuka, låg temp, fibromyalgi, felbehandling med SSRI, NDT. Sjukvården missar 75 - 85 % av de sjuka pga nuvarande diagnostik med TSH-prov. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
52jo Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Det här behöver verkligen lyftas fram om och om igen.... Ja hur går man till väga när man inte får hjälp av vården ??? Vid mitt senaste läkarbesök där jag ville att man skulle se på mina samlade besvär så talade läkaren om för mig redan innan jag satt mig på besöksstolen att sköldkörteln vägrade han att resonera. Mina värden låg inom referenserna och då hade jag inga problem. Vilka symptom jag än tog upp så skulle han ändå inte koppla ihop dom med sköldkörteln. Innan jag hunnit börja berätta om symptombilden gav han diagnosen panikångest och ville skriva ut SSRI, Han avfärdade mitt tunna spröda hår och de symptom han inte kunde koppla ihop med stress med en axelryckning och var mest intresserad av mitt höga LDL. Inga nya sködkörtelprover bokades in. TSH och t4 är de enda som tagits Det är första gången under mitt liv som jag blivit så kränkt och så aktoritärt behandlad av en läkare ... Nu sitter jag här och vet varken ut eller in. Jag känner att min kropp inte fungerar... något annorlunda har hänt. Utmattningsdepr har jag haft i många år och jag vet hur den uppträder ... det här är något nytt ... Är det den verklighet som möter sköldkörtelpatienter är det fruktansvärt .... jag hoppas Andreas läser och lyssnar, tar till sig och kanske även ger den här gruppen uppmuntran utifrån sin roll som läkare .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnel Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Det här behöver verkligen lyftas fram om och om igen.... Ja hur går man till väga när man inte får hjälp av vården ??? Vid mitt senaste läkarbesök där jag ville att man skulle se på mina samlade besvär så talade läkaren om för mig redan innan jag satt mig på besöksstolen att sköldkörteln vägrade han att resonera. Mina värden låg inom referenserna och då hade jag inga problem. Vilka symptom jag än tog upp så skulle han ändå inte koppla ihop dom med sköldkörteln. Innan jag hunnit börja berätta om symptombilden gav han diagnosen panikångest och ville skriva ut SSRI, Han avfärdade mitt tunna spröda hår och de symptom han inte kunde koppla ihop med stress med en axelryckning och var mest intresserad av mitt höga LDL. Inga nya sködkörtelprover bokades in. TSH och t4 är de enda som tagits Det är första gången under mitt liv som jag blivit så kränkt och så aktoritärt behandlad av en läkare ... Nu sitter jag här och vet varken ut eller in. Jag känner att min kropp inte fungerar... något annorlunda har hänt. Utmattningsdepr har jag haft i många år och jag vet hur den uppträder ... det här är något nytt ... Är det den verklighet som möter sköldkörtelpatienter är det fruktansvärt .... jag hoppas Andreas läser och lyssnar, tar till sig och kanske även ger den här gruppen uppmuntran utifrån sin roll som läkare .... Först skall du anmäla denne skitstövel till IVO. Sedan är du välkommen till Sköldkörtelföreningens grupp på FB. Där svarar jag och andra kunniga. Få läkare är uppdaterade på den sedan 5 år lägre gränsen för diagnos, ett TSH över 2,5.Vi får rapporter om folk som har över 10 och ändå friskförklarats av läkarna och erbjuds SSRI som inte hjälper. I riktlinjerna för vår i Stockholm står det tom att sköldkörteln skall uteslutas innan man skriver ut SSRI och att SSRI inte har kunnat visa någon effekt i vetenskapliga studier. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnel Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Får man inte hjälp av läkarna så finns det hjälp från hälsokosten och optimal kost, LCHF är en bra grund. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lollo Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Be alltid läkaren ta ett jodprov? Brist på jod kan ge struma. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted December 22, 2014 Share Posted December 22, 2014 jag hoppas Andreas läser och lyssnar, tar till sig och kanske även ger den här gruppen uppmuntran utifrån sin roll som läkare .... Andreas har varit väldigt negativt inställd till privata testföretag och diagnoser som inte hamnar strikt inom sjukvårdens officiella kriterier (även om nyare forskning visat att kriterierna inte stämmer). Möjligen för att undvika att hans lchf-projekt ska betraktas som alternativflummigt och oseriöst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
52jo Posted December 22, 2014 Share Posted December 22, 2014 En anledning till att många vänder sig till privata testföretag och diagnoser är ju att sjukvården inte fungerar optimalt. Vad är egentligen alternativet i dagsläget ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted December 22, 2014 Share Posted December 22, 2014 En anledning till att många vänder sig till privata testföretag och diagnoser är ju att sjukvården inte fungerar optimalt. Vad är egentligen alternativet i dagsläget ?? Vill man ha hjälp måste man ofta vända sig någon annanstans än den offentliga sjukvården, tyvärr. Jag gör det själv. Det är oerhört tråkigt att alternativa vårdval smutskastas av Andreas och andra läkare inom den offentliga sjukvården när de inte kan erbjuda något som är bättre, eller i alla fall lika bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts