Jump to content

Lågt blodtryck!?

Cleppa

Recommended Posts

Hej 

Undrar om ni har lite smarta ideer angående mitt lilla problem.

Jag har på senaste tiden känt mig sliten och även fått avbryta flera träningar redan under uppvärmning. jag inte alls förstått varför utan tänkte först vila mig i form.  Men det blev inte bättre så jag gick till vårdcentralen.

Där upptäckte man att mitt blodtryck var lågt 110/60 ( det är ju inte jätte jätte lågt ) men för mig som alltid legat på gränsen mot högt var det konstigt.  Jag fick göra ett snabb EKG som var normalt och sedan ta lite blodprov.

Jag väntar fortfarande på blodresultaten men doktorn kunde inte förklara dels varför jag hade fått lågtblodtryck han menade i princip att jag nått den åldern?????

har ni några ideer?  han kunde inte heller säga mer än att vila kanske vore bra...

Jag äter en liberal LCHF om det nu spelar någon roll...

• Like 1

Hej 

Jag har på senaste tiden känt mig sliten och även fått avbryta flera träningar redan under uppvärmning. jag inte alls förstått varför utan tänkte först vila mig i form.  Men det blev inte bättre så jag gick till vårdcentralen.

Där upptäckte man att mitt blodtryck var lågt 110/60 ( det är ju inte jätte jätte lågt ) men för mig som alltid legat på gränsen mot högt var det konstigt.  Jag fick göra ett snabb EKG som var normalt och sedan ta lite blodprov.

Jag väntar fortfarande på blodresultaten men doktorn kunde inte förklara dels varför jag hade fått lågtblodtryck han menade i princip att jag nått den åldern?????

har ni några ideer?  han kunde inte heller säga mer än att vila kanske vore bra...

Mitt normala blodtryck är 105/55, lägre än ditt alltså.

Som jag har fått förklarat för mig så är det inte farligt med lågt blodtryck, tvärtom! Belastningen på kärlen är mindre än med högt så riskerna (som finns med högt tryck) är mycke mindre.

Däremot kan det ju kräva en viss anpassning av "rörelsemönstret" - inte rusa upp ur sängen på morgonen, t.ex.

Jag som levt med det hela livet har nog automatiskt anpassat mig till det...

Träning tror jag tvärtom är bra för blodtrycket, men det kanske även där gäller att du får anpassa till vad som fungerar, tills du vant dig.

Möjligen öka saltintaget en aning (kallsupar) - brukar kunna hjälpa mot yrsel.

• Like 2

Hej 

Jag undrar vid vilken ålder man får lågt blodtryck :)  :P

Om du inte äter några mediciner eller lider av några sjukdomar, så är min rekommendation att öka vattenintaget, kanske också med lite extra salt.

Stödstrumpor :o kan också hjälpa till vid lågt blodtryck.

Nu vet jag inte hur länge du ätit lågkolhydratkost, men kanske du har kommit till det "stadiet" där ditt blodtryck har blivit normalt, med tanke på alla som faktiskt får lägga sina blodtrycksmediciner "på hyllan" efter ett tag på LCHF.

Det tar en tid för kroppen att vänja sig med ett lägre blodtryck.

Ett tips inför träningar är att få rejäl "pump" i vadmusklerna innan annan träning.

Långa personer har ofta en större tendens till lågt blodtryck.

Bra att de kollade EKG och tog lite prover, då det är något "nytt" hos dig, annars ska man vara nöjd med ett "lågt" blodtryck :)

• Like 4

Tack för svar.

Jag tycker också principen lågt blodtryck verkar bra men det som "oroar" mig är själva förändringen.  Eller är det bara ett symptom för något annat. Ska google lite på binjure och sköldkörtel och se om något annat stämmer.

Iofs ett ilandsproblem men mår inte bra när jag inte kan röra mig eller träna så mycket som jag vill...