Jump to content

Kan DU se stjärnhimlen?

Syster

Recommended Posts

Låter ganska konstigt tycker jag. Nog för att de flesta i världen bor i stad (mer än 50% - ofta i kåkstäder). Skiftet att fler bor i stad än på landet kom för bara några år sedan så det är inte mycket över 50% som bor i stad. Oavsett var på jorden man bor, om man bor på landet så finns det ju inte så mycket som lyser upp. I fattiga länder bor ju ofta fattiga på landet helt utan elektricitet. Men vad vet jag - det kanske finns någon förklaring. Skulle vara kul att höra den.

• Like 1

Det är lite skillnad när man kommer någonstans där det verkligen är mörkt, även runtomkring. Jag jobbade en vinter i ett mycket fattigt land i Afrika och vilken stjärnhimmel. Ett helt land som i princip inte var upplyst alls på natten ger en annan detaljnivå på natthimmeln.

Har också ibland möjlighet att titta på himlen med bildförstärkare. Då blir allt lite grönt men mängden objekt som man ser är svindlande. Börjar man tänka på det är nog risken stor att man blir lite knäpp. 

• Like 4

Hos oss syns stjärnorna, åtminstone ibland. "Alltså när det är mörkt och klart." Däremot kan man knappt tro, att det är samma stjärnhimmel, som den som syns hemma hos mina föräldrar. Det måste synas minst tre gånger så många stjärnor där! Så nog tror jag att stadsbelysning spelar roll ändå...

• Like 2

Visst kan man se en del stjärnor på himlen även i städer men det går liksom inte att jämföra med hur stjärnhimlen ser ut här hemma, två kilometer från Östersjön och en mil till närmsta gatlykta. Vänner från de stora skogarna tycker emellertid inte att vår stjärnhimmel är nåt attt hänga i julgran.

• Like 1