Jump to content

Rejält ont i huden på LCHF, vad kan man göra?

Antonius

Recommended Posts

Hej alla...

nu är det så att jag har rejält ont i huden det liksom svider, känns stickigt och torrt och liknande... är det något som jag inte tål tror ni? jag är absolut inte i omställningsfasen hade problem tidigare när jag åt kolhydratskost och trodde LCHF skulle hjälpa men icke... har även börjat skippa schampot för det innehåller det starkt uttorkande SLS mm.. så nu när jag tvättar håret så kör jag mer på naturliga kurer..

Vad tror ni det kan vara? det ser ut som jättesmå prickar, jag har ingen lust att smörja med något eller så, vill kunna äta bort det eller få bort det på naturlig väg! men vet inte hur jag ska gå tillväga.. hur bör jag lägga upp en plan för att utesluta möjliga faktorer?

/Lidande Antonius... :(

Vad tror ni det kan vara? det ser ut som jättesmå prickar, jag har ingen lust att smörja med något eller så, vill kunna äta bort det eller få bort det på naturlig väg! men vet inte hur jag ska gå tillväga.. hur bör jag lägga upp en plan för att utesluta möjliga faktorer?

/Lidande Antonius... :(

Jag tycker du ska visa dina utslag för din husläkare eller för personalen på apoteket. Det kanske bara är huden som är torr. Lätt hänt på vintern.

En del smörjer huden med kokosolja, kanske du kan testa om det känns bättre än köpta hudkrämer.

Huden blir torr av inomhusluften nu på vintern, och även om du inte använder tvål när du duschar torkar vattnet ut. Olja kan användas som "tvål" också.

Jo kanske bara är att jag är så fruktansvärt torr... för när jag väntar länge med o duscha så gör det inte ont, men varje gång jag ska in i den förbannade duschen så gör det ont..

är det vattenångan eller själva vattnet som torkar ut? eller båda?

Många i min familj lider av torr hud.. Det blir verkligen värre på vintern. Jag förstår att du vill äta bort bekymret, men du måste nog smörja in dig mer först innan du kan läka inifrån.. Du har ju liksom ett yttre skal som är för skadat just nu helt enkelt.

Det jag fick rekommenderat av allergi och hudmottagningen när min pojke var liten och hade mycket problem är att 2 gånger om dagen smörja in med först hydrokortison (bara på extremtorra huden) vänta i 10 minuter och sedan använda en mycket fet salva. Detta gjorde vi tills "skadan" var läkt och det tog någon vecka. Sedan räckte det med att behandla 2 gånger om dagen med feta salvan.

När du duschar är det bättre att inte ha för hett vatten. Det torkar också ut.

Använd inte tvål utan en duschcreme som är oljebaserad (kolla på apoteket) och inte så starkt uttorkande.

Din kost - och säkert funkar också kokosoljan bra som insmörningsmedel kommer att hjälpa dig, men naturen kan inte alltid jobba i motvind.

Vad berodde min sons allergi på? Överkänslighet mot mjölkproteinet. När det försvann ur kosten slutade huden "återskadas" hela tiden och med ålden försvann känsligheten .Doktorn sa så fint att om man tycker huden ser illa ut, så kan man förstå hur "tarmen" inuti kroppen ser ut.. eller något liknande.. det  yttre speglar det inre..

Hoppas du blir bättre snart, få saker värre än riktigt plågsamt torr hud.

Många i min familj lider av torr hud.. Det blir verkligen värre på vintern. Jag förstår att du vill äta bort bekymret, men du måste nog smörja in dig mer först innan du kan läka inifrån.. Du har ju liksom ett yttre skal som är för skadat just nu helt enkelt.

Det jag fick rekommenderat av allergi och hudmottagningen när min pojke var liten och hade mycket problem är att 2 gånger om dagen smörja in med först hydrokortison (bara på extremtorra huden) vänta i 10 minuter och sedan använda en mycket fet salva. Detta gjorde vi tills "skadan" var läkt och det tog någon vecka. Sedan räckte det med att behandla 2 gånger om dagen med feta salvan.

När du duschar är det bättre att inte ha för hett vatten. Det torkar också ut.

Använd inte tvål utan en duschcreme som är oljebaserad (kolla på apoteket) och inte så starkt uttorkande.

Din kost - och säkert funkar också kokosoljan bra som insmörningsmedel kommer att hjälpa dig, men naturen kan inte alltid jobba i motvind.

Vad berodde min sons allergi på? Överkänslighet mot mjölkproteinet. När det försvann ur kosten slutade huden "återskadas" hela tiden och med ålden försvann känsligheten.

Hoppas du blir bättre snart, få saker värre än riktigt plågsamt torr hud.

Jag provade förut kokosolja och det hjälpte väldigt bra.. eller det lindrade en hel del! men är osäker på om det verkligen bra att smörja in sig med kokosolja? men samtidigt känner jag lite.. vad har jag för val? om jag inte har blivit läkt så måste jag ju prova något annat. Det är mer som att jag har sår nästan i pannan, så torr är jag.. med lite prickar och ditt och datt, väntar jag med duschandet ett långt tag känns det jättebra! duschar jag, PANG! gör ont! men tack för råden :)!

Jo och först och främst har jag svårt att förstå att det kan göra så ont! men verkar som sagt som att huden är kraftigt nedbruten och behöver näring utvärtes som invärtes.. för bara invärtes verkar inte fungera!

Ja.. det är verkligen hemskt när det är för torrt. Smörj smörj smörj.. Använd verkligen hydrokortisonen också.. Mirakelmedel. Härhemma är vi ganska förtjusta i fjantiga body-butters från body shop (ja vi vet att den inte är helt ekologisk och naturlig) , men hederlig fet apotekssalva är inte fy skam.

Vintern är också riktigt elak mot huden med tvära kast mellan temperaturen inomhus och utomhus. Nu har jag själv främst problem med torra händer (jag blir verkligen hjälpt av LCHFs ökade fettmängd..) men om jag inte smörjer in mig ordentligt får jag tillslut typ grina om jag behöver tvätta händerna eller diska.

Ja.. det är verkligen hemskt när det är för torrt. Smörj smörj smörj.. Använd verkligen hydrokortisonen också.. Mirakelmedel. Härhemma är vi ganska förtjusta i fjantiga body-butters från body shop (ja vi vet att den inte är helt ekologisk och naturlig) , men hederlig fet apotekssalva är inte fy skam.

Vintern är också riktigt elak mot huden med tvära kast mellan temperaturen inomhus och utomhus. Nu har jag själv främst problem med torra händer (jag blir verkligen hjälpt av LCHFs ökade fettmängd..) men om jag inte smörjer in mig ordentligt får jag tillslut typ grina om jag behöver tvätta händerna eller diska.

Jo smörjde nyss in mig med kokosolja.. känns redan lugnare.. kokosoljan innehåller ju så mkt bra grejer så det bör ju vara det optimala att smörja in sig med egentligen! och kanske hydrokortison så som du säger! Aj alltså... känner mig helt svedd i ansiktet..

Hej

Jag är Dipl. Aromaterapeut (jobbar med vegetabiliska oljor och fetter samt aromaoljor) och många av mina klienter har stora problem med torrt hud. Du kan enkelt få ordning på detta.

1. Innan du duschar smörj dig med olja/fett, ordentligt och MYCKET
  2. använd inte tvål
  3. i duschen tvättar du dig med en tvättlapp.
  4. lufttorka och smörj dig lätt i ansikte och på kroppen. Du kommer inte att behöva mycket.

De flesta, speciellt män är inte vana att använda olja/fett och äcklas av den oljiga känsla som infinner sig, men lugn. Överflödig olja/fett tar du lätt bort med en fuktig tvättlapp. Oljor som du kan använda är:sesam, macadamia samt kokosfett, allt skall vara kallpressat.

Lycka till

Kan det handla om vitamin- eller mineralbrist ? Jag har haft trasiga torra emellanåt smärtsamma nagelband hela mitt liv och nu när jag börjat äta multivitaminer och -mineraler för att säkerställa att kroppen inte saknar något, så har nagelbanden plötsligt blivit hela och lena, 

Hej Antonius

Om det gör ont, så gissar jag att det inte bara är torr hud som besvärar dig. Visst blir den torrare när man duschar, men det borde ändå inte göra ont, och det borde inte bli röda prickar. 

Min första tanke är att du reagerar för kemikalier som finns i hygienprodukterna. Jag skulle inte försöka behandla problemet genom att tillföra läkemedel med nya kemikalier, inte heller genom att byta till andra sorter (det är nästa steg), utan i stället utesluta flesta möjliga produkter under en tid för att konstatera om det är där felet ligger. Tänk också på att utslag kan ibland uppstå på helt andra ställen på huden än just där ämnet hamnat. 

Adelas tips låter bra, under tiden man provar uteslutningen. Kokosolja är mitt förslag, en del tycker att den funkar som deodorant också. Om du är tvungen att använda någon produkt, försök då hitta en som är känd för att vara allergivänlig. 

På mig räcker det med kallt vatten utan tvål, för att huden ska bli torrare. Men nu är min hud är extremt torr (p.g.a. lindrig ichtyos). Dessutom får jag lätt utslag/eksem av allt möjligt som jag applicerar på huden. Jag gissar att den främsta orsaken är konserveringsmedel, som finns i olika former i nästan allt. 

Om det inte kommer utifrån, så kan det komma inifrån. Jag antar att du redan uteslutit spannmål, då tror jag mejeriprodukter står på tur. 

Det var mina fem ören. 

Hmm, jag har fått klåda och utslag på vissa delar av kroppen varje gång jag har ätit en diet utan pasta/ris/potatis etc. Fick det när jag åt "levande föda" i ett år och har fått det under lchf. Gick ned mycket båda gångerna men vet inte riktigt varför det kliade så.

Hej Antonius

Om det gör ont, så gissar jag att det inte bara är torr hud som besvärar dig. Visst blir den torrare när man duschar, men det borde ändå inte göra ont, och det borde inte bli röda prickar. 

Min första tanke är att du reagerar för kemikalier som finns i hygienprodukterna. Jag skulle inte försöka behandla problemet genom att tillföra läkemedel med nya kemikalier, inte heller genom att byta till andra sorter (det är nästa steg), utan i stället utesluta flesta möjliga produkter under en tid för att konstatera om det är där felet ligger. Tänk också på att utslag kan ibland uppstå på helt andra ställen på huden än just där ämnet hamnat. 

Adelas tips låter bra, under tiden man provar uteslutningen. Kokosolja är mitt förslag, en del tycker att den funkar som deodorant också. Om du är tvungen att använda någon produkt, försök då hitta en som är känd för att vara allergivänlig. 

På mig räcker det med kallt vatten utan tvål, för att huden ska bli torrare. Men nu är min hud är extremt torr (p.g.a. lindrig ichtyos). Dessutom får jag lätt utslag/eksem av allt möjligt som jag applicerar på huden. Jag gissar att den främsta orsaken är konserveringsmedel, som finns i olika former i nästan allt. 

Om det inte kommer utifrån, så kan det komma inifrån. Jag antar att du redan uteslutit spannmål, då tror jag mejeriprodukter står på tur. 

Det var mina fem ören. 

Tack för tipsen! Jao jag är ytterst skeptisk och avog till läkemedel, jag smörjde med kokosolja igår kväll och känner en viss lättnad att smärtan la sig ganska omgående, så något verkade lindra huden som fanns i kokosoljan. Intressant det du berättar, Jao har varit tvungen att ta bort schampo med.. för schampon speciellt med Sodium Laureth Sulfate mördar min hud... Jag funderar på att börja äta en elimineringskost som jag läste om.. En kvinna som jag läste om hade jätteproblem med inflammerad tarm tills läkaren föreslog hon bara skulle äta fisk och smör i cirka 3 veckor en s.k elimineringsdiet för att verkligen bli av med det hela, och hennes problem försvann! kanske är något sånt jag borde göra? för måste få bukt med detta för riktigt jobbigt.. Tack i varje fall!

Kan det handla om vitamin- eller mineralbrist ? Jag har haft trasiga torra emellanåt smärtsamma nagelband hela mitt liv och nu när jag börjat äta multivitaminer och -mineraler för att säkerställa att kroppen inte saknar något, så har nagelbanden plötsligt blivit hela och lena, 

Intressant det du berättar! :), vart brukar du ta för vitamin och mineraltillskott? om du har något märkte att rekommendera? :)

Hej

Jag är Dipl. Aromaterapeut (jobbar med vegetabiliska oljor och fetter samt aromaoljor) och många av mina klienter har stora problem med torrt hud. Du kan enkelt få ordning på detta.

1. Innan du duschar smörj dig med olja/fett, ordentligt och MYCKET
  2. använd inte tvål
  3. i duschen tvättar du dig med en tvättlapp.
  4. lufttorka och smörj dig lätt i ansikte och på kroppen. Du kommer inte att behöva mycket.

De flesta, speciellt män är inte vana att använda olja/fett och äcklas av den oljiga känsla som infinner sig, men lugn. Överflödig olja/fett tar du lätt bort med en fuktig tvättlapp. Oljor som du kan använda är:sesam, macadamia samt kokosfett, allt skall vara kallpressat.

Lycka till

Tack för tipset! :)

Några gånger i livet har jag haft "ont i huden". Fenomenet uppträder inte bara vintertid (även om jag generellt har torr hud och då mer vintertid) och börjar ofta på framsidan låren, efter några dagar vandrar det ut på höfterna för att sen gå upp i ländryggen och sedan försvinna. När det kommer till ryggen blir det små prickar men inget syns därförinnan, det gör bara ont vid beröring (byxor är jobbigt). Nu var det några år sen sist men dyker det upp igen ska jag definitivt prova kokosolja enligt tipsen ovan! Annars smörjer jag med Weledas barnkräm (finns på hälsokosten, Ica (!) eller nätet) då jag ogillar parrafin-krämerna.

Mitt kusinbarn blev bra från sin psoriasis av homeopati efter flera år på verkningslös kortisonkräm. Kanske också kan vara något som komplement till kosten?

Intressant det du berättar! :), vart brukar du ta för vitamin och mineraltillskott? om du har något märkte att rekommendera? :)

Jag äter "Multivitamin för män". Den innehåller alt utom omega-3 

Det finns också "Multivitamin för kvinnor", en variant för yngre och en annan för de mognare årgångarna.