Jump to content

Dietistens råd angående mitt barns kost

Pica

Recommended Posts

Hej!

Min 6-åriga son och jag träffade en dietist. Vi var inte där pga hans övervikt men ganska snabbt hamnade fokus där. Förutom råden att minimera socker, vilket jag absolut håller med om, fick vi rådet att byta ut smör och mjölk mot nyckelhålsmärkt lättmargarin och lättmjölk. Vad tänker ni om det?

Man har bevisat med medicinska undersökningar att mättat fett är nyttigt. Våra hjärnor består till stor av det. Dessutom behövs/finns mättat fett i alla celler i kroppen. Förr trodde man att mättat fett var farligt men "glömde bort" bort att räkna med kolhydraterna som fanns i de feta produkterna när man gjorde forskningsstudier.

Fettet i margarin är mycket hårt behandlat för att likna smör och på vägen har man använt farliga kemikalier som till en del finns kvar i margarinet.

När fetterna härdas, så att de blir hårda, bildas en del nya fetter som kroppen inte känner igen eller kan använda.

Använd ekosmör, kokosolja, fett från gräsbetande nötkreatur och kanske lite olivolja.

Om man inte äter ordentligt med fett tenderar man att bli hungrig på något annat. Då blir det lätt att man tar till de billiga och lättillgängliga kolhydraterna.

• Like 5

Det är givetvis fel sätt att angripa problemet

Ett barn ska inte tvingas svälta bort sin övervikt

vilket blir följden med kaloriräkning och lightprodukter

Tyvärr är det standardråd fortfarande från denna fellärda yrkesgrupp som egentligen är

tränade "bandspelare" med ett förlegat budskap som dessutom inte fungerar

• Like 5

Men nu är det inte dietisten som bestämmer. Det är du. Hon kan tycka vad hon vill. Följ din magkänsla.

Tvärtemot vad många kanske tror så måste vi inte göra som "experterna " säjer. Både maken och jag har fått recept på både det ena och det andra som vi inte hämtat ut :blink:. Och vad vi vet så mår vi bra ändå :P

• Like 6

Det finns en hel del att läsa om margarin vs smör. Du kan kanske börja här: 4health.se/smor-vs-margarin-sa-framstalls-det.

Igår läste jag om margarin och hur det korrelerar med låg intelligens hos barn (på samma sätt som bly i bensin). Och via samma källa om margarin och MS. Men nu hittat jag inte länkarna. Barns hjärnor utvecklas och för det behövs kroppsnaturliga fetter. Hjärnan är fet. Margarin är omestrade konstgjorda fetter.

• Like 3

Du kan väl eventuellt, vid behov, agera medelst lite ledarskapsorienterad psykologi. Fokusera på/inled med det som är rätt och smyg sedan in kritik eller sådant som leder dietisten själv vidare, om möjligt, på det som är uppåt väggarna.

Kort och gott, "ja socker råder ju tu tvivel om är ohälsosamt och olämpligt men som Volek/Phinney/rada-upp-en-helsickes-massa-riktiga-auktoriteter-på-området visat i sin forskning på si-och-så så är ju fetfulla livsmedel som smör och ohomogeniserad mjölk klart att föredra".

Eller så låter du den lilla kugge din dietist representerar av ett väldigt dåligt fungerande maskineri leva vidare i sin skyddade verkstad av inkompetens. Så länge du skyddar dig och din sons hälsa är du på banan och kan skaka på huvudet åt att personen som ska hjälpa DIG och DIN son får BETALT trots SIN brist på verklig yrkeskunskap.

Livet är underbart!

• Like 6

Jag säger jaga sockret först av allt. Barn får i sig enorma mängder socker idag, och det behöver inte alls handla om kakor, godis eller läsk. Jättemånga barn får en sockerstinn frukost med smaksatt yoghurt, sockrade flingor, juice, ja till och med brödet kan vara sockrat. De kunde lika gärna äta en påse godis till frukost. Samma med kvällsmålet. I min erfarenhet är det dessutom så att ju mer socker och kolhydrater man äter till frukost, desto mer kommer man att äta under resten av dagen.

Vad gäller dietistens råd så är ju margarin inte ens riktig mat. Riktig mat består av så lite processade råvaror som möjligt och är helst hemlagad från grunden. Tycker man av nån anledning att smör är jobbigt, typ för hårt att breda på mackor eller nåt, så kan man äta Bregott alternativt laga egen genom att mixa smör och olja. Mjölkprodukter är en bra källa till kalcium, men de är inte på något sätt heller nödvändiga att äta om man inte vill det. Men fett måste man ha och lättmargarin tillför absolut ingenting alls i kosten.

• Like 4

Men var din son alltså närvarande då dietisten tog upp hans vikt? Vad är det för jävla människa? Barn ska inte behöva få höra att de inte duger och behöver ändras på, oavsett vad det gäller. Dietisten bygger en riktigt fin grund för dålig självkänsla och ätstörningar för din son att stå på. 

• Like 3

Min son var tyvärr närvarande. Han var i samma rum, men lekte med en sjuksköterska under tiden som jag och dietisten pratade. Han verkar inte ha snappat upp alltför mycket - tyckte dietisten var skittråkig :) Men man vet ju aldrig.