Jump to content

Low Carb utan ägg, mjölk och kokos?


FridaC
 Share

Recommended Posts

Efter att en längre period haft problem med en strulande mage (fått en vag IBS-diagnos) som inte blivit bättre med LCHF valde jag att göra ett test som visar på en överkänslighet mot ett antal födoämnen som jag ska undvika under kortare eller längre tid för att "läka tarmen". (Jag är medveten om att detta ses som ren humbug av vissa, och det är mycket möjligt att de har rätt, men jag griper efter halmstrån här.) Tyvärr visade det sig att jag, enligt det här testet, är överkänslig mot ägg, kokos, nötkött, soja, jordnötter och mjölk, vilket innebär att jag helt plötsligt inte kan äta de varor som tidigare stod för säkert hälften (eller mer) av mitt dagliga energiintag. 

 

Hur gör jag nu? Jag har hittills lagt till betydligt mer avocado, nötter och vegetabiliska oljor (raps och ffa oliv) än jag vanligtvis äter, med resultatet att kolhydrat- och omega 6-intaget ökat, vilket jag egentligen inte vill, men jag vet inte riktigt hur jag annars ska få i mig vettiga fetter på ett bra sätt. Att äta så här under en kortare period (ett par veckor) är inga problem, men att göra det under flera månader kommer bli svårt. Dessutom finns risken att jag utvecklar överkänslighet mot andra fördoämnen eftersom kosten lätt blir ensidig med den här typen av begränsningar.

 

Tacksam för all hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju lite på varför du äter LCHF från början. För många kan ju en del stärkelsekällor funka bra för magen - för mig funkar potatis, banan och syrade bovetepannkakor. (Nu har jag gått ifrån LCHF.) Vitt ris funkar för många. Det innebär ju mer kolhydrater men mindre omega-6. Fisk och skaldjur är ju ett alternativ såklart. Lamm?

 

Har du kollat på FODMAPs?

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju lite på varför du äter LCHF från början. För många kan ju en del stärkelsekällor funka bra för magen - för mig funkar potatis, banan och syrade bovetepannkakor. (Nu har jag gått ifrån LCHF.) Vitt ris funkar för många. Det innebär ju mer kolhydrater men mindre omega-6. Fisk och skaldjur är ju ett alternativ såklart. Lamm?

 

Har du kollat på FODMAPs?

 

Lycka till!

Syftet med att äta LCHF-liknande kost var och är viktminskning samt det faktum att jag helt tappar spärrarna om jag äter kolhydrater, dvs lite funkar inte (såvida jag inte kostregistrerar, vilket ju verkar vara ett Big No No i LCHF-sammanhang och dessutom ohållbart i längden). Det är möjligt att det skulle fungera att lägga till lite kolhydrater under tiden som min kost begränsas så kraftigt, men jag är rädd att det kommer bromsa en evt viktminskning, som är en stor del av syftet. I tillägg till detta finns det naturligtvis ett allmänt hälsofokus, jag vill se om jag mha en strikt LCHF/Paleoliknande diet kan må så bra som många vittnar om. 

 

Äta fisk och skaldjur kan jag ju naturligtvis göra (förutom kräfta och hummer som jag också ska undvika), liksom lamm, men det gör ju inte jättemycket för fettinnehållet i maten. Eftersom jag tränar relativt mycket vill jag inte ligga på ett alltför lågt energiintag, och just nu landar jag oftast närmare 1000 än de kanske minst 1600 kcal jag bör få i mig per dag, och det vill jag helst inte göra på sikt. 

Link to comment
Share on other sites

Hej, kanske kan du få i dig lite fett från Ghee, det är som smör utan mjölk. Går nog att göra kryddsmör på också. :)

 

Sen kan du väl äta extra Omega-3 kapslar typ 3 kapslar/dag en tid så balanserar du det hela lite bättre.

 

HOppas din mage läker och att du kan äta vissa av dessa produkter sen, helst då ägg.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Kommer att tänka på ett inlägg på Margareta Lundströms blogg om elimineringskost. Hon träffade för längesen en läkare som gav henne rådet att bara äta fisk och smör en tid och sedan successivt testa vad hon kunde äta och inte. Tydligen är det matvaror som de flesta kan äta.

 

Har svårt att lägga ut länkar m mobilen men på hennes blogg www.sunsoft.se kan du söka på elimineringskost.

Link to comment
Share on other sites

Hej, kanske kan du få i dig lite fett från Ghee, det är som smör utan mjölk. Går nog att göra kryddsmör på också. :)

 

Sen kan du väl äta extra Omega-3 kapslar typ 3 kapslar/dag en tid så balanserar du det hela lite bättre.

 

HOppas din mage läker och att du kan äta vissa av dessa produkter sen, helst då ägg.

 

Lycka till!

Jag har testat ghee tidigare och var inte särskilt förtjust i smaken, men det är möjligt att jag fick tag på ett märke jag inte gillade, så jag ska ge det (alt koncentrerat smör) en chans till. Jag har även köpt ister som funkar bra att steka t ex hela köttbitar i, men jag har svårt att tänka mig att använda det till grönsaker som suger åt sig av stekfettet, eftersom inte smaken på ister tilltalar mig... Omega 3 äter jag regelbundet sedan tidigare, så det är inget problem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer att tänka på ett inlägg på Margareta Lundströms blogg om elimineringskost. Hon träffade för längesen en läkare som gav henne rådet att bara äta fisk och smör en tid och sedan successivt testa vad hon kunde äta och inte. Tydligen är det matvaror som de flesta kan äta.

 

Har svårt att lägga ut länkar m mobilen men på hennes blogg www.sunsoft.se kan du söka på elimineringskost.

Jag har läst det tidigare, och det är möjligt att jag får ge det en chans så småningom, men just nu undviker jag mjölkprodukter så smör funkar ju inte, dessutom är jag rädd att jag skapar överkänslighet mot nya produkter (fisk) om jag äter så ensidigt. Dessutom gör jag mitt allra bästa för att hela familjen ska kunna äta samma mat i så stor utsträckning som möjligt, vilket ju skulle vara omöjligt med den typen av kost. Men tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Kommer att tänka på ett inlägg på Margareta Lundströms blogg om elimineringskost. Hon träffade för längesen en läkare som gav henne rådet att bara äta fisk och smör en tid och sedan successivt testa vad hon kunde äta och inte. Tydligen är det matvaror som de flesta kan äta.

 

Har svårt att lägga ut länkar m mobilen men på hennes blogg www.sunsoft.se kan du söka på elimineringskost.

Vilket bra förslag utav dig Sara! :) rätt tänkt, fisk och smör brukar man inte vara allergisk mot såvida man inte vet att man inte tål fisk. Här är länken på Margaretas historia: http://www.sunsoft.se/?p=1039

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med fågel och viltkött? Det är relativt magert, men det är ändå mycket bättre än att lägga till kolhydratkällor för att få tillräcklig energi. Fläskkött är ju däremot ofta väldigt fett och borde också vara ett alternativ att variera fisk och lamm med.

 

Hur är det med mjölken, är det laktos eller mjölkprotein som är problemet? Det finns ju mycket laktosfria alternativ som fungerar bra och dessutom innehåller mindre kh än vanliga varianter. Är det mjölkprotein blir det såklart svårare.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med fågel och viltkött? Det är relativt magert, men det är ändå mycket bättre än att lägga till kolhydratkällor för att få tillräcklig energi. Fläskkött är ju däremot ofta väldigt fett och borde också vara ett alternativ att variera fisk och lamm med.

 

Hur är det med mjölken, är det laktos eller mjölkprotein som är problemet? Det finns ju mycket laktosfria alternativ som fungerar bra och dessutom innehåller mindre kh än vanliga varianter. Är det mjölkprotein blir det såklart svårare.

 

Lycka till!

Vilt (förutom hare) och fågel går bra, och det äter jag också. Mjölk däremot ska jag undvika, och då är det tyvärr mjölkproteinet vi talar om, så laktosfria varianter är inget alternativ.

 

Att lägga till proteiner före kolhydrater gör jag, men eftersom jag egentligen har en ambition att vara i ketos så vill jag helst inte äta för mycket protein heller. Som det är nu antar jag dock att jag får stå ut med att ligga på runt 50g kolhydrater (från grönsaker, avocado, nötter och ibland bär) per dag, vilket väl fortfarande får ses som ok, i alla fall så länge det inte stoppar en önskad viktminskning.

 

Jag vill dock fortfarande öka på mitt fettintag, dels för att jag tror att jag behöver energin (har just påbörjat träningen inför Göteborgsvarvet, vilket tillsammans med styrketräning blir en del varje vecka) plus att jag faktiskt är hungrig mellan måltiderna, vilket inte alls är min ambition (med tanke på viktminskning menar jag). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...