stoscha Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Jag har mängder av gravlax kvar sedan julbordet. Går det använda till nåt? Jag menar går det laga nån maträtt av det? Finns inte en chans att vi får i oss det som det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Gör en botten av typen lchfpizza, den sort du tycker om. Lägg ut laxen på den. Blanda färskost och rödlök som du smetar på. Sparris överst och på med lite riven ost. In i ugnen till du tycker det ser bra ut. Ät. Funkar bra som kall matlåda också om man är någonstans det inte går värma. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Skaldeman har ett recept på laxpudding med lax rökt lax och avrunnen keso det måste gå med rimmad lax har inte receptet tillgängligt nu men googla det kanske är okey. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Stek grönsaker (röd paprika o lök mm) i med laxen, på med grädde. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Jag vacuumpackar mindre portioner gravad lax (och annat); fryser ner - och tar framm vid behov. Ett av mina bättre köp: en vacuum-packeteringsmaskin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Det måste gå att frysa in i portionsförpackningar att ta fram under våren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 26, 2014 Author Share Posted December 26, 2014 Det måste gå att frysa in i portionsförpackningar att ta fram under våren. Beror på om det går spara fram till påska? Lax får smakförändrngar efter ett tag. Jag ska nog prova nån av de varma rätterna. Tycker rökt lax är lättare att äta, eller sushi/sashimi. Undrar hur gravad smakar med wasabi och ingefära? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Synd att jag inte är hemma i Uppsala annars hade du kunnat bjuda hem mig, jag gör rent hus i ditt kylskåp 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 27, 2014 Author Share Posted December 27, 2014 Det blev zuccinipasta med sås av smörfräst rödlök och paprika. Kryddade upp med salt, peppar och en rejäl klick med paprika och chiliphiladelphia. Till och med maken som avskyr lax gick med på att det går att äta om vi har en massa gravlax över nån annan gång 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 28, 2014 Author Share Posted December 28, 2014 Resten blev lunch idag med pepparrotscreme fraiche. Pepparrot är mycket godare än hovmästarsås 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts