Totto Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Min favorit när det gäller buljong är ju den bruna, där man grillar benen i ugnen ihop med en del rötter. Å andra sidan har vi slaktat ut en del gamla höns så det blev en del hönsbuljong, gud så jag älskar hönsbuljong! Vi hade rätt mycket purjo med i det senaste koket. Min man rensade frysfacket innan jul och hittade en bytta med gammal kräftbuljong som vi gjorde torskgryta på dagarna innan jul. Ibland fattar jag vad de menar när de säger att de saknar min mat. Det handlar om juste buljong och koncentrerade smaker. Buljong är kruxet i matlagningen och när man som vi har en vedspis faller det sig naturligt. Så hur gör ni buljong? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted December 27, 2014 Share Posted December 27, 2014 Min favorit när det gäller buljong är ju den bruna, där man grillar benen i ugnen ihop med en del rötter. Å andra sidan har vi slaktat ut en del gamla höns så det blev en del hönsbuljong, gud så jag älskar hönsbuljong! Vi hade rätt mycket purjo med i det senaste koket. Min man rensade frysfacket innan jul och hittade en bytta med gammal kräftbuljong som vi gjorde torskgryta på dagarna innan jul. Ibland fattar jag vad de menar när de säger att de saknar min mat. Det handlar om juste buljong och koncentrerade smaker. Buljong är kruxet i matlagningen och när man som vi har en vedspis faller det sig naturligt. Så hur gör ni buljong? Jag har inte nått till punkten när jag bryner den än - det har jag kvara att prova! Däremot så brukar jag koka den lääänge...och lite till. På grund av att det är en massa saker jag inte tål i matväg så brukar jag för det mesta begränsa mig till att ha morötter och kryddor i vattnet. Saltar gör jag först efteråt, när jag bestämt mig för hur mycket jag ska koncentrera den. Verkligen mumsigt att ta sig en mugg buljong - gärna spetsad med smaklös kokosolja - när man känner sig frusen in i märgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted December 27, 2014 Share Posted December 27, 2014 Jag lägger benen (säg 1 kg) i en kastrull, tillsammans med en palsternacka, en morot, en kvarts rotselleri, en lök, salt, peppar, kryddpeppar och lagerblad. Låter allt puttra. Är det kött på benen, så rensar jag dem efter att köttet blivit mört. Olika tid gäller för olika kött. Därefter kokar jag benen i ett par-tre timmar till. Slänger grönsakerna, eftersom de är överkokta och inte så goda. Sen är den klar! En supergod grund till soppa. Vill man ha blomkålssoppa, så är bara till att slänga ner blomkålsbuketter och en slantad morot, tillsammans med köttet som man rensade bort tidigare. Lite klippt färsk persilja över, så blir det en mättande och god måltid. För att inte tala om nyttigheterna En god variant på benbuljong, är faktiskt aladåb! Den är i fast form, och känns kanske mer matig. Jag gjorde det till julbordet, och det blev uppskattat. Ser festligt ut också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts