Jump to content

fusk= viktnedgång?!

Jannahoj
 Share

Recommended Posts

Undrar lite över hur min kropp är funtad.. har fuskat en del i jul. Inga stora grejer men lite för mycket kh och tom ett par chokladbitar. Vägde mig imorse och förväntade mig ett par kg upp (vatten och har dessutom mens..) men vägde ett kilo mindre än före jul?! Trots mens!! Platån verkar ha lossnat men hur kan det bli så av fusk?! Idéer?

Undrar lite över hur min kropp är funtad.. har fuskat en del i jul. Inga stora grejer men lite för mycket kh och tom ett par chokladbitar. Vägde mig imorse och förväntade mig ett par kg upp (vatten och har dessutom mens..) men vägde ett kilo mindre än före jul?! Trots mens!! Platån verkar ha lossnat men hur kan det bli så av fusk?! Idéer?

Mina förslag - avstressning och MER kolhydrater, eller kombination av de två.

Edit - mer fett än normalt, ännu ett förslag.

Något liknande hände mig långt innan jag började med LCHF. Jobbade mycket hemma och åt choklad och karameller i stora lass. Till min stora förvåning gick jag ner ett antal kilo, minns inte nu hur mycket. Inget jag rekommenderar dock, har gått ner mycket mer nu och mår betydligt bättre  :)

• Like 1

Ganska vanligt vid "fusk" av LCHF. Men små "fusket" fungerar bara några dagar eller en vecka sedan vänder det och du går upp. Det som händer är att du vant kroppen att bränna fett då du äter LCHF. Helt plötsligt börjar du fuska lite och äter "normalt" några dagar, dvs mindre fett och mer kolhydrater. Men eftersom kroppen är van att bränna fett kommer den fortsätta på rutin. Eftersom du äter mindre fett kommer den ta av kroppsfettet. Dock ställer maskineriet om sig efter några dagar med mindre fett och mer kolhydrater och minskar fettförbränningen för att passa dina kostvanor. Kroppen försöker hela tiden optimera förbränningen efter det du äter med det är en viss fördröjning i systemet. 

• Like 5

Dina thyroid(T3) och leptinnivåer ökade kraftigt som svar efter konsumtion av kolhydrater eftersom din insulinkänslighet är så stor.
Thyroid är hormonet som reglerar kroppens ämnesomsättning. Leptin är hormonet som reglerar kroppens förmåga att omvandla fett till energi för att driva hjärnan samt kroppens funktioner.
Ketogena dieter får kroppens hormoner att rasa kraftigt när man når normalvikt, d.v.s. en någolunda hälsam kroppsfettnivå(12-20%).
Vid denna kroppsfett är det extremt svårt att fortsätta gå ner i vikt ifall dieten har varit långvarig eftersom hormonerna knappt finns kvar i blodet och viktnedgången platåar.

När du åt kolhydrater ökade din ämnesomsättning samt dina leptinnivåer vilket fick dig att gå ner i vikt. När du återintroducerar en ketogen diet kommer dock din ämnesomsättning att sakta bli sämre igen.
Då kommer du antagligen behöva minska kalorierna litegrann för att fortsätta ha en stadig viktnedgång, ifall det är målet så klart. :)

Aktivt T3 kan sjunka/borde sjunka då det krävs ansenliga mängder för att köra bukspottkörteln på högvarv!

Men det gör det bara om den gick på högvarv!

Det betyder inte att din ämnesomsättning har sjunkit, thyroida hormoner i blodet är bara indikationer!

Med ämnesomsättning kan man mena olika saker, tex om dina celler får tillräckligt med energi, det regleras bland annat av thyroida hormoner!

Men om din kroppsmassa sjunker kräver dina celler totalt mindre mängd energi för sina grundläggande funktioner.. totalt sett mindre energiomsättningen men cellerna får fortfarande rätt mängd för sina funktioner!