kostrådgiverskan

Dagbok:Äta mig frisk

Recommended Posts

Monki här  :)

Första gången jag kom i kontakt med lågkolhydratkost var för  runt 10 år sedan då en bekant hade gått ner 15 kg av Atkinsdieten. Jag blev nyfiken och köpte Atkinsboken och köpte allt som skrevs och provade. Jag dalade i vikt, jag mådde så otroligt bra och mitt livslånga popcornbegär försvann (otroligt). Ja så varför går man då tillbaka i gamla hjulspår? Ja ja. Så är det här i livet. Men jag har återkommit lite då och då till Atkins genom åren men så händer saker man inte kan hantera och man trillar i ett svart hål (full av öl och chips ) :P

2006 flyttade jag ifrån allt, bytte stad, bytte yrke, bytte allt tror jag och så provade jag och gubben vv. Ja det gick väl bra ett tag men så tog öl och chips jävulen tag om mig och kilona satt återigen som en smäck på min kropp. Återigen satt man fast chips och mackorträsket och 2008 när jag var arbetslös fanns ju ingen hejd på hur synd det var om mig. Så jag drack vin på vardagar och popcorna åkte som på räls in i munnen på mig. Till slut var jag en gigantsik koloss på 107 kg. Och jag kan garantera att jag är en stor del av vinsten hos linktabletternas tillverkare,hehe.

Våren 2010 kom då äntligen vändningen när jag fick ett vikariat på min gamla arbetsplats. När jag skulle ta ut arbetskläder så fanns det inget som passade!!!! Inte ens flerfamiljstältbyxorna. Och då talar vi om herrstorlekar. Fy fan vad pinsamt. Jag fick arbeta i mina privata jeans och frågorna haglade denna dag varför jag jobbade i dessa byxor ( på en svetsavdelning). Jo jag är för fet fick jag svara. Fast det var ju sant, jag var helt enkelt FÖR FET!!! Tur man har en bra gubbe. Jag tog hem de största byxorna så satt han hela kvällen och sydde i kilar så jag kunde jobba med riktiga byxor,hehe. 

Sen fick jag jobb efter sommaren på en annan industri och jäklar vad tufft, men kilona vandrade sakta bort och jag har mer och mer börjat bry mig om vad jag äter. Så de senaste två åren har jag nästan helt slutat med socker, vetemjöl och annat som inte är bra. Små steg som börjar bli riktigt bra. Jag håller mig till lchf och fallgroparna har blivit färre och lägre. Ska jag äta nåt annat så gör jag det medvetet och begränsat. , t.ex så åt jag ris á la malta i julas och det var gott. 

Jag läser så mycket jag kan om LCHF. Jag tycker själv att jag är frisk men sanningen är tyvärr något helt annat. Gikt, högt blodtryck, ont i alla leder,grav fetma, restless legs bl.a så jag har ju alla klassiska fetsjukdomar.

Men vad fan,. Jag kan inte vara bitter egentligen för jag har ju själv satt mig i denna sits genom massor av fredagsmys med öl och chips, otaliga lördagsgroggar med tilltugg, pizzor, mackor, godis. Alltid, alltid unna sig något. Gotta sig med gubben med god mat, god dryck. Så mina kilon har mycket kärlek i sig.  :D

Idag väger jag runt 90-93 kilo ochjag  ändrat på många saker i mitt liv. Men jag känner att jag sliter ut mina nära och kära med allt matprat och mattjat så jag måste hitta på något och detta kan nog vara nåt. 

Att få tjata av mig här så kan i alla fall min kära gubbe få lite andrum. Fast han skulle ALDRIG klaga på mitt mattjat, han är alldeles för snäll för det. Faktum är att han äter till stora delar lchf nu och han mår mycket bättre. Kul.

Jag hoppas få många lchf kompisar här som kan ge tips, komma med synpunkter, och berätta om era resor. Alltså bara tjata mat, lchf, nya rön, allt som rör lchf och att bli frisk och att må bra . Så ska jag berätta om hur det går för mig, kan jag verkligen äta mig frisk? Ja den som lever får se  :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan äta dig frisk vet jag inte men jag är helt övertygad om att du kan äta dig till en bättre hälsa. Välkommen i gänget och hoppas det går bra för dig nu.

Ordet unna har jag med använt många gånger men har börjat analysera vad det egentligen innebär för mig. Att unna sig något som smakar gott några sekunder i munnen och sen bara ställer till elände med hälsa och vikt har jag konstaterat är hur dumt som helst så jag har tagit bort ordet unna i mitt vokabulär :D

Kämpa på

//Lars

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ordet unna har jag med använt många gånger men har börjat analysera vad det egentligen innebär för mig. Att unna sig något som smakar gott några sekunder i munnen och sen bara ställer till elände med hälsa och vikt har jag konstaterat är hur dumt som helst så jag har tagit bort ordet unna i mitt vokabulär :D

Eller så kan man väl tänka att man unnar sig att äta på ett sådant sätt att man mår bra och håller sig frisk.  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt eftersom så hittar man också nytt tillåtet godis, smaken förändras så sött smakar inte så gott som det brukade. Hittar man också andra saker istället för nåt ätbart att belöna / trösta / unna sig, så hjälper det ju också till. Att göra något som man vanligvis inte kostar på sig, vare sig priset är i tid eller pengar, är en bra ersättning för godis och visar sig inte på vågen heller :) . Böcker, både att köpa och ta mig tid att läsa lääänge, är min chips påse. Allt är ju väldigt individuellt, så man får prova sig fram till vad som känns bäst. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man lär sig så länge man lever och på något vis så är det faktiskt väldigt spännande att finna nya vägar till att må bra. Jag älskar böcker och känner mig ganska öppen för nya tankegångar. Jag märker ju själv hur bra min kropp mår av att äta bättre. Det som jag har märkt ändå är att man ha någon slags matminne i kroppen som säger att detta är ju så gott och man blir sugen på saker och sen när man äter det så ÄR det ju inte så gott som man trodde/mindes. Sen är det som kroppen och knoppen inte samarbetar. T.ex om jag har slutat att äta chips så kan jag ändå bli sugen som fan på det rätt vad det är och ibland faller jag för frestelsen och köper hem en påse som jag förväntansfullt öppnar och vräker i mig. Men det är inte så gott egentligen, efterdyningarna av chips är äckel,men lik förbannat så går det ett halvår och det händer samma sak. Fast å andra sidan kan man strypa chipseriet till 1-2 ggr/året så är ju det bra i det långa loppet. 

Ja ordet unna ska jag helt omvandla till en ny innebörd för mig. Det ska stå för nåt som inte är mat såsom unna sig en helg med långa promenader, skön musik, avkoppling.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen Monki_65 och god lycka med dina och gubbens hälsosamma unnanden! Du skriver fint om dej och dina reflektioner, hoppas få läsa mer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hakar gärna på i tråden och tjatar om mat och ditt och datt! =) Ska bli spännande att följa din resa! *kram*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar inte hur man kan få så otroligt konstiga krämpor. Hur mycket jag än gör för att bli frisk så blir jag motarbetad av mig själv. Men va fan, vad gör det om 100 år,hahahaha. Fast jag borde ju vara van, för under mitt snart 48 åriga liv så har jag med jämna mellanrum drabbats av konstiga åkommor. Jag blev arbetslös i höstas och efter det har det gått utför trots att jag nu har tid att göra bra mat och motionera. Och maten har gått mycket bra och trots några återfall så känner jag mig nöjd. Mitt blodtryck har gått ner så jag bara behöver äta halv dos och med lita flyt så kan jag nog sluta helt en vacker dag. . Motionen är ju ett annat kapitel som jag inte är nöjd med. Jag började med promenader i höstas och det kändes så underbart, man blir liksom så glad av promaneader. Jag bor på landet i en fantastisk natur så man blir pånyttfödd. Jo så efter några dagars promenader så satt jag här och grejade lite med smycken och när jag skulle resa mig och gå ut i köket så fick jag så ofattbart ont i ena mitt knä. Ja jäklar vad ont det gjorde, jag ojade mig högt och hoppade ut på ett ben i köket . Jag fattade ingenting och jag hade ju inte gjort någonting annat än promenader. Jag lindade knäet, tog lite alvedon men inget hjälpte. Efter två dagars intensiv smärta blev jag så förbannad på mitt knä att jag boxade på det, gubben trodde nog jag blivit tokig och det hade jag kanske!

Efter tre dagar så försvann allt det onda som genom ett trollslag och jag begrep ingenting, men var så glad att jag kunde gå igen. Nu i efterhand så insåg jag att det var ett giktanfall jag hade fått. Tja jag vet ju att jag har gikt men har bara fått anfall i tåleder innan så jag kontaktade min nurdoktor som fixade medicin åt mig för gikten. Så det gick liksom jämt ut. Min satsning på motion gick åt helvete och gav mig en ny tablett fast mathållningen gjorde blodtrycket bättre så jag slapp en halv tablett,höhöhöh. 

Andra konstiga krämpor jag fått är att halsen helt plötsligt svullnar och det känns svårt att andas. Fasen vad det är otäck alltså, jag får nästan panik och hjärtat rusar, jag blir skiträdd. Jag hade satt in en massa plantor i mitt sovrum precis bredvid sängen och jag vet inte om det kan ha varit det som triggade igång detta. Jag flyttade i alla fall ut alla blommorna till ett annat rum och kanske har jag blivit bättre, men så kommer det helt plötsligt ibland och jag blir så ångestfylld.

Jag kontaktade öron näsa hals i min stad genom mina vårdkontakter och berättade om mina symptom. De svarade med att skicka mitt fall vidare till länssjukhuset . Efter tre veckor fick jag brev från självaste överläkaren som skrev att jag skulle söka vårdcentral eller göra egenvård. Ja ja, så är det, hur fan jag nu ska göra egenvård, men jag får väl hitta på nån bra medicin.

Gå till vårdcentral? Njae, vem vill lämna in en rollsroyce på lagning till en cykelverkstad :)

Så mina axlar/skuldror har blivit helt åt helvete, särskilt den som jag ligger på när jag sover. Så här låter det när jag sover och ska försöka vända på mig: åhhhhh ohhhhh jävla armhelvete, shit,ooooo, buhuuuu ajjj aj aj.

Sen har jag fått anfall av något märkligt i ena sidan av mig själv, ungefär där lungorna slutar, känns som någon kramar hårt hårt och det liksom bränner.

Jag är den ende jag vet som blir sämre av att gå hemma och vara arbetslös. Fast det kanske beror på att jag hinner känna efter hur jag mår.

Näe, det låter ju som att jag är halvdöd och det är jag ju inte, för övrigt mår jag jäkligt bra, jag känner mig så stolt över mig själv att jag äter så bra som jag gör.

Jag älskar att läsa kokböcker och annan läsning om kost, främst lchf. Så igår gjorde jag champinjonsoppa för första gången i mitt liv och smaken blev gudomlig. Att göra soppa har blivit min nya passion, det är så jäkla kul. Jag gjorde en het tomatsoppa med choritzo häromdagen och den var fantastisk. Idag blir det broccolisoppa eller blomkålssoppa, har inte bestämt mig än. 

Jag har inte gått ner så mycket med lchf men jag mår så bra av denna kost att jag faktiskt struntar i vikten, den får rasa när den känner för det. Jag försöker att göra all mat själv och på så vis slippa en massa tillsatser. 

En sak som jag lagt märke till sedan jag började med lchf kost är att när/om jag får återfall så smakar inte fuskmaten som förr. T.ex pizza som kan vara så mumsigt känns helt smaklös och tråkig. Likaså popcorn som jag varit besatt av i hela mitt liv inte smakar så gott som jag trodde. Jag har fått ett popcornanfall under det senaste året och jag blev så sugen på popcorn så jag köpte hem en påse att poppa själv i gryta. Visst var det gott, men inte sååå gott så numera blir jag inte sugen nåt mer. Likaså med godis, det söta är rent ut sagt äckligt. Jag åt godis i julas och det kunde faktiskt ha kvittat, det smakade färgmedel och var olustigt sött.

Det enda jag inte riktigt fått bukt med är att jag blir chipssugen och där har det slunkit ner några vid enstaka tillfällen men jag hoppas att på sikt bli av med även det begäret.

Något som jag är lite förvånad över är att jag inte saknar potatis. Jag trodde aldrig att jag kunde leva utan denna goda knöl, men suget har liksom försvunnit och jag äter lika gärna en kokt broccolibukett till maten.

Nu ska jag sätta mig och göra en veckomatsedel, något jag alltid önskat att jag ska bli bra på men det är som att tummen sitter som fastnaglad där bak när jag ska göra en, men nu ska jag göra ett försök. :)

Jag ser fram emot att få lite tjat tillbaka :)

Kramar

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min veckomatsedel, så kan du får lite inspiration, kanske:

Måndag: Flygande Jakob (lchf-recept)

Tisdag: Torsk i hummer och apelsinsås (arla)

Onsdag: Köttgryta (arlas lätta köttgryta)

Torsdag: Sommarkorv (Falukorv 82%kötthalt med grädde och pepparrot) (arla)

Fredag: Fläskfilé med balsamvinägersås (också ngt arla recept, inte full koll idag)

Lördag: Inte bestämt än, men troligen lax (måste man äta varje vecka  :) ) Tror jag gör ett täcke med creme fraiche och fetaost på och in i ugnen, gotti-gotti

Söndag: Tja, då är vi på resande fot.

Till maten tar jag kokt broccoli, eller kokt blomkål, eller grönsallad eller haricot vertes. Jag lagar extra av allt så jag får matlåda nästa dag.

Du får googla fram recept, jag hämtar mycket från Arla och lchfrecept.com,  eller hittar på själv.

Lycka till nu, du är värd att må bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Man kan tro att du känner mig väl,hehe. Nä det blev ingen matlista denna gången heller då jag fastnade i kokboken och började göra mat istället. 

Så jag tänker helt enkelt stjäla din matlista rakt av, googla lite och hitta på själv. Helt min melodi :)

Men just nu håller jag på med blomkålsrösti, det lät så gott. Till det blir det en sallad på tomat, lök och isbergssallad samt lite röd paprika. Till det en dressing på vinäger, rapsolja, vitlök, torkad gräslök salt och peppar.

Jag måste bara säga en sak och det är att jag är så otroligt tursam. Vi har frysen full i egenfångad makrill, torsk och sej. Massor av god svamp vi själva plockat. Vi har möjlighet att köpa kött från kossor som betat gräs och jag har vänner som har höns så ibland kan jag köpa "rediga" ägg.

Alltså, vet ni en sak!! Jag kan äta ägg och bacon till frukost varje dag, det är så himla gott, fattar inte att jag inte tröttnar :)

En sak som har blivit mycket bättre sedan jag gick över till riktig mat är mina restless legs. De är så lugna och fina nu, vet inte riktigt vad det är som gör dom bättre, men jag tror det är rödvin som drar igång dom. Fuskade som sagt i julas och då jäklar gick benen som propellrar varje natt, men då åt jag lite godis och bröd också så jag vet inte vad det var egentligen som satte igång dom.

Nu äter jag verken bröd, godis eller dricker alkohol överhuvudtaget så mina ben är stilla och fina. Och låt dom så förbli! 

Jag tycker detta med att må bra av riktig mat är jättebra. Jag tjatar om det till alla möjliga som vill höra,haha. Jag har köpt lchf böcker till släktingar och jag tror att jag i alla fall fått några att byta från becel till bregott.

Tack än en gång för matsedeln :) Jag ska dela med mig av min när (om) jag får till någon :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver att du har ont i armarna. Jag hade det också  i flera år och som du ligger jag och sover  på en arm, så jag
trodde att det var det, men det hjälpte inte att jag försökte att inte göra det. Fick t o m ont i armen när jag bara drog upp täcket. Jag ringde till
Hälsoc. och fick bara det beskedet att jag skulle äta 3  Ipren och 4 alvedon om dagen i en vecka jag
gjorde det i över en månad så fort jag slutade med det kom det onda tillbaka.  Jag läste på LCHF sidor att man fick ont i
musklerna av statiner. Jag slutade ta min Simvastatin-tablett och då blev jag bra, det var i juni 2012. Ville bara berätta hur det var för mig. Kan tala om
att jag har Diabetes 2 och då brukar man få statiner.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uttrycket "unna sig" har gått överstyr tycker jag, folk unnar sig massa för ingenting.

Jag var hos en kompis under nyår 2012, vi började prata om utgifter.

Då sa min kompis att han och hans flickvän endast köpte mat för 700-1000 kronor i månaden, sjävklart

säger jag att det är helt omöjligt med tanke på att dom dricker läsk hela dagarna.

För 2 personer som dricker 1-1,5 liter coca cola varje dag per person så är det helt omöjligt,

då vill jag också lägga till att dom äter riktigt mycket godis samt chips + dipp. Vilket jag sa till honom och

att pengarna lätt flyger i väg om man köper en pizza i månaden. Då har han garanterat spenderat dom där 1000 kronorna.

Självklart svarar han att det räknas inte i som matpengar, för det är saker man "unnar sig".

Jag avslutade med en mening som gick i stil med, ja då måste ni vara jävligt duktiga som "unnar" er saker hela tiden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver att du har ont i armarna. Jag hade det också  i flera år och som du ligger jag och sover  på en arm, så jag

trodde att det var det, men det hjälpte inte att jag försökte att inte göra det. Fick t o m ont i armen när jag bara drog upp täcket. Jag ringde till

Hälsoc. och fick bara det beskedet att jag skulle äta 3  Ipren och 4 alvedon om dagen i en vecka jag

gjorde det i över en månad så fort jag slutade med det kom det onda tillbaka.  Jag läste på LCHF sidor att man fick ont i

musklerna av statiner. Jag slutade ta min Simvastatin-tablett och då blev jag bra, det var i juni 2012. Ville bara berätta hur det var för mig. Kan tala om

att jag har Diabetes 2 och då brukar man få statiner.

Det var likadant för min mamma, hon hade diabetes II och fick statiner. Så mycket olika slags värk hon fick i kroppen! Vi åkte till och med akut vid 2 tillfällen då vi trodde hon fått nåt inflammatoriskt med njurarna. De hittade ingenting alls.. när hon slutade med Simvastatin gick värken över. Tror inte hennes dr gjorde nån anmälan om misstänkt biverkan, hon sa att hon berättat det för dr men han tog ingen större notis som hon uppfattade iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj nu var det längesedan jag skrev något men det har hänt så mycket så jag har inte haft tid. Min yngste son hälsade på och vi har haft en vecka med bra mat och dagliga promenader. Han är inte strikt lchf men äter mest fisk och grönsaker och tränar väldigt mycket. Ja det var riktigt trevligt. 

Min kropp gör allt för att jävlas med mig och nu gör jag allt för att jävlas tillbaka,hahahahaha. Hoppas jag vinner :)

Jag har ont överallt och mina restlesslegs har varit fruktansvärda ett tag och min nattsömn har varit väldigt dålig. Jag har fått vallfärda ut i köket i en konstig vaken dvala och käka alvedon för att få några timmars  sömn på morgontimmarna.

Inte nog med att benen hoppar omkring, jag vaknar varje gång jag ska vända mig om när axeln gör så ont.

Jag har tagit till det stora artilleriet nu i kamp om att vinna över kroppen så jag har börjat promenera 1 timma om dagen med stooora uppförsbackar att forcera. När jag promenerat klart är jag mer levande än död. Jag har dragit in på alla lchf gotterier  och äter tre gånger om dan och dricker mycket vatten. Bara kött/proteiner och grönfoder.

Och se på f..n, inatt så var mina ben nästan helt lugna och jag har fått sova nästan en hel natt på mycket länge.

Jag har rannsakat mig själv noga under en tid och kommit fram till att jag är en jävel på att ljuga för mig själv. Så nu öppnade jag mina ögon och såg sanningen i vitögat!! Det var på tiden faktiskt.

Jag fattar inte att man går omkring och skyller på så mycket och man förstår inte varför vikten inte rasar. Jag är ju så duktig, jag äter ju LCHF och oj,oj, oj vad jag är bra.

Undrar varför mina kilon och krämpor inte försvinner då?

Ja det beror på att jag INTE är så bra som jag själv vill tro. Jag fuskar, jag äter för mycket, jag rör mig för lite. Visst är jag duktig om jag jämför med mig själv för några år sen, men nu är vi här och det är dags att steppa upp ett hack.

Så jag har satt upp nya mål . Nya riktlinjer och jag känner mig fri. Jag känner mig glad. Jag har fattat ett beslut!

Jag ska sluta med alla ursäkter och fuskningar . Jag ska bli en förebild för andra. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hästköttsskandalen är här. 

Det kommer inte stanna vid hästkött i lite av varje, det kan jag garantera. 

Vill vi veta vad vi äter?

Fast hästkött låter ju bättre än avföringsbakterier i mat.

Jag läser runt lite på kostdoktorn och där står att är man kvinna och över 40 så är det svårare att gå ner i vikt. Tur att mitt sinne inte vet om det, jag känner mig som fjorton och ser ut som sjutton,hahahahhaha.

Till helgen ska jag köpa mig en burk magnesium att ha hemma om benen ska studsa runt mer på nätterna. 

Jag tycker jag läser så mycket om hur kroppen fungerar och man får sån inspiration och sen när man tror man fattat i alla fall lite grann så står man där som ett fån och vet inget ändå!

Men det kanske är det som är charmen med den kropp man fått att den verkar ha sin egna vilja även om man försöker göra det rätta.

Ibland vaknar jag på morgonen och har så ont i ryggen att jag knappt kan komma ur sängen och jag är så svullen så man får skrattanfall av det lilla man ser i spegeln genom sina igenmurade ögon,hehehehe.

Sen så försvinner det under lång tid för att komma tillbaka just som man tror man blivit frisk från konstigheter.

Jag önskar jag hade en doktor att gå till, men jag orkar faktiskt inte bli kränkt nåt mer av idioter på vårdcentralen.

Fast man kanske skulle skola om sig och bli doktor på en vårdcentral, det kan inte ta många timmar. (fy, det var inte snällt, finns kanske någon bra)

Usch vad negativt! 

Lite positivt!

Snart är det vår och om man lyssnar på fåglarna då blir man glad och lite fnissig.

Snart är det sm-slutspel i ishockey och det är såååå himla kul, min sambo har redan börjat samla slutspelsskägg :)

Jag är så glad att lchf dundrar fram för det gör fler människor bättre.

Det är faktiskt enormt glädjande att läsa om alla som blir bra av rätt kost.

Trots arbetslöshet och en massa idiotiska krämpor så mår jag faktiskt alldeles utmärkt och älskar mitt liv mer än någonsin.

När jag är ute på promenad så har jag egendesignade låtlistor som jag lyssnar på, bara skön musik. Och så mellan låtarna kvittrar det fåglar. Det är nästan så man blir religös :)

Men det är lite skönt ändå att få skriva av sig lite någonstans för det är jobbigt att hela tiden oja sig

Nä nu börjar top model

Hej

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny dag, nya möjligheter. Natten var hemsk, benen har gått som propellrar och jag var helt igensvullen när jag vaknade. Suck! Lite kaffe och ett par kokta ägg senare så började det rätta till sig lite. Promenaden på en timma gick ganska bra trots att jag knappt fick ner fötterna i mina skor. 

Jag är så glad att jag är en envis människa som inte ger sig när det är motigt ( för det mesta alltså :) ). Och musik i öronen gör att man glömmer allt och den friska luften och energin man får är ju totalt smärtdämpande och problemlösande.

Det som jag tycker är så bra med lchf kost, det är att man slipper suget efter allt möjligt. Man slipper halsbränna som kan vara olidligt. Man känner en lugn och harmoni i kroppen som är så skön.

Jag hoppas att jag med tiden helt eliminerar fallgroparna. Det är svårt att liksom hålla koll på sig själv, men efter lite självrannsakan så har jag lärt mig fallgroparna och de flesta har jag helt plockat bort.

T. ex öl som jag älskar, men jag vet hur det är, tar jag ett glas öl så är det kört, då hoppar suget efter annat igång direkt och sen är det så himla svårt att kravla sig tillbaka på spåret. Så öl är totalt bannlyst och jag kommer inte ihåg när jag smakade det senast och jag saknar det inte. Alkohol över huvudtaget har jag slutat med, man blir så sugen på chips och popcorn.

Vatten och kaffe, ibland te är det enda jag dricker. Jag har lärt mig att dricka te utan socker eller honung, trodde inte det var möjligt men mina smaklökar har blivit bättre med lchf mat. Mitt favorit te är citron och lime te med stora bitar färsk ingefära och nykrossad svartpeppar. Sen i slutet äter jag upp den färska ingefäran...Jo det gör jag,haha. Shit alltså vad starkt.

En annan fallgrop som jag har märkt stör mina mål är att det är svårt att hela tiden försvara det man äter och vara krånglig. Trots att jag är en ganska bestämd männiksa så vacklar jag ibland. Särskilt när man ska bort och nån släkting gjort sig till att göra nåt gott (ofta nåt med socker i ) så är det bara så svårt. Eller när kompisen i all välmening har köpt med en semla, eller när svärmor fyller år och har gjort en massa gott och man vill slippa den syrliga kommentaren - Jaha, och vad äter du då nu för tiden???.

Jag har kommit en bit på vägen när det gäller de fallgroparna och jag hoppas att min tjurighet gör att jag klarar av det. Jag har gjort klart för min kompis att det inte är lönt att komma med gotterier till mig för jag vägrar att äta det, jag har även klargjort att jag inte tänker göra mat till nån annan som jag själv inte skulle äta. Jag tänker vägra äta mat som gör mig sämre, så det så. 

Det är ju i slutänden bara jag som kan bestämma vad jag kan göra och inte göra.

Ja så är det, man får helt enkelt lära sig hela tiden vad man ska göra, lyckas inte det ena så får man prova det andra. Efter snart 48 år i livet så har man ju fått träna lite,hehe. 

Idag så blev det två ägg med lite smör till frukost och till lunch gjorde jag en soppa på köttfärs, kokosmjälk, grädde och creme fraiche samt starka kryddor. Till det så kokade jag blomkål och det blev väldigt gott. Ikväll blir det stekt kycklingfile och kryddsmör och lite sallad.

Nu ska jag kika runt på resten av detta forum och se vad alla ni andra skriver, det brukar vara givande.

Hoppas du får en bra dag :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror jag ska sluta med att läsa dagstidningar, det är bara så deprimerande med alla som skriver sånt som de inte har en aning om.

Nu riskerar man att få bröstcancer av lchf mat, tror dom alltså. De misstänker fettet. 

Ja ja, varför bryr jag mig, tidningar kommer ju att skriva så mycket skit som man ändå inte kan göra nåt åt.

Ja men vad har detta med att göra att äta sig frisk?  Höhö. Enligt mig själv så tror jag att så som jag äter nu kommer att göra mig mycket friskare och gladare. 

Jag läser mycket om mat och det finns ju många olika varianter av ätande. 

Mycket låter vettigt,andra saker låter knepigt. Jag har i alla fall köpt det mesta som jag läst om lchf. 

Det där med cancer är i alla fall olustigt. Det kan liksom hoppa på alla bara sådär och en del dör så himla fort. Usch.

Jag läste någonstans att vatten var bra, alltså att dricka mycket vatten för att rensa ut slaggprodukter och på så sätt få ut det elaka. Det lät ju vettigt, men fasiken vad svårt det är att komma ihåg att dricka vatten.

Allt prat om att D-vitaminer är så bra har jag verkligen köpt,hahahahahah. Jag tror nog halva släkten äter extra D-vitaminer särskilt nu på vintern.

Faktum är att mitt barnbarn fick börja med multivitaminer för ett tag sedan och hon har blivit mycket piggare och mindre sjuk (förkylningar).

Min mamma har helt gått över till bregott trots att hennes dietist sagt att hon måste äta becel. 

Jag går förresten till en njurläkare varje år för att kolla så jag mår bra. Då jag har högt blodtryck så måste jag sköta mig. Jag har även gikt som kollas. Ja i alla fall så fick jag en dietist en gång som skulle ge mig matförslag för att bli bättre. Jag skulle äta mycket frukt, vitt bröd och lättmargarin. Det var inget vidare kan jag säga så det slutade jag med.

Min njurläkare är så bra. När jag var där senast så hade jag hållt på med lchf  ett halvår och gått ner i vikt. Jag fick mycket beröm, men mitt kolesterol hade blivit så högt, men hon sa att hon skulle göra nåt mer. Jaja. Tänkte väl inte mer på det. Sen ringde hon och sa att jag inte behövde bekymra mig för det höga kolesterolet för hon hade kollat att de farliga delarna var så låga att det var absolut ingen fara. Otroligt. Ja hon är min favoritdoktor.

Jag kanske skulle ta och köpa boken matrevolutionen till henne. 

Förresten så blev det inte kyckling ikväll, det blev resterna av köttfärssoppan. Gott. Då har man kycklingen till i morgon. Jag tror jag ska avsluta nu och ge mig ut i köket och göra en smarrig marinad till kycklingen så blir de extragoda i morgon.Mycket vitlök, paprika, lite spiskummin mmmmmmm.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag vann min kropp. Usch alltså. Egentligen har jag ingen lust att skriva nåt idag men jag gör det ändå  så jag kanske kan gå tillbaka hit nån gång.

Jag har haft ont överallt idag. Jag har sovit och gråtit om vartannat, tagit tabletter och sovit lite till. 

Jag vet faktiskt inte hur det är möjligt att äta rätt och motionera och sen må så in i h...e kasst!!

Nu på kvällskvisten mår jag bättre och ser fram emot i morgon att få ta min promenad, det ska ju bli sol här i morgon.

Ja så är det här i livet, upp som en sol och ner som en pannkaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Man kan tro att du känner mig väl,hehe. Nä det blev ingen matlista denna gången heller då jag fastnade i kokboken och började göra mat istället. 

Så jag tänker helt enkelt stjäla din matlista rakt av, googla lite och hitta på själv. Helt min melodi :)

Men just nu håller jag på med blomkålsrösti, det lät så gott. Till det blir det en sallad på tomat, lök och isbergssallad samt lite röd paprika. Till det en dressing på vinäger, rapsolja, vitlök, torkad gräslök salt och peppar.

Jag måste bara säga en sak och det är att jag är så otroligt tursam. Vi har frysen full i egenfångad makrill, torsk och sej. Massor av god svamp vi själva plockat. Vi har möjlighet att köpa kött från kossor som betat gräs och jag har vänner som har höns så ibland kan jag köpa "rediga" ägg.

Alltså, vet ni en sak!! Jag kan äta ägg och bacon till frukost varje dag, det är så himla gott, fattar inte att jag inte tröttnar :)

En sak som har blivit mycket bättre sedan jag gick över till riktig mat är mina restless legs. De är så lugna och fina nu, vet inte riktigt vad det är som gör dom bättre, men jag tror det är rödvin som drar igång dom. Fuskade som sagt i julas och då jäklar gick benen som propellrar varje natt, men då åt jag lite godis och bröd också så jag vet inte vad det var egentligen som satte igång dom.

Nu äter jag verken bröd, godis eller dricker alkohol överhuvudtaget så mina ben är stilla och fina. Och låt dom så förbli! 

Jag tycker detta med att må bra av riktig mat är jättebra. Jag tjatar om det till alla möjliga som vill höra,haha. Jag har köpt lchf böcker till släktingar och jag tror att jag i alla fall fått några att byta från becel till bregott.

Tack än en gång för matsedeln :) Jag ska dela med mig av min när (om) jag får till någon :)

Hej Monki, följer din tråd, du verkar vara en trevlig prick!!!

Kul att benen blivit bättre! Tycker du äter mkt grönsaker och lite protein/fett? Vilket säkert är nyttigt och bra, men kanske menligt på viktnedgången?

Bra att du påverkar omgivningen! Varje oätet pkt Becel är en framgång för mänskligheten :lol: 

Är väldigt avundsjuk på din frys!!! Här i Karlskrona är det fullständig torka på naturbeteskött, frigående kyckling är en ouppfylld dröm.....får nöja mig med ekologiskt, och vildfångad fisk, vilket inte är fy skam det heller. När våren äntligen kommer ska jag till Kalmar och köpa griskött och till skåne för naturbeteskött :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående hästköttskandalen så hoppas jag att folk äntligen börjar få upp ögonen och fattar att när "mat" är så billig är det inte riktig mat! Är det inte hästkött så är det långväga kommet kött från stackars "industrikossor" och allt är utblandat med massor av vatten och förtjockningsmedel och aromämnen....... Men det smakar ju gott, tycker folk.......räksås med en halv räka / portion, men smakar räkor gör den ju....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror jag ska sluta med att läsa dagstidningar, det är bara så deprimerande med alla som skriver sånt som de inte har en aning om.

Nu riskerar man att få bröstcancer av lchf mat, tror dom alltså. De misstänker fettet. 

Ja ja, varför bryr jag mig, tidningar kommer ju att skriva så mycket skit som man ändå inte kan göra nåt åt.

Ja men vad har detta med att göra att äta sig frisk?  Höhö. Enligt mig själv så tror jag att så som jag äter nu kommer att göra mig mycket friskare och gladare. 

Jag läser mycket om mat och det finns ju många olika varianter av ätande. 

Mycket låter vettigt,andra saker låter knepigt. Jag har i alla fall köpt det mesta som jag läst om lchf. 

Det där med cancer är i alla fall olustigt. Det kan liksom hoppa på alla bara sådär och en del dör så himla fort. Usch.

Jag läste någonstans att vatten var bra, alltså att dricka mycket vatten för att rensa ut slaggprodukter och på så sätt få ut det elaka. Det lät ju vettigt, men fasiken vad svårt det är att komma ihåg att dricka vatten.

Allt prat om att D-vitaminer är så bra har jag verkligen köpt,hahahahahah. Jag tror nog halva släkten äter extra D-vitaminer särskilt nu på vintern.

Faktum är att mitt barnbarn fick börja med multivitaminer för ett tag sedan och hon har blivit mycket piggare och mindre sjuk (förkylningar).

Min mamma har helt gått över till bregott trots att hennes dietist sagt att hon måste äta becel. 

Jag går förresten till en njurläkare varje år för att kolla så jag mår bra. Då jag har högt blodtryck så måste jag sköta mig. Jag har även gikt som kollas. Ja i alla fall så fick jag en dietist en gång som skulle ge mig matförslag för att bli bättre. Jag skulle äta mycket frukt, vitt bröd och lättmargarin. Det var inget vidare kan jag säga så det slutade jag med.

Min njurläkare är så bra. När jag var där senast så hade jag hållt på med lchf  ett halvår och gått ner i vikt. Jag fick mycket beröm, men mitt kolesterol hade blivit så högt, men hon sa att hon skulle göra nåt mer. Jaja. Tänkte väl inte mer på det. Sen ringde hon och sa att jag inte behövde bekymra mig för det höga kolesterolet för hon hade kollat att de farliga delarna var så låga att det var absolut ingen fara. Otroligt. Ja hon är min favoritdoktor.

Jag kanske skulle ta och köpa boken matrevolutionen till henne. 

Förresten så blev det inte kyckling ikväll, det blev resterna av köttfärssoppan. Gott. Då har man kycklingen till i morgon. Jag tror jag ska avsluta nu och ge mig ut i köket och göra en smarrig marinad till kycklingen så blir de extragoda i morgon.Mycket vitlök, paprika, lite spiskummin mmmmmmm.

Vilken underbar läkare! Så härligt att höra om dem som verkligen bryr sig och är ödmjuka inför nya kunskaper!!!

Äter du allopurinol för din gikt? Den har många biverkningar tyvärr, ffa hudutslag och klåda men gå in på Fass.se och se om du känner igen något av dina symtom, har mkt med hur mkt du tar varje dag.

När du ätit lchf en längre tid och känner dig starkare och gått ner en del i vikt kanske du kan pröva att minska dosen eller t o m sätta ut den :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kämpa på :)

som du så vist säger, blir det en bättre dag imorgon!

Nu ska jag med ut på en solig promenad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jäklar alltså!!!!!

När jag vaknade idag så mådde jag inte bra............!!! Jag mådde UNDERBART BRA!! Hehehehehhehe.

Herre min jösses alltså!

Tog ett par sillbitar och drog ut på min en timmes promenad fort som bara den ifall min knepiga kropp helt plötsligt skulle ändra sig.

Solen strålade, fåglarna sjöng, man njuter och sjunger  lite för sig själv. Tur man bor ute på landet där bara älgarna skrattar åt en där man promenerar så armarna flyger.

Medicin ja! Och äter jag för mycket grönsaker? Ja jag kanske ska försöka göra lite justeringar. Medicinen allupurinol känner jag mig tvungen att äta tills vidare. Struntar jag i dom så händer det att jag får otrevliga giktanfall, senast i knäet så jag inte kunde röra mig på flera dagar.

Jag har inte riktigt fått kläm på hur jag ska få bort den där urinsyran ur kroppen, försöker äta mindre av nötkött och mer fisk. 

Nu börjar andra perioden i ishockey och mitt favoritlag leder,hihihii.

Det är så kul att glo på hockey, då kommer alla ens mindre bra sidor fram där man sitter och vrålar på domslut och annat,hahahahahah.

Finns det nån som vet hur man blir bra från gikt så dela gärna med er.

Jo förresten nu är det hästkött i pyttipannan också. Förvånad? Nä :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 Mars! Äntligen börjar vårmånaden :) Så underbart, så härligt. Idag tog jag en promenad på fastande mage för jag hade ingen lust att äta frukost. Det var allt lite blåsigt idag men ändå skönt med strålande sol och töande snö.

Jag läser gärna om de som fått sina liv förändrade av riktig mat och det ger mig sån otrolig inspiration. Jag önskar att min kropp någon gång ville släppa loss fläsket och kanske händer det snart. Det är så mycket som sitter fast just nu, så mycket som liksom inte vill släppa.

Så man får väl hoppas lite på att det blir en ketchupeffekt snart :)

Mina dagliga promenader är bra, jag går ganska enkelt ca 1 timma nu och det bådar gott inför den stundande golfsäsongen.

Tänk att det var inte längesen som jag knappt kunde gå till brevlådan och tillbaka :)

Maten går ganska bra och jag tycker själv att jag är väldigt duktig. Sen är det väl kanske inte riktigt 100% om man ska vara riktigt petig.

Men i det stora hela så är jag mer än nöjd med mig själv just nu. Ingen alkohol, inget bröd, ingen pasta, inget socker, inga popcorn. Sen så är jag en gottegris så det har ju blivit lite bär och grädde med stevia vid enstaka tillfällen. Och så gjorde jag lchf semlor, mmmmm, så gott faktiskt. Lyckades göra något som blev gott efter ett misslyckande. När jag skulle göra mandelmassa så hade jag inget mandelmjöl kvar så jag tog bakerix istället, tänkte att det kanske gick lika bra. Höhöhöhöhöh, det blev inte ätbart kan jag säga, urk vad äckligt. Men så hade jag en burk mandelsmör hemma så jag provade att blanda steviaströ med mandelsmör och grädde. Uj uj uj vad det blev GÖTT.

Nu är det snart helg även om jag är arbetslös så är det gott att få ha sin gubbe hemma och greja tillsammans. Kanske blir det en tur till stan och inhandla mat.

Jag har en dröm och det är att bli kostrådgivare, vägen dit känns lång men faktiskt inte omöjlig. Jag känner mig så övertygad om att jag är på väg åt ett jättebra håll i mitt liv. Jag vet av erfarenhet och jag är en fantastisk inspiratör och tänk att kunna ge andra chansen att förbättra sina liv genom att helt enkelt äta bättre.

Delmålen är att bli 100 % på min egen livsföring och att få bort alla mina egna kilon. (verkar kunna ta tid)

Sen så måste jag få ett arbete så jag kan skrapa ihop pengarna som utbildningen kostar. (verkar även det ta tid)

Men som sagt, det känns inte omöjligt :) :)

Ha en bra helg alla och låt solen stråla på er.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heja dig, monki_65!!! Det går ju verkligen bra för dig! :)

Övertygad om att du kommer att bli både kilofri (hoppas att några blir kvar ;) ) och kostrådgivare!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt Monki! Du rockar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då var det måndag igen och jag håller just nu på att utvärdera min helg. Jag undrar om det bor en annan käring i min hjärna/kropp???Någon som skriker i mitt öra att äta ostbågar,chips och annat elände.

Ja ja, vad säger man?

Jag kan känna en stor frustration av att inte ha kontroll över mig själv. Men i helgen så var det som att det inte var jag som bestämde och jag totalt nonchalerade mitt förnuft. Så jag åt chips och ostbågar i fredags samt en halv chokladkaka, på lördagen blev det chips med dip, ostbågar och kladdkaka med grädde och bär.

I söndags så var hela min kropp igång så då blev det även frallor.

Egentligen har jag ingen lust att skriva detta, men jag måste vara sann mot mig själv och försöka analysera detta så jag kanske kan undvika detta nästa gång!

Helt sjukt vad min kropp reagerar illa på detta. Jag är svullen, har halsbränna, mina leder känns som igenklistrade och rent mentalt så känner jag ett stort misslyckande.

Jag tänker så här.

Jag anser att om rätt kost kan få människor att må bra, slippa sjukdomar och besvär så borde alla få en möjlighet att prova.

Vad är då bättre än att som levande bevis kunna "predika" för andra om alla fantastiska hälsovinster.

Fan alltså, rent ut sagt. Men ändå, här går det inte att tycka synd om sig själv, utan det är bara sätta sig bakom ratten igen och styra upp från diket och blicka framåt.

Jag är en tävlingsmänniska och hatar att förlora och att behöva förlora mot sig själv är INTE kul. Det är en mycket otäck känsla att trots att man VET hur dåligt man mår av att vräka i sig fel mat så är begäret ibland för stort.

Om jag ska försöka se något positivt komma ur detta så kanske det är att man måste ner på botten för att sedan nå toppen. Nu känner jag mig mer motiverad än någonsin att få ett bra grepp om mina matvanor. Jag har ätit rätt i perioder under många år och för varje misslyckande så har jag haft allt längre perioder med bra mat. Det kan gå ett halvår med perfekt livsföring och det känns som att jag ALDRIG kommer att trilla dit på maten. Sen så kommer det bara, som en ond jävul som intar min kropp och hjärna som struntar i alla mina protester och skrattar åt mina tafatta försök att komma undan. 

Min far var periodare och kanske har jag ärvt den genen fast istället för sprit äter jag. Huvaliga alltså, hemska tanke.

Men som sagt, jag är en vinnarskalle och den dagen har inte kommit då jag ger mig, i alla fall inte för mig själv. Jag ska nå mitt mål, det gör jag alltid, förr eller senare. Jag rökte i många år och man försökte hela tiden att sluta röka och för 13 år sedan så lyckades jag och har inte rökt en cigg sedan dess så jag vet vad det innebär att aldrig ge upp.

Det som är mest jobbigt att försöka förändra sig är att det är så svårt att misslyckas. Man skäms, både för andra och för sig själv. Jag vill gärna berätta för alla som har lust att lyssna och för alla andra med för den delen , att nu jäklar ska jag sluta röka, eller börja träna eller börja ett nytt bra liv. Hahahahahah, visst blir man trött på sig själv alltså, som aldrig kan hålla käft. Sen står man där och alla som man talat med får bevis för hur kass man är.

Men nu till det väsentliga med att "misslyckas". 

Nu har jag faktiskt ytterligare verktyg för att lyckas. Jag är ytterligare ett stort steg mot mina mål, ytterligare en väg som gick fel, får prova en ny väg. Hihi. Bra va?!

Så nu har jag inte tid att skriva mer, ska ut på min entimmas promenad och lyssna på skön musik och njuta av solen.

Ha det gött idag, det ska jag ha :) :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara att bita ihop och komma igen. När jag ätit något som triggar sötsuget så äter jag jätte mycket en eller två dagar med riktig bra lchf så är det lättare att komma på banan igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe!

Ja men så är det ju, hur surt det än är. Ny dag, nya möjligheter. :)

Idag hade jag ingen lust att gå på promenad, men gjorde det ändå så nu mår jag ta mig fasiken skitbra :)

Jag läser väldigt mycket på olika nätsidor om kost och det är så spännande att se hur hela samhället håller på att förändras när det gäller inställning till kosten. 

Jag har beställt en massa lchf-foldrar som jag ska dela ut till noga utvalda personer, t.ex min njurdoktor.

Jag har köpt kostdoktorns bok till några släktingar som inte har råd att köpa den. Sen har den gått runt och blivit läst av flera. Min mamma som är frisk för övrigt har bytt ut becel mot bregott och dragit ner på kolhydrater i stort. Det tycker jag är bra.

Min svärmor som har många av de krämpor som man kan få bukt med av lchf verkar helt strunta i vad det står i boken. Synd, men jag kan ju inte göra mer än att ge bort böcker och tjata och upplysa folk.

Jag skriver på facebook ibland om lchf och ifrågasätter vissa saker och det är flera i min vänkrets som är upplysta och äter bra mat. Kul kul.

Tänk vad många som skulle få sina liv så mycket bättre med ändrad kost. Jag kan känna mig så frustrerad över att människor i min närhet som skulle må så otroligt mycket bättre av rätt mat, men som inte vill lyssna på mig. Inte ens prova.

En nära släkting till mig är superfet, har genomgått operation för att ta bort magsäcken, blivit lite smalare, som idag äter stooooora portioner av skräpmat och är fet igen.

En släkting med diabetes, grav övervikt, kan knappt andas och med hjärtbesvär. Jag tjatar och tjatar och ger han alla verktyg för att må bättre. Men icke. Han hinkar i sig folköl, mackor,godis, potatis, pasta,ris, men han äter inte broccoli för det har doktorn sagt inte är bra för hjärtat.  

Ibland känns det som att många människor inte vill bli bättre, de vill gå i sin misär och älta sina sjukdomar och krämpor, gnälla på saker. Suck, vad gör man?

Jag kan förstå om många är skeptiska och lite rädda för det som är nytt, de lyssnar hellre på doktorn/dietisten som säger att du ska dra ner på fett, äta mycket potatis, äta kolesterolsänkande mediciner, börja med becel.

Jag är själv sambo med en man som fått kolesterolmedicin. Visserligen så var triglyceridvärdet högt, men han fick inte ens en chans att förändra livsföring först. Min sambo är otroligt trött, har väldigt ont i sina leder av medicinen och jag tjatar om mat.

Det är inte roligt att vara så tjatig, för jag är ju ingen doktor. TYVÄRR!!!

Nu ska jag göra mig lite mat, är så himla hungrig. Det blir stekt kotlett med kryddsmör,mums.

Jo en annan sak förresten. Sedan jag började med lchf mer regelbundet så har min smak förändrats. Jag klarar inte att salta mat och sådant som förr inte smakade salt är ju jättesalt. Knepigt. Tex kokta/stekta ägg behöver jag inte salta längre, jag tar lite smör på och saltet i smöret är nästan mer än nog.

Jag älskar potatis och trodde aldrig att jag skulle kunna vara utan potatis så det äter jag någon enstaka gång, men även här så känner jag inte samma lidelse för knölen längre och känner inget behov av potatis.

Jag läste någonstans om periodisk fasta, att man inte äter frukost utan väntar tills lunch typ. Hahahahah, det köpte jag direkt :)

Jag är sällan eller aldrig hungrig på morgonen och man har ju hört tills öronen blöder att frukosten är det viktigaste målet, så man har ju tvingat i sig frukost. Så nu äter jag inte frukost utan mer brunch och det känns så bra. 

Nä köket nästa :)

Ha en bra dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jäklar alltså vad jag känner mig bra. Nu är jag uppe på banan igen och det är otroligt vad bra jag mår av rätt kost. Mina dagliga promenader är roliga, jag försöker göra supergoda maträtter, allt känns så kul.

Visst har jag krämpor men det är väl så när man börjar bli äldre, jag börjar närma mig 50 så det kanske inte är så konstigt att man börjar bli sliten. :)

Jag googlade på min onda axel och ta mig fasiken att jag hittade felet på mig, otroligt och så bra. Det är lättare att gå till doktorn om man själv har en aning om vad som är fel. Jo alltså mitt besvär heter impengiment eller nåt sånt och går nog att få bukt med, tack och lov för nätterna är INTE roliga. 

Nu ska jag ut i solskenet för min dagliga promenad, det är så otroligt skönt att promenera när man liksom kommit över den där första fasen då man måste tvinga sig själv. Och när solen strålar som den gör idag så känns livet bara så underbart. När jag promenerade igår stötte jag på rovdjursspår som var gigantiska, men hallå vad spännande. Jag tog bilder med min mobil och skickade till länsstyrelsen och det visade sig vara lodjur. 

Jag tänkte att jag skulle boka tid hos doktorn för min axel och samtidigt be om en genomgång av min hälsa i stort för att se hur jag ligger till. Sen är min plan att boka en tid varje år för att se hur utveckligen är. Det är bra att dokumentera sig själv, tror jag i alla fall. Då har man svart på vitt att man har fina värden av det man äter.

Ha en fin dag och sköt om er.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bokade en tid hos doktorn idag för axeln och begärde även en hälsoundersökning. Har ni några tips på vad jag kan vilja ha? Kolesterol, kondition, blodtryck.... Vad mer kan vara bra att veta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blodsocker och allehanda vitaminer och mineraler kan ju vara bra att ha koll på. Järn, kalcium, b12, folater mm.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjingeling!

Nu är det längesen jag skrev nåt i min dagbok här på forum.

Mycket har hänt sen sist, både fysiskt och psykiskt. Tänk att livet är en sån resa.

Undrar i vilken ände jag ska börja? Hmmmm.

Ja, påsken gick i alla fall åt helvete och kanske var det bra trots allt. Jag och gubben vart bortbjudna över påsken och jag trodde jag skulle klara det galant, sen vet jag inte vad som hände men jag åt i alla fall två 200 grams chokladkakor (ljusår från 80 % choklad) alldeles själv. Sen brakade loss med chipsätande i flera dar. Jag begriper det inte!!! Bor det nån annan i mitt huvud eller va fan handlar det om??? en liten elak godisgris som tvingar mig att göra saker jag inte vill.

Höhöhöhöhöhöh. Jag hann nog med att äta alla nya chipssorter som finns, samt dip och så ostbågar förstås. Sen blev det en stor semla med MASSOR av socker i.

Ja det är så bedrövligt.Jag har ju så stora visioner, så otroligt bra mål Jag vill ju så mycket, jag vill så otroligt gärna visa hela världen hur fantastiskt jag mår av att helt enkelt äta rätt. Jag vill bli en levande reklampelare för att kosten är så viktig för ett välbefinnande. ......................SUCK.................

Ja ni förstår att jag känner mig så förbannad på mig själv. Ingen att skylla på, inget att skylla på, bara tänka ut mitt nästa steg.

Mitt i detta bakslag får jag en kallelse till min njurdoktor. Åh så typiskt. Jag som hade tänkt mig dit och vara mycket smalare och friskare och tala högt om anledningen varför .

Så när jag åkte dit förra veckan så var jag totalt igensvullen av vätska och vägde nästan 100 kg. Fniss, ja jag måste bara skratta åt skiten. 

Vi gick igenom mina värden och trots allt så var nästan alla värden jättebra och det värdet som inte var bra, var i alla fall mycket bättre än förra året jag var där. :) :)

Jag förklarade hur jag åt och att jag fått ett bakslag med fel kost under påsken och svullnat upp. Jag visade henne Kostdoktorns fina folder. Hon sa i alla fall inget negativt om LCHF och berättade att hon träffat Kostdoktorn.

Jag har funderat väldigt mycket efter min hemska påsk (fel mat alltså). Varför!Varför? Ja jag kanske måste göra en del ändringar i mitt huvud och inse att jag måste bli mycket, mycket mer vaken för när det kan gå åt helvete och inse att jag  måste bli mer strikt. Jag frågar mig själv varför jag inte går ner i vikt som jag borde med lchf mat. Jag vet svaret inom mig och efter påsken så blev jag tvungen att verkligen lyssna på det svaret.

Så enkelt är det  :)

LCHF glass

Bärsmoothies

Knäckemackor (wasa-sport)

bär och grädde

lchf semlor

mm

Så nu är det kött och grönsaker som gäller och jäklar vad gott det är, man behöver ju inget annat.

Jag läser runt på forum, är med i olika sidor på facebook, läser allt jag kommer över om lchf, läser alla dessa fantastiska berättelser om människor som gått ner i vikt, blivit friska, jag läser och läser och läser. Kunskap är makt och den makten vill jag ha. 

/Monki over and out! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter påsken då jag trillade dit på choklad och chips har jag ätit strikt med kött och grönt. Min kropp har varit fruktansvärt tjurig och jag har mått riktigt pissigt om man nu får säga så,hehe. Igår var det värst, jag hade ont i magen, var helt uppblåst och halsbränna. Min dagliga entimmespromenad var en pina och jag kände mig bara så less på allt. Jag tänkte att med lite tur så var detta en övergång.

När jag vaknade i morse så mådde jag lika bra som jag mådde dåligt igår. Åh vad skönt. Min promenad gick som en dans och förmiddagskaffe vid en varm solvägg var underbar.

Ja så det var nog en övergång till att min tjuriga kropp öppnade upp sig lite :) :) Och helt plötsligt hade vågen rört på sig :)

Jag och gubben ska snart stå på en marknad och sälja lite smycken och då tänker jag ta med mig mina lchf foldrar och dela ut, bra va!

Och en annan sak som är sååå himla kul!

Jag vann en helårsprenumeration på mat och hälsa till min syrra. Hon blev så jätteglad :)

Ja nu verkar jag komma in i ett flow. Allt vänder till nåt bra :) Solen lyser, det är varmt och skönt ute, snön håller på att smälta bort. Mina växter och blommor får knopp. I dagarna ska jag bli mormor igen.

Jag vill krama alla.

Hihihihi, riktiga vårkänslor är så härligt. Och min gubbe får extra många pussar :)

Ha en bra dag allihopa!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det verkar vara varannandagsmående för mig. Idag så vart det likadant som i förrgår och efter min morgonpromenad var jag totalt slut så jag fick avbryta halvvägs. Vad trött man kan bli, ska man inte kunna gå en liten bit utan att bli slut?

Ja,ja så är det. Funderade på varför och efter en stunds funderande så kom jag på att kolla blodtrycket. 113/75 och det förklarar nog min trötthet. Så i morgon blir det bara halv tablett. Och så förstås min morgonpromenad. I förrgår regnade det på min promenad och jag älskar regn (fast berätta inte det för nån). Och igår så blåste det så mycket att kepsen höll på att flyga av mig flera gånger,hehe.

Maten ja! Jag äter strikt och all sorts "sug" har försvunnit. Halsbrännan börjar ge med sig och kroppens svullnad börjar även den ge med sig. Min axel är mycket bättre så nattsömnen är bättre. Mina springben på nätterna har hållit sig hyfsat lugna. Snön är nästan helt borta och de flesta av våra vårfåglar har kommit. 

Nu när våren ÄNTLIGEN är här och hälsan på väg upp så kan man inte annat än le och känna glädje.Fast jag känner i o f s glädje nästan jämt :) 

Mina ledord är dessa:

Varför vara elak när man kan vara snäll?

Om något inte är kul så gör det kul, det är otroligt enkelt.

Ha kul så ofta du kan.

Skratta ofta.

/monki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uj vad jag är trött. Inte bara lite småtrött utan helt koma. Sådär trött man är när man är sjuk i feber och influensa. Jag har ätit ganska strikt ett bra tag nu och jag vet inte riktigt om jag ska vänta ut detta och se vad som händer eller om jag ska öka på med lite mer kolhydrater. Det är så jobbigt att vara trött. Jag orkar inte ens mina dagspromenader. Jag sover hela natten, sen är jag halvt medvetslös halva dan, får lägga mig några timmar på eftermiddan och sen somnar jag som en klubbad säl på kvällen. 

Jaja, så är det. Jag ska leta runt på forum och se om andra är trötta och vad  de gör i så fall. Gääääääääääääääääääääääääääääsp.

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uj vad jag är trött. Inte bara lite småtrött utan helt koma. Sådär trött man är när man är sjuk i feber och influensa. Jag har ätit ganska strikt ett bra tag nu och jag vet inte riktigt om jag ska vänta ut detta och se vad som händer eller om jag ska öka på med lite mer kolhydrater. Det är så jobbigt att vara trött. Jag orkar inte ens mina dagspromenader. Jag sover hela natten, sen är jag halvt medvetslös halva dan, får lägga mig några timmar på eftermiddan och sen somnar jag som en klubbad säl på kvällen. 

Jaja, så är det. Jag ska leta runt på forum och se om andra är trötta och vad  de gör i så fall. Gääääääääääääääääääääääääääääsp.

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....

Jag fick svar direkt :), kunde ju faktiskt ha börjat söka svar innan jag skrev, men jag är ju så tröööött,höhöh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här års när det precis svängt från mörker till ljus så tycker jag man brukar vara lite tröttare allmänt sett.

Hur är det med saltintaget?

I övrigt tycker jag det varit intressant läsning så tackar för det! Jag tycker det är väldigt bra att du skriver om när du slirar till på LCHF-vägbanan och inte gömmer undan det. Det är ju lätt hänt att vi människor gör så annars och det brukar i längden försvåra att nå de mål vi har oavsett om råden. En tanke som slog mig är kopplat till följande:

"Jag undrar om det bor en annan käring i min hjärna/kropp???Någon som skriker i mitt öra att äta ostbågar,chips och annat elände."

Det finns en skillnad mellan det här...

"Jag kan känna en stor frustration av att inte ha kontroll över mig själv. Men i helgen så var det som att det inte var jag som bestämde och jag totalt nonchalerade mitt förnuft"

...och det här. I det första exemplet så lägger du ansvaret på "någon annan käring". I det senare exemplet så pratar du istället om att DU inte har kontroll över DIG själv. Du upplever även att DU inte bestämde och att DU nonchalerade ditt förnuft. Jag ser det senare exemplet som ett steg i rätt riktning. Det handlar nämligen om att DU bestämmer. Och är det så att du upplever att du inte har potentialen att själv göra det i alla lägen så får du försöka förbereda/ställa in dig på detta när du HAR denna kontroll. Om du ex. vet att en helg står för dörren, ni ska på fest eller vad som helst som har potential att störa din kosthållning, tänk då igenom situationen INNAN du hamnar i den. Då har du bättre möjlighet att förbereda VAD du ska göra och vad du INTE ska göra. Du kan då även bestämma att du ska göra avsteg från kosthållningen men genom att du själv bestämmer detta så återtar du kontrollen på ett lite annat sätt än om du bara låter-det-hända s.a.s.

Uttryckt annorlunda, så länge DU bestämmer något så är det det som gäller. Oavsett om det handlar om att du sköter din kost perfekt, dina promenader blir av etc. Då får du även bättre möjlighet att bestämma dig för att JA, jag tänker göra ett avsteg i situation X (festen, helgmyset etc) men det blir bara JUST-DET-HÄR avsteget. Och sen bestämmer du innan vad detta innebär. Då får du i bästa fall en effekt där du bestämmer dig att äta en halv 200 grams chokladkaka men sen får det vara bra. Hur man än vänder och vrider på det så är detta mycket, mycket bättre än att äta 2 stycken 200-grams chokladkakar, massa chips etc etc. Är du med? Det spelar visst roll att du s.a.s. gör ett avsteg från den kosthållning du försöker följa men huvudpoängen är att när du väl gör avsteg så försök skademinimera och gör det bästa av det. Och vad du än gör, se till att koppla bort skammen så kommer du snabbare på banan igen.

"Ja, påsken gick i alla fall åt helvete och kanske var det bra trots allt. Jag och gubben vart bortbjudna över påsken och jag trodde jag skulle klara det galant, sen vet jag inte vad som hände men jag åt i alla fall två 200 grams chokladkakor (ljusår från 80 % choklad) alldeles själv. Sen brakade loss med chipsätande i flera dar. Jag begriper det inte!!! Bor det nån annan i mitt huvud eller va fan handlar det om??? en liten elak godisgris som tvingar mig att göra saker jag inte vill."

Det här är lite mer som i första exemplet där du distanserar dig från det negativa utfallet. På sätt och vis, om jag får hårdra och måhända övertolka så kan det även ses som lite mer negativt eftersom det även finns inslag av att du ser ned på "godisgrisen". Indirekt blir det här ett nedklankande på dig själv som i längden inte gynnar din framgång. Så glöm alla "käringar", "godisgrisar" etc och inse att det är du som bestämmer. Gör även allt du kan för att du skall kunna göra detta så bra som möjligt. Igen, ett litet avsteg är ett mindre problem än ett gigantiskt avsteg.

Kör på nu och lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst är det väl så, att det är jag som bestämmer. Heheheheheh. Och just därför så känns det som att det bor en annan i skallen som skjuter undan förnuftet och bestämmandet! Jag fattar det inte egentligen, men jag är väldigt dålig på att analysera utan jag kör på tills ett hinder kommer, då ramlar jag omkull, kanske ligger och sprattlar en stund, sen upp, skaka av mig allt och sen kör jag på. Så gör jag med allt :)

Till slut brukar jag nå mina mål och på vägen dit så får jag mina blåmärken, fast jag brukar alltid ha nåt att skratta åt i efterhand.

På ett sätt så tycker jag att vägen mot målet är lika kul som själva målet, man lär sig något hela tiden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch! Idag är det ingen bra dag, allt känns så motigt. Så mycket som jag kämpar för att må bra blir bara sämre, kroppen känns svullen, kilona sitter ta mig fasen som gjutna på kroppen. Min hals svullnar och jag får sån himla ångest. Vad är det som är fel, hur är det möjligt att bara bli sämre?

Sitter vid datorn och man blir bombarderad av skit och elände. Provade en promenad,men det som brukar hjälpa hade ingen verkan alls. Satt en stund i trädgården och lyssnade på fåglarna, nä, allt känns lika jäkligt.

Ja jag vet, vad har jag egentligen att gnälla på? Liksom vad har jag PÅ RIKTIGT att gnälla om? 

Suck! Tack och lov är dessa skitdagar sällsynta, men just idag är den här och jag vill bara gräva ner mig i en grop och gråta ut i en handduk.

Skönt att få skriva hur man känner det här där ingen ändå vet vem man är, så kanske jag kan visa min gladare sida när gubben kommer hem. 

Jag ska försöka ta mig i kragen och strunta i alla krämpor som jag brukar göra och sätta på lite skön musik. Städa sovrummet, vädra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så var denna helgen till ända och äntligen måndag.

Jag har precis tagit min dagliga promenad och jag kan lova att jag var precis genomdränkt när jag var klar. Men jag gillar regn, gillar när det blåser och viner utanför min mössa, regndroppar som trillar av nästippen. Jag brukar aldrig berätta för någon att jag älskar regn utan när alla gnäller om vädret så är jag för det mesta tyst. Inte för att jag är rädd för att stå upp för det jag tycker utan mer en bekvämlighet att slippa diskutera nåt som ändå inte leder till nåt.

Jag har aldrig några större problem med att stå upp för det jag tycker, men när jag är bestämd så uppfattas jag som arg och det är inte så bra. Jag har försökt att ändra på det, men när jag blir sådär engagerad så rycks jag med liksom och det som är "eld & lågor" hos mig ser andra som irritation och ilska. Jag får helt enkelt leva med det.

Haha, lika bra det för när jag blir förbannad och arg så gråter jag så de ska nog vara glada att de slipper det :)

Jag har funderat mycket i helgen på hur mycket jag engagerar mig i saker. Jag ger 100 % i det mesta och har försökt utvärderat och analyserat mig själv i det fallet.

Mitt mål är att bli smal och frisk så jag kan bli en levande reklampelare för att äta bra mat. Men hur mycket jag än kämpar så är jag lika fet och inte frisk. Så det känns lite som att stå med en cigg i käften och försöka inspirera folk att sluta röka.

Ja ni kanske förstår min tanke. Ja, så är det! Jag ska lägga ner mina bra idéer ett tag nu och bara fokusera på här och nu. Värna om mig själv och min familj och lämna alla storslagna planer till rätt tillfälle.

Fast jag kommer inte att sluta äta rätt, jag känner det som att jag påbörjat en härlig resa och jag har hittat så roliga sidor på nätet som ger mig andra synsätt på mat. Bl a en sida som heter "grow food not lawns" så himla kul sida, man känner hur det kliar i fingrarna att få börja odla.

J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter här och funderar på vart allt ska ta vägen och vad jag kan göra för att förändra. Jag har mer och mer börjat fundera på vad jag egentligen äter. Jag läser om en massa olika tillsatser som inte borde finnas i mänsklig föda och som verkar finnas i allt. Och hur är det med alla s.k sanningar som helt plötsligt inte är sanna längre.

Tänk om det faktiskt är så att en massa olika sjukdomar kommer från alla mystiska tillsatser som finns i maten vi äter. Idag så framkom det att astman hade ökat bland barn och det trodde dom berodde på rökning från föräldrar eller från sämre hem. Varför har så många bokstavskombinationer idag? Cancer är vanligt. Vi får medicin mot en massa, t. ex kolesterol. Men tänk så är det inte farligt med högt kolesterol då!!! Men så säger farbror doktorn att det är farligt och ger dig medicin som gör dig sjuk. Var finns de nya moderna läkarna som hänger med i nutiden. Hur länge ska vi acceptera allt som händer? Hur länge ska vi äta all skit och blunda och hoppas på det bästa?

Jag har läst en massa information om tillsatser och hur de hanterar vissa födoämnen så de ska bli ätbara. Fy fan rent ut sagt. Ok, man ska inte tro allt man läser, men jag har börjat tänka. ( jo jag har väl tänkt nån gång innan i mitt liv)

Vi går till affären, köper det billigaste vi kan hitta och äter. Men nu har jag vaknat till och börjat undra hur det kan vara så billigt! Och varför är det socker i allt? 

Jag läste om att citronsyra vad dåligt, det var nåt mögeljox av nåt slag och jag började kolla i alla mina burkar hemma. Men wtf, det var citronsyra i det mesta. Sen var det nåt annat ämne som inte skulle vara bra, karragenaan eller vad det hette och som hade flera knepiga namn. Jag kollade det jag hade hemma och hittade detta ämne i min grädde!! I MIN GRÄDDE? Men hur kan det vara annat än grädde i grädden?

Sen läste jag om att i usa så genmanipulerar man majsen för att kunna få ut mer majs från varje planta och det gick bra, men majsen blev stenhård och då löste man majskornen i nån skum blandning och då blev de inte ätbara så då la man det i nån sockerlösning för att få dom goda. Nu vet ju inte jag om detta kan vara sant, man vill ju inte tro det. Men om det är sant så är det förskräckligt.

Och alla grönsaker och frukter man köper och tror det är så nyttigt..... De är så besprutade att det är hemskt. Potatis som jag trodde var bra.......

Jag har börjat köpa ekologiskt, inte allt för det finns inte i mina affärer. Jag har kollat upp gårdsbutiker där jag bor och där finns mycket bra . Kött från gräsbetande djur, egna ostar, grönsaker mm. Och jag har börjat planera för ett växthus och ska sätta fruktträd och buskar. Jag ska försöka ta tillvara det naturen bjuder på t. ex lingon och blåbär ( svamp plockar jag redan så jag har ett år)

Jag ska tillverka drivbänkar och odla mina egna grönsaker. Sen i framtiden ska jag bygga mig ett hönshus så jag får egna ägg.

Men en sak som är så jobbig är att vissa saker man köper och som man gillar är så svåra att göra själv. Som majonnäs, men jag får helt enkelt prova igen, fast jag lyckas inte få det gott.

Ja nu ska jag väl dra mig mot sängen och drömma om mina odlingar,hehe.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen intressant läsning! Du är en riktig kämpe! :)

Senaste inlägget du har skrivit om att börja odla, plocka bär osv. drömmer jag själv om.. Är dock svårt som student att köpa ekologiska och närproducerat om man inte bor hemma, men brukar försöka att inte köpa allt för dåliga saker.

Min familj, mest min mamma, hemma är dock riktigt duktiga på det. vi föder upp egna får, jagar, odlar grönsaker plockar bär osv. Så som henne vill jag bli i äldre dagar! ^^

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heja Monki! Visst är det skrämmande hur man förfalskar maten för att tjäna mer pengar!

Majonnäs är såå enkelt; Rumstempererat - 1 helt ägg, 1 tsk dijonsenap, 1 msk vitvinsvinäger, en nypa salt, en skvätt citronjos och 2,5 - 3,5 dl rapsolja . Sätt  stavmixern i botten på mixerskålen och för den långsamt uppåt. På 10 sekunder har du en underbar majonnäs!

Grädden du köpt har längre hållbarhet så har de plockat bort lite av fettet och tillsatt carragen i stället!!! Köp du riktig vispgrädde 40%, den innehåller bara grädde,  tyvärr har de inte den ekologiska i större förp än 2 dl så antingen får man köpa ett helt lass eller den vanliga..... ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar. Jag ska göra ett nytt försök med majonnäs. Nån gång ska den väl blir bra!

Jag har upptäckt en helt ny värld med allt möjligt som har med hälsa, bra mat och odling och matfusk och....listan kan göras lång. Jag har gått med massor av otroligt inspirerande sidor på facebook. Hittade en ny idag som heter "äkta vara" och där de kollar upp vad vi äter. Jag började med Atkins, sen blev det LCHF och nu så vill jag inte bara äta rätt, jag vill äta det jag vet vad det är.

Nu skiter jag fullständigt i min vikt, jag är den jag är ändå. Nu vill jag odla, skaffa höns, bygga växthus, lära mig göra mer mat från grunden. Hur svårt kan det vara att ha en fem-tio hönor?

Jag vill ha de mest perfekta förutsättningar för ett bra liv när jag blir pensionär om 12-15 år.

Undrar om det går att odla på vintern om man har nåt sorts uppvärmt växthus? Hmmm det går nog att ta reda på.

Ja och så ska jag (gubben,hehe) ska få bygga ett stor härlig vedeldad bastu.Där ska jag ha bastusittningar med eteriska oljor, så jäkla skönt.

Ja på tal om annat så läste jag att Angelina Jolie opererade bort sin bröst för att hon hade en högre risk för att få cancer. Alltså, han hade INTE cancer, bara en förhöjd risk. Helt  otroligt ofattbart sjukt. Tur hon inte hade högre risk för att få hjärntumör.......

Kanske inget att skoja om men va fasiken. Känns konstigt att man stympar en frisk kropp.

Men det verkar vara mer ok att operera bort saker än att förändra t.ex kosten.

Nä nu ska jag göra majonnäs :) :)

natti

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas majonnäsen blev lyckad!

Du, uppvärmt växthus drar mkt energi. Ett isolerat med dubbla glasrutor gör att du kan förlänga säsongen väldigt och har du en mangoldplanta så ger den nya blad över vintern. Du kan så machésallad (vintersallad), så morötter m.m. på hösten i växthuset, som kommer upp tidigt och om du har tillgång till färsk höstgödsel (max en vecka gammal) så kan du odla rädisor hela vintern i varmbänk, ute under glaslock! Jorden blir upp mot 24 grader och så får du göra en ny bädd varje månad! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas majonnäsen blev lyckad!

Du, uppvärmt växthus drar mkt energi. Ett isolerat med dubbla glasrutor gör att du kan förlänga säsongen väldigt och har du en mangoldplanta så ger den nya blad över vintern. Du kan så machésallad (vintersallad), så morötter m.m. på hösten i växthuset, som kommer upp tidigt och om du har tillgång till färsk höstgödsel (max en vecka gammal) så kan du odla rädisor hela vintern i varmbänk, ute under glaslock! Jorden blir upp mot 24 grader och så får du göra en ny bädd varje månad! :)

Detta låter så intressant. Finns det sidor med sån här information?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest engelska trädgårdsprogram ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg