kostrådgiverskan

Dagbok:Äta mig frisk

Recommended Posts

1 Mars! Äntligen börjar vårmånaden :) Så underbart, så härligt. Idag tog jag en promenad på fastande mage för jag hade ingen lust att äta frukost. Det var allt lite blåsigt idag men ändå skönt med strålande sol och töande snö.

Jag läser gärna om de som fått sina liv förändrade av riktig mat och det ger mig sån otrolig inspiration. Jag önskar att min kropp någon gång ville släppa loss fläsket och kanske händer det snart. Det är så mycket som sitter fast just nu, så mycket som liksom inte vill släppa.

Så man får väl hoppas lite på att det blir en ketchupeffekt snart :)

Mina dagliga promenader är bra, jag går ganska enkelt ca 1 timma nu och det bådar gott inför den stundande golfsäsongen.

Tänk att det var inte längesen som jag knappt kunde gå till brevlådan och tillbaka :)

Maten går ganska bra och jag tycker själv att jag är väldigt duktig. Sen är det väl kanske inte riktigt 100% om man ska vara riktigt petig.

Men i det stora hela så är jag mer än nöjd med mig själv just nu. Ingen alkohol, inget bröd, ingen pasta, inget socker, inga popcorn. Sen så är jag en gottegris så det har ju blivit lite bär och grädde med stevia vid enstaka tillfällen. Och så gjorde jag lchf semlor, mmmmm, så gott faktiskt. Lyckades göra något som blev gott efter ett misslyckande. När jag skulle göra mandelmassa så hade jag inget mandelmjöl kvar så jag tog bakerix istället, tänkte att det kanske gick lika bra. Höhöhöhöhöh, det blev inte ätbart kan jag säga, urk vad äckligt. Men så hade jag en burk mandelsmör hemma så jag provade att blanda steviaströ med mandelsmör och grädde. Uj uj uj vad det blev GÖTT.

Nu är det snart helg även om jag är arbetslös så är det gott att få ha sin gubbe hemma och greja tillsammans. Kanske blir det en tur till stan och inhandla mat.

Jag har en dröm och det är att bli kostrådgivare, vägen dit känns lång men faktiskt inte omöjlig. Jag känner mig så övertygad om att jag är på väg åt ett jättebra håll i mitt liv. Jag vet av erfarenhet och jag är en fantastisk inspiratör och tänk att kunna ge andra chansen att förbättra sina liv genom att helt enkelt äta bättre.

Delmålen är att bli 100 % på min egen livsföring och att få bort alla mina egna kilon. (verkar kunna ta tid)

Sen så måste jag få ett arbete så jag kan skrapa ihop pengarna som utbildningen kostar. (verkar även det ta tid)

Men som sagt, det känns inte omöjligt :) :)

Ha en bra helg alla och låt solen stråla på er.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heja dig, monki_65!!! Det går ju verkligen bra för dig! :)

Övertygad om att du kommer att bli både kilofri (hoppas att några blir kvar ;) ) och kostrådgivare!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt Monki! Du rockar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då var det måndag igen och jag håller just nu på att utvärdera min helg. Jag undrar om det bor en annan käring i min hjärna/kropp???Någon som skriker i mitt öra att äta ostbågar,chips och annat elände.

Ja ja, vad säger man?

Jag kan känna en stor frustration av att inte ha kontroll över mig själv. Men i helgen så var det som att det inte var jag som bestämde och jag totalt nonchalerade mitt förnuft. Så jag åt chips och ostbågar i fredags samt en halv chokladkaka, på lördagen blev det chips med dip, ostbågar och kladdkaka med grädde och bär.

I söndags så var hela min kropp igång så då blev det även frallor.

Egentligen har jag ingen lust att skriva detta, men jag måste vara sann mot mig själv och försöka analysera detta så jag kanske kan undvika detta nästa gång!

Helt sjukt vad min kropp reagerar illa på detta. Jag är svullen, har halsbränna, mina leder känns som igenklistrade och rent mentalt så känner jag ett stort misslyckande.

Jag tänker så här.

Jag anser att om rätt kost kan få människor att må bra, slippa sjukdomar och besvär så borde alla få en möjlighet att prova.

Vad är då bättre än att som levande bevis kunna "predika" för andra om alla fantastiska hälsovinster.

Fan alltså, rent ut sagt. Men ändå, här går det inte att tycka synd om sig själv, utan det är bara sätta sig bakom ratten igen och styra upp från diket och blicka framåt.

Jag är en tävlingsmänniska och hatar att förlora och att behöva förlora mot sig själv är INTE kul. Det är en mycket otäck känsla att trots att man VET hur dåligt man mår av att vräka i sig fel mat så är begäret ibland för stort.

Om jag ska försöka se något positivt komma ur detta så kanske det är att man måste ner på botten för att sedan nå toppen. Nu känner jag mig mer motiverad än någonsin att få ett bra grepp om mina matvanor. Jag har ätit rätt i perioder under många år och för varje misslyckande så har jag haft allt längre perioder med bra mat. Det kan gå ett halvår med perfekt livsföring och det känns som att jag ALDRIG kommer att trilla dit på maten. Sen så kommer det bara, som en ond jävul som intar min kropp och hjärna som struntar i alla mina protester och skrattar åt mina tafatta försök att komma undan. 

Min far var periodare och kanske har jag ärvt den genen fast istället för sprit äter jag. Huvaliga alltså, hemska tanke.

Men som sagt, jag är en vinnarskalle och den dagen har inte kommit då jag ger mig, i alla fall inte för mig själv. Jag ska nå mitt mål, det gör jag alltid, förr eller senare. Jag rökte i många år och man försökte hela tiden att sluta röka och för 13 år sedan så lyckades jag och har inte rökt en cigg sedan dess så jag vet vad det innebär att aldrig ge upp.

Det som är mest jobbigt att försöka förändra sig är att det är så svårt att misslyckas. Man skäms, både för andra och för sig själv. Jag vill gärna berätta för alla som har lust att lyssna och för alla andra med för den delen , att nu jäklar ska jag sluta röka, eller börja träna eller börja ett nytt bra liv. Hahahahahah, visst blir man trött på sig själv alltså, som aldrig kan hålla käft. Sen står man där och alla som man talat med får bevis för hur kass man är.

Men nu till det väsentliga med att "misslyckas". 

Nu har jag faktiskt ytterligare verktyg för att lyckas. Jag är ytterligare ett stort steg mot mina mål, ytterligare en väg som gick fel, får prova en ny väg. Hihi. Bra va?!

Så nu har jag inte tid att skriva mer, ska ut på min entimmas promenad och lyssna på skön musik och njuta av solen.

Ha det gött idag, det ska jag ha :) :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara att bita ihop och komma igen. När jag ätit något som triggar sötsuget så äter jag jätte mycket en eller två dagar med riktig bra lchf så är det lättare att komma på banan igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe!

Ja men så är det ju, hur surt det än är. Ny dag, nya möjligheter. :)

Idag hade jag ingen lust att gå på promenad, men gjorde det ändå så nu mår jag ta mig fasiken skitbra :)

Jag läser väldigt mycket på olika nätsidor om kost och det är så spännande att se hur hela samhället håller på att förändras när det gäller inställning till kosten. 

Jag har beställt en massa lchf-foldrar som jag ska dela ut till noga utvalda personer, t.ex min njurdoktor.

Jag har köpt kostdoktorns bok till några släktingar som inte har råd att köpa den. Sen har den gått runt och blivit läst av flera. Min mamma som är frisk för övrigt har bytt ut becel mot bregott och dragit ner på kolhydrater i stort. Det tycker jag är bra.

Min svärmor som har många av de krämpor som man kan få bukt med av lchf verkar helt strunta i vad det står i boken. Synd, men jag kan ju inte göra mer än att ge bort böcker och tjata och upplysa folk.

Jag skriver på facebook ibland om lchf och ifrågasätter vissa saker och det är flera i min vänkrets som är upplysta och äter bra mat. Kul kul.

Tänk vad många som skulle få sina liv så mycket bättre med ändrad kost. Jag kan känna mig så frustrerad över att människor i min närhet som skulle må så otroligt mycket bättre av rätt mat, men som inte vill lyssna på mig. Inte ens prova.

En nära släkting till mig är superfet, har genomgått operation för att ta bort magsäcken, blivit lite smalare, som idag äter stooooora portioner av skräpmat och är fet igen.

En släkting med diabetes, grav övervikt, kan knappt andas och med hjärtbesvär. Jag tjatar och tjatar och ger han alla verktyg för att må bättre. Men icke. Han hinkar i sig folköl, mackor,godis, potatis, pasta,ris, men han äter inte broccoli för det har doktorn sagt inte är bra för hjärtat.  

Ibland känns det som att många människor inte vill bli bättre, de vill gå i sin misär och älta sina sjukdomar och krämpor, gnälla på saker. Suck, vad gör man?

Jag kan förstå om många är skeptiska och lite rädda för det som är nytt, de lyssnar hellre på doktorn/dietisten som säger att du ska dra ner på fett, äta mycket potatis, äta kolesterolsänkande mediciner, börja med becel.

Jag är själv sambo med en man som fått kolesterolmedicin. Visserligen så var triglyceridvärdet högt, men han fick inte ens en chans att förändra livsföring först. Min sambo är otroligt trött, har väldigt ont i sina leder av medicinen och jag tjatar om mat.

Det är inte roligt att vara så tjatig, för jag är ju ingen doktor. TYVÄRR!!!

Nu ska jag göra mig lite mat, är så himla hungrig. Det blir stekt kotlett med kryddsmör,mums.

Jo en annan sak förresten. Sedan jag började med lchf mer regelbundet så har min smak förändrats. Jag klarar inte att salta mat och sådant som förr inte smakade salt är ju jättesalt. Knepigt. Tex kokta/stekta ägg behöver jag inte salta längre, jag tar lite smör på och saltet i smöret är nästan mer än nog.

Jag älskar potatis och trodde aldrig att jag skulle kunna vara utan potatis så det äter jag någon enstaka gång, men även här så känner jag inte samma lidelse för knölen längre och känner inget behov av potatis.

Jag läste någonstans om periodisk fasta, att man inte äter frukost utan väntar tills lunch typ. Hahahahah, det köpte jag direkt :)

Jag är sällan eller aldrig hungrig på morgonen och man har ju hört tills öronen blöder att frukosten är det viktigaste målet, så man har ju tvingat i sig frukost. Så nu äter jag inte frukost utan mer brunch och det känns så bra. 

Nä köket nästa :)

Ha en bra dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jäklar alltså vad jag känner mig bra. Nu är jag uppe på banan igen och det är otroligt vad bra jag mår av rätt kost. Mina dagliga promenader är roliga, jag försöker göra supergoda maträtter, allt känns så kul.

Visst har jag krämpor men det är väl så när man börjar bli äldre, jag börjar närma mig 50 så det kanske inte är så konstigt att man börjar bli sliten. :)

Jag googlade på min onda axel och ta mig fasiken att jag hittade felet på mig, otroligt och så bra. Det är lättare att gå till doktorn om man själv har en aning om vad som är fel. Jo alltså mitt besvär heter impengiment eller nåt sånt och går nog att få bukt med, tack och lov för nätterna är INTE roliga. 

Nu ska jag ut i solskenet för min dagliga promenad, det är så otroligt skönt att promenera när man liksom kommit över den där första fasen då man måste tvinga sig själv. Och när solen strålar som den gör idag så känns livet bara så underbart. När jag promenerade igår stötte jag på rovdjursspår som var gigantiska, men hallå vad spännande. Jag tog bilder med min mobil och skickade till länsstyrelsen och det visade sig vara lodjur. 

Jag tänkte att jag skulle boka tid hos doktorn för min axel och samtidigt be om en genomgång av min hälsa i stort för att se hur jag ligger till. Sen är min plan att boka en tid varje år för att se hur utveckligen är. Det är bra att dokumentera sig själv, tror jag i alla fall. Då har man svart på vitt att man har fina värden av det man äter.

Ha en fin dag och sköt om er.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bokade en tid hos doktorn idag för axeln och begärde även en hälsoundersökning. Har ni några tips på vad jag kan vilja ha? Kolesterol, kondition, blodtryck.... Vad mer kan vara bra att veta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blodsocker och allehanda vitaminer och mineraler kan ju vara bra att ha koll på. Järn, kalcium, b12, folater mm.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjingeling!

Nu är det längesen jag skrev nåt i min dagbok här på forum.

Mycket har hänt sen sist, både fysiskt och psykiskt. Tänk att livet är en sån resa.

Undrar i vilken ände jag ska börja? Hmmmm.

Ja, påsken gick i alla fall åt helvete och kanske var det bra trots allt. Jag och gubben vart bortbjudna över påsken och jag trodde jag skulle klara det galant, sen vet jag inte vad som hände men jag åt i alla fall två 200 grams chokladkakor (ljusår från 80 % choklad) alldeles själv. Sen brakade loss med chipsätande i flera dar. Jag begriper det inte!!! Bor det nån annan i mitt huvud eller va fan handlar det om??? en liten elak godisgris som tvingar mig att göra saker jag inte vill.

Höhöhöhöhöhöh. Jag hann nog med att äta alla nya chipssorter som finns, samt dip och så ostbågar förstås. Sen blev det en stor semla med MASSOR av socker i.

Ja det är så bedrövligt.Jag har ju så stora visioner, så otroligt bra mål Jag vill ju så mycket, jag vill så otroligt gärna visa hela världen hur fantastiskt jag mår av att helt enkelt äta rätt. Jag vill bli en levande reklampelare för att kosten är så viktig för ett välbefinnande. ......................SUCK.................

Ja ni förstår att jag känner mig så förbannad på mig själv. Ingen att skylla på, inget att skylla på, bara tänka ut mitt nästa steg.

Mitt i detta bakslag får jag en kallelse till min njurdoktor. Åh så typiskt. Jag som hade tänkt mig dit och vara mycket smalare och friskare och tala högt om anledningen varför .

Så när jag åkte dit förra veckan så var jag totalt igensvullen av vätska och vägde nästan 100 kg. Fniss, ja jag måste bara skratta åt skiten. 

Vi gick igenom mina värden och trots allt så var nästan alla värden jättebra och det värdet som inte var bra, var i alla fall mycket bättre än förra året jag var där. :) :)

Jag förklarade hur jag åt och att jag fått ett bakslag med fel kost under påsken och svullnat upp. Jag visade henne Kostdoktorns fina folder. Hon sa i alla fall inget negativt om LCHF och berättade att hon träffat Kostdoktorn.

Jag har funderat väldigt mycket efter min hemska påsk (fel mat alltså). Varför!Varför? Ja jag kanske måste göra en del ändringar i mitt huvud och inse att jag måste bli mycket, mycket mer vaken för när det kan gå åt helvete och inse att jag  måste bli mer strikt. Jag frågar mig själv varför jag inte går ner i vikt som jag borde med lchf mat. Jag vet svaret inom mig och efter påsken så blev jag tvungen att verkligen lyssna på det svaret.

Så enkelt är det  :)

LCHF glass

Bärsmoothies

Knäckemackor (wasa-sport)

bär och grädde

lchf semlor

mm

Så nu är det kött och grönsaker som gäller och jäklar vad gott det är, man behöver ju inget annat.

Jag läser runt på forum, är med i olika sidor på facebook, läser allt jag kommer över om lchf, läser alla dessa fantastiska berättelser om människor som gått ner i vikt, blivit friska, jag läser och läser och läser. Kunskap är makt och den makten vill jag ha. 

/Monki over and out! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter påsken då jag trillade dit på choklad och chips har jag ätit strikt med kött och grönt. Min kropp har varit fruktansvärt tjurig och jag har mått riktigt pissigt om man nu får säga så,hehe. Igår var det värst, jag hade ont i magen, var helt uppblåst och halsbränna. Min dagliga entimmespromenad var en pina och jag kände mig bara så less på allt. Jag tänkte att med lite tur så var detta en övergång.

När jag vaknade i morse så mådde jag lika bra som jag mådde dåligt igår. Åh vad skönt. Min promenad gick som en dans och förmiddagskaffe vid en varm solvägg var underbar.

Ja så det var nog en övergång till att min tjuriga kropp öppnade upp sig lite :) :) Och helt plötsligt hade vågen rört på sig :)

Jag och gubben ska snart stå på en marknad och sälja lite smycken och då tänker jag ta med mig mina lchf foldrar och dela ut, bra va!

Och en annan sak som är sååå himla kul!

Jag vann en helårsprenumeration på mat och hälsa till min syrra. Hon blev så jätteglad :)

Ja nu verkar jag komma in i ett flow. Allt vänder till nåt bra :) Solen lyser, det är varmt och skönt ute, snön håller på att smälta bort. Mina växter och blommor får knopp. I dagarna ska jag bli mormor igen.

Jag vill krama alla.

Hihihihi, riktiga vårkänslor är så härligt. Och min gubbe får extra många pussar :)

Ha en bra dag allihopa!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det verkar vara varannandagsmående för mig. Idag så vart det likadant som i förrgår och efter min morgonpromenad var jag totalt slut så jag fick avbryta halvvägs. Vad trött man kan bli, ska man inte kunna gå en liten bit utan att bli slut?

Ja,ja så är det. Funderade på varför och efter en stunds funderande så kom jag på att kolla blodtrycket. 113/75 och det förklarar nog min trötthet. Så i morgon blir det bara halv tablett. Och så förstås min morgonpromenad. I förrgår regnade det på min promenad och jag älskar regn (fast berätta inte det för nån). Och igår så blåste det så mycket att kepsen höll på att flyga av mig flera gånger,hehe.

Maten ja! Jag äter strikt och all sorts "sug" har försvunnit. Halsbrännan börjar ge med sig och kroppens svullnad börjar även den ge med sig. Min axel är mycket bättre så nattsömnen är bättre. Mina springben på nätterna har hållit sig hyfsat lugna. Snön är nästan helt borta och de flesta av våra vårfåglar har kommit. 

Nu när våren ÄNTLIGEN är här och hälsan på väg upp så kan man inte annat än le och känna glädje.Fast jag känner i o f s glädje nästan jämt :) 

Mina ledord är dessa:

Varför vara elak när man kan vara snäll?

Om något inte är kul så gör det kul, det är otroligt enkelt.

Ha kul så ofta du kan.

Skratta ofta.

/monki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uj vad jag är trött. Inte bara lite småtrött utan helt koma. Sådär trött man är när man är sjuk i feber och influensa. Jag har ätit ganska strikt ett bra tag nu och jag vet inte riktigt om jag ska vänta ut detta och se vad som händer eller om jag ska öka på med lite mer kolhydrater. Det är så jobbigt att vara trött. Jag orkar inte ens mina dagspromenader. Jag sover hela natten, sen är jag halvt medvetslös halva dan, får lägga mig några timmar på eftermiddan och sen somnar jag som en klubbad säl på kvällen. 

Jaja, så är det. Jag ska leta runt på forum och se om andra är trötta och vad  de gör i så fall. Gääääääääääääääääääääääääääääsp.

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uj vad jag är trött. Inte bara lite småtrött utan helt koma. Sådär trött man är när man är sjuk i feber och influensa. Jag har ätit ganska strikt ett bra tag nu och jag vet inte riktigt om jag ska vänta ut detta och se vad som händer eller om jag ska öka på med lite mer kolhydrater. Det är så jobbigt att vara trött. Jag orkar inte ens mina dagspromenader. Jag sover hela natten, sen är jag halvt medvetslös halva dan, får lägga mig några timmar på eftermiddan och sen somnar jag som en klubbad säl på kvällen. 

Jaja, så är det. Jag ska leta runt på forum och se om andra är trötta och vad  de gör i så fall. Gääääääääääääääääääääääääääääsp.

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....

Jag fick svar direkt :), kunde ju faktiskt ha börjat söka svar innan jag skrev, men jag är ju så tröööött,höhöh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här års när det precis svängt från mörker till ljus så tycker jag man brukar vara lite tröttare allmänt sett.

Hur är det med saltintaget?

I övrigt tycker jag det varit intressant läsning så tackar för det! Jag tycker det är väldigt bra att du skriver om när du slirar till på LCHF-vägbanan och inte gömmer undan det. Det är ju lätt hänt att vi människor gör så annars och det brukar i längden försvåra att nå de mål vi har oavsett om råden. En tanke som slog mig är kopplat till följande:

"Jag undrar om det bor en annan käring i min hjärna/kropp???Någon som skriker i mitt öra att äta ostbågar,chips och annat elände."

Det finns en skillnad mellan det här...

"Jag kan känna en stor frustration av att inte ha kontroll över mig själv. Men i helgen så var det som att det inte var jag som bestämde och jag totalt nonchalerade mitt förnuft"

...och det här. I det första exemplet så lägger du ansvaret på "någon annan käring". I det senare exemplet så pratar du istället om att DU inte har kontroll över DIG själv. Du upplever även att DU inte bestämde och att DU nonchalerade ditt förnuft. Jag ser det senare exemplet som ett steg i rätt riktning. Det handlar nämligen om att DU bestämmer. Och är det så att du upplever att du inte har potentialen att själv göra det i alla lägen så får du försöka förbereda/ställa in dig på detta när du HAR denna kontroll. Om du ex. vet att en helg står för dörren, ni ska på fest eller vad som helst som har potential att störa din kosthållning, tänk då igenom situationen INNAN du hamnar i den. Då har du bättre möjlighet att förbereda VAD du ska göra och vad du INTE ska göra. Du kan då även bestämma att du ska göra avsteg från kosthållningen men genom att du själv bestämmer detta så återtar du kontrollen på ett lite annat sätt än om du bara låter-det-hända s.a.s.

Uttryckt annorlunda, så länge DU bestämmer något så är det det som gäller. Oavsett om det handlar om att du sköter din kost perfekt, dina promenader blir av etc. Då får du även bättre möjlighet att bestämma dig för att JA, jag tänker göra ett avsteg i situation X (festen, helgmyset etc) men det blir bara JUST-DET-HÄR avsteget. Och sen bestämmer du innan vad detta innebär. Då får du i bästa fall en effekt där du bestämmer dig att äta en halv 200 grams chokladkaka men sen får det vara bra. Hur man än vänder och vrider på det så är detta mycket, mycket bättre än att äta 2 stycken 200-grams chokladkakar, massa chips etc etc. Är du med? Det spelar visst roll att du s.a.s. gör ett avsteg från den kosthållning du försöker följa men huvudpoängen är att när du väl gör avsteg så försök skademinimera och gör det bästa av det. Och vad du än gör, se till att koppla bort skammen så kommer du snabbare på banan igen.

"Ja, påsken gick i alla fall åt helvete och kanske var det bra trots allt. Jag och gubben vart bortbjudna över påsken och jag trodde jag skulle klara det galant, sen vet jag inte vad som hände men jag åt i alla fall två 200 grams chokladkakor (ljusår från 80 % choklad) alldeles själv. Sen brakade loss med chipsätande i flera dar. Jag begriper det inte!!! Bor det nån annan i mitt huvud eller va fan handlar det om??? en liten elak godisgris som tvingar mig att göra saker jag inte vill."

Det här är lite mer som i första exemplet där du distanserar dig från det negativa utfallet. På sätt och vis, om jag får hårdra och måhända övertolka så kan det även ses som lite mer negativt eftersom det även finns inslag av att du ser ned på "godisgrisen". Indirekt blir det här ett nedklankande på dig själv som i längden inte gynnar din framgång. Så glöm alla "käringar", "godisgrisar" etc och inse att det är du som bestämmer. Gör även allt du kan för att du skall kunna göra detta så bra som möjligt. Igen, ett litet avsteg är ett mindre problem än ett gigantiskt avsteg.

Kör på nu och lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst är det väl så, att det är jag som bestämmer. Heheheheheh. Och just därför så känns det som att det bor en annan i skallen som skjuter undan förnuftet och bestämmandet! Jag fattar det inte egentligen, men jag är väldigt dålig på att analysera utan jag kör på tills ett hinder kommer, då ramlar jag omkull, kanske ligger och sprattlar en stund, sen upp, skaka av mig allt och sen kör jag på. Så gör jag med allt :)

Till slut brukar jag nå mina mål och på vägen dit så får jag mina blåmärken, fast jag brukar alltid ha nåt att skratta åt i efterhand.

På ett sätt så tycker jag att vägen mot målet är lika kul som själva målet, man lär sig något hela tiden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch! Idag är det ingen bra dag, allt känns så motigt. Så mycket som jag kämpar för att må bra blir bara sämre, kroppen känns svullen, kilona sitter ta mig fasen som gjutna på kroppen. Min hals svullnar och jag får sån himla ångest. Vad är det som är fel, hur är det möjligt att bara bli sämre?

Sitter vid datorn och man blir bombarderad av skit och elände. Provade en promenad,men det som brukar hjälpa hade ingen verkan alls. Satt en stund i trädgården och lyssnade på fåglarna, nä, allt känns lika jäkligt.

Ja jag vet, vad har jag egentligen att gnälla på? Liksom vad har jag PÅ RIKTIGT att gnälla om? 

Suck! Tack och lov är dessa skitdagar sällsynta, men just idag är den här och jag vill bara gräva ner mig i en grop och gråta ut i en handduk.

Skönt att få skriva hur man känner det här där ingen ändå vet vem man är, så kanske jag kan visa min gladare sida när gubben kommer hem. 

Jag ska försöka ta mig i kragen och strunta i alla krämpor som jag brukar göra och sätta på lite skön musik. Städa sovrummet, vädra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så var denna helgen till ända och äntligen måndag.

Jag har precis tagit min dagliga promenad och jag kan lova att jag var precis genomdränkt när jag var klar. Men jag gillar regn, gillar när det blåser och viner utanför min mössa, regndroppar som trillar av nästippen. Jag brukar aldrig berätta för någon att jag älskar regn utan när alla gnäller om vädret så är jag för det mesta tyst. Inte för att jag är rädd för att stå upp för det jag tycker utan mer en bekvämlighet att slippa diskutera nåt som ändå inte leder till nåt.

Jag har aldrig några större problem med att stå upp för det jag tycker, men när jag är bestämd så uppfattas jag som arg och det är inte så bra. Jag har försökt att ändra på det, men när jag blir sådär engagerad så rycks jag med liksom och det som är "eld & lågor" hos mig ser andra som irritation och ilska. Jag får helt enkelt leva med det.

Haha, lika bra det för när jag blir förbannad och arg så gråter jag så de ska nog vara glada att de slipper det :)

Jag har funderat mycket i helgen på hur mycket jag engagerar mig i saker. Jag ger 100 % i det mesta och har försökt utvärderat och analyserat mig själv i det fallet.

Mitt mål är att bli smal och frisk så jag kan bli en levande reklampelare för att äta bra mat. Men hur mycket jag än kämpar så är jag lika fet och inte frisk. Så det känns lite som att stå med en cigg i käften och försöka inspirera folk att sluta röka.

Ja ni kanske förstår min tanke. Ja, så är det! Jag ska lägga ner mina bra idéer ett tag nu och bara fokusera på här och nu. Värna om mig själv och min familj och lämna alla storslagna planer till rätt tillfälle.

Fast jag kommer inte att sluta äta rätt, jag känner det som att jag påbörjat en härlig resa och jag har hittat så roliga sidor på nätet som ger mig andra synsätt på mat. Bl a en sida som heter "grow food not lawns" så himla kul sida, man känner hur det kliar i fingrarna att få börja odla.

J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter här och funderar på vart allt ska ta vägen och vad jag kan göra för att förändra. Jag har mer och mer börjat fundera på vad jag egentligen äter. Jag läser om en massa olika tillsatser som inte borde finnas i mänsklig föda och som verkar finnas i allt. Och hur är det med alla s.k sanningar som helt plötsligt inte är sanna längre.

Tänk om det faktiskt är så att en massa olika sjukdomar kommer från alla mystiska tillsatser som finns i maten vi äter. Idag så framkom det att astman hade ökat bland barn och det trodde dom berodde på rökning från föräldrar eller från sämre hem. Varför har så många bokstavskombinationer idag? Cancer är vanligt. Vi får medicin mot en massa, t. ex kolesterol. Men tänk så är det inte farligt med högt kolesterol då!!! Men så säger farbror doktorn att det är farligt och ger dig medicin som gör dig sjuk. Var finns de nya moderna läkarna som hänger med i nutiden. Hur länge ska vi acceptera allt som händer? Hur länge ska vi äta all skit och blunda och hoppas på det bästa?

Jag har läst en massa information om tillsatser och hur de hanterar vissa födoämnen så de ska bli ätbara. Fy fan rent ut sagt. Ok, man ska inte tro allt man läser, men jag har börjat tänka. ( jo jag har väl tänkt nån gång innan i mitt liv)

Vi går till affären, köper det billigaste vi kan hitta och äter. Men nu har jag vaknat till och börjat undra hur det kan vara så billigt! Och varför är det socker i allt? 

Jag läste om att citronsyra vad dåligt, det var nåt mögeljox av nåt slag och jag började kolla i alla mina burkar hemma. Men wtf, det var citronsyra i det mesta. Sen var det nåt annat ämne som inte skulle vara bra, karragenaan eller vad det hette och som hade flera knepiga namn. Jag kollade det jag hade hemma och hittade detta ämne i min grädde!! I MIN GRÄDDE? Men hur kan det vara annat än grädde i grädden?

Sen läste jag om att i usa så genmanipulerar man majsen för att kunna få ut mer majs från varje planta och det gick bra, men majsen blev stenhård och då löste man majskornen i nån skum blandning och då blev de inte ätbara så då la man det i nån sockerlösning för att få dom goda. Nu vet ju inte jag om detta kan vara sant, man vill ju inte tro det. Men om det är sant så är det förskräckligt.

Och alla grönsaker och frukter man köper och tror det är så nyttigt..... De är så besprutade att det är hemskt. Potatis som jag trodde var bra.......

Jag har börjat köpa ekologiskt, inte allt för det finns inte i mina affärer. Jag har kollat upp gårdsbutiker där jag bor och där finns mycket bra . Kött från gräsbetande djur, egna ostar, grönsaker mm. Och jag har börjat planera för ett växthus och ska sätta fruktträd och buskar. Jag ska försöka ta tillvara det naturen bjuder på t. ex lingon och blåbär ( svamp plockar jag redan så jag har ett år)

Jag ska tillverka drivbänkar och odla mina egna grönsaker. Sen i framtiden ska jag bygga mig ett hönshus så jag får egna ägg.

Men en sak som är så jobbig är att vissa saker man köper och som man gillar är så svåra att göra själv. Som majonnäs, men jag får helt enkelt prova igen, fast jag lyckas inte få det gott.

Ja nu ska jag väl dra mig mot sängen och drömma om mina odlingar,hehe.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen intressant läsning! Du är en riktig kämpe! :)

Senaste inlägget du har skrivit om att börja odla, plocka bär osv. drömmer jag själv om.. Är dock svårt som student att köpa ekologiska och närproducerat om man inte bor hemma, men brukar försöka att inte köpa allt för dåliga saker.

Min familj, mest min mamma, hemma är dock riktigt duktiga på det. vi föder upp egna får, jagar, odlar grönsaker plockar bär osv. Så som henne vill jag bli i äldre dagar! ^^

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heja Monki! Visst är det skrämmande hur man förfalskar maten för att tjäna mer pengar!

Majonnäs är såå enkelt; Rumstempererat - 1 helt ägg, 1 tsk dijonsenap, 1 msk vitvinsvinäger, en nypa salt, en skvätt citronjos och 2,5 - 3,5 dl rapsolja . Sätt  stavmixern i botten på mixerskålen och för den långsamt uppåt. På 10 sekunder har du en underbar majonnäs!

Grädden du köpt har längre hållbarhet så har de plockat bort lite av fettet och tillsatt carragen i stället!!! Köp du riktig vispgrädde 40%, den innehåller bara grädde,  tyvärr har de inte den ekologiska i större förp än 2 dl så antingen får man köpa ett helt lass eller den vanliga..... ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar. Jag ska göra ett nytt försök med majonnäs. Nån gång ska den väl blir bra!

Jag har upptäckt en helt ny värld med allt möjligt som har med hälsa, bra mat och odling och matfusk och....listan kan göras lång. Jag har gått med massor av otroligt inspirerande sidor på facebook. Hittade en ny idag som heter "äkta vara" och där de kollar upp vad vi äter. Jag började med Atkins, sen blev det LCHF och nu så vill jag inte bara äta rätt, jag vill äta det jag vet vad det är.

Nu skiter jag fullständigt i min vikt, jag är den jag är ändå. Nu vill jag odla, skaffa höns, bygga växthus, lära mig göra mer mat från grunden. Hur svårt kan det vara att ha en fem-tio hönor?

Jag vill ha de mest perfekta förutsättningar för ett bra liv när jag blir pensionär om 12-15 år.

Undrar om det går att odla på vintern om man har nåt sorts uppvärmt växthus? Hmmm det går nog att ta reda på.

Ja och så ska jag (gubben,hehe) ska få bygga ett stor härlig vedeldad bastu.Där ska jag ha bastusittningar med eteriska oljor, så jäkla skönt.

Ja på tal om annat så läste jag att Angelina Jolie opererade bort sin bröst för att hon hade en högre risk för att få cancer. Alltså, han hade INTE cancer, bara en förhöjd risk. Helt  otroligt ofattbart sjukt. Tur hon inte hade högre risk för att få hjärntumör.......

Kanske inget att skoja om men va fasiken. Känns konstigt att man stympar en frisk kropp.

Men det verkar vara mer ok att operera bort saker än att förändra t.ex kosten.

Nä nu ska jag göra majonnäs :) :)

natti

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas majonnäsen blev lyckad!

Du, uppvärmt växthus drar mkt energi. Ett isolerat med dubbla glasrutor gör att du kan förlänga säsongen väldigt och har du en mangoldplanta så ger den nya blad över vintern. Du kan så machésallad (vintersallad), så morötter m.m. på hösten i växthuset, som kommer upp tidigt och om du har tillgång till färsk höstgödsel (max en vecka gammal) så kan du odla rädisor hela vintern i varmbänk, ute under glaslock! Jorden blir upp mot 24 grader och så får du göra en ny bädd varje månad! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas majonnäsen blev lyckad!

Du, uppvärmt växthus drar mkt energi. Ett isolerat med dubbla glasrutor gör att du kan förlänga säsongen väldigt och har du en mangoldplanta så ger den nya blad över vintern. Du kan så machésallad (vintersallad), så morötter m.m. på hösten i växthuset, som kommer upp tidigt och om du har tillgång till färsk höstgödsel (max en vecka gammal) så kan du odla rädisor hela vintern i varmbänk, ute under glaslock! Jorden blir upp mot 24 grader och så får du göra en ny bädd varje månad! :)

Detta låter så intressant. Finns det sidor med sån här information?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest engelska trädgårdsprogram ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg