Jump to content

Dagbok:Äta mig frisk

kostrådgiverskan

Recommended Posts

Nu har jag bestämt mig! Jag ska skaffa höns så jag får egna ägg varje morgon :) Jag har plats och en trädgård full av allt möjligt gott för dom. Sen kan man odla ärter så hönorna får  riktigt god mat. Jag tror det blir Hedemorahöns, det blir i alla fall någon gammal svensk ras. Till att börja med vill säga :)

Det jag har läst om hobbyhöns så är det att det är lätt att det blir mycket mer höns som är lika med många fler ägg. Hehe. 

Jag har insett att om man ska ha en förutsättning för att äta sig frisk så ska man äta så naturligt som möjligt. Så nu har jag hittat ett slakteri som säljer bra kött till överkomliga priser och det är kul. 

Jo jag har gjort en sak som är totalt förvånande för mig. Jag har börjat med oilpulling,hahahahah. Ja det är otroligt. man sköljer runt olja mellan tänderna och i munnen i 5-20 minuter. Sen spottar man ut och sköljer med vatten. Sen borsta tänderna utan tandkräm. ja så är det i stora drag.

Det låter ju bara så osannolikt att det skulle vara bra men informationen stod på en mycket seriös  sida. Detta var så knepigt att jag kände mig tvungen att prova. Så nu har jag testat i knappt en vecka och resultatet är att mina tänder känns fräschare och renare samt att de är vitare. Och trots att jag ser och känner denna skillnad så är det knappt jag tror det. Innan har jag använt mig av listerin, tandkräm, extra tandkräm för vitare tänder. Inget har gjort mina tänder bättre. Nu känner jag mig så himla bra i munnen och jag ska fortsätta med detta. Jag använder kokosolja och de första gångerna höll jag faktiskt på att spy av att ta in detta i munnen, men nu går det hur bra som helst. Jag sökte information på nätet om oilpulling och där finns en massa bra information i detta intressanta ämne.

Är det förresten nån som har egna höns och kan ge mig tips så blir jag väldigt glad. Och kan jag dessutom få nån mer att prova oilpulling några dagar för att se skillnaden så är ju det också väldigt kul.

/monki

Oh, monki! Jag funderar också över höns!!! För goda nyttiga ägg och även som kött (i slutändan, så att säga) Ska köpa några böcker och läsa in mig först....

Set största prblemet är hur jag ska göra med hus till damerna (och herre) Funderar över dvärghöns. De känns mer lätthanterliga liksom. Hedemora är stora, inte sant? Jag har funderat lite över Blommehöns. En skånsk lantras, intelligenta (jämförelsevis) vackra men vääldigt stora....... :unsure:

• Like 1

Hejsan svejsan, nu var det ett tag sedan jag skrev men det verkar alltid hända så mycket i mitt liv,höhöhöhöh. Man har ju blivit mormor igen och då var det dags i helgen att besöka den lilla sötingen. Hon var så otroligt söt och en kopia av sin storasyster. 

Nu har vi börjat bygget av hönsgården och våran gamla slitna krukbod ska få bli hönshus. Blommehöns säger du, låter spännande. Vi ska börja lite smått med 5 hönor sen får vi se vad som händer därefter :) Vad det blir för sort är väl inte i nuläget så viktigt fast det ultimata vore ju en tålig svensk lantras som tål lite vinter.

Ja och så har vi köpt en hund så halva släkten kan klaga på mig.  Vi ska hämta hem henne nästa fredag och det ska bli så spännande, vi har byggt  en underbar hage till henne som hon kan leka i nu i början.

Jag ska snart berätta för mina närmaste och jag kan riktigt höra klagomålen redan. Men ska du verkligen....orkar du verkligen, men hur? vad? bläh

Tack och lov äger jag mitt eget liv och gör som alltid som jag själv vill. Hihihiihi! Det är så otroligt skönt ibland att bo på landet långt bort från sina närmaste. Här på våran egen plätt här på jorden mår jag så otroligt bra och här ska jag leva så som jag vill. Jag vill ha höns, jag vill ha hund, jag ska bygga växthus och plantera fruktträd, bärbuskar, odla grönsaker. Naturen ska ge mig fisk, bär och svamp. Kanske ska jag lära mig mer om vad naturen kan ge.

Jag har nog haft en längtan sedan jag var liten att liksom komma "back to basic" men aldrig haft den möjligheten. Jag har nog haft det vilande i mig och nu verkar det blomma ut och det är underbart. 

Nähä, nu är kaffet klart och jag ska ut och fortsätta med hönshuset

/monki.

• 2 weeks later...

Öhhh hej! 

Fy fan rent ut sagt vilken skitvecka jag har haft. Vet ni hur det känns när man är helt knäckt, när man målat in sig i ett hörn, när man tagit sig vatten över huvudet och skitit i det blå skåpet. Jag vet hur det känns.....

Jag kan knappt fatta att jag klarade mig ur min situation med livet i behåll. Nä jag riskerade inte att dö, men det kändes för jäkligt.

Jag var hundägare i knappt en vecka och herre min skapare vilken otroligt jobbig vecka.Jag tror inte jag insåg vilken svår uppgift jag hade gett mig själv. Att ha en valp i huset var så ofattbart jobbigt och till slut satt jag bara ute i hundgården och grät.

Suck! Jag blev tvungen att lämna tillbaka henne. Denna lilla söta hundvalp, men jag klarade det inte.

I spåret av mitt misslyckande (som jag ser det) så har allt havererat med bra mathållning och sunt förnuft. 

Så jag har ätit diverse idiotiska saker för min sjuka kropp. 

Men nu har jag brutit ihop och det är bara att komma igen. Egentligen är jag så glad att inte ha hund längre och det kommer aldrig in en hund i detta huset igen. 

Jag kan inte fatta att så många har hund och tycker det är så kul. Jag har ALDRIG hört någon klaga på att det är så jobbigt att ha hund. Men men, då vet jag det. Jag tyckte det var osannolikt jobbigt.

Så nu ska jag försöka hitta tillbaka till det liv jag försöker uppnå. Bra mat och motion. Det är ju så kul att läsa det många andra skriver på forum och jag suger i mig alla trevliga framgångsberättelser och ser mig själv stå där en vacker dag med den kropp som jag vet finns under allt fläsk. Och framförallt en förhoppning och vision av att bli frisk. Mmmmmmm ordet frisk smakar så gott på tungan,hehe. Jag VILL bli frisk, så det så.

Kollade på Biggest looserfinalen idag och jag blev så imponerad av deras kamp mot fetman. Oj vad de har slitit. Undrar vad det är för mat de får lära sig att äta? Förhoppningsvis så är det riktig mat.

Ska man tro allt man läser? Jag är med på ett flertal olika sidor som har med mat att göra, vad det är vi äter egentligen. En sida skrev om ett laboratorium eller liknande som  hade kollat i USA vad som fanns i hamburgarna. 2-14% kött, resten var allt möjligt annat, t.ex ammonium?!! Låter ju jättemärkligt och jätteäckligt.

Jo även om hundplanerna gick åt skogen så är bygget av hönsgården i full fart och min underbara gubbe har fått till så fina reden och sittpinnar.  

När jag läser på olika lchf sidor så verkar det som att motion inte är så viktigt för viktnedgång. Jag tycker att motion är väldigt viktigt och att vi är gjorda för att röra oss hela tiden. Jag fick en liten idiotisk tanke i mitt huvud att jag kanske skulle börja jogga och sen anmäla mig till ett lopp, men efter mitt usla beslut att skaffa hund så är mitt självförtroende skamfilat och jag får nog vänta ett tag innan jag fattar några nya beslut som jag inte kan fullfölja.

Ha det bra alla ni som läser det jag skriver. Och om jag inte svarar på någon kommentar är det för att jag inte hittar de rätta orden, men jag läser allt och ler och känner mig hedrad att det finns människor som bryr sig :) :) <3

Monki

Hej å Hå! Sådär ja!!! Nu är jag på banan igen och det är så härligt med riktig mat. Jag har kommit på hur jag ska bryta en dålig trend fortare :) :) Jag har märkt att när jag äter något som är väldigt gott men otroligt dåligt för min sjuka kropp då vill jag ha mer (nähä! )

Och när jag vill ha mer så kommer dissa där gamla tankevanorna igång. Ja men nu har jag ju redan fuskat, lika bra att passa på.... Jag är nog inte ensam om dessa inövade tankegångar. Men jag känner att jag börjar komma in på andra tankespår och "fusket" varar inte så länge. Jag märker ganska snabbt nu hur kroppen reagerar på den för mig felaktiga maten och det känns inte bra nånstans så viljan att äta rätt kommer tillbaka nästan direkt och det är ju bra. För att bryta "fusket" så äter jag mycket kött och fett under 1-2 dagar och sen är kroppen tillbaka till där jag mår bra.

Jag har börjat fundera på om jag inte är lite väl hård mot mig själv ibland. Jag har ju faktiskt uppnått mer än vad många gör under hela sitt liv.

Jag är rökfri sedan många år

Jag är medveten om vad som är bra för min kropp

Jag ger mig inte utan strävar efter ett bra liv med bra mat

Jag dricker ingen alkohol (beror på att jag ibland reagerar på det som med en bakelse/sötsak, alltså jag vill ha mer)

Jag är stolt över mig själv, jag älskar mig själv som jag är och trots min fetma så är ju de där kilona ditsatta med kärlek! Och ska tas bort med kärlek.Kärlek till riktig mat och lust att lära mig mer om riktig mat.

Jag vet inte om jag klarar att leva resten av mitt liv utan att ramla i gropar, men jag gör så gott jag kan och jag har märkt att jag inte är nån stålkvinna. Men å andra sidan så är det så många som inte vill veta hur de kan bli friska. Det är så många jag har pratat med men det är liksom som att jag är fanatisk eller nåt sånt.Men så är det, man kan inte vräka i sig godis, chips, mackor,öl, vetebröd och sen undra varför man är fet och sjuk.

Vi lever i nya tider där många måste inse att jorden inte är platt, den är rund. 

Monki over and out :) :)

• Like 1

Måndag morgon!

Solen strålar  och jag med den. Jag har just avnjutit min frukost bestående av två ägg och några skivor stekt rökt sidfläsk. Jag och gubben var på en gård i fredags där de försäljning av gräsbetande värmländska kossor och grisar och annat bra kött.De gör egen korv utan en massa onödiga tillsatser och de säljer ägg. Och ja, jag menar ÄGG. Det gick inte att stänga mitt äggpaket för stora ägg, dessa ägg var gigantiska och så himla goda. Det är ju naturligtvis lite dyrare än affärernas kött, men hallå!! En nötköttslåda för 95 kr kilot för hängmörat kött från gräsbetande djur! Äggen kostade 3 kr styck, men vadå!!! De var lika stora som tre normalägg så egentligen var det ju otroligt billigt.

På Onsdag ska jag och gubben dit och hämta en grislåda på 11 kg, en nötlåda på 10 kg, 10 kg fläskfärs och 10 kg nötfärs. Vi provade att köpa med några fläskkotletter i fredags som fick läggas i en marinad och bli grillade på lördage. Då hela svålkanten var med så blev de så himla goda. Till dessa mumsiga bitar hade jag gjort en tomatsallad bestående av lite grädde, creme fraiche och majonnäs. I med hackad lök, salt, peppar, dill och goda tomater skurna i småbitar.

På vägen hem stannade vi till hos en fd arbetskompis som röker regnbågsforeller. Det är så otroligt gott.

Det är så skönt att må bra, att känna hur kroppen tackar mig för det jag stoppar i mig.

Jag hoppas verkligen att jag med tiden lär mig att undvika fallgroparna helt. 

Jag träffade på en gubbe häromdagen som är bekant med min sambo.Min sambo berättade att vi skulle hämta kött som var närproducerat och väldigt gott och dessutom bra priser. Svaret han fick var så otroligt konstigt. Jaså, du håller på med såna nymodigheter du sa han och fortsatte med: Jag äter som vanligt jag, som jag alltid gjort. 

Jag bet mig i tungan och sa ingenting, men det han kallade nymodigheter är ju tvärtom, det var ju så vi åt förr. Och han berättade hur dålig han var och att han hade ont överallt. Ja vad säger man, många förstår inte vad mycket skit vi får i oss genom maten vi köper i affärerna.

Jag kan ju inte så mycket om mat kanske, men kan någon förklara för mig varför det är socker i allt? Har socker/druvsocker/sirap någon egenskap som gör det bättre? 

Kollar på tv ibland och såg ett danskt program där de kollade hur olika saker gjordes/tillverkades. Reportern var ganska kul och när han var med i den danska majonnäsfabriken så blev han helt nollställd. Var är äggulorna frågade han? Det var bara en massa pulver som blandades ihop.

Nä du, jag blir bara mer och mer övertygad för var dag som går att det som ska komma in i min mage ska vara riktig mat. ALLT som kommer in i min kropp ska vara så bra som möjligt. Tänk på alla sminkgrejer jag kletat på mig genom åren, alla ansiktskrämer, brunkrämer, kroppslotion mm. Jag har hittat sidor på nätet som har ekologiska hud/hårvådsprodukter som är helt naturliga. Jag har t.o.m slutat med listerine,  tandkräm och olika tandblekningstandkrämer. Jag trodde väl egentligen att det var ett skämt att man kunde vara utan det och istället rengöra mun och tänder med salt och olja, men det är otroligt vad mina tänder är fina. Det är en stor skillnad otroligt nog.

Jo hönsgården är snart klar och sambon och jag har slitit hela helgen och det är inte så mycket kvar. De har till och med fått en sektion i utegården med tak :)

Vi har varit i kontakt med en trevlig människa och snart har vi en liten besättning med svenska lantrashöns som vi ska bevara, avla på och få ägg ifrån. Så himla superduperkul. 

Jo om jag ska prata viktminskning så har alla de där kilona som hoppade på mig när jag fick tvärdepp försvunnit och det är så skönt. Jag brukar inte bry mig så mycket om att jag är fet för det är ju så det är, men häromdagen så var jag och sambon på ett köpcenter då ha skulle på toa. Jag satte mig på en bänk utanför och väntade. Efter en stund så tittade jag upp och satt mitt emot ett skyltfönster så jag kunde se mig själv.....Usch!! Många tycker de är fetare än de är, men jag känner mig smalare än jag är. Fy bubblan vilken megaklump jag faktiskt är så nu får jag nog strunta i det där med att jag egentligen inte bryr mig om att jag är fet. För jag vill inte se ut sådär, min röv är så jädrans stor att den kan kallas planet och då  är magen större än röven. Jag får nog se till att dra upp mitt huvud ur sanden och lägga manken till. Så nu ska jag försöka vara jättestrikt så länge jag kan. Håll gärna tummarna för mig :)

Nä nu är det dags att kliva ur morgonrocken och ge sig ut i solskenet.

Ha en bra dag allihopa .

• Like 1

Om du kan äta dig frisk vet jag inte men jag är helt övertygad om att du kan äta dig till en bättre hälsa. Välkommen i gänget och hoppas det går bra för dig nu.

Ordet unna har jag med använt många gånger men har börjat analysera vad det egentligen innebär för mig. Att unna sig något som smakar gott några sekunder i munnen och sen bara ställer till elände med hälsa och vikt har jag konstaterat är hur dumt som helst så jag har tagit bort ordet unna i mitt vokabulär :D

Kämpa på

//Lars

Visst skall man unna sig - bra saker av bra innehåll som smakar mycket godare än fabriksskräpet ;-)

Visst skall man unna sig - bra saker av bra innehåll som smakar mycket godare än fabriksskräpet ;-)

Då unnar jag mig var enda dag fast det är ganska strikt LCHF och långt mellan måltiderna  :D Ofta förknippas väl ordet unna med ohälsosamma saker. I alla fall i min värld ;)

• Like 1

Ofta förknippas väl ordet unna med ohälsosamma saker. I alla fall i min värld ;)

Så är det. Men jag vänder på det ibland och säger att jag äter det jag äter för att jag unnar mig att må bra. I bästa fall kan det få människor att tänka till.  :)

Ja men se på fan! Hej hej :)

Idag har jag varit och hämtat över 40 kilo riktigt kött på Tranhem gård utanför Karlstad. På vägen dit stannade jag till i affären och köpte massor av fryspåsar. I gårdsbutiken köpte jag dessutom 30 gigantiska ägg, ekologiska naturligtvis ! Och så blev det några fina ölkorvar av hästkött och en fin bit rökt sidfläsk.

När jag kom hem och skulle till att portionera ut köttet i min fryspåsar fick jag världens överraskning :)

ALLT var nerpackat i fina portioner, alltså vakumpackat. Dessutom så stod det lappar på allt vad det innehöll och vad det vägde. Så bara in i frysen och allt fick plats :)

Tjohej vad glad jag blev. Nu har jag ju då en jäkla massa fryspåsar hemma, men snart drar svampsäsongen igång så....

Så ikväll gjorde jag egna köttbullar av en påse köttfärs, stekte de sista påsarna kantareller, kokade nypotatis och gjorde en uuuuunderbar gräddsås till.

Gubben och min son åt nog tre gånger var, själv tog jag allt utom potatis och det räckte med en lagom portion för mig att bli mätt på. Nu har jag kommit tillbaka rätt och känner ingen falsk hunger och äter ca 2-3 gånger om dagen. Jag mår så bra.

Och min glädje fortsätter. Vi ska få köpa en liten besättning äkta svenska rashöns som flyttar hit om några veckor, det ska bli så otroligt kul. Hönsgården blir så trevlig och de ska få leva ett gott liv här med bara bra mat, Och jag kan gå ut och plocka mina egna frukostägg, mums fillibabba!

Ha det så bra alla som tittar in och läser och en otroligt trevlig midsommar!

• Like 1

Jo jag glömde ju att kommentera ordet unna :)

Jag kommer för alltid att unna mig riktig mat. Bra kött, rediga ägg, ingen fuskmat som är ett hopkok av sånt man inte har en aning om vad det är. 

Det är min belöning till mig själv. Jag kommer aldrig mer att använda ordet unna för att äta sånt som är dåligt för mig och min hälsa för det är ju faktiskt inte att unna sig, det är att vara självdestruktiv! Så kan man väl säga.

Unna sig..... Nu blev jag sugen på en fin kotlett med kryddsmör och kokt blomkål mmmmmmmmmm.

Ja men just det. Jag var faktiskt på resturang i förrgår och hoppades att det skulle finnas nåt jag kunde äta. Och vet ni vad dagens rätt var??? Blomkålsgratäng med skinka. så fantastiskt gott. Sedan hade de ett fint salladsbord.

Undrens tid är inte förbi.

Natti /monki

• Like 1

Men!? Då ska jag verkligen inte gnälla som bara får åka 7 mil en väg för bra kött. Kanske kan du hitta ett gäng och samåka och köpa rejält om du får plats alltså :) :)

Igår var det ju midsommar och efter lite fundrande så kom jag fram till ett beslut! Ingen potatis till mig förrän jag gått ner alla min kilon och har en kropp som fungerar. På min tallrik igår så fanns det kokta ägghalvor med majonäs, rökt regnbågsforell, sill, avocado, hackad lök, purjolök och gräddfil. Till det mitt alldeles egna silvervin,höhöhöhöh. Vatten alltså :) Så gott att jag halsade direkt ur flaskan.

Jag har köpt hem lite roliga saker som jag nu håller på att testa och hittills är jag otroligt nöjd. Schampo utan en enda konstighet i, ett slags pulver man blandar med vatten, lite krångligare än jag är van vid men resultatet blev i alla fall bra, håret kändes naturligt rent på något konstigt vis. Sen köpte jag en lite provburk med ansiktscreme utan något konstigt i och jag säger bara att vilken underbar kräm, huden känns så fin. Sen blev det en tandkräm utan tillsatser som jag ska ha i tillägg med oilpulling och den är kanonbra.

Sen har jag köpt lite annat kul, t.ex ekologiskgurkmeja, malen och likaså ekologisk malen ingefära. Jag ska göra morgondrinkar tänkte jag av detta på nåt vis,hehe. Har inte provat än.

Nä nu ska jag städa :)

Hej så länge/ Monki

• Like 1

Idag är första dagen på jättelänge som jag skippade ägg till frukost. Jo jag hade gärna ätit ägg men tänkte på min sambo som brukar vilja ha lite variation så jag gjorde tomatsoppa med ost och vitlökscreme fraiche till. Det var gott. Sen så ville min sambo ha pannkakor till lunch så då blev det ju ägg till han i alla fall,hehe. Fast jag tog inga pannkakor, jag käkade lite hemmagjord köttfärssås istället.

Jag läser ganska mycket på olika forum och vet inte riktigt vad jag tycker om alla konstiga diskussioner. Jag hoppas att de flesta människor kommer att bli mer medvetna om vad vi äter och vad som är bäst för kroppen. Min sambo äter inte lchf och det respekterar jag, men då jag gör maten för det mesta så försöker jag se till att han äter ganska bra i alla fall. Jag har märkt att många i min närhet blir söndertjatade på lchf-snacket så jag har funderat lite på detta.

Just nu så håller jag en låg profil och äter det jag vill äta och så får andra äta det dom vill äta. Sen är det ju givetvis jättejobbigt att se nära och kära må dåligt av det de äter både mat och mediciner. 

T ex så äter min sambo dubbel dos av simvastatin varje dag enligt läkares order. Jag ser hur han mår sämre och sämre och jag har tjatat om dessa tabletter och försökt få han att sluta ta dom. Jag ser hur ledsen han blir och vilken konflikt han hamnar i. Hans läkare har sagt åt han att äta dessa och att dessutomt passa sig för den livsfarliga fettdieten (lchf)

Jag säger inget numera, men inombords så gråter jag. Och jag förstår min älskade gubbe om han följer det som doktorn säger.

Fan rent ut sagt att hela vården är full med ouppdaterade människor.

Ja ja, men jag kan i alla fall äta så jag mår bra. Jag mår så himla bra av att utesluta mjöl, mjölk och socker. Dessutom så äter jag i största möjliga mån ekologiskt och närproducerat.

Jag funderar ibland på om jag kan göra skillnad för någon och försöker dela med mig bra saker på facebook. Några har anammat en bättre livstil när det gäller mat och det är ju positivt,. 

Nä det är väl läggdags nu.

/Monki

Hej Monki, känner igen mig sååå i vad du säger och visst är det svårt att stå vid sidan om när man har "sett ljuset" ;) tänk på att du själv blir ett gott exempel!

Smid i det dolda, samla ihop bra kunskap och ge honom skriftligt samtidigt som du gör klart för honom att det är av kärlek.....

• Like 1

Åh vad jag känner mig besviken. Vad jag än gör så verkar det gå åt skogen. Jag ger 110 % och inget resultat. Suck!!!

Jag äter ta mig fan så rätt och det händer ingenting. INGENTING!

Och arbetslösheten är kvar. Trots mina insatser i arbetslivet så vill ingen ha mig. 

Jag har ont överallt, nätterna är för jäkliga. 

Hur fasiken ska jag någonsin kunna bli ett lysande exempel på hur bra man mår av riktig mat???

Jo jag äter bara bra mat, inget skräp. Jag röker inte, jag dricker inte, jag äter inget socker, inget mjöl. Och ser ut som en svullen jävla julgris. Ingen energi kvar till nånting.

Men men, alla mina nära och kära har fått ordning på sina liv med arbete, familjer, husköp mm. Så jag gläds åt det och får väl bryta ihop och komma igen. 

Jag ska nog sluta den här dagbokstråden om att äta mig frisk, känns som slöseri med tid för mig själv och andra. 

Ny dag, nya möjligheter. Tur att de där skitdagarna är lätträknade :). Men det är ändå konstigt att min kropp inte svarar på det jag äter. Fast kanske det är så fruktansvärt att jag måste börja motionera. Ja men det kanske är så att jag ska ta på mig lite regnkläder och promenera en halvtimma i alla fall. Lite bra musik i öronen och så ut och röra på mitt sega fläsk.

Mina höns värper bra och det har hittills blivit 6 ägg som antagligen kommer att läggas tillbaka så de kan få bli mer hönor. Det är så himla kul att ha höns. Tuppen är så stolt och sprätter omkring sin lilla flock med hönor :)

Om allt går bra kanske vi har en 10 hönor till nästa år och då blir det runt 10 ägg om dagen från hönorna.under värpsäsongen.

Ja men då så!! Får bli en promenad nu då :)

Hej!

Att få möjlighet att äta bra mat borde vara en mänsklig rättighet. Att få skit för att man inte har socker i sin mat är ju så jävla dumt att jag blir förbannad. Hur sjukt är inte vårat samhälle när det är helt ok att göra reklam för att vi alltid ska äta godis, dricka energidrycker och vräka i oss snacks, men när man vill äta riktig mat och utesluta alla gifter så är man en idiot!!

Jag får nog sluta att läsa tidningsartiklar där sensationslystna puckon får skriva vad som helst. Ibland har jag blivit så förbannad så jag mejlat till den som skrivit men det är lika lönlöst som att prata med en vägg.

Efter min dipp häromdagen så känns allt så mycket bättre och bara solen tittar fram så är allt perfekt. 

Ja ja, mina krämpor är kvar och jag har varit tvungen att ta lite tabletter för det onda. De hjälper men jag tar dom bara vid yttersta nödfall då jag inte orkar ha ont. Jag har köpt naturliga medel mot inflammation men jag är så himla glömsk och rent ut sagt urusel på att skapa rutiner.Men vad gör det om 100 år,höhö. Då har man inga krämpor längre för då är man jättedöd.

Jo det där med höns kan jag rekommendera om ni har möjlighet. De är ju så trivsamma. Och så vackra. Igår smet kycklingarna ut i utegården och tog sig inte in igen och det var sååååå synd om dom,haha. Det var ett himla liv på dom så jag fick lyfta in dom till mamma höna och väl inne i tryggheten igen så fick de skäll av mamma höna,hahahaha. Ja hon kacklade högljutt på dom så det dröjer nog ett tag innan de smiter ut igen.

Jag måste säga att jag känner mig lyckligt lottad vad gäller att få tag i bra mat. Köttet jag köpte häromdagen från Tranhems gård smakar underbart och det är en fröjd att äta. Grisköttet är så gott att det vattnas i munnen på mig vid blotta tanken. 

I frysen har jag makrill och gös som jag fångat själv och snart blir det väl att försöka fylla på frysen med fisk. Sen kommer svampsäsongen då jag ska fylla frysen med skogens läckerheter. Jag har två ynka påsar kvar sen förra året och de ska ätas nu till helgen när vi får besök. Då ska jag göra egna köttbullar till.

I år ska jag försöka få tid att plocka bär i skogen så jag kan göra egen sylt . Jag ska även försöka mig på att göra nåt bra av alla vinbär vi har i trädgården. Vinbärsgelé är ju väldigt gott.

Hmmm kanske man skulle ta den där drinken nu med ingefära och gurkmeja om jag nu inte glömt det när jag kommer ut i köket,hehe.

Trevlig helg på er alla och låt alla få ta del av solen som jag har beställt :) :)

• Like 1

• 1 month later...

Ja då var sommaren slut! Men vilken underbar sommar jag har haft. Så fantastisk att jag kommer leva hela hösten på all solsken jag har fått.

Sen jag och gubben skaffade höns så har mycket av min tid gått åt till dom och jäklar alltså vad det är kul att ha höns. Hihihihi, rena terapin att sitt och titta på dom när de sprätter omkring i trädgården. Vi har byggt altan i sommar med inbyggda sålådor och då har hela gänget med hönor,tupp och kycklingar varit med. Det har varit stoooor fest när vi grävt och vilken glädje när de hittar stora smaskiga maskar. Och vilka goda ägg! MUMS! Fast egentligen äter jag ju mask indirekt,hehe! Fast tuppen verkar vara vegeterian, han letar bara mask och insekter till de andra och äter helst bara frukt och frön själv.

Min egen mathållning i sommar har varit ganska bra med några få undantag., Fick några dagar med stor depp och passade då på att tröstäta både det ena och det andra. Gick upp 5 kilo blixtsnabbt och såg ut som en michelingumma,hehe. Som tur var så varade det inte så länge . Jag fattar inte att det aldrig försvinner det där med att tröstäta. Jaja, så är det. Nu till det positiva :) :)

Jag har läst böcker i sommar och andra sidor på nätet om mat och må bra och fått sån himla inspiration. Min kropp har ju inte svarat på lchf som jag velat och kilona vill inte av mig ( bara de där första som är vätska, sen stopp). Jag tror och hoppas jag vet vad jag kan ändra på för att få fart på min sega kropp.

Jag ska prova att sluta med mejeriprodukter ett par veckor och se vad som händer. Jag har ätit ganska mycket ost, grädde, creme fraiche. Det ska bli väldigt spännande. :)

Jag läste en bok om ayurveda och tyckte den var jättebra. Man kan ju plocka lite här och där med tips. Jag kollade vilken människotyp jag var och vad som var bäst för den och det var mycket där som stämde exakt in på mina besvär. Jag ska ändra på några grejer/vanor.

Inga jättegrejer utan små detaljer som ska bli intressant att prova. T.ex lägga mig tidigare, gå upp tidigare, dricka varmt vatten, låta sista målet vara ett lättare mål helst utan kött. Dessutom försöka äta mitt sista mål så tidigt som möjligt.

Ja det är inga stora saker men värt att prova. Jag brukar annars lägga mig sent, vakna ännu senare och äta stora måltider sent på kvällen. Detta har jag provat några veckor och jag vaknar ganska gott efter att ha lagt mig tidigare och kroppen känns skönare när jag inte ätit så sent.

Jag var hos en kompis häromdagen och hon är ofta sjuk och jag drog lite försiktigt upp det där med kosten och vilka hälsovinster man kan få genom att ändra kosten. Men hon ville inte veta. Ja så är det. Jag kan ju bara göra det som är bäst för mig själv och så får andra äta och göra som de vill, tyvärr,hehe.

Om man nu bortser från alla metoder som finns att äta så måste en hälsovinst i alla fall vara att göra så mycket mat själv som man kan. Det är ju så ofattbart mycket skumt i maten vi köper. Kött som inte är 100 % kött, socker i ta mig fan allt, citronsyra, grädde som inte är 100 % grädde jag listan kan göras kilometerlång.

Jag önskar så att jag hade nån som jag kunde dela detta med. Min gubbe försöker så gott han kan att lyssna på mig, men han blir bara förvirrad och vill helst äta som han alltid gjort. Ja så är det med :)

Nu ska jag göra mig lite frukost och som vanligt blir det 2 ägg och 2 skivor bacon. 

Ha det bra alla kämpar där ute :)

• Like 1

Jag har på prov tagit bort mejeriprodukter i kosten för att kolla hur det bemöts av min sega kropp. Nu har det enbart gått några dagar men jäklar vad jag känner mig pigg. Ja om det hänger ihop går ju inte att säga än, men jädrans vad gött alltså :)

Jag har gått upp tidigt och nästan kommit igång direkt och det är inte så vanligt, jag brukar behöva en timma innan jag vaknar till ordentligt. Åh vad jag önskar att detta kommer att göra underverk för nu är jag så otroligt trött på att försöka göra rätt och det inte ger resultat. Visst har jag fått återfall men de blir färre och kortare och det verkar som att kroppen liksom reagerar kraftigare för varje gång. Jag brukar få ett återfall runt jul och sen ett på sommaren och när man är bjuden på kalas (vilket inte är ofta tack och lov)

Ja jag känner mig i alla fall just nu väldigt fokuserad och känner en stor lust att äta så här för alltid :)

Nu är det fotboll visst på tv´n. Jag är svensk och gubben min norrman så det ska bli kul,tjohej!

• Like 2

Att sluta med mjölkprodukter är bra av två orsaker, dels slipper du de triggande kaseinproteinerna (1 och 2) och så slipper du överätning för grädde gör ju så att maten blir så jättegott! Cecilia Folkesson har receptsamlingar på " mjölkfritt matlagning"  på sitt blogg, besök den.

• Like 2

Jag mår så otroligt bra :) Jag vet inte om det verkligen kan ha att göra med att jag slutat med mejeriprodukter!!! Och på så kort tid, men jag känner mig på något vis klar i skallen och mycket piggare i kroppen. Så himla kul alltså :)

Det ska bli otroligt spännande att följa mig själv,hehe. 

Jag berättade för morsan idag och då sa hon, men då får du ju inte äta nästan nåt. 

Men det är ju det jag får :)

Jag äter och blir mätt av mat utan en massa konstigheter i.

Jag har under sommaren provat att ändra på lite andra vanor som känns ganska kul. Jag gurglar munnen med olja väldigt ofta och har köpt tandkräm som är helt utan tillsatser. Jag tvättar här och kropp med organiska och ekologiska produkter samt att jag smörjer kroppen med liknande produkter som inte innehåller tillsatser.

Min dotter höll på att svimma efter att jag smort in ansiktet, hon bara skrek, men va fan morsan du luktar ju myggmedel,heheheheheh. 

Mina barn är faktiskt väldigt duktiga på mat och äter mycket som är bra och det gläder en gammal mor :) Mina barnbarn får även de bra mat och inte godis i tid och otid.

Morsan äter numera bara bregott efter att jag tjatat ihjäl mig om att hon ska slänga det där margarinet som hennes dietist ordinerat :) :)

Jag har till och med lust att röra på mig, att göra saker och det är fantastiskt kul :)

Ja detta var ju ett glädjens inlägg. Jag måste bara säga det igen att det var otroligt längesen jag kände mig så här alert i knopp och kropp. Undrens tid är inte förbi :)

Ha det så gött alla och extra kul att någon följer det jag skriver, vilken ära :)

Tjohej från Monki :)

• Like 6

Underbara söndag. Ute blåser det rejält, molnen är mörka och med jämna mellanrum kommer det riktiga skurar. Ett fantastiskt promenadväder enligt mig. Så nu ska jag ut på promenad i rask takt. Sen jag slutade med mejeriprodukter så mår jag fortfarande osannolikt bra,hehe. Konstigt att jag inte har provat detta innan, men men, inget att fundera mer på. Igår är historia :)

Jag träffar endel människor som inte mår bra, däribland släktingar. Men idén om att en ändring av kosten kan göra dig bättre eller till och med frisk verkar inte gå hem. Jag har tjatat, köpt böcker och allt möjligt men det verkar som att det inte finns någon vilja att förändra kosten hos många. Alla vill bli friska men ingen vill betala priset. Ingen vill egentligen ge upp de där sötsakerna som är ett fördärv för många.

Jag tänkte tillbaka på mitt liv och insåg att jag har ätit min dos av bröd. Mackor, tonvis av mackor. Rostade mackor, frallor med ost, baguetter med klet, sötlimpor med prickigkorv, nybakad franska med ett berg av nutella på, ännu mer rostade mackor med ett tjockt lager bregott och så sylt o.s.v.

Inte konstigt man blivit sjuk.

Och då har jag ändå inte tagit med allt det där andra......

Chokladfrossa

Popcornsmani

Chips, ostbågar, jordnötsringar

Öl,vin,sprit

Snabbmat

Pizza

Men det är ju historia, nu ska jag ut i regnet och promenera, få härliga ljumma stormvindar i ansiktet och skön musik i öronen.

Ha en fin söndag alla ni andra :)

• Like 3

Idag är jag pigg. Men det är ofattbart. Jag brukar alltid bli sådär fruktansvärt trött någon gång på dagen och min energi räcker sällan eller aldrig en hel dag. Men sedan jag tog bort alla mejeriprodukter så känner jag mig alert och pigg hela dagen. Jag fattar det inte- Jag har även gått ner 4,8 kg på två veckor. 

Jag ska fortsätta att utesluta mejeriprodukter ett tag framöver nu och se om detta mirakel håller i sig. Kan det verkligen göra så stor skillnad.

Jag läser väldigt många andras skriverier och blir förundrad över hur många som orkar hålla reda på antal fett, kolhydrater och proteiner de äter varje dag. 

Idag fick en av mina hönor sina första kycklingar, helt underbart kul. Vilken otrolig lycka att ha sina egna små äggproducenter. Det är terapi att ha höns. Och jag skämmer bort dom något alldeles med riktig mat, alltså gräs, mask och annat gott de hittar i min trädgård :) 

Jag har köpt en bit mark och där ska det bli odlingslådor, grönsaksland , växthus och fruktträd/buskar. Underbart är bara förnamnet.

Och jag håller alla mina tummar för att jag inte viker av denna sköna och pigga väg som jag slagit in på.

Godnatt alla nattugglor.

• Like 3

Hej!

Vad skönt att känna sig pigg och alert. Visst har jag en lång väg kvar till där jag ska vara viktmässigt men "what a shit"

Jag har ju på prov slutat att äta mejeriprodukter och det har slagit mycket väl ut. Jag mår bättre än på många år. Det är svårt att riktigt förklara hur det är men jag mår bra inuti kroppen. Jag har mycket mer energi och jag är gladare. 

Jo det var ju det där med mejeriprodukter....

Min sambo frågade mig om inte smör är mejeriprodukt och då svarade jag att NÄÄÄ smör är ju smör. Det är ju liksom en produkt från grädde, men så smög det väl in sig ett litet frågetecken i min skalle. Det var ju det där kaseinjoxet som inte var så bra för endel.

Jo det var kasein i smör. Jaha  :o

Då fick jag se att man kunde ta bort kaseinet från smöret och då blev det ghee (klarnat smör) Heheheheheh spännande.

Jag läste om ghee och man kunde visst göra det själv. Lätt som en plätt. Vispa grädde till smör och sen koka, skumma, dela, burka....

15 minuter kvar till Idol börjar, men jag hinner säkert. Min nyfunna energi sprudlar i kroppen och nu jäklar ska jag göra ghee.

Jag vispar grädden och vispar och vispar och vispar. Hmmm har en aning om att det ska bli vätska med smörklumpar till slut men inget händer. Efter 5 minuters vispande blir jag tveksam och tänker i alla enkelhet att det kanske ska se ut så som det gjorde utan vätska. Jag kokar och skummar och dittar och dattar och nog fasen gick det åt pipsvängen. Ingen ghee här inte.

Det kanske är som när jag ska göra majonnäs, det vill bara inte. Men jag är ju inte mer än 48 år så förhoppningsvis har jag ganska många år på mig att försöka och till slut lyckas.

Det händer ju mycket i hönshuset och nästa vår hoppas jag på många ägg varje dag och då  SKA jag lyckas med majonnäs .

Men hur mycket kasein kan det finnas i en smörklick, det är så gott att steka i smör, jag är väl ingen superfantast av olja.

Jag har promenerat idag igen och det sista på min promenad är en riktig mördarbacke och nu har jag tagit den två dagar i rad i ett svep. Jag är så stolt för den är rent ut sagt för jäklig.

Mitt blodtryck är så mycket bättre och nu äter jag bara en kvarts tablett varannan dag, hoppas kunna sluta med dom nån gång. Jag har inte tagit alvedon på över en vecka och det är skönt. 

Nu ska jag försöka lägga mig men jag känner mig jättepigg.

Ha det bra alla :)

• Like 1

Hej hej!

Idag har det varit en annorlunda dag som kunde slutat galet. Jag tror det finns hopp om mig :) :)

Jag och gubben var och hälsade på en kompis och skulle bara dit en snabbis, tjata lite, en kopp kaffe och sen hem. Trevligt va!

När vi kom dit så var kompisens fru hemma och hela köket doftade underbart av nybakad äppelkaka.

Shit pomm fritt!!! Tusen olika scenarier for igenom min skalle, hur skulle jag göra nu :(

Det är fan att man inte bara kan säga nej tack! Men så lätt kom jag inte undan. Vi satte oss till fikabordet och hon bara gav mig en tallrik med en nybakad äppelkaka på..Till detta vaniljsås.

Jag kunde alltså inte säga nej, eller visst kunde jag men ....suck vad jobbigt. Jag tackade artigt och åt biten som var himmelsk.

Sen på vägen hem så kände jag att fan vad gott det var och nu när jag ändå ätit kaka så .....ja ni vet precis hur de där tankarna rullar på.

MEN!!! Jag sa nej till mig själv. Ok jag tog en bit kaka och nu är det stopp. Jag gjorde i ordning lunch och  åt en mindre portion och nu ikväll så blev det lite tomater trots att hela jag vill ha nåt annat. Jag tror ta mig fanken att jag besegrat mig själv, äntligen :) :)

Inget ont som inte har något gott med sig.

Jag är ganska kaxig av mig och borde egentligen kunna säga till vem som helst att - nädu, jag ska inget ha. Men det känns så oartigt ibland när någon gjort sig besväret med att baka. Men å andra sidan så är det extremt ovanligt att jag äter fikabröd och fikar hos folk så....

Jag kommer snart till en större prövning då mitt enabarnbarn ska döpas och mitt andra barnbarn ska ha kalas. Massor av tårtor, kakor mm.Jag har talat med min dotter och hon tar absolut inte illa upp om jag avstår gotterierna så det är ju skönt, men jag kanske ska försöka mig på att tillverka något att ta med mig så jag inte har tomt på tallriken,hehe.

Ni får gärna berätta hur ni gör om ni kommer bort. Säger ni alltid nej tack, eller är det ok någon gång ibland? Har ni med eget?

Ja dagen tycker jag har varit bra som sagt och jag är trots allt stolt över mig själv :)

Ha det bra alla :)

• Like 3

Monki, om du inte mår dåligt eller får ont i magen av smör så tror jag det är bara att fortsätta använda. Jag gör ghee genom att bara koka smöret i ca 30 minuter och skumma bort det vita skummet som bildas på ytan.

Ett bra tips till LCHF godis är kokostoppar. Blanda 1.5 dl kokosflingor, 1 ägg, 20 gr kokosfett (2 smk?), vaniljpulver och riven apelsinskal. Blanda ihop och låt stå en stund. Gör sedan små bollar/toppar (10 st) och lägg på bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i 10-15 minuter.

• Like 2

Vad BRA du är!!! Planera inför kalas är det bästa man kan göra! Jag säger att jag inte mår bra av socker och mjöl längre - ingen trugar någon som är allergisk/överkänslig. Det är sällan någon som kommenterar att man avstår från att ta något. Ät dig mätt innan så känns det lite lättare att stå emot suget.

Känner igen det du skriver om branta backar på promenaden - himla go känsla när man kan ta sig upp med lite mer fart än tidigare :) Och när man känner sig så där extra pigg vissa dagar - det är härligt.

Kämpa på - du är kanon!!!!

• Like 1

God kväll!

Kunde inte sova. Jag blir så inspirerad av saker ibland och nu blev jag det återigen,hehe.

Förresten så tackar jag för tipsen ovan   :)

Jo jag läste om en doktor som forskar kring cancer och som tror det är svamp/mögel som frodas i sur miljö. Sedan läste jag om läkare som botar cancer med bakpulver. Bakpulvret gör kroppen mer basisk så svamp inte trivs. Otroligt intressant.

Så nu har jag tagit ett glas vatten med 1 tsk bakpulver. Jag förstår att vissa läkare och forskare blir motarbetade för tänk om det är så enkelt att bikarbonat motverkar/botar cancer för då kan alla ha råd med det och det är enkelt att få tag i, inga knepigheter. Det stod en massa intressant om bakpulver samt askorbinsyra.

Jag tycker det är kul att prova saker. Jag har provat många olika sätt att äta för att må bättre och för att gå ner i vikt. Jag brukar aldrig ha tålamod att hålla på nån längre tid då det blir för komplicerat, man ska hålla koll på så mycket och det har jag inte ork med. T.ex viktväktarna som alla skulle gå med i under mitten/slutet på 90 talet. Jag gick på 2-3 möten och det var helt sjukt alltså. Folk gick på toan och kissade innan invägning precis som det skulle göra nån skillnad. Det är nog de tre tråkigaste veckorna i mitt liv när jag åt dessa vedervärdiga lättprodukterna. Jag har till och med ätit fettfri majonnäs, hur absurt är inte det?? Det smakade förbannat illa så det slängdes direkt. Sen åt man ju frukt i tid och otid. Nä fy fan vad tråkigt. Och ni som var med på den tiden har säkert en sån där römertopfgryta i nåt skåp,hehe. Och det skulle vara smörgåsar utan fett. Ost med 10 % fett (jag ryser), viktväktarsnabbmat, hehehehehe.  Jag kanske inte ska skratta åt det kanske men det är ganska långt ifrån mig, jag har alltid älskat fet mat, fet fisk, fet ost, bregott,smör.

Nu har jag ju provat att slopa mejeriprodukter ett tag och det var en höjdare. Sen ska jag prova att göra ghee för det verkar bra, fast jag älskar smör och nog måste väl ghee smaka gott?

Den enda lasten som jag inte slutat med är kaffe, jag älskar kaffe, särskilt den första koppen. Nu är det en massa skriverier igen att för mycket kaffe är skadligt. 

Jag ska definitivt göra kokostoppar, kanske inte just för mig, men för att ha något när folk kommer hit till kaffet. 

I morgon blir det mördarbacken igen :)

Godnatt alla 

• Like 1

Hej!

Ytterligare en bra dag där jag mår prima :)

Min dumma axel har blivit så mycket bättre och det är toppenbra. Det är skönt att få sova hela nätter utan att ha ont när man ska vända sig och vakna av det. 

Jag slutade med mejeriprodukter för snart två veckor sedan och det händer bara bra saker efter det. Till och med min älskade gubbe noterar att jag är mycket gladare. Jag känner mig gladare :) :)

Så mycket som jag har fått gjort under en och en halv vecka är ofattbart. Min ork och energi går inte bort som det brukar göra annars. 

Jo det blev en härlig promenad såklart och det är så skönt att promenera, låta musiken dåna i öronen, låta tankarna vandra iväg, njuta av naturen. 

Nu ska jag göra tonfisksallad med majonnäs och sedan blir det en låååång tv kväll : idol,so you think you can dance och broadchurch. 

Jag har druckit vatten med bakpulver idag och borstat tänderna med salt,hehehehehe. Ja jag vet,heheheh. Det var lite salt först (nähä) men efteråt så kändes det så fräscht i munnen.

Det bästa med att leva är att man hela tiden lär sig nåt nytt och spännande och just nu känns det så himla extra kul för att jag mår så bra.  Trots att jag snart är 50 år så är allt så kul och jag hoppas aldrig att jag slutar att ha kul och se det positiva i det mesta.

Visst kommer svackor, men efter svackan så är det bara att spotta i nävarna, kavla upp skjortärmarna och gå vidare :)

Ha en fantastisk kväll, det ska jag och tv´n ha :)

• Like 2

God morgon eller vad det nu är?

Ju bättre jag äter ju sämre mår jag om jag äter fel sorts mat för mig. 

Igår kväll så tog jag två mackor (lingongrova) med leverpastej och så ett glas äkta lantmjölk. :o   Det var verkligen gott och tänkte att någon gång kan man väl få äta nåt annat.

'

Jo tjena!!!

Vaknade i morse och såg för jäklig ut!!! Hela jag svullen, benen tunga som bly och ansiktet igenmurat. Jag har ingen lust med nåt idag och min energi är som bortblåst! :(

På två mackor och ett glas mjölk!!?? Fy fabian vad tråkigt.

Hur kan jag ha blivit så överkänslig? Jag fattar det inte, men det är bara att acceptera antar jag.

Så nu vet jag och hoppas jag lär mig nåt och inte glömmer hur pissigt jag mår av fel kost. Ja jag får verkligen tro att man kan lära gamla kärringar nåt  :lol:

Ha det bra alla och gör nu inte som jag och sabba för er själva 

• Like 2

Hehe, du är för underbar!

Du får försöka se det från den positiva sidan! Dvs att du direkt märker vad som är bra och vad som är dåligt för dig!

Broadchurch är en väldigt bra serie! Har sett den på BBC i våras men följer den ändå igen!

Kan tipsa om att du kan beställa en dunk med Ghee eller smörolja som det kallas på svenska.

Jag beställer på ICA, den finns på företagens beställningslista, 2,5 kg, tyvärr i plastdunk, man kan inte få allt här i världen.

Den kan stå framme vid spisen och jag får betala 200 kr för den!

• Like 3

Hej!

Nu efter en vecka så börjar jag äntligen rätta till mig :)

Men det är otroligt hur pissigt jag har mått och jag har varit jättesvullen med massor av vatten i kroppen. Jag har i alla fall skött mig bra och inte svävat iväg på de där gamla invanda vägarna som leder till Mount chipsmore och smörgåsdalen,hehe.

Förra vecka så såg jag av en slump att Arvika har startat ett projekt, ett projekt för att få alla Arvikabor att bli friskare. Jag blev så nyfiken att jag mejlade projektledaren och undrade hur de tänkte i kostfrågan för det är ju där vi kan börja för att bli friskare.

Idag fick jag svar från den person som håller i kost och motionsfrågan. Jag blev glad över att få svar men så besviken över svaret, men inte ett dugg förvånad.

Fast först så steg hoppet när hon skriver att de följer alla nya rön.....vad hon nu skrev det för??

De följer livsmedelsverkets normer och tycker man ska äta mycket bröd, pasta och gryner samt steka i margarin osv. Ja ni vet väl hur de vill ha det. Jo de vill man ska äta minst 500 g frukt om dagen...

Jag mejlade tillbaka och skrev att jag tycker det är synd att de rekommenderar mat som kan göra människor sjuka/sjukare. Jag erbjöd mig att ge henne foldrar som jag fått från olika håll, bl.a kostdoktorn. Jag skrev att många har insett att det är riktig mat vi ska äta och inte en massa hopkok av saker.

Jag är nyfiken på om jag får något svar.

Sen blev jag lite nyfiken på viktväktarna. De gör ju så mycket reklam för sig nu med Shirley Clamp. Men de kör på samma stuk som förr, tyvärr. Varför inte hänga med i svängarna de också?

Jag tycker det är väldigt kul att det blivit såna skriverier om olika dieter, för det kanske kan få upp ögonen på en och annan människa som gör att den får en möjlighet att gå över till riktig mat. 

Läste på min facebook en massa roliga saker om bikarbonat. Jag dricker varje morgon ett glas vatten med bikarbonat, så kanske det går jämnt upp med kaffet,hehehehehe. Jag är en riktig kaffekärring.

Jag kan nog sluta med det också, men va fan, nån måtta får det vara. Kaffet ska vara kvar...mmmmm...löfbergs lila är gott :)

Jag köpte höns för att få egna ägg och det har ju inte slagit så väl ut för de vill bara ruva och då värper de inga nya ägg och sen när kycklingarna kommer så värper de inte heller. Men till våren bör jag ha runt 10-15 hönor och då blir det desto mer. Längtar dit. Våra höns får bara naturlig mat och inget konstigt hopkok av knepigheter. De går ute och käkar gräs, insekter och maskar. De får även matrester. Jo de får faktiskt pasta när gubben inte orkar äta allt :). Spaghetti tycker de om, de tror det är maskar och springer omkring som galningar med spagetti hängande i näbben. En härlig syn :)

Min dotter som blir galen på mig när jag tjatar om mat har börjat äta inom 8 timmarsfönstret och nu har jag lovat att göra likadant :) Kul. Så nu har jag i flera dagar ätit mellan 9,30-17,30. Hahaha, ja nu har jag ju inte ätit hela tiden i 8 timmar :P utan äter tre gånger.

Sen så provar jag att mäta portionerna med handflatemetoden. 

Jag mår så bra när jag gör rätt och känner mig redo för att gå vidare här i livet och hoppas att jag en vacker dag blir av med allt fläsk jag släpar omkring på.  Jag blir så glad när jag ser alla framgångshistorier och önskar så att det är jag som får stå där en vacker dag på en bild med före och efter kort :)

Ha det nu så gott alla människor och kom ihåg att ALDRIG ge upp. Skiter det sig så bryt ihop och kom igen :)

• Like 2

God fredagskväll!

I morgon bitti ska jag väga mig och efter en mycket bra vecka så hoppas jag ju på lite viktnedgång. Jag drog upp till min dotter och vi åt lite bra mat. Hon gjorde lchf pannkakor till mig och jag gjorde "rediga" köttbullar åt henne och hennes familj. Färs från gräsbetande värmlänska kossor och inget annat än kryddor, grädde och lök i. Mums.

Jag äter tre mål om dagen och det är riktigt skönt att inte äta mer. Att inte äta på 16 timmar känns förvånansvärt bra. Kul!

Jag är inte 100 procent lchf utan jag äter vissa dagar havregryn, mjölk och banan. (ekologiskt) och mår bra av det. 

Min dotter äter annat på lördagar då hon köper lite lösgodis eller något annat gott. Det tänker jag inte göra då kroppen verkar reagera direkt vid fel mat.

Ha en riktigt fin  helg alla

/monki

Tjingeling!!!

Igår morse vägde jag mig och sen i måndags så har vikten gått ner med 3,7 kilo. Unbelivable!!!! Hehe!

Ja visst är det väl vätska det mesta men ändå. Vad kul :)

Det är ju lite knepigt för mig att inte äta på kvällarna då jag gjort det i hela mitt liv så det har varit lite abstinens. Jag har egentligen inte varit hungrig men magen har ju varit helt tom så det har knorrat och levt. Men det är faktiskt oväntat skönt att inte äta hela tiden. Jag känner mig fri :) Ungefär som när jag slutade röka, det var skönt att liksom inte ha något som bestämmer över en.

Jag är så spänd och förväntansfull över hur det kommer att gå framöver.

Jag var och provade byxor igår och när man är fet så får man ju gå till tältavdelningen och leta kläder. Senast jag provade byxor var inte kul, då jag var för fet för det mesta men då vägde jag 107 kg. Nu väger jag 91 och storlek 46 var perfekta. Så himla kul alltså. 

Jag måste säga att jag blir så besviken på alla människor (särskilt kändisar) som rackar ner på olika metoder att äta. Det är väl ändå bättre att försöka hitta bra vägar att äta än att bara äta skräpmat. Tvi säger jag till dom!!!

Hade vi levt i ett samhälle där det bara fanns bra mat så skulle vi inte ha såna här problem. Men nu finns det i stort sett bara undermåliga matliknande produkter i våra affärer. Fulla med konstigheter för att likna och smaka som mat. Inte konstigt att vi människor blir sjuka och tjocka av maten. 

Hoppas ni där ute hittar eran väg att gå för hälsa och välmående. För vad underbart gott det är att äta riktig mat :)

Kram Monki

• Like 5

Finns det nån mer än jag som älskar måndagar? Det är början på en ny vecka, något nytt, vad ska hända, kul och spännande :)

Har helgen gått åt skogen tar man nya tag på måndagar och har det gått bra över helgen är man nöjd och lite mallig på måndagar :)

Idag är jag mallig,hehe. Ja nu ska jag inte bli alldeles för mallig för jag vet tyvärr att det går fort nerför om man inte aktar sig. Som en berg och dal bana. Man tror man är på toppen och så "swich" så rusar det neråt . Håll i hatten!

Idag mår jag så himla bra, vaknar pigg och full av energi. Fantastiskt kul. Jag kan inte riktigt fatta hur pigg jag har blivit efter att jag tog bort i stort sett alla mejeriprodukter. Pigg, glad och full av energi och framtidstro.

Jag önskar så att fler människor ville prova att äta riktig mat. Men min erfarenhet är att människor vill bli smala och friska av sig själv och inte jobba aktivt för att förändra sig. De vill inte offra sina godsaker någon enda dag i veckan. 

De vill ha snabba resultat. Igår skulle jag blivit smal!

Något som jag tror stoppar många från att bli friska och normalviktiga är att man liksom rackar ner på sig själv. Går det åt skogen så kritiserar man sig själv och tar inte nya tag. Nej detta funkar ju inte, jag är så obotligt dålig....

När jag läser runt på olika sidor så tycker många så illa om sig själv att man blir gråtfärdig och förbannad. Många sätter ett likhetstecken mellan fet och ful. Tyvärr!!! Hur många miljarder människor är vi på jorden? Vem bestämmer vem som är ful. Dom enda som är fula i mina ögon är de som är elaka och rackar ner på andra. Usch och tvi för såna.

Tänk så här istället. Jag är världsmästare. Det finns INGEN som är bättre än mig på att vara jag,heheheheh. Så himla sant :)

Jag har aldrig sett mig själv som mindre värd för att jag är fet och när jag är med människor så är det ingen som ser mig som en fetknopp ( vad jag vet,höhö) utan som bara monki!

De enda ställen som jag blivit riktigt kränkt på är inom sjuk/friskvården. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst av det jag blivit utsatt för inom vården men det är historia nu och ni skulle säkert inte tro mig ändå :P . Se bara framåt, och lev här och nu, det är mycket mycket roligare.

Så nu önskar jag alla som läser detta inlägg en fantastisk måndag och en grym inledning på denna vecka!

Monki

• Like 6

Samma här! Gillar ALLA dagar - till och med idag när jag har en förkylning som bröt ut igår.

MEN, den kom av sig fortare än kvickt och hade det varit förra hösten hade jag varit däckad i minst en vecka. Nu känner jag att den redan är på väg att gå ur kroppen. Pigg, mer energi än på många år - visst är det härligt!?

• Like 1

Älskade monki, du är bara så underbart härlig!

Faktum är att jag verkligen tycker att många överviktiga kvinnor är riktigt vackra. Se bara karaktären i Lasse Åbergs film Hälsoresan. DET är en kvinna, det! (vilket hon ju inser efter att ha snackat med gurun). Jag tror att det som får oss vackra på utsidan är insidan.

Jag hade en jobbarkompis en gång som var "ett slagskepp" men hon bar sina kilon så underbart vackert för hon var stolt i sin hållning och hade tro på sej själv. OCH hon hade skitläckra kläder till skillnad från lilla grå musen stoschan som inte vågade sticka ut.

Kvinnliga kurvor är vackra, det är bara hundar som uppskattar ben

• Like 2