Elja Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Jag mår så otroligt bra Jag vet inte om det verkligen kan ha att göra med att jag slutat med mejeriprodukter!!! Och på så kort tid, men jag känner mig på något vis klar i skallen och mycket piggare i kroppen. Så himla kul alltså Jag har dragit ner rejält på mejerierna och jag känner mig också mycket piggare! Eller kände mig kanske jag ska säga, åt en soppa med grädde i igår - jag känner mig halvt medvetslös idag. Skönt om det är så "enkelt" som att utesluta mejerierna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Idag tänkte jag på dig Monki, när jag skulle göra majonnäs till västkustsalladen vi hade till förrätt. Har läst o fattat att du inte får till majonnäsfixandet och lite förmätet tänkt att jag skulle kunna spela in en liten filmsnutt till dig för att visa dig hur jag gör för att alltid lyckas.... Ha ha, vad tror du hände idag då, den skar sig förstås och räddningsaktionen med ny äggula misslyckades också. Tur jag hade en burk Hellmans hemma. Ha det gott, det är alltid kul att läsa dina inlägg! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 12, 2013 Author Share Posted September 12, 2013 Hehehehe. Ja men ibland så ska det liksom bara gå åt skogen Jag fick en massa nya kycklingar nu på morgonen , så otroligt söta. Så nu har vi 17 höns och med lite flyt så blir det fler hönor som kan producera en massa goda ägg. Och då ska jag verkligen anstränga mig för att lära mig konsten att göra god majonnäs. Det är så kul att ha höns och man blir banne mig friskare av dom också. Jag och gubben brukar gräva mask åt dom och de är som tokiga när spaden kommer fram. Och vilka goda ägg dom ger tillbaka till oss. Härligt att fler upptäcker vad man kan bli piggare av, t ex dra ner på /sluta med mejeriprodukter. Igår så råkade jag ta gubbens matlåda och den var full med ris ihopblandat med soja och köttfärsgryta. Och jag märkte ingenting!! Så i morse när gubben inte hittade sin matlåda så fattade jag ingenting. Hahahahaha, ja så är det. Men det man inte vet har ju inte hänt,hehehehe. Det positiva är ju ändå att min egen matlåda utan ris är kvar tills idag Idag är jag faktiskt ganska trött. Ibland så får jag restless legs och mina ben lever sitt eget liv på nätterna. Så jäkla drygt då det kan hålla på i evigheter för att sedan försvinna hur länge som helst. Inatt är det tredje natten i rad som jag helt slut vaknar runt halv tre och får gå upp och ta en alvedon. Jag begriper inte var det kommer ifrån. Fast vad gör det om 100 år, då lär ju mina problem försvunnit Ha en fin dag Det ska jag ha Monki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Vet inte om du testat att ta magnesiumtillskott, maken hade väl kanske inte det du menar med restless legs men väl dagligen återkommande nattliga kramper i benen som helt försvann när han började äta magnesium. Kul med kycklingar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 12, 2013 Author Share Posted September 12, 2013 Vet inte om du testat att ta magnesiumtillskott, maken hade väl kanske inte det du menar med restless legs men väl dagligen återkommande nattliga kramper i benen som helt försvann när han började äta magnesium. Kul med kycklingar! Ja det ska jag testa. Direkt faktiskt. Har magnesium i skåpet som jag köpte när jag hade vadkramper , skulle ju vara gudomligt om det hjälpte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 13, 2013 Author Share Posted September 13, 2013 God morgon! Härliga dag. . Min sömn har varit åt skogen och mina ben springer och springer på nätterna. Min kropp kanske inte begriper att man ska motionera på dagarna,hehe. Ja men det ger väl med sig en vacker dag och idag är det dimmigt så! Igår så läste jag ett inlägg här någonstans på forum och blev så rörd att jag grät. Jag skrev ett svar men hittar inte tråden idag. Jag har provat periodisk fasta 16:8 i två veckor snart och mår fortfarande väldigt bra.. Fast nu när jag går upp så tidigt som kl 6 så är det ganska långt till 10 när jag ska äta frukost. Så idag tittade jag på tv och vad tittade jag på då?? Jo hela sverige bakar!! Jag älskar de där bakprogrammen. Man vill provsmaka varenda bakverk :)uj vad min mage knorrar nu . Idag blir det en promenad då jag ska tampas med mördarbacken igen fast jag har egentligen ingen lust. Men lusten brukar komma de första stegen då man får lite frisk luft ner i lungorna och härlig musik i öronen. Ha en skön helg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 Vilken fantastisk helg det har varit, jag har nog knappt suttit vid datorn. Tog igen det idag så jag glömde till och med sista målet för dagen Jag mår så himla bra och om det är avsaknaden av mejeriprodukter eller den periodiska fastan som gett resultat vet jag ju inte. Kanske en mix av båda . Jag känner mig som pånyttfödd. Kollade mig i spegeln idag och då fattades det något. Min dubbelhaka var borta,hihihihihihi. Fy fan vad GÖTT. Ja ja, okej då. Jag kanske höjde lite på huvudet, fniss. Nej men jag känner liksom hur jag går ihop, nu börjar jag skymta den där snygga pinglan bakom dubbelhakan Periodisk fasta har ju spritt sig sjukt fort och mid dotter kör 16:8, min syrra hakade på samma och när jag snackade med morsan så har de börjat med 5:2. Helt osannolikt. Men så kul. Jag är övertygad om att det är bra för kroppen att vara utan mat ett tag, för att få vila. Jag har läst en del hälsoböcker och de förespråkar för det mesta fasta i alla fall en dag i veckan. Läste en bok som heter "Bli frisk av dig själv", En härlig och inspirerande bok. Hmmm undrar var den är? Ja ordning och reda här hemma får jag nog jobba lite på. Men jag är så pigg och så glad. Ha det bra alla ni kämpar där ute Jo förresten så gick jag med i en fb grupp idag som heter periodisk fasta, så himla kul Monki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Härligt Monki!!! Visst är det gött när man märker resultat!? Idag drog jag in magen liiite extra och fick på mig "smaljeansen" som aldrig kommit ovanför knäna på säkert 8 år! Själv kör jag en variant mellan 16:8 och 12:12 beroende på om det är jobb eller inte, och hur hungrig jag är. Ha det gott! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 17, 2013 Author Share Posted September 17, 2013 Nu är jag inne på tredje veckan av periodisk fasta 16:8 och jag mår bra. Jag känner mig fri. Jag äter tre gånger om dagen och inget före 10 och inget efter 18. På kvällarna har jag börjat dricka te och det lugnar hela mig. Vägde mig idag och vågen landade på 89,5 kg ( minus 5,2 kg på två veckor ) Jag känner hur jag går ihop och det är så skönt. Nu när jag provar detta sätt att äta så förstår jag varför jag inte gått ner så mycket i vikt med enbart lchf mat. Jag har helt enkelt ätit för mycket och för mycket sent på kvällarna. Kul att det går upp ett liljeholmens nån gång. Skönt att man kan fatta vad man gjort för fel, skönt att man kan ändra sig och prova andra vägar. Nu äter jag fortfarande lchf fast nästan helt utan mejeriprodukter. Mina portioner är som en handflata och en näve tillbehör och jag blir någonstans mellan mätt och ohungrig. Sen känns det som att jag äter oftare nu även om jag inte äter mellan målen. Knepigt. Jag försöker att äta det lättaste målet kl 18 och helst utan nåt kött. ( idag blev det stekta kantareller med wookgrönsaker och färskriven vitlök ) Det känns nästan exakt som när jag slutade röka fast utan abstinens. Vet ni förresten varför jag är så flitig på att skriva här!? Jo för att jag är så jädrans dålig på att få tummen ur r...n och städa. Och nu satte jag mig igen. Ingen disciplin på mig. FY!!! Nja det är väl inget som springer ifrån mig, men nu får jag ge mig och se till att mitt och gubbens hem blir fint. Ha det bra och kämpa på och går en väg åt pipan, hitta en ny väg :) Monki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Härligt Monki!!! Visst är det gött när man märker resultat!? Idag drog jag in magen liiite extra och fick på mig "smaljeansen" som aldrig kommit ovanför knäna på säkert 8 år! Själv kör jag en variant mellan 16:8 och 12:12 beroende på om det är jobb eller inte, och hur hungrig jag är. Ha det gott! Så härligt! Och vilken fantastisk optimist du varit som behållit kläder som du inte kan ha i 8 år. Min gräns går vid 2 år om det inte är nåt alldeles speciellt plagg som betyder nåt för mej. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Haha! Jag känner igen den där motviljan att städa. Det blir ju ändå ogjort med en gång... så varför ödsla kraft, liksom 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 @ Monki (pad har sina begränsningar) Kantareller är väl inte fy skam. Här på östkusten har de torkat bort... Du vet ordspråket... Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete. Vi som har 3 hårande katter, en stoscha med 8-12 timmars arbetsdag, och en gubbe med ryggproblem och dessutom ingen som gillar att städa.... Vi har lärt oss att ge namn på dammråttorna. :-D 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Haha! Jag känner igen den där motviljan att städa. Det blir ju ändå ogjort med en gång... så varför ödsla kraft, liksom Yepp, det är så tråkigt med jobb som bara märks när det INTE är gjort 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 17, 2013 Author Share Posted September 17, 2013 Heheheheeh! Så gött att inte vara ensam om att gilla att äta rätt och att vara en sopa på att börja städa. Vad tror ni hände sedan jag skrev....Råkade halka (hrmm) i vardagsrummet men som tur var så stod ju tv- soffan där,,,,,och tv-dosorna såg ju så fina ut. Jag kollade lite på kostrådgivarutbildningar och de var dyra. Men vill man något så brukar det lösa sig på vägen och idag började ett frö gro i min skalle.... Det var så otroligt längesedan jag fick sådana känslor. De där Jävlar anamma känslorna som säger att JAG KAN!!! Jag är i grunden en inspiratör men har under de senaste 6 åren förvandlats till en negativ och sur bitter.....a. Men kan jag ändra kosten så kan jag ändra på resten också. Liksom JUST DO IT Ja det ska bli kul att följa mig själv och se om jag kan rucka på den där surkärringen,hehe. Jag önskar att alla människor som är sjuka p.g.a fel mat i alla fall fick en chans att prova att äta bättre. Tänk bara om alla började laga mat från grunden och på så sätt slippa en massa onödiga tillsatser. Jag vill predika kostens betydelse. Jag vill sprida glädje och kunskap. Hålla studiecirklar. Sticka ut hakan lite överallt ( och inte som nu då det bara är min jätterumpa som sticker ute,hehehehe) Idag så visade mig min dotter en länk till välling och där stod det om de försök läkarkåren gjorde mellan 1982 och 1996 där de på försök fördubblade halten gluten i välling. Det blev en fyrdubbling av antalet fall av celiaki (glutenintolerans). Så horribelt. Min dotter är född 90 och fick celiaki. Tänk att barnläkare och barnmatsindustrin kan göra vad de vill. Och jag som numera försöker äta mig frisk har sett till att äta min dotter livslångt sjuk utan vetskap. Så jag är så glad över alla dessa människor idag som gör sitt yttersta för att upplysa människor trots att de varje dag får utstå spott och spe. Jag tänker främst på Annika Dahlkvist som blivit så totalt hånad i media. Varför kan ingen håna alla de som gör oss sjuka bara för att tjäna pengar!? Ja nu finns ingen återvändo kära medmänniskor, nu ska jag kavla upp ärmarna och börja städa! Ha det så gott alla och ni som brukar sova på nätterna säger jag godnatt 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 God kväll! Idag hände lite märkliga saker som jag inte ser någon förklaring på. Men som jag brukar säga : En gång är ingen gång Jag hade varit på promenad och kände mig så otroligt full av energi så sista backen hem gick jag i rasande takt och njöt av varje sekund. Hem och duscha och sen göra mat. Stod vid spisen och gjorde köttbullar då det helt plötsligt kom rök framför mig. Jag hajade till och trodde det brann på spisen. Men där hände inte mycket och någon mer rök fanns inte. Men vad i sjutton hade jag sett? Mycket märkligt! Sen efter maten blev jag så fruktansvärt trött. Inte sådär dåsig utan helt sjukt trött. Jag kunde inte hålla mina ögon öppna. Så jag fick lägga mig och slocknade som en klubbad oxe och sov i två timmar. Sen har jag mått som vanligt. Jag åt inte mer än jag brukar. Ca en handflata köttbullar och en näve wookgrönsaker. Jag har sovit mina 8 timmar i natt utan bensprattel. Och en promenad ska jag väl tåla. Men men, jag har ju varit med om andra helt skumma saker som bara hänt en gång sen aldrig mer. En gång så försvann synen på ena ögat,hehe, så himla konstigt, som att dra ner rullgardinen för ena ögat. Jag rusade till en spegel men såg inget konstigt . Det var som en korona av ljus runt ena ögat precis som en solförmörkelse. Jag gjorde som jag brukar när det händer konstiga grejer. Jag tog en alvedon, drack en massa vatten och la mig en stund. Har aldrig hänt sen dess. En gång när jag jobbade på svetsen och jag var nybörjare så blev en svets inte riktigt bra. Jag frågade en kollega om han kunde hjälpa mig och rätta till det. Ok jag kommer sa han. Jag väntade och väntade men han kom aldrig. Så jag gick och hämtade honom och frågade varför i helvete han inte kom och hjälpte mig,höhö. Han glodde på mig som jag var en idiot. Han frågade sedan om jag var dum i hela huvudet. Jag stod på mig och frågade igen. Han svarade då väldigt upprört att han minsann hade hjälpt mig redan så vad var mitt problem. Men du har ju inte varit hos mig alls sa jag. Han fick följa mig tillbaka till min station och där fick jag beviset att han HADE varit där och fixat det. Ja jäklar alltså! Jag hade fått en minneslucka och det hände en gång till på detta pass. Då blev jag faktiskt rädd och googlade som en tok när jag kom hem. Sånt kan visst hända och som tur är har det aldrig hänt sen dess ( vad jag vet i alla fall,hehehehe) Ja jag hoppas att denna trötthet inte är annat än ett sånt där som bara kommer och så är det bra med det. Idag har jag läst på många andras inlägg på forum och det är intressant vad mycket olika folk det finns och så många åsikter. Man lär sig nya saker, man får skratta lite och så lite aha upplevelser. Jo en sak som förvånar mig lite är att det så många räknar kalorier när de äter lchf mat. Jag skulle aldrig orka hålla på att räkna och hålla reda på allt. Men så är vi ju olika vi människor, jag håller på med så himla mycket annat som jag tycker är roligare än att hålla koll på antal kalorier. Hoppas ni som kämpar med hälsa och vikt hittar eran egna och braiga väg.Det verkar som att jag har hittat min toppenväg i alla fall och det är så jäkla gött. Kan jag så kan alla Monki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Min helg har varit lite annorlunda och helt fantastisk. Jag har träffat mina underbara barnbarn. en blev döpt och en hade vi kalas för. Men maten har ju blivit lidande, tyvärr. Fast helt ok ändå. På resan till Dalarna i fredags så åt jag frukost kl 10, två stekta ägg. Vi kl 14 så stannade vi vid en vägkrog och där fanns thaimat så det blev kyckling i grön curry och kokosmjölk (skippade riset ). Vid 18 åt jag en kesopannkaka. Resten av kvällen ägnade jag mig åt att dekorera cupcakes och då kunde jag inte hålla mig utan jag åt en cupcake. Herregud vad gott men så ofattbart sött. Så det blev inga fler. På lördagen skippade jag frukost, åt lite sötsaker till dopet och så blev det en halv kebabtallrik på kvällen. Söndagen åt jag en liten pyttebit tårta på kalaset och kl 18 en halv kebabtallrik. Hehehehehe. Ja min kropp säger direkt vad den tycker om socker. Vaknade på lördagmorgon och såg ut som en michelingubbe, svullen som fan. Men jag är nöjd med helgen ändå. Jag har inte överätit något, snarare tvärtom. Sötsakerna drog inte igång nåt sug och idag mår jag utmärkt och kör på som vanligt. Lite svullen fortfarande men det ger med sig inom nån dag. Idag ska jag ta tag i nästa steg på min må-bra resa och det är motion. Alltså inte bara promenader. Jag ska cykla på motionscykeln varje dag och jogga på gåbandet varje dag. Jag vet inte riktigt vad jag ska starta på men cykla 5 kilometer och jogga 500 meter kan nog vara rimligt. Målet är att cykla 2 mil om dagen och att jogga 5 km om dagen. Jag vet inte riktigt hur min kropp svarar på detta, jag väger trots allt nästan 90 kg. Kanske jag får ta en eller två vilodagar. Jag vet sedan förut att jag lätt får benhinneinflammation. Jag tror faktiskt att min pigghet beror på att jag nästan helt slutat med mejeriprodukter. Jag som alltid varit trött av mig. I hela mitt liv har min energi försvunnit snabbt och att sova middag har varit min ständige följeslagare. Så att vara pigg och ha energi en hel dag ä'r fantastiskt. Jag äter en kvarts blodtryckstablett varje dag och en vacker dag så hoppas jag kunna sluta med det.Jag dricker ett glas bikarbonatsvatten varje dag och tror stenhårt på det. Då vi går in i den mörka årstiden nu så har jag börjat med d-vitaminer igen, två tabletter om dagen. Jag ska bli frisk så frisk som jag bara kan. Nu går det ju inte att mäta om vissa saker hjälper som t. ex d-vitaminer och bikarbonat. Men "what a shit" hehe, vem bryr sig så länge jag gör sånt som jag tror på Jag har i alla fall inte varit förkyld eller sjuk på flera år Ha en fin dag alla och tänk på att om det skiter sig en helg så blir det alltid en ny måndag med nya tag Monki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Idag ska jag ta tag i nästa steg på min må-bra resa och det är motion. Alltså inte bara promenader. Jag ska cykla på motionscykeln varje dag och jogga på gåbandet varje dag. Jag vet inte riktigt vad jag ska starta på men cykla 5 kilometer och jogga 500 meter kan nog vara rimligt. Målet är att cykla 2 mil om dagen och att jogga 5 km om dagen. Jag vet inte riktigt hur min kropp svarar på detta, jag väger trots allt nästan 90 kg. Kanske jag får ta en eller två vilodagar. Jag vet sedan förut att jag lätt får benhinneinflammation.Felet vi nästan alla gör är att vi sätter upp så höga mål så det blir pannkaka av det. Om du inte tränat på länge, så starta väldigt lugnt och inte varje dag. Låt kroppen få lite återhämtning innan nästa pass. Då kan du öka längden lite om en vecka utan att skada dej. Och när du kört så ett tag kan du kanske träna lite varje dag. Den viktigaste motionen är den som blir av och om du tar i för hårt från början knäcker du dej. När jag var som värst däckad och inte hade rört mej över huvud taget på månader började jag med bara 5 minuter på crosstrainern varje dag och inte ens särskilt hög belastning. 5 minuter kan man pressa sej även om det är jobbigt och gör ont. Och glöm inte att stretcha så du slipper träningsvärk! Efter redan en vecka kändes det som att kroppen ville ha mer, så då körde jag 10 minuter de dagar det kändes OK. Nu för tiden har jag inte möjlighet att träna varje dag, men kör de dagar jag är hemma och klarar en halvtimme utan problem när jag tränat upp mej i lagom takt. (Fast i sommar har det blivit mindre motion och mer styrketräning när jag skottat jord och grävt i trädgården.) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 26, 2013 Author Share Posted September 26, 2013 Jag håller fortfarande på med periodisk fasta och det funkar fantastiskt bra. Det är lätt och man behöver inte krångla för mycket. Jag äter bra mat, små portioner (mot tidigare) och det är gött. Jag äter 10-18, tre mål. Brukar bli något med ägg till frukost, sen något mastigare till lunch med kött, sista målet försöker jag göra köttfritt om jag kan. Jag känner mig smalare och lättare till sinnet. Men på kvällen kan jag känna att magen är tom och nästan få lite kramp. Det har jag löst genom att dricka varmt vatten med ingefära eller en kopp te (utan sötning) och tänk att varmt vatten kan lägga sig som bomull i magen Just idag mår jag inte så bra då, men det kan vara en sån där övergång man kan få på hösten. När jag promenerade igår så var jag jättetung i bröstet och mina ben känns blytunga. Vaknade svullen idag, vete tusan vad det beror på, men vad gör det om hundra år, då har jag nog inga besvär längre,höhöhöh. Det finns flera intressanta trådar just nu här på forum bl a hur man blir bemött på vårdcentraler. Skrämmande. Jag skulle kunna skriva en bok om alla overkliga men sanna idiotmöten jag haft med sjukvården. Jag köpte en bok som heter "Bli frisk av dig själv" Sen kan man googla sina besvär. Mycket bättre än att gå till doktorn och billigare Jag kan berätta om ett möte hos doktorn för några år sedan så kan ni skratta åt eländet. Skönt att jag lever idag. Det var kanske fyra år sedan, vi hade snöstorm och jag låg däckad i influensa. Gubben var på jobbet. Pallrade mig upp och såg att han inte skulle komma in med bilen för all snö. Och som den duktiga (dumma ) kvinna jag är så tog jag två alvedon och gick ut och skottade. Fasen vad jobbigt, men jag skottade på. Efter några veckor så märkte jag att jag var fruktansvärt trött och jag kunde knappt gå några meter förrän jag blev jätteandfådd. Jag blev rädd att min snöskottning inte hade varit så smart så jag ringde till doktorn för en koll. När jag kom in till doktorn så frågade han mig hur jag mådde. Jag berättade som det var och utan att ta ett enda prov så sa han att allt berodde på att jag var så fet och någon sjukskrivning kunde han inte göra för att jag skulle inte gå hemma och drälla. Jag blev jätteledsen och sa att min andfåddhet kommit efter influensan samt att jag varit fet länge utan att bli andfådd. Han tog då fram en blyertspenna och lyfte på den en liten bit upp i luften och la ner den en bit därifrån. Sen så tittade han på mig och sa -Kan du göra detta kan du också jobba. Jag blev så himla ledsen så jag började gråta , jag mådde så himla dåligt och fick en idiot till läkare. Jag började gå mot dörren och då skrek han till mig -vill du inte ha nån hjälp eftersom du går. Jag sa att jag ville ha hjälp. Han skrev en remiss till en smärtklinik !!?? och frågade sen om jag tänkte ta livet av mig. Jag borde ha anmält han men nu är det historia tack och lov. Det tog väldigt lång tid för mig att bli frisk efter den där influensan då jag skulle skotta snö så nåt skit hade det blivit. Tänk att läkaren inte ens tog en sänka eller urinprov eller lyssnade på hjärta och lungor. Så att bli illa bemött som fet det vet jag hur det känns. Nedlåtande och förnedrande. Nu är det i alla fall historia Jäklar vad klockan går.... Dags för frukost! Ha en fantastisk dag /monki 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Jag älskar din berättarteknik Monki, men jag tycker mycket illa om läkaren du berättar om. Jag hoppas han har blivit av med läkarlegetimationen sen den händelsen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Suck, läkaridioter kan man möta utan att ha övervikt också. När jag fick hypothyroidea och var så trött så jag gick i en dimma trots att jag sov 11 timmar per dygn och svällde så jag inte kunde ha min förlovningsring sa doktorn att vårtrött är alla människor, ta c-vitamin och guldsmeder kan ju vidga ringen åt dej. Då vägde jag max 50 kg. När jag var gravid och fick bukspottkörtelinflammation blev jag hemskickad med en flaska novalucol. Orättvist, för syrran behöver bara gå över tröskeln så frågar de hur länge hon vill bli sjukskriven :-P 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 27, 2013 Author Share Posted September 27, 2013 Jag älskar din berättarteknik Monki, men jag tycker mycket illa om läkaren du berättar om. Jag hoppas han har blivit av med läkarlegetimationen sen den händelsen. Tackar Jag har anmält så många gånger inom vården men det hjälper inte då hela läkarkåren håller varandra bakom ryggen. Så jag försöker helt enkelt att skjuta undan tankar på det och gå vidare med mitt liv. Jag får helt enkelt tacka att jag lever. Hade en tumör som växte och läkaren sa att det var en lymfkörtel som var svullen Gogglade själv på det och hittade rätt och nu är den borta Hade en mörk leverfläck på ryggen, läkaren och sköterskan skrattade åt mig men lovade att skicka remiss men de struntade i det. Glömde av allt och på en rutinkoll hos en annan läkare så fick han syn på denna leverfläck och sa direkt att den måste bort. Så de tog bort den, men det var dåliga celler i den så så jag fick återkomma för att karva bort mer runtom. Jag kan skriva så mycket mer om hur jag blivit behandlad fast å andra sidan så är det som det är, jag har i alla fall fått uppleva en massa att berätta om,hehe. Och tänk vad mycket jag fått för mina skattepengar Monki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 27, 2013 Author Share Posted September 27, 2013 Suck, läkaridioter kan man möta utan att ha övervikt också. När jag fick hypothyroidea och var så trött så jag gick i en dimma trots att jag sov 11 timmar per dygn och svällde så jag inte kunde ha min förlovningsring sa doktorn att vårtrött är alla människor, ta c-vitamin och guldsmeder kan ju vidga ringen åt dej. Då vägde jag max 50 kg. När jag var gravid och fick bukspottkörtelinflammation blev jag hemskickad med en flaska novalucol. Orättvist, för syrran behöver bara gå över tröskeln så frågar de hur länge hon vill bli sjukskriven :-P Men åhh. Ja det är ju så himla otroligt. Det verkar som att många läkare är tappade bakom en vagn. Milt sagt! Nej goggla och fråga doktorn på nätet är nog bättre. Ta reda på saker själv först. Det finns bra läkare men dom hittar man otroligt sällan på en vårdcentral. Jag undrar vad det är som gör att en läkare faktiskt pluggar till läkare då de misstror vanligt folk. Tyvärr är man ju faktiskt sjuk när man går till doktorn och då är man ofta inte så kaxig, i alla fall inte jag. Minsta besvär i min kropp kommer alltid ut som gråt, typiskt nog Jag önskar att jag kunde bli mer förbannad och ifrågasätta när jag är hos läkare, men känner mig förminskad och förvandlas till en mes.....så irriterande monki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 27, 2013 Author Share Posted September 27, 2013 Hejsan svejsan! Ja nu får ni gärna hjälpa mig. Jag kämpar så för att bli frisk men nu blir jag påmind om att jag kanske inte är så frisk som jag tror. Jag har sån där kronisk njurinflammation och nu verkar den göra sig påmind med svullna ben och fötter, otroligt ont i ryggslutet, trött som fan, svullen i ansiktet. Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta och jag letar på nätet men hittar inget bra. Vet att jag någonstans läst om vad som är bra för njurfunktion och så men du vet, med ett teflonminne så är det inte så lätt. Jag äter absolut inget onödigt och periodisk fasta 16:8 borde väl inte göra något illa för njurarna. Ha en fin dag... Men hallå!!! Det är ju för sjutton fredag idag :) Åh vad roligt då ska jag och gubben kolla idol sen har vi en skön helg att se fram emot. Så då får jag önska trevlig helg också /monki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Hejsan svejsan! Ja nu får ni gärna hjälpa mig. Jag kämpar så för att bli frisk men nu blir jag påmind om att jag kanske inte är så frisk som jag tror. Jag har sån där kronisk njurinflammation och nu verkar den göra sig påmind med svullna ben och fötter, otroligt ont i ryggslutet, trött som fan, svullen i ansiktet. Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta och jag letar på nätet men hittar inget bra. Vet att jag någonstans läst om vad som är bra för njurfunktion och så men du vet, med ett teflonminne så är det inte så lätt. Jag äter absolut inget onödigt och periodisk fasta 16:8 borde väl inte göra något illa för njurarna. Ha en fin dag... Men hallå!!! Det är ju för sjutton fredag idag :) Åh vad roligt då ska jag och gubben kolla idol sen har vi en skön helg att se fram emot. Så då får jag önska trevlig helg också /monki Monki, det är ju faktiskt en relativt allvarlig sjukdom. Den kunskap jag har är att man skall söka läkare om man börjar att svullna då man har en kronisk njurinflammation. Då kan njurarna behöva lite hjälp med att skicka ut vätskan. Jag förstår att du känner dig bränd efter de läkarbesök du har beskrivit här, jag kan inte annat säga än att det är skrämmande, men jag skulle nog rekommendera dig att söka läkare och få kolla njurarna, hur det står till med dem. LCHF och periodeisk fasta kan inte vara skadligt för njurarna, men du kanske ska vara lite försiktig med proteinerna, vilket man ska vara vid en kronisk njursjukdom. Försök hitta en läkare som du har förtroende för (dom finns) och få ta lite prover, och en sån sak som kronisk njurinflammation, de kan dom bara inte negligera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Snälla Monki, lyssna på Syster, jag blir VÄLDIGT OROLIG, fattar att du vill göra omvägar kring vårdcentralen som liknar min hunds när vi närmade oss veterinärskliniken, men det kan ju vara så att du behöver nåt vätskedrivande omedelbums så du får höra idolbidragen inifrån muggen till egen "skvalmusik" ikväll. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 28, 2013 Author Share Posted September 28, 2013 Tjingeling Nu blir jag sällan orolig för jag vet att min kropp gör som den vill ibland. Men efter att ha läst era synpunkter så tog jag mitt blodtryck och det var väldigt högt och då blev jag lite fundersam. Så jag ringde 1177 för upplysning och de skickade mig direkt till akuten. Så gissa var jag kollade på idol i går kväll?? Jo på akuten,hehe. Men men så är det. Nog för att jag inte går till doktorn i onödan men när det är befogat går jag allt dit. De stack och härjade, kollade ekg och en massa annat.Blodtrycket var 195/108 när jag kom in. De villa ha kvar mig över natten för observation men jag avböjde så hela förmiddagen idag har jag varit på akuten och kollat lungor mm. Och nu vet jag att mina lungor ser toppenfina ut och jag har ett bra hjärta Jag har inga proppar i lungorna och resten av proverna var fin fina. Igår fick jag en at-läkare, en ung kvinna som var kanontrevlig. Idag fick jag ännu en ung kvinnlig läkare som var trevlig. Kul Men det är ändå oroväckande att det händer så här när jag sköter mig exemplariskt. Men tiden får utvisa om det är nåt skumt på gång. Så nu när jag äntligen är klar på sjukhuset så har jag suttit i trädgården med en rykande god kopp kaffe och gett mina höns lite godsaker Ha det så gott ikväll alla Monki 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Oroa dig inte Monki, nu har du kollat att inget är akut allvarligt, är glad o lugnad över det. Skönt att veta. Hamnade själv på akuten en gång med 240/120, hade väl med några välplacerade hål fungerat perfekt som chokladfontän till vampyrer... Men förutom en massa akut stoj och inläggning (skrev också ut mig själv) så resulterade det i ordentlig utredning så inte blodtrycket kunde orsakats av trasigt hjärta, trasiga lungor eller njurar. Du vet ju att njurarna är de som ställer till det för dig, tyvärr så är väl det vanligaste rådet att äta mindre protein och ta urindrivande när man drabbas av ödem. Hoppas nu på ATtjejerna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted September 30, 2013 Author Share Posted September 30, 2013 Godkväll! Jag måste bara få ur mig min frustration och besvikelse. Jag läser om alla fina framgångshistorier och om de som blivit så friska och smala. Då blir jag så glad och varm i hjärtat. Men varför kan inte jag bli frisk och pigg och smal? Jag går ner några kilo sen är det tvärstopp och nu går jag upp trots att jag sköter mig exemplariskt. Kroppen jävlas och jag mår ta mig fan inte bra. Men nu är jag kollad så det är bra med det. Jag har slutat röka, slutat äta godis, slutat dricka alkohol, slutat med ta mig helvete allt utom kaffe. Jag kör periodisk fasta och äter snart ingenting. Fy vad less jag blir. Jag sitter som inkletatd i ett hörn. Vad jag än gör så kommer jag inte ut utan att det blir skit. Nu har jag drivit det så långt att så fort jag äter det minsta som inte är bra för min kropp så mår jag skitdåligt och jag har ingen lust heller att äta annorlunda för då vet jag att jag kommer att bli mycket sämre. Suck! Jag var så pigg och vikten började gå ner och sen så POFF så känner jag mig inte lika pigg längre och vikten går upp. Bläh! Men jag ska fortsätta kämpa och hoppas att det sker ett under nån jädrans gång så fläsket försvinner och att jag blir pigg. Nä fy vad gnälligt. Näää, jag är inte bitter...... Godnatt på er och hoppas att mitt nästa inlägg blir av det vanligtvis positiva slaget, för att ge sig finns inte på min karta även om luften går ur en ibland. Monki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Puss på dej. Det är klart att man måste få pysa ut ibland och vi som har några år på nacken har ju himla svårt att släppa våra kilon. Tråkigt att du känner att du försakar mycket genom bra kost, för det gör det ju svårare att hålla i. I söndags var vi på thairestaurang och hela gårdagen mådde jag som jag förtjänade :-) men jag vet ju at för mej går det hyfsat snabbt över... Och så dröjer det rätt länge innan ag längtar sånt igen. Idag ska jag njuta av en vila från mat eftersom jag flyttat min fastedag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Min kropp är verkligen inte kul. Så jädrans olydig! Men nu ska den få! Det finns ingenting som kommer att få mig återgå till andra matvanor än de jag har idag och den periodiska fastan är toppen. Igår sov jag middag i flera timmar sen la jag mig tidigt och sen sov jag 11 timmar och jag har så himla ont i ryggen och det maler neråt. Något knas är det, kanske njursten eller nåt annat märkligt. Tvingade mig ut på en promenad idag och tog långa bestämda kliv trots min kropps protester.Jag har en promenadlista på spotify som jag går till och jag går alltid i takt till musiken. Jag tror nog att det var gött för mig att promenera. Jag har en tro på att man inte kan vila sig frisk även om bra sömn är viktigt. Ja som sagt, att äta sig frisk är kanske en utopi men där är ändå mitt mål. Och det är åt det hållet jag går. Jag har lagt chips och öltiden bakom mig och visst kan jag bli sugen ibland. Men då tänker jag på hur hemskt det är att vara så där idiotmätt och så in i bängen trött som man blir av det. Jag vill aldrig mer tillbaka till helger av tuggande och sörplande. Halsbränna som är jävulsk och ett hjärta som slår i 150. Om jag jämför hur jag mår nu så mår jag trots allt så himla mycket bättre nu. Jag kan berätta något som är så kul. Min sambo ska återigen prova lchf och ge det en riktig chans. Gissa om jag ska göra allt som står i min makt och puscha honom Idag så gjorde jag underbar lchf tallrik till frukost med osttärningar, kokta ägg, sallad, tomat, gurka, räkor. Till lunch gjorde jag hemmagjord champinjonsoppa. Matlåda till jobbet blev kyckling wookgrönsaker, strimlad bambuskott, glasnudlar och kokosmjölk, röd curry. Så här går ju att göra så länge jag inte har något arbete, sen blir det nog att planera ordentligt när jag får jobb igen. De ringde faktiskt från ett jobb igår och jag var en av de utvalda för en telefeonintervju och nästa vecka så kanske jag får komma på en riktig intervju. Fy bubblan vad glad jag blir för det Jag tror mitt självförtroende steg till en 8:a Jag hoppas jag blir bra snart från det jag nu har i kroppen. Fast alltså! Det ska jävlas för då blir man mer ödmjuk och tacksam för allt bra som sedan händer. Allt jävligt som hänt mig har nästan alltid resulterat i något riktigt bra. Fast det är inte alltid man kan se det förrän det gått lite tid. Hade jag aldrig ätit fel så hade jag nog aldrig blivit sjuk och då har jag aldrig fått upp ögonen för hur pissrutten matmarknaden är idag. Så tänker jag för det mesta Ha en fin dag allihopa och kämpa på. Går det åt helvete så bryt ihop, spotta i nävarna och kom igen /monki 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Ja du Monki, jag har sagt det förrut och jag säger det igen, dina inlägg får en att tro ändå. Jag håller också på att bryta ihop på grund av alla fel på mig, så nu bryter jag ihop (en stund) sen ska jag spotta i nävarna och ta nya j****a tag. Tack Monki 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Fundersam Posted October 2, 2013 Popular Post Share Posted October 2, 2013 Ja du Monki, jag har sagt det förrut och jag säger det igen, dina inlägg får en att tro ändå. Jag håller också på att bryta ihop på grund av alla fel på mig, så nu bryter jag ihop (en stund) sen ska jag spotta i nävarna och ta nya j****a tag. Tack Monki Kära Syster, jag gillar alla moderatorerna här på forumet och ditt fall är det så roligt med denna blandning av positivet, medicinsk kunnighet och en rejäl dos sunt förnuft. Det är något vänligt och kärleksfullt runt dig . 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Kära Syster, jag gillar alla moderatorerna här på forumet och ditt fall är det så roligt med denna blandning av positivet, medicinsk kunnighet och en rejäl dos sunt förnuft. Det är något vänligt och kärleksfullt runt dig . Tack Fundersam, det var snällt sagt nu blir jag glad. Fast ibland funderar jag på om jag har förlagt förnuftet på något oåtkomligt ställe 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Tack Fundersam, det var snällt sagt nu blir jag glad. Fast ibland funderar jag på om jag har förlagt förnuftet på något oåtkomligt ställe He, he jag glömde självironi och humor! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Monki, jag håller tummarna för din intervju!!! Och jag unnar dej verkligen ett roligt jobb med en bra arbetsgivare! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Ni är så härliga allihopa Ni ska veta att jag blir så himla glad av er! Ikväll är det norrsken ute och bara det kan få en att komma ihåg att man bara är en liten liten del av ett vackert och oändligt universum. Visst gör väl det att ens problem blir mindre. Just nu så känner jag en sån otrolig glädje över vad livet har för överraskningar åt en Jag har fått förfrågan om att bli en medarbetare. Så himla kul. Jag får veta inom en snar framtid om jag har fått jobb. Fan jag tror mina krämpor försvann i glädjeyran,hahaha. Jag ville bara dela med mig av min glädje, herre jösses, jag kommer aldrig att somna ikväll. Jag har musiken på högsta volym och struttar omkring som en fjortis till tonerna av Loreens "we got the power" Monki 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Monki, för att se fördelar i dåliga tider så vill jag bara påminna om hur omedelbart man känner när något är fel i kroppen på denna kost. Det är faktiskt positivt! Kommer du ihåg dagarna när man hela tiden kände ett diffust "må-inte-bra"? Ibland kanske lite mer och ibland lite mindre men man kände sig aldrig riktigt bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Monki, för att se fördelar i dåliga tider så vill jag bara påminna om hur omedelbart man känner när något är fel i kroppen på denna kost. Det är faktiskt positivt! Kommer du ihåg dagarna när man hela tiden kände ett diffust "må-inte-bra"? Ibland kanske lite mer och ibland lite mindre men man kände sig aldrig riktigt bra. Ja men så är det ju! Har faktiskt inte tänkt så men visst 17 är det så det är Hm det kanske är så att skiten måste ut innan det kan bli bra igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Godkväll! Något är fel och jag kanske måste gå till doktorn igen. För ont i ryggslutet och jävulsk trötthet kan fasen inte vara riktigt bra. Knepigt ändå att alla prover jag tog häromdagen inte visade något. Orkar inte en halv dag och den där piggheten jag har känt är som bortblåst. Ja men så lite positiva nyheter från mig Jag kanske ska utbilda mig till kostrådgivare ändå Varför vänta liksom? Och så om någon värmlänning läser detta så har jag och gubben gjort kålsoppa idag och det är så himmelskt gott. Nu är det ju lite sirap i denna soppa men allt det andra är fina grejer Mustigt, värmande och den blir godare för varje dag. Kanske har vi så det räcker några dagar nu! Min kära gubbe verkar glad att ta tag i sin hälsa och pratar en hel del om bra mat. Så idag blev det en fantastisk omelett där jag blandar ägg och tomatpure och kryddor. Två fläskskivor till och en sallad med granatäppelkärnor och annat lite smått och gott. MUMS!! Sen blev det soppan till lunch. Gäääsp. Nä nu kallar sängen. Hoppas jag vaknar pigg och fri från ryggvärk i morgon. Sköt om er och hoppas eran dag varit en bra dag. Monki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Sköt om dej vännen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kostrådgiverskan Posted October 4, 2013 Author Popular Post Share Posted October 4, 2013 Jag är född med matjord i fickorna. Fått jobb! Börjar på måndag!! Börja med att läsa till kostrådgivare. Tänk vilken fantastisk möjlighet. Ja jag måste säga det igen, jag är en människa född med tur. Hela mitt arbetslösa år har jag grejat med lchf och verkligen tagit tag i min hälsa och detta blev min belöning känns det som. Håll gärna tummarna för mig Kram till alla och en riktigt god helg. Monki 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 GRATTIS! Härligt! Ha nu en riktigt skön helg i det vackra Värmland! Den här "tanten" var i Arvikatrakten förra helgen, tankade sol, energi och kände på den goa Värmlandspulsen, gick i skogen och bara "VA". Kram! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jag är född med matjord i fickorna. Fått jobb! Börjar på måndag!! Börja med att läsa till kostrådgivare. Tänk vilken fantastisk möjlighet. Ja jag måste säga det igen, jag är en människa född med tur. Hela mitt arbetslösa år har jag grejat med lchf och verkligen tagit tag i min hälsa och detta blev min belöning känns det som. Håll gärna tummarna för mig Kram till alla och en riktigt god helg. Monki Va roligt Monki, jag håller tummarna, det kommer att gå som en dans (i de värmländska skogarna, en sommarnatt) Kram på dig också, och njut av lyckan, bara det kan få en att må bättre 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Ååhhh vad himla glad jag är för din skull! Jag vet vad arbetslöshet gör för självkänslan trots att jag inte själv varit reellt arbetslös. Jag visste ju att jag fick jobb så snart de hade råd med mej, men det tog längre tid än vad jag räknat med... Så därför har jag känt mej inte fullt mänskovärdig av och till i ett samhälle där första frågan till nya bekantskaper är "vad jobbar du med" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 God morgon! Första dagen på jobbet och tror ni att jag kunnat sova inatt!! Ja jädrar alltså! Först så var det så himla mycket som gick runt i skallen eftersom jag struntade i tv´n igår kväll och pluggade istället. Sen vaknade jag av att min självspricka under lilltån gjorde så himla ont. Sen har jag drömt så mycket konstigt och vaknat av och till. Men sen när väckarklockan ringde, ja då sov jag som en stock. Så nu sitter jag här med lite skön uppvakningsmusik och en fet kopp kaffe. Idag ska jag plugga ännu mer och det är så kul. Det är mycket termer som låter nästan likadant fast betyder helt olika så det blir en underbar utmaning Den utbildningen jag börjat på handlar inte enbart om mat utan även träning. Så nu finns ingen återvändo heheheheheh Jag och gubben ska köpa bad och gymkort och även träna hemma på gåband och med andra div redskap Nu har jag inte bara pluggat i helgen. Jag har smyckat då jag fått beställningar . Igår var det jobbardag i trädgården med nedsågning av träd och då pratar vi INTE motorsåg utan för hand. Såga, släpa ris, kvista av, dela, bära, lyfta, svettas. Det är så gött att få ge kroppen en sån jäkla genomkörare och både jag och gubben var så slitna sen att vi orkade ingenting. Min periodiska fasta går fint och det är ju bra. Nu läser jag ju om mat så jag får bredare och djupare kunskap och det är egentligen skamligt att det finns människor som påstår att lchf/paleo är farligt. Jag läste om två politiker som tyckte att det fick vara nog med fettdieter nu och att vi ska äta fettsnålt. Men hallå!!!! 2013 nu och INTE 1985. Om jag får chansen någon gång ska jag fråga en sån där bakåtsträvare hur de tror att mänskligheten har överlevt alla år utan lätta och lightprodukter! Nähä mina vänner, nu börjar jobbet Ha en fin vecka Monki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Ha en riktigt go dag och vecka!!! Åh vad spännande det låter! Håll oss uppdaterade. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 Hej! Nu tar jag mig en liten paus i studierna. Fast man vill inte sluta läsa, det är så otroligt kul. Jag läste här på forum att det fanns något som heter crock-pot och efter att ha kollat upp vad det är för något så ska jag ju förstås ha en sådan En långkok maskin som är bra att göra buljong i. Och tydligen ska buljong vara nyttigt ( egen i alla fall) Snart ska jag hämta en halv kalv och då ska jag försöka snika till mig alla ben! Jag älskar soppa och vid den här årstiden är det ju så gott. Lite klar soppa med smått och gott i. Jag har en släkting som bara blir sjukare och sjukare. Gikt, psoriasis, och sån där magåkomma som jag aldrig kommer ihåg vad det heter. Ja hon har allt det där som kommer sig av socker och mjöl. Jag ska faktiskt ta och mejla henne och fråga om hon vill ha information om LCHF/paleo/lågkolhydratkost. Trots att jag ibland gnäller över lite krämpor så mår jag ju betydligt bättre nu än för kanske 4 år sedan. Då vägde jag 107 kilo och levde på popcorn,pizza vin och öl, rörde mig knappt och hade giktproblem, eksem, fick ta stora doser blodtrycksmedicin, levde på alvedon, var ständigt trött och orkeslös. Då skyllde jag på arbetslöshet och tyckte väldigt synd om mig själv. Och det är där man måste börja tror jag. Ge sig själv en smäll på käften och fråga vad fasen man håller på med. Vägen tillbaka har varit lång och fick jag inte arbete i den vevan kanske jag hade vägt 150 kg idag. Jag har tragglat mig tillbaka sakta men säkert, fått mina tankar på andra spår. Och det är något som jag vill förmedla till andra om jag får möjlighet. Kan jag så kan ta mig fasen du också!! Så är det bara!! Det viktigaste är att aldrig ge upp. Bara för att man misslyckas en, gång eller massor av gånger så står man där en vacker dag och har bestigit mount everest!! Så därför ska jag mejla min kusin och berätta det jag av egen erfarenhet vet. Jag har aldrig gikt numera, mitt blodtryck är mycket bättre, jag orkar promenera långa sträckor i rask takt, jag mår faktiskt jädrans bra Och jag har dessutom fått en möjlighet att snart få hjälpa andra att hitta sin väg upp till toppen. Jag tänkte att med den tur jag har så måste jag spela på lotto, men jag vann inget,hehe. jag lever min dröm och det är så fantastiskt att jag blir alldeles blank i ögonen (ge dig nu) Ok nu börjar det bli lite väl dravligt så jag säger hejdå för idag och önskar alla en god kväll. Nu ska jag kasta ner mig i böckerna igen monki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 9, 2013 Author Share Posted October 9, 2013 God morgon! Jag har gått ner lite mer i vikt Har inte vägt så här lite sen sist....kanske 6-7 år sedan Ja jag ser ju själv i spegeln att jag krymper och kläderna blir för stora. Hurra!! Nu ska jag dra 30 mil uppåt landet och landar i Dalarna där jag har min dotter och två barnbarn. Så då blir det plugg och gos varvat med bus och skratt. Ha en bra dag alla kämpar 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 Godkväll! Jag har gått ner ännu mer i kilon och när jag var och köpte brallor i lördags hade jag gått ner en storlek sedan sist (knappt en månad sen ) Så himla kul! Jag blev så glad och till mig att jag höll på att babbla ihjäl den stackars tjejen i affären Den periodiska fastan 16:8 passar mig så himla bra alltså. Jag känner mig så fri. Jag skulle nog aldrig klara av att räkna, väga, mäta maten jag äter. Mina matportioner har blivit mindre då jag blir mätt ganska fort och det känns som att jag hittat det där med att äta sig ohungrig. Nu har jag ju som sagt börjat läsa och det är så otroligt spännande även om det är en jädrans massa ketogeneser och glukoneogeneser, och fans gamla moster,hehehehehe. Nädå, det lär jag mig nog snart och kan rabbla allt möjligt i tid och otid. Just nu är jag inne i tidernas flow. Jag bara följer med och njuter av varje sekund. Att vara barnvakt och plugga gick ju inte så himla bra. De små söta barnbarnen höll igång mig hela tiden. Och några sömnproblem gick inte att hitta denna helg. Fast helgen kunde ha slutat snöpligt om jag inte hade tagit mig i kragen. Till Idol så frångick jag mitt ätfönster som slutar vid 18 i vanliga fall och köpte en påse macadamianötter. det var ganska mumsigt och sen råkade jag lägga handen i barnbarnets ostbågsskål. Tog en ostbåge, sen en till....sen en näve.....sen en näve till. Pust!! Sen fick jag stopp på mig själv och gick ut i kylskåpet och åt mig rejält mätt på kycklingfilé och beasås och faran var över. Ja så kan det vara. Annars går det så fint med maten. Och nu när gubben min börjat med lchf är det så kul. Jag har ju gnällt en del här på forum att det inte händer något med vikten och bla bla bla. Men jag har faktiskt blivit 20 kg lättare på tre år och det är ju jättebra .Nu är det bara 28 kg kvar På fredag åker jag och gubben till stan och köper oss varsitt bad och gymkort, det ska bli så kul. Fast att bada är ju ingen favoritgrej, det är bastubadet som är det göttaste. Det är väldigt bra att basta efter träning, man kan stretcha lite i bastun det är väldigt skönt för musklerna.Kan tillägga att jag inte gillar att bada för det är så otroligt tråkigt att simma fram och tillbaka hela tiden och det är aldrig någon vettig ordning i motionssimsbanan. Kanske dags att knyta sig snart så jag orkar plugga ordentligt i morgon. Godnatt och sov så gott. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kostrådgiverskan Posted October 15, 2013 Author Popular Post Share Posted October 15, 2013 God kväll. Nu vill jag inte verka för skrytsam, men jag har huvudvärk Mina ögon är nu fyrkantiga av föreläsningar på datorn och i eftermiddags så blev det så rörigt i skallen att jag flydde ut till hönsen. Det är terapi på högsta nivå att ha höns. Till min stora lycka så har de börjat värpa igen efter att kycklingarna nu har vuxit till sig. Jag tog med en ekologisk banan och lite solrosfrön när jag släppte ut dom i trädgården. Satte mig och de var som klump runt mig för att få smaka av godsakerna jag hade med. Sen satt jag där och blev lugn och sakerna i skallen la sig där de ska vara Det är väldigt roligt att plugga men det går till en gräns sen måste hjärnan få vila och ögonen med för den delen. Den där periodiska fastan är nog bland det bästa som hänt mig i matväg. Ja jag vet att jag kanske upprepar mig, men jag är så glad! Och så är det så himla kul när man går förbi spegeln i hallen så är det tuttarna som kommer först och inte magen. En av mina bästa och sämsta egenskaper är att jag aldrig tröttnar på det jag gillar. Ja alltså, det kan vara lite jobbigt när jag kan lyssna på samma låt 100 gånger i rad och varje gång utbrista "fasiken vilken bra låt" Haha. Jag kan äta samma sorts mat, dag ut och dag in. Ägg på tvären, på längden, i omeletter, stekta, kokta, i sallader mm. Grönsaker och köttfärs. Kycklingfilé med sås. Fast nu när jag har fått jobb så har jag råd att köpa en sån där crockpot och göra buljong och långkok. Så då blir det ju lite variation. Jag måste säga att jag mår riktigt bra, det är så skönt att få ta tag i något så man inte går och känner efter för mycket. Några krämpor har jag allt, men inget som rätt mat kan rätta till. Det är min axel och det är nog broskbildning som ställer till det. Impengiment eller nåt heter det visst. Men som tur är så struntar jag i att det gör ont för det mesta och när det blir för jäkligt tar jag en tablett. Jag tål smärta väldigt bra. förutom när jag har migrän/spänningshuvudvärk då är jag inte människa alls. Och så lite ord från mig till dig. Tänk på att inte ge upp om det går åt helskotta. Prova nya vägar, se inte ett återfall som världens ände. Varje "misslyckande" är en lärdom, en erfarenhet. Jag är snart 49 år och först nu börjar jag verkligen hitta min väg. Min väg har varit lång och krokig. Ibland har jag deppat ihop men för det mesta så har jag haft så himla kul och mina bra ord är: Man har inte roligare än man gör sig och har man inte kul får man göra det kul Mer ord jag gillar är It´s nice to be important but It´s more important to be nice. Ja nu börjar jag med dravel igen, och då är det läggdags Godnatt!! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts