Farmor kaisi Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Jag ser en möjlighet för dig att göra nytta i samhället, samtidigt som du tjänar ditt levebröd o gör nytta, nämligen ta in utbrända personer till dig o dina höns så blir det en winwin-situation som gagnar alla. Ser en stor potential hos dig i din optimism, det kan "stänka" lite på andra oxå med god framgång. Jag menar om du nu skulle bli arbetslös nån gång igen... Du har något starkt naturligt i dig, en gåva helt enkelt, kan inte riktigt förklara det...anammar det från dina väldigt speciella originella inlägg O vi vet ju var du får den naturliga vardagliga kraften ifrån... . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 God kväll!! Jag begriper inte vad jag är pigg på kvällarna! Jag har ingen lust att lägga mig. Jag vill plugga. Men jag måste ha lite disciplin på mig själv. Upp tidigt, duscha, kaffe, plugga. Så då måste jag sova. Jag har läst på flera ställen att mellan 22 och 01 så bör man sova för då gjorde kroppen något. Hmmm vad pinsamt, jag har totalt glömt vad kroppen gjorde då,hahaha. Men jag lovar att vad den än gjorde så var det jädrans bra och det var viktigt att man sov då. Kanske var det att ladda batterierna. Fniss! Det är en sak som jag tycker är märkligt och det är att nu när jag äter mindre och snävare så känns det som att jag äter hela tiden. Min vana att äta en massa på kvällarna är nu helt borta och jag känner inte ens en liten gnutta sug efter mat. Däremot blir jag väldigt pigg och känner mig ganska alert i huvudet. Visst känner jag att magen är tom, men inte på ett obehagligt vis, bara att den är tom. Jag är helt frälst i all denna underbara kunskap som finns på hela mitt köksbord och på min dator. Idag blev det tre föreläsningar och himmel vad intressant. Man tycker man vet lite grann om saker och ting som rör lchf, men fasen alltså vad mycket man INTE visste. Jag kan berätta att jag läser mycket och är nyfiken på mycket så jag har vid några tillfällen druckit vatten med bikarbonat och det ska man inte göra. Nähä. Korkad jag är Och dricka vatten före maten ska man INTE göra. Oj oj oj, det gjorde jag senast i förrgår. Faktiskt strax före jag såg föreläsningen där jag fick veta vad inte bra det är. Ja men så är det kanske här i livet att man måste få göra fel, hellre det än att gå ett helt liv och vara stönig med att "så har jag alltid gjort" Jag kanske får sluta den här "bloggen" nu då jag inte verkar prata nåt om att äta mig frisk. Nu har jag så mycket annat i tankarna och mår så in i bängen bra . Jag får i alla fall tacka för att ni läst det jag skrivit. Nu brukar jag ju glömma saker jag sagt så jag skriver nog mer snart. Jag hoppas få se några av er framöver, ni som är ute i lchf svängarna och rör på er Jo och så en sak till. Kan jag så kan du!!! Det har tagit mig flera år att komma hit och jag har provat mig fram för mitt bästa sätt att må bra och gå ner i vikt och nu är jag på raketfartsväg att lyckas!! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Det gäller ju att ha lite perspektiv på "fel". När man dricker vattnet är nog inte lika viktigt som att inte äta gluten tex. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 God kväll!! Jag begriper inte vad jag är pigg på kvällarna! Jag har ingen lust att lägga mig. Jag vill plugga. Men jag måste ha lite disciplin på mig själv. Upp tidigt, duscha, kaffe, plugga. Så då måste jag sova. Jag har läst på flera ställen att mellan 22 och 01 så bör man sova för då gjorde kroppen något. Hmmm vad pinsamt, jag har totalt glömt vad kroppen gjorde då,hahaha. Men jag lovar att vad den än gjorde så var det jädrans bra och det var viktigt att man sov då. Kanske var det att ladda batterierna. Fniss! Det är en sak som jag tycker är märkligt och det är att nu när jag äter mindre och snävare så känns det som att jag äter hela tiden. Min vana att äta en massa på kvällarna är nu helt borta och jag känner inte ens en liten gnutta sug efter mat. Däremot blir jag väldigt pigg och känner mig ganska alert i huvudet. Visst känner jag att magen är tom, men inte på ett obehagligt vis, bara att den är tom. Jag är helt frälst i all denna underbara kunskap som finns på hela mitt köksbord och på min dator. Idag blev det tre föreläsningar och himmel vad intressant. Man tycker man vet lite grann om saker och ting som rör lchf, men fasen alltså vad mycket man INTE visste. Jag kan berätta att jag läser mycket och är nyfiken på mycket så jag har vid några tillfällen druckit vatten med bikarbonat och det ska man inte göra. Nähä. Korkad jag är Och dricka vatten före maten ska man INTE göra. Oj oj oj, det gjorde jag senast i förrgår. Faktiskt strax före jag såg föreläsningen där jag fick veta vad inte bra det är. Ja men så är det kanske här i livet att man måste få göra fel, hellre det än att gå ett helt liv och vara stönig med att "så har jag alltid gjort" Jag kanske får sluta den här "bloggen" nu då jag inte verkar prata nåt om att äta mig frisk. Nu har jag så mycket annat i tankarna och mår så in i bängen bra . Jag får i alla fall tacka för att ni läst det jag skrivit. Nu brukar jag ju glömma saker jag sagt så jag skriver nog mer snart. Jag hoppas få se några av er framöver, ni som är ute i lchf svängarna och rör på er Jo och så en sak till. Kan jag så kan du!!! Det har tagit mig flera år att komma hit och jag har provat mig fram för mitt bästa sätt att må bra och gå ner i vikt och nu är jag på raketfartsväg att lyckas!! Du får INTE sluta skriva! Spelar ingen roll vad du skriver om - du gör mig GLAD! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 För sjutton! Inte ska du sluta skriva!!! Det är alldeles för trevligt att följa dina inlägg! Hoppas verkligen att du glömmer iallafall det infallet! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 18, 2013 Author Share Posted October 18, 2013 Herregud vad ni är gulliga Ja men vet ni vad. Jag är så jädra trött så jag vet knappt vad jag heter. Idag har jag pluggat, gjort övningsprov ( godkänt förstås,hehe) , Sen har jag och gubben köpt bad o gymkort, tränat och simmat. Ja och bastat förstås. Så nu blir det natten för mig så jag orkar upp i morgon bitti för några föreläsningar. Tack än en gång zzzzzzzzzzzzzzzzzzz 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 God morgon alla glada! Den periodiska fastan går så bra. Det känns som att jag har fått ett nytt liv. Nu äter jag för att leva och inte tvärtom. Min kropp verkar verkligen fungera bra nu. Det som fattas nu för mig är att komma igång med regelbunden träning för kroppen, att bygga upp musklerna och få fart på flåset. Visst blir det vardagsträning här hemma med vedhuggning och annat men jag måste upp på en annan nivå nu Visst är väl livet som ett spel, alltså som ett sånt där typ Super Mario och liknande. Man måste klara en bana för att komma till nästa nivå. Så istället för att tala om misslyckanden och ge upp så gör man om samma bana tills man klarar den och så kommer man upp en nivå. Kul tanke tycker jag. Och på dessa gamla spel fanns genvägar som man kunde leta efter som tog en upp fler nivåer på en gång Periodisk fasta är nog en sån genväg som jag hittade. Men så letar ju jag också och försöker hitta de vägar jag ska gå. Blir det stopp på nåt ställe så tar jag helt enkelt en annan väg. Tragglar på samma bana tills man blir vansinnig och så plötsligt så klarar man den galant. Har ni spelat såna spel? Första gången man spelar bana 3 så känns den så himla svår och efter ett tag när man är på bana 7 så är helt plötsligt bana 3 barnsligt enkel That´s life Jag har en inbyggd positivism i min kropp. Jag har en medfödd förmåga att vara glad för det mesta. Varje morgon vaknar jag och är glad oavsett hur gårdagen sett ut. Jag är som ett nyladdat batteri. Men av någon anledning så har jag aldrig riktigt kunna klara mig på batteriet en hel dag, ungefär som mobiltelefoner, måste laddas om ganska så fort. Jag har nog sovit middag i stort sett hela mitt liv och det är väl så jag är. Men så är det INTE. Nu efter jag slutade med mejeriprodukter så är jag pigg HELA dagen (för det mesta ). Så nu är jag både glad och pigg,heheheheh. Jag var på en sån där utbildning på jobbet en gång i tiden där man skulle lära sig att samarbeta och sånt där. Då fick vi göra massa tester och det var ju kul. Det finns typ 20 % som alltid är negativa, sen 20 % som alltid är positiva och så 60 % som är både och. Gissa var jag hamnade Sen fick jag göra ett annat test där man kunde se hur jag tänker (heheheheh, förutsätter att man tänker ) och då hamnade jag på en ruta där bara ett fåtal hamnar. På motsatt sida av "min" ruta hamnar de allra flesta och de som hamnar på rutan tvärtemot min begriper sig inte på "mitt" sätt att tänka. Inte underligt att det blir konstigt ibland med mänskliga möten. Men herregud människa, vad har allt detta med lchf att göra??? Jo det har med att göra att när det gäller att äta rätt så får man inte ge upp. Man ska vara positiv och försöka hitta glädjen i sitt letande (spelande) för att nå nästa nivå. Vi lever endast en gång (vad jag vet) och det är ju så tråkigt om man ska ägna det livet åt att komplicera sitt ätande för mycket. I ett spel så är det kul, man letar och spelar och skrattar och svär om vartannat och sen är ju glädjen total när man lyckas. Ni som vill äta rätt för just din egen kropp säger jag bara. Leta, vänd och vrid, fråga, hur gör andra, skaffa likasinnade kompisar som talar samma språk (lchfiska), blogga, ge inte upp, traggla, gråt en skvätt, bli galen. Nähä mina vänner, nu är det snart frukostdags och idag blir det frukostägg från mina egna höns Ha en fin dag /monki 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Såååå sant!! Kul att läsa om dina tankar - jag håller med - man blir lycklig för varje "bana" i livet man klarar! Idag ska den här tanten göra långkok och planera kommande vecka: Koka fläsklägg (från Värmland ) göra kålpudding, köttbullar och frysa in, så jag får lite mer tid för mig själv och lite fler promenader kommande dagar. Ha en bra vecka! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 21, 2013 Author Share Posted October 21, 2013 Hej! Efter fem föreläsningar efter varandra så måste jag rensa huvudet lite, få det att sätta sig. Så jag tar en kopp kaffe och berättar om lite smått och gott som hänt mig på sistone. Nu när jag läser till kostrådgivare känner jag mig som ett barn i en godisbutik ( fast så kan man ju inte säga nu längre)........ Jag tar om det! Nu när jag läser till kostrådgivare känner jag mig som en modern människa med en egenfångad makrill som jag lagt på röken,hihi. Så dumt. Ja i alla fall så var jag och gubben på ett köpcenter igår och inhandlade lite bra grejer för framtiden. Snygga kläder som jag ska ha i jobbet, två burkar fiskolja, en burk buljong utan tillsatser, två paket nyttigt te, en stor påse himalayasalt och steviasucketter till gubben samt en påse suckrin. Ja det där med sötning är ju lite vanskligt egentligen. Jag sötar egentligen inte så mycket och har väl aldrig gjort. Men gubben vill ha något sött i teet och i filen. Jag har bestämt mig för att tycka att det är ok med suckrin och stevia om det kan hjälpa till att ta bort vitt socker och honung. Jag har tagit fiskolja idag och de var inkapslade i världens största jädrans kapsel. Det finns inte en chans att jag skulle svälja en sådan så jag fick trycka ur oljan från två kapslar och fy fan vad äckligt. Det ska bli intressant att se hur det blir framöver. Har ni några tips? Kanske man kan blanda ut oljan i något. Brrrrr jag ryser vid blotta tanken på att svälja ner mer, blä. Fast nu när jag vet hur ooootroligt bra omega 3 är så måste jag ju! Vi blev ju väldigt hungriga igår då shopping är väldigt energikrävande. Vi gick på resturang och på menyn så stod det att vissa rätter kunde fås som lchf. Oj men oj. Jag beställde det billigaste som var kebabtallrik med pommes och frågade glatt vad lchf alternativet var. Hon sa att det var ingenting, vi tar bara bort pommesen. LOL Jaja, jag var hungrig och hade ingen lust att starta nåt så jag sa bara att jag ville ha det "lchf",hehe. Jag fick i alla fall hyfsat mycket sallad på så jag blev mätt och belåten. Nähä. Nu är det dags för sista föreläsningen i dagens ämne. Ha det så bra allihopa och ha en superduperbra vecka. Monki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Haha, du och din entusiasm är underbara (och smittande) Kapslarna blir hala och (tyvärr) söta efter ett ögonblick i munnen! Pröva stoppa in dem och slut ögonen tänk " denna tugga är hälften så stor som en vanlig tugga mat" ta en mun vatten och upprepa meningen och svälj! Det hjälpte mig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 22, 2013 Author Share Posted October 22, 2013 Min gubbe myntade en ny sanning i går kväll. Det ska bli mitt nya ledord här i livet. Det är så kul att ha roligt! Hehehehehe, jag blir glad av bara att säga det Idag så gick det lite bättre att svälja ner fiskoljan fast det är lite kletigt att pilla med, men vad fasiken gör det. Det ser ändå för jäkligt ut i köket så lite olja här och där gör inget. Kanske diskbänken blir lite glad av en liten omega 3 dos. Jo jag kunde kanske städa där men jag hinner inte och har ingen lust. Nu vill jag lära mig mer och mer och mer. Idag har jag gjort alla övningsproven på utbildningen och det var många frågor. Flera prov har jag gjort flera gånger och även om jag tycker jag svarar rätt på allt så får jag inte alla rätt, det är frustrerande. Jag vet alltså inte vad jag svarat fel på. Några frågor har svar som är mer rätt fast andra alternativ också är rätt, men mindre rätt,höhöhöh. Så dumt va?! Hur ska man lära sig nåt av det?? Snart är jag redo för slutprovet, men tänkte gå igenom alla föreläsningar igen, de är så jättebra Sen är det ju liksom en första platå detta med att bli klar och godkänd. Sen ska jag läsa allt jag kommer över av diverse böcker. Tur jag har fått jobb för nu blir det kläder och böcker varje månad framöver Nu ska jag packa min och gubbens väskor så vi kan dra till simhallen för bad och träning om en stund. Det ska bli så kul. Nu sa jag kul igen. Påminner mig om för många år sedan då jag jobbade som badmästare och fick en ny arbetskamrat, hon tyckte jag var så rolig att hon kallade mig Monikul. Ja det var tider det.Jag höll på att bli vansinnig på henne faktiskt. Undrar vad hon gör nu för tiden En sak som jag ska försöka förmedla är att inte göra allt så komplicerat. Man ska ju trivas med att leva också. Vi förstorar så mycket som egentligen inte är viktigt, eller hur! Ha det så bra idag hörrni så hörs vi 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kostrådgiverskan Posted October 25, 2013 Author Popular Post Share Posted October 25, 2013 Hej! Det har varit en helt fantastisk vecka!! Jag är så glad så ni anar inte. Det händer mycket ute i världen som är så bra. Paradigmskifte. Jag hade verkligen hoppats på att det ska vända här i Sverige men det är ännu mer roligt att det sker globalt. För min egen del så är jag inne i ett flow av sällan skådat slag. Allt går min väg och jag bara följer med och njuter av varje sekund. Jag började med tillskott av fiskolja och c- vitamin för en knapp vecka sedan och min jätteonda axel har blivit mycket bättre. Om det hör ihop vet jag ju inte men ändå. Så fantastiskt skönt att få sova en hel natt utan att axeln skriker. Sen så går det framåt med stormsteg på mitt nya jobb och så idag. Dagen D Jag har klarat slutprovet på min utbildning och nu jäklar alltså så ska jag läsa ännu mer. Och som grädde på moset så har solen vaknat denna vecka och ikväll och några dagar framöver så finns chans för norrsken. Min kropp krymper och min midja och rumpa börjar få sjyssta former,hehehehe. Kollade två år bakåt i tiden då var min midja större än rumpan och då var min rumpa ändå gigantisk. 120cm midja/117 cm rumpa, nu är fördelningen 96/108. Nu ska jag ut och släppa ut hönsen och få lite frisk luft, hugga lite ved och tömma skallen ( fast den känns tom och proppfull på samma gång) Jag ville bara dela med mig med min ofattbara glädje. Nu ska jag göra allt jag kan för att dela med mig av det jag lärt mig (och kommer lära mig) Ha en riktigt fin helg allihopa som tittar in här Jo och så är ju Pelle Prestberg med i Färjestad igen!!! Undrade just när någon klubb skulle ge denne fantastiska målskytt en chans. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Grattis till slutprovet! Du är en underbar glädjespridare! Jag känner mig faktiskt också omotiverat glad idag, livet är inte alls så dumt när man tänker efter 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Hej Monki! Jag har just läst igenom den här tråden, alla nio sidor. Man blir alldeles glad i hela magen! Vilken fantastisk förmåga att se den ljusa sidan och att kunna skratta åt det som är eländigt Dessutom har du förmågan att förmedla din livsglädje till andra, och det är inte alla förunnat! Lite avundsjuk är jag allt på att du har höns Men jag tänker att när jag får ordning på logistiken med ungar och katter och plugg och extrajobb och karl och pappa och svärmor och fan och hans moster, då ska jag rådda till en hönsgård! Tills dess gläder jag mig åt mitt liv som det är Grattis till slutprovet! Kram och önskar dig en riktigt fin dag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 28, 2013 Author Share Posted October 28, 2013 Tack för era fina ord Men vi har alla en möjlighet att välja hur vi vill se på saker och ting. Jag kan visst bli nedslagen och superdeppig och gråta ögonen ur mig och tycka fruktansvärt synd om mig själv och det är mänskligt och bara bra. Skit man har i kroppen ska ut. Att gråta är ett bra sätt att få ur sig skräp. Sen är det väl efter all gråt som det viktiga kommer. Jag tittar sällan tillbaka och ältar aldrig saker. Det är tack och lov medfött hos mig. Jag har alltid så mycket grejer för mig och glömmer helt enkelt allt elände. Jag älskar att göra en massa saker. Just nu så jobbar jag för högtryck för att ta fram material till en liten föreläsning jag ska ha,hihhihii. Så spännande att jag tror jag dör:) Jag håller på med olika broschyrer, handouts och annat smått och gott. Jag hoppas att jag kan förmedla den passion jag har i mig, den glädje som finns i att må bättre genom sina egna aktiva val. Jag vill förmedla min kunskap och få människor att förstå att det inte behöver vara så krångligt att förändra sina liv och att njuta av sitt liv och börja tycka om sig själv. Nu vet jag inte exakt hur många miljarder människor vi är på jorden men i det stora hela så är det ganska komiskt i det perspektivet att tycka att man är ful eller inte duger på något sätt. Vänd på det. Det finns miljarder av människor på jorden och tänk att ingen är som jag Och ju mer jag äter rätt desto mer blir jag i balans. Jag har inte kommit dit jag är idag lättvindigt, utan jag har gått en hård, knagglig väg med många hårda fall. Men jag skulle gärna gå den vägen om och om igen om målet är där som jag är idag Fasen vad tråkigt om man aldrig lärde sig något. Jag har lärt mig massor ( och glömt lika mycket ) Man måste lära sig att se på sig själv utifrån, från ett örnperspektiv och se sig själv i de stora sammanhangen. Släppa på egot en stund även om det känns för jäkligt. Jag såg en föreläsning av en man utan armar eller ben, men jösses vilken glöd och livsglädje han hade. Vilken inspiration. Nu börjar mitt favoritprogram, ni kan aldrig gissa,hahahahha. Dessertmästarna Se men inte smaka Trevlig kväll alla härliga kämpar /Monki, gladast i hela Mangskog 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Jag har inte kommit dit jag är idag lättvindigt, utan jag har gått en hård, knagglig väg med många hårda fall. Men jag skulle gärna gå den vägen om och om igen om målet är där som jag är idag Fasen vad tråkigt om man aldrig lärde sig något. Jag har lärt mig massor ( och glömt lika mycket ) Man måste lära sig att se på sig själv utifrån, från ett örnperspektiv och se sig själv i de stora sammanhangen. Släppa på egot en stund även om det känns för jäkligt. Jag såg en föreläsning av en man utan armar eller ben, men jösses vilken glöd och livsglädje han hade. Vilken inspiration. Det påminner om nåt jag läste i en bok en gång. Ungefär så här: "Vem går du helst till för att få råd när det kör ihop sig? En perfekt lyckad människa som glider genom livet på en evig räkmacka? Eller nån som har fått sina smällar, gått i däck, legat kvar på marken och sagt fan heller, jag skiter i det här.. Men som rest sig ändå, borstat av sig det värsta och fortsatt framåt.." Sen undrar jag en sak, med tanke på trådens titel: hur har det gått med hälsan? Särskilt undrar jag över gikten. Min käre vän och personliga LCHF-guru fick nämligen gikt av sin LCHF-mat. I efterhand kunde han konstatera att ENBART processade charkprodukter (läs bacon) kanske inte var det allra bästa valet.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 29, 2013 Author Share Posted October 29, 2013 Jag har inte kommit dit jag är idag lättvindigt, utan jag har gått en hård, knagglig väg med många hårda fall. Men jag skulle gärna gå den vägen om och om igen om målet är där som jag är idag Fasen vad tråkigt om man aldrig lärde sig något. Jag har lärt mig massor ( och glömt lika mycket ) Man måste lära sig att se på sig själv utifrån, från ett örnperspektiv och se sig själv i de stora sammanhangen. Släppa på egot en stund även om det känns för jäkligt. Jag såg en föreläsning av en man utan armar eller ben, men jösses vilken glöd och livsglädje han hade. Vilken inspiration. Det påminner om nåt jag läste i en bok en gång. Ungefär så här: "Vem går du helst till för att få råd när det kör ihop sig? En perfekt lyckad människa som glider genom livet på en evig räkmacka? Eller nån som har fått sina smällar, gått i däck, legat kvar på marken och sagt fan heller, jag skiter i det här.. Men som rest sig ändå, borstat av sig det värsta och fortsatt framåt.." Sen undrar jag en sak, med tanke på trådens titel: hur har det gått med hälsan? Särskilt undrar jag över gikten. Min käre vän och personliga LCHF-guru fick nämligen gikt av sin LCHF-mat. I efterhand kunde han konstatera att ENBART processade charkprodukter (läs bacon) kanske inte var det allra bästa valet.. Ja hälsan är nog bra hoppas jag Och gikten har jag inte sett röken av på länge trots att jag äter lika mycket kött som innan Jag läste någonstans om något annat som gav gikt...men vad fasiken var det för något. Socker var det i alla fall och nåt mer. Jaha, där ser du Detta är anledningen att jag alltid kravlar mig upp, borstar av mig och går vidare med ett smajl!!!! Jag är så glömsk. Så fort jag får in något nytt i skallen så är allt elände som bortblåst. Ja hälsan ja! Jag har nog bara lite allmänna skitkrämpor nu för tiden och vid vissa tillfällen verkar kroppen jäklas med mig. Men jag brukar vänta ut saker. Just nu verkar jag ha urinvägsinfektion, ont i benen, viktuppgång, svullen i kropp och ansikte, oerhört tung i benen. Men jag var inne på apoteket och köpte sån där stickor så man själv kan mäta bassilusker. Men inget utslag så jag vet inte vad det är. Fast jag börjar närma mig 50 strecket så det kanske är någon sorts övergångsgrejs som smyger sig på. Nu har jag googlat och det är fruktos man ska undvika vid gikt. Så honung, vitt socker och frukt (särskilt juicer) ska undvikas. Jag snålar också in på bacon och äter ekologisk sidfläsk till äggen istället. Jag har hittat en gårdsbutik i krokarna som säljer underbart kött. Glada kor som fått beta gräs och grisar som fått, ja vad 17 nu de äter naturligt,höhöhöhöh. Det är så otroligt stor skillnad på köttkvalitet så nu köper jag aldrig gris och nöt i affärerna. Det kanske också är en av anledningarna till att jag inte får giktproblem nuförtiden. Hälsan kan jag komma tillbaka till förresten. Jag är trots allt snart 50 år och varit med om trafikolyckor, tumörer, allergichocker vid flera tillfällen, jag har konstant ätit och druckit fel under många många år, jag har levt tidvis under stor stress, gått in i väggen två gånger så jag ser det som så här att min kropp kanske behöver mer år på sig att bli helt återställd. Det är först nu ( sedan2003-2005) som jag börjar bli mig själv igen. Nu kan jag nästan göra vad som helst utan att gråta. Jag kan ha verkat återställd på utsidan men så fort det varit det minsta lilla så har jag börjat gråta. Men nu verkar jag ha kommit över allt,heheheh. Så himla bra va!!! Nu skrattar jag mest Sen så är jag aldrig sjuk. Jag har inte haft influensa eller förkylning på kanske en två tre år nu och det är så skönt. Och då har jag ändå inte kunnat låta bli att pussa på min gubbe när han är förkyld och när mina barnbarn är snoriga så vill jag ju krama och gosa med dom. Jag har sällan ont i skallen nuförtiden, jag känner att min kropp har lugnat ner sig betydligt. Så jag är nöjd. Oj vad en massa skriverier, men nu ska jag jobba lite igen. Ha det så himla bra. Jomen en sista grej bara! Jag hittade ett sånt där latinskt citat som jag tyckte var så bra: dum vivimus vivamus ( medan vi lever, låt oss leva) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Härligt att läsa din historia, nu är jag peppad och gladare efter det 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Tack för svar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 30, 2013 Author Share Posted October 30, 2013 Tack för svar Ja du vet, att jag är faktiskt otroligt dålig på att svara så det blir en egen ruta. Fru bråttom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 30, 2013 Author Share Posted October 30, 2013 Härligt att läsa din historia, nu är jag peppad och gladare efter det Så härligt att höra Nu blir jag också glad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 30, 2013 Author Share Posted October 30, 2013 Godkväll på er! Jag håller fortfarande på med periodisk fasta 16:8 och jag äter en ganska strikt lchf just nu och så går jag upp i vikt. Snart tre kilo tyngre och magen har blivit större. Hmmm kanske är gravid,hehehehe. Ja men nä, det är jag ju inte. Fast det är ett av mina roligare skämt (enligt mig själv), att jag är kroniskt gravid. Jag ska prova att strypa kolhydraterna ännu mer några dagar.. I morse gjorde jag äggröra med lite kokosmjölk i och inget bacon, sen till lunch blev det 100 gram lax och några kokta broccolibuketter med smör till. Till middag blev det en 100 gram varmrökt lax. Ska hålla på så ett litet tag för att se vad som händer. Jag tycker mig märka skillnad i min kropp sen jag började med omega 3 tillskott. Jag känner mig inte lika stel i kroppen och det är ju jäkligt gött. Min krångliga axel har också blivit bättre och jag får sova numera på nätterna. De var väldigt dyra de där kapslarna men en bra investering faktiskt. Jag tänkte starta en blogg där jag kan skriva mer och tänkte döpa den till ägg & bacon men man kunde inte ha ä och & så nu blev det tomt i skallen. Har ni några bra förslag. Jag brukar alltid vara så glad men idag blev jag faktiskt väldigt nedstämd för en stund. Jag har letat runt på nätet efter information om syra/bas balans och lchf, jag har rotat igenom träningssidor och kostsidor. Jag hittade en sida med mycket bra information och härliga åsikter när ögonen faller på ett inlägg där lchf sågades jämns med fotknölarna. Ja denna kille tyckte lchf och kostdoktorn var rena skiten. Suck! Var finns kärleken och glädjen någonstans. Varför kan man inte bara försöka nå ut med sitt eget budskap till andra utan att racka ner på nåt/någon. I många forumtrådar så bråkas det hej vilt om vem som har rätt. Trist tycker jag. Jag tänker leva så som jag vill och försöka hjälpa så många jag kan och jag lovar att jag kommer aldrig att se ner på någon som vill leva som dom vill. Vi kan inte tro att vi ska förändra alla, det enda vi kan göra är att föra fram vårt budskap och hoppas det sås ett litet frö någonstans Nej hörrni, jag får nog starta den där bloggen så jag kan få skriva mer, nu är jag väl så himla frisk jag kan bli Jag älskar att skriva,,hihi. NÄHÄ! Nä nu ska jag ut och kolla om norrskenet är kvar Kramar från Monki 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 God morgon! Idag ska jag investera mer i min framtid Då jag numera får lön så finns utrymme för det Jag ska köpa mig i alla fall tre lchf böcker. Skaldemans kokbok, Annika Dahlkvist bok ( en av dom )och så Ann Fernholms bok om sockersug, har precis glömt vad den heter.Fåt se kanske det blir nån mer. Jag har redan några böcker som är bra, bl.a Matrevolutionen, den är så bra. Kan berätta att min kropp faktiskt är så knepig, jag vet inte riktigt vad den håller på med. Nu har jag gått upp flera kilo trots strikt diet. Jag samlar vattnet i kroppen under natten och när jag lägger mig har jag en väldigt snabb vilopuls, känns som att hjärtat jobbar på ungefär som när man är ute på springtur, fast jag är totalt avslappnad. Jag dricker ganska mycket kaffe , även sent men har aldrig haft några bekymmer med kaffedrickande. Men man vet aldrig, jag ska prova att inte dricka kaffe efter 14.00 ( om jag kan ). Annars så mår jag ganska så bra faktiskt. Att simma ett par gånger i veckan är så kul, fast jag är nästan mer under vattnet än över,hehe. Det är nog en yrkesskada då jag varit badmästare tidigare. Jag trivs så bra i vatten. Ibland gör jag bomben när jag ska i vattnet, särskilt när de slöa badvakterna tittar,hihihihi. Sen efter simturen så blir det bastubad. Jag älskar att basta och har faktiskt jobbat som bastuvärdinna under några år och det är nog bland det absolut roligaste jag har gjort. Jag fick dricka i alla fall två stora kannor vatten före varje pass. Första passet jag hade när jag var nyutbildad så drack jag bara ett glas vatten före och dra mig på en skottkärra vad jag skakade efteråt,uj. Det roligaste i mitt bastujobb var bastuextreme med 4 olika sittningar inom ca 2 timmar, störtskönt. Arombastu, honungsbastu, saltbastu och sist, ölbastu med korvgrillning på aggregatet. Det ni!! Idag så kommer tidningen till vårat kontor och ska intervjua mig och chefen Så jag får nog snygga till mig lite för det blir nog lite fotografering också. Snart ska vi få presentera vår verksamhet på ett möte med företagare och jag ska ha en timmes kostrådgivning med en kvinna. Det pirrar lite i magen av allt detta men jag ska väl fixa det, någonstans måste jag ju börja och jag får skaffa mig ny kunskap efter vägen Jag hoppas alla ni andra har det bra. Jag jobbar ganska hårt just nu för att få igång verksamheten. Jag ska ha en föreläsning snart och måste vara väl förberedd. Så jag hinner inte med så mycket annat. Men jag tänker i alla fall på er alla och hoppas det går bra för er. Ha en fin vecka /monki 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Ops! Det blev 6 böcker 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Heheheheh. Ops I did it again! Två nya böcker, blir dyrt det här Jag har köpt böcker för tusen spänn idag till mig själv och för tusen spänn till företaget. Nu kan jag glömma tv för ett bra tag framöver.Så nu kommer jag definitivt inte att hinna skriva nåt här på länge för jag kommer inte ha tid att märka hur jag mår ändå,haha. Men jag lovar att berätta hur böckerna var Jag vet vilken jag ska börja med i alla fall och det är sockerbomben av Bitten Jonsson. Nu dags för sminkning så jag ser så där löjligt fräsch ut, jag tror jag till och med ska föna håret och slänga i lite jox så det ser likadant ut i flera timmar Ha det /monki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 8, 2013 Author Share Posted November 8, 2013 Tjingeling! Idag ska jag hämta mina böcker. Så himla kul alltså. Mitt försök att dra ner på kaffe har gett oväntade direkta resultat. Jag är inne på tredje dagen och dricker två koppar på förmiddagen och två koppar på eftermiddagen. Min vilopuls har lugnat sig ordentligt och när jag mätte blodtrycket på kvällen så var det jättelågt. Och jag har inte gjort annat än dragit ner på kaffedrickandet. Knepigt. Fast om jag tänker efter så har mitt kaffedrickande kanske varit lite väl mycket. Då jag slutat med så mycket annat onödigt så har kaffet liksom varit min nya "drog". Ja jag vet inte, men det kanske är så, jag har inte ägnat mitt kaffedrickande nån tanke, men nära och kära verkar veta att jag dricker för mycket kaffe,hehe. Jag fortsätter att bli smalare men inte lättare, en kombination som för mig är märklig. Men vad gör det, så bra som jag mår nu så struntar jag faktiskt i vikten. Jag simmar numera två gånger i veckan och senast så fick jag mig ett gott skratt när jag såg mig själv i stor spegel på väg in i duschen. Jag har häng överallt,hehe. Min mage som varit fet, fast och stor är nu en oformlig lös sladdrande del av min kropp. Jag får nog allvarligt fundera på att göra lite magövningar hemma, lite situps, lite plankan och annat stärkande. Jag har fortfarande inte kommit på nåt bra namn för en blogg. Nu ska jag jobba på lite. Ha en bra helg. /monki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 10, 2013 Author Share Posted November 10, 2013 Första boken klar. Skaldeman bok om viktnedgång. Vilken festlig människa Han skriver bra och på ett vis så vanligt folk fattar. Idag var jag och gubben på kinarestaurang. Ingen höjdare och jag mår inte särskilt bra kan jag säga, ångrar ihjäl mig att vi åt ute. Men vi var långt hemifrån och hungriga. Tog varsin meny och bad om att få slippa riset. Jag trodde fan kinensen höll på att dö. Varför äter ni inte ris??? Man bli tjock av det sa jag. Men jag är inte tjock sa kinesen. Nä men jag är sa jag och blir tjockare om jag äter ris till maten. Nu vet jag hur en kines ser ut som tycker man är kokobäng. Sen sa jag att jag inte åt varken ris, potatis eller pasta eller bröd! Hahahahah, ja då trodde jag att han skulle falla död ner. Han nästan skrek rakt ut. VA!! Äter du inte potatis heller! Så nu är jag 300 kr fattigare, maten var inte god och dessutom var det väldigt sött och otroligt smaklöst. Men men. Men nu till lite roligare saker,hörrni Jag blev ju väldigt nyfiken på skaldemans teorier så nu ska jag låta min kropp få vinter i vinter Jag ska äta kött, fett och ägg fram till mars/april och se vad som händer. Jag tänker dokumentera för mig själv på lchf.se hur det går. Jag blev medlem där för att se hur det är. Lite spännande faktiskt. Jag ska göra maten så det inte blir för mycket proteiner. Nu ska jag göra annat, kanske börja på nästa bok. Antingen blir det Annika Dahlqvists ena bok, eller så blir det Ann Fernholms bok, ett sötare blod. Ha en fortsatt trevlig söndag/monki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Jag fortsätter att bli smalare men inte lättare, en kombination som för mig är märklig. Men vad gör det, så bra som jag mår nu så struntar jag faktiskt i vikten. Jag simmar numera två gånger i veckan och senast så fick jag mig ett gott skratt när jag såg mig själv i stor spegel på väg in i duschen. Jag har häng överallt,hehe. Min mage som varit fet, fast och stor är nu en oformlig lös sladdrande del av min kropp. Jag får nog allvarligt fundera på att göra lite magövningar hemma, lite situps, lite plankan och annat stärkande. Jamen alltså, jag gjorde en upptäckt liknande din. Jag vet ju att kroppen har förändrats av viktnedgången, nåt annat vore ju konstigt. Tuttarna har flyttat söderut till exempel. Men så gjorde jag plankan, som ingår i mitt vanliga "stärka ryggen o bålen-program", och tittade in under mig själv. Och fick syn på en rund, skrynklig sak som hängde och dallrade lite glatt..Med en navel i mitten! Det såg så kul ut så jag börjde garva tills jag tappade plankan, kan man säga 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 13, 2013 Author Share Posted November 13, 2013 Hello! Nu har jag läst bok nummer två och ska ge mig i kast med bok nr 3. Den heter Mitt liv med riktig mat. Jag jobbar som en rem på dagarna och är nu ikväll äntligen klar med allt material till en kurs. Fasen vad det ska bli kul att hålla i en lchf-kurs. Jag har varit ledare/lärare i hela mitt liv (nästan ) och lärt massor av små och stora människor att simma. Jag har varit idrottstränare, jag har varit ...... Ja ja, nu nu fick jag det sagt. Ja jag har lärt många att göra saker och med stor framgång faktiskt. Och vad är då hemligheten med att lära ut saker? Min tro är att om du kan få en annan människa att känna sig bekväm så har du vunnit mycket. Sen så ska du naturligtvis dela med dig av kunskap och på ett sådant sätt att det blir kul och intressant. Sen det viktigaste egentligen. Det är att få deltagaren att tro på sig själv till 100 % När det gäller barn är det lite lättare för dem kan du lura. Ja det låter kanske inte så bra men effekten är så skön när ett barn helt plötsligt har gjort något den egentligen inte vågade. Nu till maten. Jag provade igår att äta vintermat, men jag märkte ganska direkt att jag kommer inte att stå ut att äta enbart kött och fett. Jag fick ganska omgående ont i magen av bara kött och fett så nu har jag lagt till isbergssallad, rå lök samt gurka. En näve ungefär och vilken otrolig skillnad det blev. Det gillade mina mage. Sen är det morgonpromenader före frukost och de senaste dagarna har det varit strålande förmiddagssol så det känns underbart. Jag har en riktigt bra kondition nu och går i riktigt högt tempo även i uppförsbacke. Visst andas jag fortare, men jag kan andas i alla fall. För tre år sedan så klarade jag inte att gå de 50 meterna till brevlådan utan att stanna och vila. Så jag är så jäkla nöjd. Jag känner mig oövervinnerlig! Och det trots att jag fortfarande har 30 kg övervikt.. Jag ska se om jag kan få gå på en kontroll framöver för att se hur alla mina värden ligger. De kan vara bra att ha nu när jag ska ge mig ut bland människor och tala om hur bra lchf är. Jag skulle bli ofattbart förvånad om inte mina värden var bra. Nä nu måste jag jobba klart så jag kan börja med min bok. Ha det så bra allihopa och bara så ni vet, så ge aldrig upp. /monki 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Tjenixen på er! Fyra böcker avklarade. Fick två till med posten idag. Idag hade jag mitt livs första kostrådgivning till en kvinna som vann en tävling på mitt arbete. Hon fick en bra bok, en lchf-lunch och kostrådgivning av mig. Det var så in i baljan kul att jag log nog hela tiden. Och kvinnan verkade lika glad som jag Sen så var jag på bild i tidningen med en fin artikel, och jag passade då på att göra lite reklam för våran kostdoktor,hehe. Jag är lite på gång att skaffa mig en blogg där jag kan skriva om allt möjligt, lchf, mina höns, min och gubbens handarbeten, livet i stort. Den här tråden tar sitt slut här och nu då den liksom har gjort sitt. Jag vill säga att jag har verkligen uppskattat alla som läst det jag skrivit vare sig ni kommenterar eller inte. Denna tråd har verkligen tagit mig på rätt spår tack vare er andra, så stort tack. Jag är mycket för att skapa nätverk så jag blir mer än gärna vän på andra medier om någon är intresserad. Kanske skapar jag nån annan tråd här på forum och självklart kommer jag läsa er andras trådar. Hör av er. /monki over and out! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Härlig morgonläsning!! Jag blir så glad och inspirerad av dina inlägg!! Det ÄR fantastiskt att börja läsa i vår ålder - när man valt det själv och är intresserad. Nu läser vi olika områden, men jag förstår att du vill jobba med kostrådgivning - du verkar ju som klippt och skuren! Nu ska jag svälja ner mitt fettkaffe och "skutta" iväg till jobbet - bara för att jag numera KAN "skutta" Ha en underbar dag! pannaanna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Kommer att sakna din tråd! Bra att den finns kvar att läsa för alla nytillkomna! Du beskriver din utveckling på ett inspirerande sätt! Hoppas du skriver in din bloggadress här på forumet när du kommit igång! Kram! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 18, 2013 Author Share Posted November 18, 2013 Hej! Det var ju längesen,höhöhöhö. Jo och varför skriver jag här så snart igen? Jag saknar er förstås! Jag gick med i en annan sida med bl.a bloggfunktion och där är det tvärdött. Och jag som har beställt ett halvår för att prata med mig själv, fasen, kunde köpt böcker för dom pengarna istället och pratat med mig själv här hemma. Ja så är det, inget att hänga läpp för. Däremot börjar jag tröttna på mat och idag var det knappt jag lyckades äta, blev totalt illamående. Och jag är trött så in i bängen. Jag har ju striktat till kosten och det kanske beror på det. Jag hade en tanke att ha vinter och dra ner på allt grönt tilltugg och det känns inget bra faktiskt. Fasen alltså, tänk om man kunde lägga sig och sova några månader nu och vakna fram i mars/april smal och smärt och framförallt pigg. Ja nu fick jag gnälla av mig lite, tack tack. Jag har nu börjat på boken "sockerbomben" av Bitten Jonsson och den är riktigt bra. Jag har alltid drömt om att få skriva en bok, jag älskar att skriva. Men så långt tålamod verkar jag inte ha. Men nu verkar det vara inne med lite "snuskiga" böcker så kanske man skulle pröva,heheheheheh. Tänk er dessa titlar....Hot and spicy,the lchf way eller 50 ways of LCHF,heheheheh. Ja jag vet, min humor kanske inte passar alla men den passar i alla fall mig, hihi. Ha en trevlig kväll så får ni helt enkelt ha mig här tills jag skaffat en egen personlig blogg. Kram på er 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Hej! Det var ju längesen,höhöhöhö. Jo och varför skriver jag här så snart igen? Jag saknar er förstås! Jag gick med i en annan sida med bl.a bloggfunktion och där är det tvärdött. Och jag som har beställt ett halvår för att prata med mig själv, fasen, kunde köpt böcker för dom pengarna istället och pratat med mig själv här hemma. Ja så är det, inget att hänga läpp för. Däremot börjar jag tröttna på mat och idag var det knappt jag lyckades äta, blev totalt illamående. Och jag är trött så in i bängen. Jag har ju striktat till kosten och det kanske beror på det. Jag hade en tanke att ha vinter och dra ner på allt grönt tilltugg och det känns inget bra faktiskt. Fasen alltså, tänk om man kunde lägga sig och sova några månader nu och vakna fram i mars/april smal och smärt och framförallt pigg. Ja nu fick jag gnälla av mig lite, tack tack. Jag har nu börjat på boken "sockerbomben" av Bitten Jonsson och den är riktigt bra. Jag har alltid drömt om att få skriva en bok, jag älskar att skriva. Men så långt tålamod verkar jag inte ha. Men nu verkar det vara inne med lite "snuskiga" böcker så kanske man skulle pröva,heheheheheh. Tänk er dessa titlar....Hot and spicy,the lchf way eller 50 ways of LCHF,heheheheh. Ja jag vet, min humor kanske inte passar alla men den passar i alla fall mig, hihi. Ha en trevlig kväll så får ni helt enkelt ha mig här tills jag skaffat en egen personlig blogg. Kram på er Vi är mycket glada över att få ha dig här, Kram på dig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Håller med Syster - vi är så glada att du är här . Men om/när du "öppnar eget" så måste du meddela var vi kan fortsätta följa dig. Har du förresten varit på "Gate" i Arvika och ätit ännu? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Absolut, klart du ska hänga med oss! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 20, 2013 Author Share Posted November 20, 2013 Nu ska ni få höra Har en gammal bok hemma som heter "kvinnans egen läkarbok". Jag köpte den för en krona på nån loppis och har sedan dess inte ägnat den en tanke. Men så igår öppnade jag den och det var lite kul läsning. Boken är från 1956, alltså inte så otroligt långt tillbaka. Boken har ett helt kapitel för val av make,heheheheh. Jo men så till det som jag tycker är fantastiskt, det är val av mat mm. Nu citerar jag en rad ur boken: "Den som ej vill bli fet bör undvika socker, bröd, potatis och framförallt småbröd, bakelser, choklad och annat snask. Boken tar upp att det är viktigt att äta fett, men att en kvinna som var sparsam kunde köpa bröd och potatis till maten då det var billigare än fett. Vid mat för avmagring är det reduktion för både kolhydrater och fett. Mest kött/fisk och grönsaker, ägg och lite frukt. 10g smör, 50 g bröd och 100 g potatis per dag. Och den dagen man äter morötter till maten så ska man utesluta potatis. Man bör äta regelbundet, tugga maten ordentligt och inte äta mellan målen. En kvinna över 40-45 bör om hon har karaktär inte lägga på sig hullet. Så därför bör hon ha karaktär nog att inte äta socker, bakverk och andra godsaker som är den främsta orsaken till fetma. Det som jag tycker är oerhört intressant det är hur otroligt långt ifrån vi har kommit därifrån på bara knappt 60 år. Då var de på helt rätt spår när det gäller boven till fetma. Något annat intressant är att det vid nåt enstaka tillfälle nämns sockersjuka så det verkar inte vara så utbrett då. Jag kollade på tv igår kväll. Vi har lite norska tv-kanaler och där visade de en dokumentär om fetma/diabetesepidemin i Indien. Fy fan rent ut sagt, vad hemskt. 50 miljoner Indier har diabetes. Snabbmaten har ökat lavinartat i indien och de blir bara fetare och sjukare. Lösningen är magoperationer och de visade en ung man som var jättetjock som inte alls förstod att han hade problem. Det fanns reklambilder på väggarna hos doktorn med före och efterbilder på människor som genomgått dessa operationer. Läkaren berättade för denna unga man att nu var han så fet att det inte gick att banta utan operation var enda lösningen. Fruktansvärt. Hur ska vi nånsin få bukt med det sjuka vi människor håller på med? Nu till nåt väldigt kul. Min svärmor ha ändrat sin kost och äter mycket mindre bröd och socker. Hon har bytt från lättmargariner och lättprodukter till "redig" mat. Hon slutade ta sina statiner och hon har gått ner i vikt, blivit av med en massa krämpor och nästan slutat ta värkmedicin. Förut var hon grå i huden, svullna ben, risigt hår och grumliga ögon. Nu är huden strålande och håret glänser och ögonen har fått liv och glans. Svullnaderna i kroppen har försvunnit. Mycket av ledvärken har försvunnit. Jag sa till henne att även börja röra på sig och det hade hon redan börjat med genom små promenader varje dag. Då blir jag så glad Jag frågade henne om hur hon åt när hon växte upp och det var ju i stort sett bra mat med riktigt fett och socker var en lyx. Nu ska jag ut och mata hönsen och se om jag har ett frukostägg som väntar på mig Höll på att glömma... För en normalviktig kvinna ( 1956 ) är detta rekommendationerna för mat på en dag. 2500 kalorier fördelat på 60 gram äggvita, 270 gram kolhydrater och 125 gram fett. Äggvita menas antagligen som proteiner. Ha en fin dag/monki 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Stoppar du i dej D-vitaminer? Jag tänkte på att du var så trött nu när det är nattmösseårstid 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 20, 2013 Author Share Posted November 20, 2013 Stoppar du i dej D-vitaminer? Jag tänkte på att du var så trött nu när det är nattmösseårstid Jag äter vitamin D 5000 ie ungefär varannan dag,sen två gram fiskolja/dag och några gram c.vitamin. /dag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 24, 2013 Author Share Posted November 24, 2013 God kväll! Har ni upplevt att när man sagt/tänkt något så får man det liksom slängt tillbaka på en? Jag får det ofta av nån konstig anledning. Fattar ni? Ja men då ska jag förklara närmre. I fredags morse så gjorde jag som alltid. Öppna medicinskåpet för att ta min blodtrycksmedicin. Numera tar jag en kvarts tablett om dagen och jag kände en sån glädje just i fredags över detta. Sen kom en skur av glada känslor över mig då jag tänkte tillbaka på alla tabletter jag numera INTE äter. Det är jättelänge sedan jag behövde värktabletter och gikt har jag inte haft på säkert ett eller två år. Så mina gikttabletter har jag också slutat med. Jag tänkte också på vad jag är stolt över mig själv som äter så himla bra och mår så mycket bättre. En toppendag denna fredag. Jag var i stan och hade möte med chefen om marknadsföring för våran kostrådgivning. Jag blev bjuden på lunch och det var så himla god mat (lchf förstås). Senare på fredagen så drog jag och gubben till simhallen och det kändes så där extra skönt att simma så jag drog på längd efter längd. Vi avslutade med en lång stund i bastun, så gött för kroppen att svettas lite. Vi tog en sallad på stan och sen drog vi hem och kollade på Idol. Just denna kväll så fick det bli lite extramys så vi drack varsin kopp kaffe med lite vispad grädde till, Efter en sån dag så blir man så härligt trött och vi la oss direkt efter idol för vi skulle upp jättetidigt på lördagen. Natten till lördagen vaknar jag av och till av att jag har så himla ont vid stortån När klockan äntligen ringer runt 6 tiden så kan jag inte gå. Hela trampdynan under stortån gör så in i hel..e ont så jag håller på att spy. Jag är illröd och inser till min stora besvikelse att jag har fått ett giktanfall, hur nu detta är möjligt. Jag lyckades tråckla in foten i skon när jag och gubben skulle iväg och till slut var smärtan så stor att det blev smärttabletter. Dagen gick med olidlig värk och natten mot söndagen var hemsk. Så i morse vaknade jag och det kändes som att jag hade världens baksmälla, illamående, ont så in i bängen i skallen och till råga på allt en fot som var helt svullen. Ja fattar ni vad jag menar att få det man tänker slängt tillbaka på en, som en käftsmäll. Men nu äntligen har huvudvärken släppt och giktanfallet börjar så smått klinga av och jag hoppas på att kunna andas ut. Jag hoppas det dröjer fruktansvärt länge tills nästa giktanfall eller ännu hellre att jag slipper det nåt mer. Ni som haft giktanfall vet hur otroligt ont det gör. Jag undrar vad som utlöser det? Senast fick jag det i knäleden och det var banne mig för jäkligt. Men nog om detta, jag fick faktiskt en idé för en stund sedan som kanske är en bra idé! Jag vill vara med och göra skillnad på något vis. Få människor att i alla fall se lchf som ett alternativ och upplysa om vad det innebär osv. Vi är ju väldigt många som faktiskt äter lchf och mår så himla bra och numera måste vi ju vara väldigt många här i Sverige som går runt och är levande bevis på vad lchf gör. Tänk om det ginge att samla ihop oss alla och få våra berättelser dokumenterade och sen skicka det till de som bestämmer. Ta prover på oss som dokumenteras. Ni kanske förstår tanken och idén. Det är ju så många som faktiskt jobbat stenhårt för att bana väg för hur vi ska äta riktig mat som håller oss friska. Typ 500000 som äter lchf kan inte ha fel eller hur många vi nu är! Ja jag får kanske fundera ut hur det skulle kunna gå till. Jag gillar i alla fall min grundtanke/idé. Ha en bra vecka framöver /monki 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Hej! Jag tänkte sluta dricka kaffe och efter nästan två dagar så gav jag upp. Mmmmmm vad himla gott det var med en redig kopp kaffe:) Mums mums. Idag känner jag mig väldigt frustrerad då mitt blodtryck tagit många skutt åt fel håll och min kropp är sprängfull med vatten. Vad som orsakar alla knepigheter i kroppen begriper jag faktiskt inte. Så nu tänker jag beställa en tid till min supertrevliga njurdoktor så får hon gå igenom mig ordentligt. Nåt är fel, det känner jag.....tyvärr. Fan alltså vad surt. Till och med min morsa tycker det är orättvist då jag lever exemplariskt. Men så är det ju här i livet, att man blir prövad Och jag ska inte gnälla alldeles för högljutt för i det stora hela så finns det så otroligt många som har det så jäkla mycket värre. Jag undrar vad som händer om kroppen helt plötsligt får för sig att släppa på vattnet? Då jag märker på vissa kroppsdelar att fettet försvinner så kanske jag blir trådsmal på en gång,heheheheh Ett par svängar på toan, sen är 10 kg väck,hihihi. Jo jag har faktiskt tänkt mig att åka på lchf-kryssning när den blir fram i vår, det skulle vara så grymt kul att få träffa andra lchf:are som man stöter på i olika forum. Det är så otroligt kul att vara med i olika nätverk av kunniga människor och suga åt sig av andras erfarenheter och kunskaper. Kanske du ska dit? Nu ska jag ta mig en stor härlig kopp ekologiskt, mörkrostat,rättvisemärkt kaffe och boka en tid hos doktor Gunilla Ha det så gött allihopa. /monki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Som tröst så tror jag att kaffe är en av de största källorna i vår kost till antioxidanter 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Som tröst så tror jag att kaffe är en av de största källorna i vår kost till antioxidanter Är det? Jädrans alltså! Det visste jag inte. Nu smakar min kopp ÄNNU bättre 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Nu har jag läst lite om kaffe! Tänk att jag inte brytt mig om att söka på kaffets egenskaper förut. Ibland undrar jag hur fan jag fungerar. Jag som är så nyfiken på allt Kaffe i normala mängder ( 3-5 koppar om dagen ) har massor av bra egenskaper. Bör nämnas att grädde eller mjölk i kaffet tar bort mycket av de antioxidativa egenskaperna. För mycket kaffedrickande däremot verkar ha många dåliga egenskaper, särskilt kok-kaffe. Jag har nog druckit alldeles för många koppar kaffe och ska nu ha ett tak på 5 koppar. Jag ska även se på mitt kaffesörplande på ett nytt sätt. Mina kaffekoppar ska njutas ordentligt och inte bara slentrianmässigt drickas. Jag tror också att jag till förmån för mitt kaffedrickande har struntat i att dricka vatten. Så nu ska jag verkligen försöka öka på mitt vattendrickande . Tack än en gång Johanna för att du upplyste mig! /monki 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Jag dricker numera bara en kopp kaffe om dagen, undantag sker sällan men när jag sällskapsfikar så tar jag en extra kopp och ibland på helgen, men på jobbet dricker jag grönt te. Så har det inte alltid varit, jag har slentrianmässigt hällt i mig kopp efter kopp. Jag tror inte på att sluta tvärt, Monki. Börja med att ta en mindre kopp och drick lika ofta som förut och sedan försök minska antalet koppar. Jag skulle påstå att jag fortfarande är beroende, om jag inte får min morgonkopp så kommer huvudvärken över pannan senast klockan elva. Men numera är det bara av en kopp. Och det är en kopp jag verkligen njuter av. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Jag dricker numera bara en kopp kaffe om dagen, undantag sker sällan men när jag sällskapsfikar så tar jag en extra kopp och ibland på helgen, men på jobbet dricker jag grönt te. Så har det inte alltid varit, jag har slentrianmässigt hällt i mig kopp efter kopp. Jag tror inte på att sluta tvärt, Monki. Börja med att ta en mindre kopp och drick lika ofta som förut och sedan försök minska antalet koppar. Jag skulle påstå att jag fortfarande är beroende, om jag inte får min morgonkopp så kommer huvudvärken över pannan senast klockan elva. Men numera är det bara av en kopp. Och det är en kopp jag verkligen njuter av. Ja det kanske inte var den bästa vägen för mig att gå. Jag har haft en jädrans huvudvärk. Men så har jag aldrig varit i närheten av att försöka sluta med kaffe. Jag har ju slutat med allt annat så kaffet har liksom fått vara kvar. Men jag ska prova att dra ner på det och verkligen njuta av det kaffe jag dricker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Hos vissa kan kaffe irritera magen, men gör det inte det för dig så har det ju många nyttiga egenskaper i lagom mängder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 God kväll! Jäklar alltså vad gött jag mår. Kroppen har släppt på en massa vätska och jag börjar känna mig som vanlig igent,hehehehe. Tjohej, vad kul det är I morgon ska min njurdoktor ringa och då får hon fixa en ny tablett till mig så jag slipper dessa svängningar i kroppen. Det ska visst bli en sån där LCHF kryssning fram i vår och jag ska spara så jag och gubben kan åka på den. Fasen vad skoj att få träffa en massa likasinnade. Du ska väl med? Det är så många av mina förebilder som ska vara med. Jag beundrar verkligen de som strävar och sliter för rätten att äta det som är bra för oss. De som sticker ut hakan även om de blir trampade på hela tiden. Nä, egentligen har jag inte tid med att sitta vid datorn. På söndag ska vi stå på skyltsöndagen och göra reklam för kostrådgivning och så ska gubben stå och sälja våra smycken och stickade produkter. Så himla kul, särskilt då det ska bli sol och varmgrader här. Jaja, lika bra att fortsätta greja! Ha det bra alla. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Tjenis! Idag är jag så jäkla mör efter att ha stått på julmarknad i stormväder en hel dag och fryst. Men vad gör jag inte för att marknadsföra kostrådgivning och LCHF Trots att jag frös så var det kul. Så festligt att se de som går förbi och kommenterar. Hela bordet var fullt av våra personliga böcker som folk kunde få bläddra i. Det var sockerbomben, Skaldemans böcker, kostdoktorn såklart, Annika Dahlqvist mm. En dam stannade och drog fingret ner i Jonas Bergkvists bok "lchf och träning" knackade frenetiskt med pekfingret på boken och utbrast. Detta är verkligen INTE bra, detta är INTE bra, sen drog hon fort som fan innan vi hann säga något. heheheh. Sen kom en ung kvinna och sa att detta köpte hon verkligen inte. Jag tror man ska äta lite av varje och röra på sig sa hon. Oj! Den har vi ju inte hört förut. Sen så tvärstannade flera när de såg boken om lchf och ADHD/autism och skrev upp namn på boken och de var otroligt intresserade av den kopplingen mellan mat och ADHD/autism. Vi fick även sälja våra första kostrådgivningstimmar så det ska bli så grymt kul att få börja Det är en sak som jag tänker på efter att ha sett en så himla bra film på nätet som handlar om vad vi äter. Idag dör många av medicinförgiftning men ändå skrivs det ut mediciner för miljarders miljarder kronor i världen. Men det varnas för överdosering av vitamintillskott och det kan inte vara många i världen som dör av det. Knepigt. Nu ska jag ut och kolla om jag hittar några frukostägg i hönshuset. Ha en fin vecka /monki 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Haha, du är underbar Monki! Alltid uppfriskande att läsa dina alster! Själv blev jag utskälld av en kollega för några dagar se'n, hon hade köpt en smörgåstårta ( en billig en på extrapris, var faktiskt glad att kunna skylla på att jag inte åt smörgås) Hon tyckte iallafall att jag väl kunde ta en bit och att hon själv försökte minska på kolhydraterna, utkrävde ett svar på varför jag inte åt gluten, men ville minsann inte få en omständig utläggning. Sa att jag är övertygad om att spannmål inte är nyttigt för någon.....då såg hon ut att vilja hoppa på och bita mig! Vad gäller kaffe så läste jag om mögelgifter som finns i alla sorters kaffe, även ekologiskt sådant beroende på torkningsmetoden. Cementplattor vanligast och billigast. Bäst är bord och torkfläktar. Så jag var inne och läste om olika sorters specialkaffe där man kan läsa om hur kaffet tillverkas av enstaka odlare, deras metoder , jätteintressant! Jag blev väldigt entusiastisk tills jag skulle beställa och 250 g kostade betydligt mer än ett kilo ekologiskt kaffe kostar....insåg att min konsumtion skulle få minskas ner till en kopp i veckan:( Så tillsvidare får jag nöja mig med ekologiskt och rättvisemärkt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts