kostrådgiverskan

Dagbok:Äta mig frisk

Recommended Posts

Tjingeling :)

Nu blir jag sällan orolig för jag vet att min kropp gör som den vill ibland.

Men efter att ha läst era synpunkter så tog jag mitt blodtryck och det var väldigt högt och då blev jag lite fundersam. Så jag ringde 1177 för upplysning och de skickade mig direkt till akuten. Så gissa var jag kollade på idol i går kväll?? Jo på akuten,hehe.

Men men så är det. Nog för att jag inte går till doktorn i onödan men när det är befogat går jag allt dit.

De stack och härjade, kollade ekg och en massa annat.Blodtrycket var 195/108 när jag kom in. De villa ha kvar mig över natten för observation men jag avböjde så hela förmiddagen idag har jag varit på akuten och kollat lungor mm.

Och nu vet jag att mina lungor ser toppenfina ut och jag har ett bra hjärta :) Jag har inga proppar i lungorna och resten av proverna var fin fina.

Igår fick jag en at-läkare, en ung kvinna som var kanontrevlig. Idag fick jag ännu en ung kvinnlig läkare som var trevlig. Kul :) 

Men det är ändå oroväckande att det händer så här när jag sköter mig exemplariskt. Men tiden får utvisa om det är nåt skumt på gång. 

Så nu när jag äntligen är klar på sjukhuset så har jag suttit i trädgården med en rykande god kopp kaffe och gett mina höns lite godsaker :)

Ha det så gott ikväll alla :)

Monki

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oroa dig inte Monki, nu har du kollat att inget är akut allvarligt, är glad o lugnad över det. Skönt att veta. Hamnade själv på akuten en gång med 240/120, hade väl med några välplacerade hål fungerat perfekt som chokladfontän till vampyrer... Men förutom en massa akut stoj och inläggning (skrev också ut mig själv) så resulterade det i ordentlig utredning så inte blodtrycket kunde orsakats av trasigt hjärta, trasiga lungor eller njurar. Du vet ju att njurarna är de som ställer till det för dig, tyvärr så är väl det vanligaste rådet att äta mindre protein och ta urindrivande när man drabbas av ödem. Hoppas nu på ATtjejerna!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godkväll!

Jag måste bara få ur mig min frustration och besvikelse. Jag läser om alla fina framgångshistorier och om de som blivit så friska och smala. Då blir jag så glad och varm i hjärtat. Men varför kan inte jag bli frisk och pigg och smal? Jag går ner några kilo sen är det tvärstopp och nu går jag upp trots att jag sköter mig exemplariskt. Kroppen jävlas och jag mår ta mig fan inte bra. Men nu är jag kollad så det är bra med det.

Jag har slutat röka, slutat äta godis, slutat dricka alkohol, slutat med ta mig helvete allt utom kaffe. Jag kör periodisk fasta och äter snart ingenting. Fy vad less jag blir. Jag sitter som inkletatd i ett hörn. Vad jag än gör så kommer jag inte ut utan att det blir skit.

Nu har jag drivit det så långt att så fort jag äter det minsta som inte är bra för min kropp så mår jag skitdåligt och jag har ingen lust heller att äta annorlunda för då vet jag att jag kommer att bli mycket sämre.

Suck! 

Jag var så pigg och vikten började gå ner och sen så POFF så känner jag mig inte lika pigg längre och vikten går upp. Bläh!

Men jag ska fortsätta kämpa och hoppas att det sker ett under nån jädrans gång så fläsket försvinner och att jag blir pigg. 

Nä fy vad gnälligt. Näää, jag är inte bitter......

Godnatt på er och hoppas att mitt nästa inlägg blir av det vanligtvis positiva slaget, för att ge sig finns inte på min karta även om luften går ur en ibland.

Monki

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Puss på dej. Det är klart att man måste få pysa ut ibland och vi som har några år på nacken har ju himla svårt att släppa våra kilon. Tråkigt att du känner att du försakar mycket genom bra kost, för det gör det ju svårare att hålla i.

I söndags var vi på thairestaurang och hela gårdagen mådde jag som jag förtjänade :-) men jag vet ju at för mej går det hyfsat snabbt över... Och så dröjer det rätt länge innan ag längtar sånt igen.

Idag ska jag njuta av en vila från mat eftersom jag flyttat min fastedag

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min kropp är verkligen inte kul. Så jädrans olydig! Men nu ska den få! Det finns ingenting som kommer att få mig återgå till andra matvanor än de jag har idag och den periodiska fastan är toppen. 

Igår sov jag middag i flera timmar sen la jag mig tidigt och sen sov jag 11 timmar och jag har så himla ont i ryggen och det maler neråt. Något knas är det, kanske njursten eller nåt annat märkligt.

Tvingade mig ut på en promenad idag och tog långa bestämda kliv trots min kropps protester.Jag har en promenadlista på spotify som jag går till och jag går alltid i takt till musiken. Jag tror nog att det var gött för mig att promenera. Jag har en tro på att man inte kan vila sig frisk även om bra sömn är viktigt.

Ja som sagt, att äta sig frisk är kanske en utopi men där är ändå mitt mål. Och det är åt det hållet jag går. Jag har lagt chips och öltiden bakom mig och visst kan jag bli sugen ibland. Men då tänker jag på hur hemskt det är att vara så där idiotmätt och så in i bängen trött som man blir av det. Jag vill aldrig mer tillbaka till helger av tuggande och sörplande. Halsbränna som är jävulsk och ett hjärta som slår i 150. 

Om jag jämför hur jag mår nu så mår jag trots allt så himla mycket bättre nu. 

Jag kan berätta något som är så kul.

Min sambo ska återigen prova lchf och ge det en riktig chans. Gissa om jag ska göra allt som står i min makt och puscha honom :)

Idag så gjorde jag underbar lchf tallrik till frukost med osttärningar, kokta ägg, sallad, tomat, gurka, räkor.

Till lunch gjorde jag hemmagjord champinjonsoppa. Matlåda till jobbet blev kyckling wookgrönsaker, strimlad bambuskott, glasnudlar och kokosmjölk, röd curry. 

Så här går ju att göra så länge jag inte har något arbete, sen blir det nog att planera ordentligt när jag får jobb igen. De ringde faktiskt från ett jobb igår och jag var en av de utvalda för en telefeonintervju och nästa vecka så kanske jag får komma på en riktig intervju. Fy bubblan vad glad jag blir för det :) Jag tror mitt självförtroende steg till en 8:a :)

Jag hoppas jag blir bra snart från det jag nu har i kroppen. 

Fast alltså! Det ska jävlas för då blir man mer ödmjuk och tacksam för allt bra som sedan händer. Allt jävligt som hänt mig har nästan alltid resulterat i något riktigt bra. Fast det är inte alltid man kan se det förrän det gått lite tid.

Hade jag aldrig ätit fel så hade jag nog aldrig blivit sjuk och då har jag aldrig fått upp ögonen för hur pissrutten matmarknaden är idag. Så tänker jag för det mesta :)

Ha en fin dag allihopa och kämpa på. Går det åt helvete så bryt ihop, spotta i nävarna och kom igen :)

/monki

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du Monki, jag har sagt det förrut och jag säger det igen, dina inlägg får en att tro ändå. Jag håller också på att bryta ihop på grund av alla fel på mig, så nu bryter jag ihop (en stund) sen ska jag spotta i nävarna och ta nya j****a tag.

Tack Monki :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kära Syster, jag gillar alla moderatorerna här på forumet och ditt fall är det så roligt med denna blandning av positivet, medicinsk kunnighet och en rejäl dos sunt förnuft. Det är något vänligt och kärleksfullt runt dig  ;) .

Tack Fundersam, det var snällt sagt :) nu blir jag glad. Fast ibland funderar jag på om jag har förlagt förnuftet på något oåtkomligt ställe ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Fundersam, det var snällt sagt :) nu blir jag glad. Fast ibland funderar jag på om jag har förlagt förnuftet på något oåtkomligt ställe ;)

He, he jag glömde självironi och humor!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monki, jag håller tummarna för din intervju!!! Och jag unnar dej verkligen ett roligt jobb med en bra arbetsgivare!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni är så härliga allihopa :)

Ni ska veta att jag blir så himla glad av er!

Ikväll är det norrsken ute och bara det kan få en att komma ihåg att man bara är en liten liten del av ett vackert och  oändligt universum. Visst gör väl det att ens problem blir mindre.

Just nu så känner jag en sån otrolig glädje över vad livet har för överraskningar åt en :)

Jag har fått förfrågan om att bli en medarbetare. Så himla kul. Jag får veta inom en snar framtid om jag har fått jobb. Fan jag tror mina krämpor försvann i glädjeyran,hahaha.

Jag ville bara dela med mig av min glädje, herre jösses, jag kommer aldrig att somna ikväll. Jag har musiken på högsta volym och struttar omkring som en fjortis till tonerna av Loreens "we got the power"

Monki 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monki, för att se fördelar i dåliga tider så vill jag bara påminna om hur omedelbart man känner när något är fel i kroppen på denna kost. Det är faktiskt positivt! Kommer du ihåg dagarna när man hela tiden kände ett diffust "må-inte-bra"? Ibland kanske lite mer och ibland lite mindre men man kände sig aldrig riktigt bra. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monki, för att se fördelar i dåliga tider så vill jag bara påminna om hur omedelbart man känner när något är fel i kroppen på denna kost. Det är faktiskt positivt! Kommer du ihåg dagarna när man hela tiden kände ett diffust "må-inte-bra"? Ibland kanske lite mer och ibland lite mindre men man kände sig aldrig riktigt bra. 

Ja men så är det ju! Har faktiskt inte tänkt så men visst 17 är det så det är :) Hm det kanske är så att skiten måste ut innan det kan bli bra igen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godkväll!

Något är fel och jag kanske måste gå till doktorn igen. För ont i ryggslutet och jävulsk trötthet kan fasen inte vara riktigt bra. Knepigt ändå att alla prover jag tog häromdagen inte visade något. Orkar inte en halv dag och den där piggheten jag har känt är som bortblåst. 

Ja men så lite positiva nyheter från mig :)

Jag kanske ska utbilda mig till kostrådgivare ändå :)  Varför vänta liksom?

Och så om någon värmlänning läser detta så har jag och gubben gjort kålsoppa idag och det är så himmelskt gott. Nu är det ju lite sirap i denna soppa men allt det andra är fina grejer :) Mustigt, värmande och den blir godare för varje dag. Kanske har vi så det räcker några dagar nu!

Min kära gubbe verkar glad att ta tag i sin hälsa och pratar en hel del om bra mat. Så idag blev det en fantastisk omelett där jag blandar ägg och tomatpure och kryddor. Två fläskskivor till och en sallad med granatäppelkärnor och annat lite smått och gott. MUMS!!

Sen blev det soppan till lunch.

Gäääsp.

Nä nu kallar sängen. Hoppas jag vaknar pigg och fri från ryggvärk i morgon.

Sköt om er och hoppas eran dag varit en bra dag.

Monki

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GRATTIS! Härligt! Ha nu en riktigt skön helg i det vackra Värmland!

Den här "tanten" var i Arvikatrakten förra helgen, tankade sol, energi och kände på den goa Värmlandspulsen, gick i skogen och bara "VA".

Kram!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är född med matjord i fickorna.

Fått jobb!

Börjar på måndag!! Börja med att läsa till kostrådgivare.

Tänk vilken fantastisk möjlighet.

Ja jag måste säga det igen, jag är en människa född med tur.

Hela mitt arbetslösa år har jag grejat med lchf och verkligen tagit tag i min hälsa och detta blev min belöning känns det som.

Håll gärna tummarna för mig :)

Kram till alla och en riktigt god helg.

Monki

Va roligt Monki, jag håller tummarna, det kommer att gå som en dans (i de värmländska skogarna, en sommarnatt) :)

Kram på dig också, och njut av lyckan, bara det kan få en att må bättre :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ååhhh vad himla glad jag är för din skull!

Jag vet vad arbetslöshet gör för självkänslan trots att jag inte själv varit reellt arbetslös. Jag visste ju att jag fick jobb så snart de hade råd med mej, men det tog längre tid än vad jag räknat med... Så därför har jag känt mej inte fullt mänskovärdig av och till i ett samhälle där första frågan till nya bekantskaper är "vad jobbar du med"

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon!

Första dagen på jobbet och tror ni att jag kunnat sova inatt!!

Ja jädrar alltså! Först så var det så himla mycket som gick runt i skallen eftersom jag struntade i tv´n igår kväll och pluggade istället. Sen vaknade jag av att min självspricka under lilltån gjorde så himla ont. Sen har jag drömt så mycket konstigt och vaknat av och till. Men sen när väckarklockan ringde, ja då sov jag som en stock.

Så nu sitter jag här med lite skön uppvakningsmusik och en fet kopp kaffe.

Idag ska jag plugga ännu mer och det är så kul. Det är mycket termer som låter nästan likadant fast betyder helt olika så det blir en underbar utmaning :)

Den utbildningen jag börjat på handlar inte enbart om mat utan även träning. Så nu finns ingen återvändo :) heheheheheh Jag och gubben ska köpa bad och gymkort och även träna hemma på gåband och med andra div redskap :)

Nu har jag inte bara pluggat i helgen. Jag har smyckat då jag fått beställningar . Igår var det jobbardag i trädgården med nedsågning av träd och då pratar vi INTE motorsåg utan för hand. Såga, släpa ris, kvista av, dela, bära, lyfta, svettas.

Det är så gött att få ge kroppen en sån jäkla genomkörare och både jag och gubben var så slitna sen att vi orkade ingenting.

Min periodiska fasta går fint och det är ju bra. Nu läser jag ju om mat så jag får bredare och djupare kunskap och det är egentligen skamligt att det finns människor som påstår att lchf/paleo är farligt.

Jag läste om två politiker som tyckte att det fick vara nog med fettdieter nu och att vi ska äta fettsnålt. Men hallå!!!! 2013 nu och INTE 1985. 

Om jag får chansen någon gång ska jag fråga en sån där bakåtsträvare hur de tror att mänskligheten har överlevt alla år utan lätta och lightprodukter!

Nähä mina vänner, nu börjar jobbet :)

Ha en fin vecka 

Monki

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha en riktigt go dag och vecka!!! :)

Åh vad spännande det låter! Håll oss uppdaterade.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu tar jag mig en liten paus i studierna. Fast man vill inte sluta läsa, det är så otroligt kul. 

Jag läste här på forum att det fanns något som heter crock-pot och efter att ha kollat upp vad det är för något så ska jag ju förstås ha en sådan :) En långkok maskin som är bra att göra buljong i. Och tydligen ska buljong vara nyttigt ( egen i alla fall)

Snart ska jag hämta en halv kalv och då ska jag försöka snika till mig alla ben! Jag älskar soppa och vid den här årstiden är det ju så gott. Lite klar soppa med smått och gott i.

Jag har en släkting som bara blir sjukare och sjukare. Gikt, psoriasis, och sån där magåkomma som jag aldrig kommer ihåg vad det heter. Ja hon har allt det där som kommer sig av socker och mjöl.

Jag ska faktiskt ta och mejla henne och fråga om hon vill ha information om LCHF/paleo/lågkolhydratkost.

Trots att jag ibland gnäller över lite krämpor så mår jag ju betydligt bättre nu än för kanske 4 år sedan. Då vägde jag 107 kilo och levde på popcorn,pizza vin och öl, rörde mig knappt och hade giktproblem, eksem,  fick ta stora doser blodtrycksmedicin, levde på alvedon, var ständigt trött och orkeslös. Då skyllde jag på arbetslöshet och tyckte väldigt synd om mig själv. Och det är där man måste börja tror jag. Ge sig själv en smäll på käften och fråga vad fasen man håller på med.

Vägen tillbaka har varit lång och fick jag inte arbete i den vevan kanske jag hade vägt 150 kg idag. Jag har tragglat mig tillbaka sakta men säkert, fått mina tankar på andra spår.  Och det är något som jag vill förmedla till andra om jag får möjlighet. Kan jag så kan ta mig fasen du också!! Så är det bara!! Det viktigaste är att aldrig ge upp. Bara för att man misslyckas en, gång eller massor av gånger så står man där en vacker dag och har bestigit mount everest!!

Så därför ska jag mejla min kusin och berätta det jag av egen erfarenhet vet. Jag har aldrig gikt numera, mitt blodtryck är mycket bättre, jag orkar promenera långa sträckor i rask takt, jag mår faktiskt jädrans bra :) 

Och jag har dessutom fått en möjlighet att snart få hjälpa andra att hitta sin väg upp till toppen.  Jag tänkte att med den tur jag har så måste jag spela på lotto, men jag vann inget,hehe.

jag lever min dröm och det är så fantastiskt att jag blir alldeles blank i ögonen (ge dig nu)

Ok nu börjar det bli lite väl dravligt så jag säger hejdå för idag och önskar alla en god kväll. Nu ska jag kasta ner mig i böckerna igen :)

monki

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon!

Jag har gått ner lite mer i vikt :) Har inte vägt så här lite sen sist....kanske 6-7 år sedan :)

Ja jag ser ju själv i spegeln att jag krymper och kläderna blir för stora. Hurra!! 

Nu ska jag dra 30 mil uppåt landet och landar i Dalarna där jag har min dotter och två barnbarn.

Så då blir det plugg och gos varvat med bus och skratt.

Ha en bra dag alla kämpar :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godkväll!

Jag har gått ner ännu mer i kilon och när jag var och köpte brallor i lördags hade jag gått ner en storlek sedan sist (knappt en månad sen ) Så himla kul! Jag blev så glad och till mig att jag höll på att babbla ihjäl den stackars tjejen i affären

Den periodiska fastan 16:8 passar mig så himla bra alltså. Jag känner mig så fri. Jag skulle nog aldrig klara av att räkna, väga, mäta maten jag äter. 

Mina matportioner har blivit mindre då jag blir mätt ganska fort och det känns som att jag hittat det där med att äta sig ohungrig.

Nu har jag ju som sagt börjat läsa och det är så otroligt spännande även om det är en jädrans massa ketogeneser och glukoneogeneser, och fans gamla moster,hehehehehe. Nädå, det lär jag mig nog snart och kan rabbla allt möjligt i tid och otid. Just nu är jag inne i tidernas flow. Jag bara följer med och njuter av varje sekund.

Att vara barnvakt och plugga gick ju inte så himla bra. De små söta barnbarnen höll igång mig hela tiden. Och några sömnproblem gick inte att hitta denna helg.

Fast helgen kunde ha slutat snöpligt om jag inte hade tagit mig i kragen.

Till Idol så frångick jag mitt ätfönster som slutar vid 18 i vanliga fall och köpte en påse macadamianötter. det var ganska mumsigt och sen råkade jag  :o  lägga handen i barnbarnets ostbågsskål. Tog en ostbåge, sen en till....sen en näve.....sen en näve till. Pust!! Sen fick jag stopp på mig själv och gick ut i kylskåpet och åt mig rejält mätt på kycklingfilé och beasås och faran var över.  

Ja så kan det vara. Annars går det så fint med maten. Och nu när gubben min börjat med lchf är det så kul. 

Jag har ju gnällt en del här på forum att det inte händer något med vikten och bla bla bla. Men jag har faktiskt blivit 20 kg lättare på tre år och det är ju jättebra .Nu är det bara 28 kg kvar :)

På fredag åker jag och gubben till stan och köper oss varsitt bad och gymkort, det ska bli så kul. Fast att bada är ju ingen favoritgrej, det är bastubadet som är det göttaste. Det är väldigt bra att basta efter träning, man kan stretcha lite i bastun det är väldigt skönt för musklerna.Kan tillägga att jag inte gillar att bada för det är så otroligt tråkigt att simma fram och tillbaka hela tiden och det är aldrig någon vettig ordning i motionssimsbanan. 

Kanske dags att knyta sig snart så jag orkar plugga ordentligt i morgon.

Godnatt och sov så gott. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg