kostrådgiverskan

Dagbok:Äta mig frisk

Recommended Posts

Haha, du är underbar Monki! Alltid uppfriskande att läsa dina alster!

Själv blev jag utskälld av en kollega för några dagar se'n, hon hade köpt en smörgåstårta ( en billig en på extrapris, var faktiskt glad att kunna skylla på att jag inte åt smörgås)

Hon tyckte iallafall att jag väl kunde ta en bit och att hon själv försökte minska på kolhydraterna, utkrävde ett svar på varför jag inte åt gluten, men ville minsann inte få en omständig utläggning. Sa att jag är övertygad om att spannmål inte är nyttigt för någon.....då såg hon ut att vilja hoppa på och bita mig!

Vad gäller kaffe så läste jag om mögelgifter som finns i alla sorters kaffe, även ekologiskt sådant beroende på torkningsmetoden. Cementplattor vanligast och billigast. Bäst är bord och torkfläktar. Så jag var inne och läste om olika sorters specialkaffe där man kan läsa om hur kaffet tillverkas av enstaka odlare, deras metoder , jätteintressant! Jag blev väldigt entusiastisk tills jag skulle beställa och 250 g kostade betydligt mer än ett kilo ekologiskt kaffe kostar....insåg att min konsumtion skulle få minskas ner till en kopp i veckan:(

Så tillsvidare får jag nöja mig med ekologiskt och rättvisemärkt!

Hihhi! Fast egentligen så är det sorgligt att människor kan reagera så otroligt starkt bara för att man äter på ett visst vis. Och då menar jag naturligtvis LCHF! För om du är vegan, vegeterian, frukterian, allergisk, överkänslig eller skräpmatian,höhö, så är det alltid helt ok. Jaha, det finns specialkaffe man kan beställa, vad spännande :) Det måste jag kolla upp. Var på affären i helgen och då hade de faktiskt sånt där extrapris på tre paket Zoegas krav och rättvisemärkta kaffe. Tre paket för 99 kr och det tycker jag var ett bra pris :)

/monki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in di Matteo, Åre rosteri t ex. Du kan handla från barista, de säljer massor av olika sorter! Kolla in den nya från Etiopien, bonden heter Haili eller något liknande, där familjen odlar ekologiskt och hela släkten jobbar i produktionen!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla in di Matteo, Åre rosteri t ex. Du kan handla från barista, de säljer massor av olika sorter! Kolla in den nya från Etiopien, bonden heter Haili eller något liknande, där familjen odlar ekologiskt och hela släkten jobbar i produktionen

Otroligt :o  Tack för tipset :). Nu bara måste jag prova detta och ta mitt kaffedrickande till nästa nivå :) Och med de priserna så får varje kopp drickas med andakt. Vanligt kaffe på vardagarna och "gokaffet" på helgen!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snälla Monki, berätta hur det smakar när du prövat! Är så nellad men det får vänta lite, iallafall tills efter jul.....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter och jobbar! När jag jobbar så blir det mycket letande och grejande. Ofta när jag ska googla saker så kommer jag in på samma sorts bloggar/sidor. Så hände nu också. En kille som har en blogg och som skriver spaltmeter om hur fel det är med lchf och vad kostdoktorn har fel i mycket. Jag brukar inte kalla andra människor för dumma saker, men just nu kom ordet megapucko  över mina läppar.

Jag blir faktiskt så in i norden trött på alla människor som måste racka ner på andra för att framhäva sig själva. TVI säger jag.

Jag är med  på många sidor som inte är lchf men som har en grund att vi måste börja tänka på vad vi äter och varför. 

Idag är det ju knappt mat i maten utan det är fullt med skumma tillsatser och mycket sockergrejs och gifter. Det är ju i princip alla överens om. Så där kan vi ju börja tycker jag.

Sen måste det ju vara nån sorts skillnad på oss som bor i ett kylskåp halva året och de som bor neråt ekvatorn och har helt andra förutsättningar för att äta.

Jag säger bara, ät riktig mat, köp inte allt skräp som affärerna vill få oss att tro är mat. Köp ekologiskt, odla själv, handla närproducerat, i gårdsbutiker mm.

Nä, nu måste jag nog ta en paus och dricka en kopp kaffe, kanske gå ut och prata med hönsen. Det är inte ofta jag blir redigt förbannad så jag måste få det ur skallen så jag kan jobba bra sen.

/monki

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenixen på er!

Idag har jag köpt chlorella som ska vara väldigt bra. Jag älskar ju att prova nya grejer och nu blir det detta :) Det var jäkligt dyrt så jag hoppas det lever upp till förväntningarna. 

Jag mår faktiskt otroligt bra just nu och min kära kropp bestämde sig visst för att göra sig av med en massa vatten för nu har jag gått ner alla kilona igen. Jag äter numera en hel blodtryckstablett och det kanske var det som gjorde skillnad.

Ja, strunt samma. Ja som sagt så vägde jag mig i morse och är nu nere i samma vikt som när kroppen började krångla. Sen så mätte jag mig och jag har blivit 5 cm tjockare om magen,hahahahha. Så dumt :D

När jag blir lättare blir jag tjockare och när jag blir tyngre blir jag smalare. Den matten känns lite ologisk. Hmmmm kanske är det nån tomte som lagt till några cm på mitt måttband.

Idag har jag varit på "göra reklam för mig själv" turné och det är inte så lätt att nå ut med sitt budskap och jag försöker hitta många nya vägar. Den där tron på att man ska röra på sig mer och äta mindre sitter som fastkletad hos de flesta.

Samt att man ska äta lite av varje regelbundet och gärna många små mål. Fast jag vet ju själv hur det är när man tror något. Man är ju inte direkt jättelätt att övertyga. Nu har jag ju sån tur med mig själv i alla fall att jag är så himla glad i att prova saker ändå.

Nähä nu är det dags att arbeta lite. 

Ha det så gött.

/monki

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Oj vilken blåsig natt. Vi fick till och med strömavbrott och halv sex i morse drog jag på mig en massa kläder och gick ut och skottade snö. Jag älskar att skotta snö för det mesta, och i morse var det kanonmysigt. Det blåste och snöade så jag var alldeles snöig i ansiktet och så blir man så himla pigg av att skotta snö även om kroppen blir slut.

Nu är det fredag och det är simhallsdagen med motion, bastu och sen hem och kolla på ishockey och så idol efter det.

Jag har gjort en blogg och fasen vad krångligt, men jag har i alla fall lyckats få in en före och efterbild på mig själv,höhö. Min dotter lyckade hitta en redig tjockisbild på mig.

Nu har jag inte hunnit skriva nåt vidare då det var krångligt, men jag finns i alla fall på blogg.se och heter dorisbadtoffla och ska försöka skriva där istället framöver om det inte krånglar så jag blir vansinnig och slänger ut hela datorn och datorskärm i snön :lol:

Nädå, så våldsam är jag inte, men ibland kan man känna att tålamodet tryter.

Ha en toppenfin fredag och en supertrevlig helg!!

Själv ska jag på julbord på söndag och längtar dit.

/monki

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har gjort en blogg och fasen vad krångligt, men jag har i alla fall lyckats få in en före och efterbild på mig själv,höhö. Min dotter lyckade hitta en redig tjockisbild på mig.

Nu har jag inte hunnit skriva nåt vidare då det var krångligt, men jag finns i alla fall på blogg.se och heter dorisbadtoffla och ska försöka skriva där istället framöver om det inte krånglar så jag blir vansinnig och slänger ut hela datorn och datorskärm i snön :lol:

Nädå, så våldsam är jag inte, men ibland kan man känna att tålamodet tryter.

/monki

Jag hittade dej och följer dej gärna för du är en vitamininjektion. Du var rätt snygg även för 3 år sen, men det måste ju vara skönt att ha lättare att hitta kläder. Magen var väl lite ivägen :-P

Kram och trevlig helg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul med ett ansikte på forumets glädjespridare! Jag lägger självklart till din blogg i min rss-läsare.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har skrivit en första kommentar på din blogg! Kul! Ska bli kul att följa

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett års eftertanke.

Det är nästan ett år sedan jag startade denna tråd. Vart tog tiden vägen?

Jag läste igenom mina inlägg ikväll och blev faktiskt så himla paff. 

Det känns som att jag har haft ett perfekt LCHF år och mått kanoners.

Men när jag läser inläggen så kommer det med jämna mellanrum en kropp som jävlas nåt enormt och likaså flera tråkiga matåterfall.

Hahahahha, ja jag bara måste skratta. Typiskt mig att bara se det som varit kul och bra. Jag är världsmästare i att glömma tråkigheter.

Jag ser nästan ett litet mönster i mitt tänkande under året fast även en utveckling ( önsketänkande? ) 

Jag är glad att jag startade denna dagbokstråd och att jag läst igenom den så här nästan ett år efter.

En liten summering och reflektion jag kan göra är att jag inte har haft nåt vidare ont i min axel sedan jag började med omega 3 tillskott.

Det känns som att periodisk fasta har passat mig väldigt bra och nu är det en etablerad form av tillvaro för mig. 

Några inlägg som jag skrivit kan jag bara skratta åt, det känns knappt som att det är jag som skrivit dom. Men så funkar jag oftast, jag kan nästan bli överaktiv på kvällarna och det sprudlar av saker som vill ut, idéer, tankar mm.

Det är sällan jag får några storslagna idéer på morgonen. 

Förresten så kan jag berätta att jag ska på kurs i början på nästa år och det är kurs i sockerberoende med Bitten Jonsson. Det ska bli så otroligt spännande och jag ser verkligen fram emot det. Och inte bara det. Jag tar med min bästa hälft så vi kan bo på hotell och medan jag lyssnar på Bitten så får han strosa runt i Stockholm. Bra va! :)

Tyvärr innebär det att min plånbok töms så det blir ingen LCHF-kryssning. 

Men som sagt, vad gör det om 100 år :) Det går fler båtar!

Idag är jag så glad för en sak som jag vill berätta om. Jag var ute och skottade i över en timma idag och jag har fått en himla bra kondition och orkade utan vidare skotta så länge. Så jäkla gött. Jag älskar att skotta snö men under några vintrar har jag blivit så himla sliten av snöskottning att det är oroväckande faktiskt. Förra vintern så trodde jag att jag skulle få hjärtinfarkt när jag skottade då hjärtat slog med sån kraft att jag nästan blev rädd. När jag blir rädd så gör jag inte alltid det som är bäst och just förra året så reagerade jag med skotta ännu mer än jag egentligen orkade. Tur att hjärtat höll. Fy på mig :P  Jag berättade aldrig för någon om mina vilda hjärtslag för då hade jag inte fått röra snöskyffeln. Men nu när jag skriver detta och tänker tillbaka så blir jag arg på mig själv och inser hur jädrans dum jag är. Fast å andra sidan så har denna konstiga sida hos mig faktiskt räddat livet på mig eller i alla fall gjort mig friskare än jag skulle varit annars.

Jag kommer ihåg när jag skadade knät och blev opererad. Jag fick ryggbedövning så jag var vaken hela operationen och fick faktiskt följa med det som hände i knät på en tv-skärm. Otroligt häftigt. Ja, men i alla fall. När jag låg på "uppvakningen" så sa de att jag fick åka hem så fort jag kunde gå själv och jag ville hem såklart så jag sa att jag behövde gå på toa och minsann kunde klara det själv. Sköterskorna tittade menande på varandra och lät mig gå. Med nöd och näppe och världens bestämdhet så tog jag mig ut till toan. Sen tog jag mig ingen mer stans utan hjälp. Jag fick bita i det sura äpplet och trycka på larmknappen där jag satt på toan. hehehehhe. Då skrattade de allt åt mig när de fick baxa mig tillbaka. Ja bedövningen släppte och min dåvarande man skulle sätta mig i en rullstol ut till bilen. Jag i en rullstol. Nä, jag skulle gå av egen maskin såklart och inte ens några kryckor ville jag ha.

Ja men vet ni vad, doktorn som undersökte mig en tid efter operationen hade aldrig sett någon bli frisk så fort efter en sån operation.Då lönade sig min knepiga envishet.

Ja ni kanske skakar på huvudet åt mig, men det är inte så att jag väljer att vara sådan. När jag kommer i vissa lägen reagerar jag bara på såna sätt.

Ett ord jag aldrig glömmer från en läkare är dessa ord. Jag har aldrig sett en människa verka så frisk och vara så sjuk och hade jag inte sett dina värden och röntgenplåtarna hade jag aldrig trott på dig.

Då hade jag legat i flera dagar och hallucinerat och vägrat gå till doktorn men sedan insett att jag nog var sjuk. Vårdcentralen ville först inte ta emot mig men jag tjatade som fasen och de lovade att ta en snabbsänka i alla fall. Den var på 229. Nu vet jag inte vad det ska ligga på men när de fick veta att jag inte hade nån mjälte så blev det liv i luckan och jag fick åka i ilfart till ett större sjukhus där det visade sig att jag hade dubbelsidig lunginflammation, skyhög feber och skyhögt blodtryck. Men det hade varit sån uppståndelse att jag blev pigg i nån jädrans turbofart, inte vet jag. Läkaren som kom in trodde inte på att jag var det minsta sjuk förrän röntgenplåtarna kom och tre stycken olika människor kom in och tog blodtrycket  flera gånger var och bara glodde på mig. 

Fniss, jag har allt haft spänning, fart och fläkt i mitt liv. :)

En annan gång så hade jag varit med i en trafikolycka och blev illa tilltygad. Mina lungor hade blivit platta sa dom och om de inte fick igång dom skulle det bli total lungkollaps. Så mitt enda hopp var att blåsa i en flaska var tionde minut ungefär. Jag låg på intensiven i fyra dygn och det enda som upptog min hjärna det var att blåsa i den där flaskan. Så jag blåste och blåste och blåste. Och mina lungor är hyfsade faktiskt. Jag har inte full lungkapacitet, ligger väl på 79-80 % men ändå, det är då inget jag märker nåt av i alla fall :) Så där får jag verkligen tacka min bestämdhet.  När jag tänker tillbaka kan jag faktiskt känna den där känslan av att det gällde liv eller död om jag inte blåste på hela tiden :)

Ja nog med berättande. Detta var ju tänkt att bli en "liten" årsresumé men svävade ut något. Ni har säkert överseende :)

Godnatt på er alla.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God fortsättning på er! Har julen varit bra? Själv har jag ätit ungefär som vanligt med enda skillnaden att jag ätit lite chokladpraliner och de var goda men inte mer :)

Snart är det ett nytt år och som vanligt känns det så spännande med nya mål och höga förväntningar.

Jag har gjort upp stora planer för mig själv och det ska bli riktigt kul att följa hur jag sköter mig.

2014 ska bli ett träningsår. Och då blir det inte ett gymkort eller något som ska kosta mig något i pengar. Jag ska göra upp ett träningsprogram som jag kan utföra hemma i trädgården och i huset. Jag ska även lägga in pilatesövningar för att få kroppen smidigare än den skiftnyckel jag är idag, hehe. Sedan blir det att utöka promenaderna och lägga till många meter i simbassängen. Nu tänker jag mig inte att träna för att gå ner i vikt ( även om jag inte blir ledsen om de sker) utan för att jag älskar att röra på mig och jag anser att det är det vi är ämnade för. Rörelseglädje :) Ett av mina mål är att kunna hjula ordentligt igen. Jag provade förra sommaren och då höll jag på att bryta handlederna av mig.

Sedan så tog jag ett beslut i går att på eget bevåg sluta äta min blodtrycksmedicin. Ja jag vet, men det är min kropp. Jag har länge tyckt att det är märkligt att jag har högt blodtryck och min doktor säger inte så mycket. Jag har haft en hel del besvär nu sista halvåret som jag finner konstiga. Nu har jag läst så mycket jag kan om blodtryck och även läst igenom fass angående min medicins biverkningar och där fann jag ALLA de besvär jag upplevt det senaste halvåret.

Så nu ska jag ge min kropp en chans att komma på rätt köl. Som jag har fattat det så är blodtrycksmedicin lika konstigt som kolesterolmedicin. Man tar bort ett symptom så då borde ju min kropp liksom arbeta mot sig själv när jag äter medicin.

Jag har även en teori om att ju friskare jag blir desto mer biverkningar känner jag av mina tabletter.

Maten behöver jag inte göra så mycket med 2014 utan jag ska fortsätta med ungefär samma mathållning. Möjligtvis ska jag dra ner mer på mejeriprodukter och så ska jag äta en ekologisk banan varje vecka samt en grapefrukt.

Jag ska även öka på råa grönsaker då många anser det bra när man ska rensa kroppen. Jag ska försöka äta så mycket ekologiskt jag kan och närproducerat.

Vad har ni för mål?

Har ni några tips om hur jag ska få ordning på blodtrycket utan mediciner så berätta eller dela med er av länkar och annat :) Då blir jag jätteglad.

Ha en skön helg och ett gott nytt år, nu ska jag kolla om Leksand kan vinna över Luleå, det vore kul.

/monki

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joo tack, julen är tur nog över och det värsta matkoma börjar släppa nu och vikten normaliseras väl det med snart...gick upp ett par kilo men bekymrar mig inte för mycket för det, efter nyår blir det tillbakagång till normala kost så det går nog ner igen. Har inte lagt speciella mål för nästa år men vet att när våren kommer så börjar mina planer för uteplatser etc..till denna nyköpta hus så svettet kommer nog ta med sig mig utan nån större motionsbehod mig till idealvikten ;) vad det nu sen är. Hoppas bara på mycket sol igen som förra sommar så jag kan böka fritt i trädgårn,, kanske får mig att måla huset med. Man behöver inte mediciner för att må bra ..det har jag nu sett över 4 år redan.

Gott nytt år :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suck! varför finns det pissdagar?Jag mår inte sådär kanonbra precis och jag börjar känna en hopplöshet i all min strävan för det jag tror på och vill uppnå. Jag älskar alla dessa framgångshistorier och gläds som fasen med dom. Men en dag som denna blir jag bara så besviken. Jag är med i en massa forum här och där och försöker så gott jag kan att förmedla det jag kan och ge andra människor lite pepp. Så idag så skrev jag något som jag själv tyckte var både snällt och peppande och fick så dumt tillbaka att jag blev så himla ledsen. Jag gick ur den gruppen. 

Men men. Jag verkar aldrig bli frisk och vänder det inte någon gång så vet jag inte vad jag ska göra.Fast jag är ju inte sjuk heller. Jag vet inte vad det är för fel. Bläh!

Nä nu får jag försöka ta mig i kragen. Jag ska ta en dusch och en alvedon. det botar det mesta, även tycka synd om sig själv dagar. 

Ni får ha det så bra. hör ni inget mer från mig har jag grävt ner mig i någon grop för att självdö. Men antagligen tar jag mig samman och ni får nåt glatt inom kort.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suck! varför finns det pissdagar?Jag mår inte sådär kanonbra precis och jag börjar känna en hopplöshet i all min strävan för det jag tror på och vill uppnå. Jag älskar alla dessa framgångshistorier och gläds som fasen med dom. Men en dag som denna blir jag bara så besviken. Jag är med i en massa forum här och där och försöker så gott jag kan att förmedla det jag kan och ge andra människor lite pepp. Så idag så skrev jag något som jag själv tyckte var både snällt och peppande och fick så dumt tillbaka att jag blev så himla ledsen. Jag gick ur den gruppen. 

Men men. Jag verkar aldrig bli frisk och vänder det inte någon gång så vet jag inte vad jag ska göra.Fast jag är ju inte sjuk heller. Jag vet inte vad det är för fel. Bläh!

Nä nu får jag försöka ta mig i kragen. Jag ska ta en dusch och en alvedon. det botar det mesta, även tycka synd om sig själv dagar. 

Ni får ha det så bra. hör ni inget mer från mig har jag grävt ner mig i någon grop för att självdö. Men antagligen tar jag mig samman och ni får nåt glatt inom kort.

Neej, Monki, det passar sig verkligen inte att gräva ner sig i någon grop...vad ska vi då ta oss till här på forumet utan dig :)

Pissdagar finns alltid, och dumma kommentarer också :(

Men att aldrig få må bra är inte roligt, och det tär på krafterna, jag vet, jag har fyra mer eller mindre ovanliga diagnoser, varav bara en av dem förbättras på LCHF. Men jag brukar tänka som så, att hur dåligt hade jag mått om jag fortsatt att äta som tidigare, och vissa dagar är hyfsat bra, och man får glädjas lite extra åt dem då.

Förlåt, ingen tröst i eländet egentligen, vad jag egentligen vill säga är väl att det gäller, med en vettig läkares hjälp få reda på varför man inte må bra, att man får veta vad problemet är / vad man har att strida mot, och sen sätta in alla tänkbara förbättrande åtgärder, bara man vet vad man har att kämpa mot och med.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är min pissdag slut :)

Tack syster :)

Nu när jag lugnat mig lite önskar jag att jag hade depplås på datorn,hehehe.  

Jag tog en dusch, en alvedon, två koppar kaffe och ett par smörgåsar!? Jo ni hörde rätt. Sen så glodde jag på tv och nu mår jag så himla bra. Mitt blodtryck är lägre än på mycket länge och ja, jag vet inte vad jag ska säga. Jag bara blev så sugen på en smörgås och jag förväntade mig inte att känna mig bättre efter det, men det gjorde jag. Knepigt. Jag har inte ätit bröd på säkert....ja, jag kommer inte ens ihåg. Nu känner jag mig bara glad och inte ett dugg sugen på mer. Kan man verkligen få som brödabstinens efter så himla lång tid utan sån mat. Det var osötad kneip.

Har ni tänkt på en sak och det är vad ful man är när man gråtit en halv dag,fniss. Jag ser bedrövlig ut. Jag hoppas jag ser bättre ut i morgon för då har jag jobb inbokat. Tur jag har en massa smink hemma så kanske jag kan trolla lite, eller så får jag leta fram mina Elton John brillor som täcker halva ansiktet :)

Ha en fin kväll alla!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gudd mårrning evribåddi :)

Att bli frisk verkar ju för fan vara omöjligt. Inte för att jag är jättesjuk men det är ändå så "sjukt" störande att det ska vara så svårt att bli frisk till 100 %. Jag vägrar att tro att det är omöjligt för en "gammal" fet och knagglig käring att transformeras till den friska, smala kvinna som jag inbillar mig bor någonstans bakom allt fläsk.

Mitt blodtryck är fortfarande inte bra och även om jag för en till två dagar kände mig mycket bättre så kom bakslaget som en käftsmäll och nu måste jag nog ringa doktorn lik förbannat och be om medicin. Tänk er själva att vakna på morgonen och så är det en michelingubbe i spegeln, svullen och jäklig. Höhö :P Så kan jag ju inte ha det, eller hur.

Jo men jag kom ju på en sån rolig sak förresten nu när jag skrev att jag ser ut som en "gubbe"

Jag och sambon var på SIBA för nåt år sedan när jag var som tjockast, vi skulle kolla på en fotoskrivare. Jag och gubben använder väldigt ofta keps. Så när vi står där och kikar kommer en ung försäljare fram och klappar sambon hurtfriskt på axeln och säger: -Tjena grabbar, vad kan jag hjälpa er med.  Jag trodde att jag dog, jag skrattade och skrattade och den där stackars krake till försäljare visste inte hur han skulle ta sig ur denna pinsamma situation. Någon fotoskrivare hade han inte men han berättade att de hade en gammal på kontoret som vi kanske ville titta på, något jädrans chabrak på 50 kilo. Hahahahah, vilken dråplighet, vad han än gjorde denna lille försäljare så blev det så fel och jag skrattade så jag inte kunde sluta. Någon fotoskrivare blev det inte och inga mer besök på SIBA heller.

Jo det där med min hälsa har fått mig att fundera lite i olika banor och det kanske är dags att ta det där sista steget som jag inte provat....(för att jag är sååå jädrans bekväm)

Ja jag får nog kanske tänka på att börja träna även om så många säger att det inte ska vara nödvändigt. Men om jag har en bil som går dåligt, t.ex en gammal folkvagnsbubbla man glömt att dra in choken på. Då drar jag tillbaka choken och gasar på. Kanske är det så jag ska göra med mig själv. Choken har jag ju redan dragit in och om jag gassar på kanske det blir mycket bättre.

Igår kväll innan jag somnade kollade jag faktiskt på information om vårruset fram i maj. Kanske jag ska chocka mig själv och anmäla mig och ta mig själv i kragen, sparka mig själv i röven, få det där feta arslet ur vagnen. Heheheheh.

Kanske någon som vill haka på?

Jag har faktiskt varit med på vårruset en gång för längesedan under min tid som smålänning. Det var på det glada 90-talet och jag stod och värmde upp i Jönköping tillsammans med 9000 andra glada fruntimmer. Ja 9000, helt sjukt alltså. På de små hustaken där vi var stod det män i såna där små träningskläder och körde uppvärmning med oss och alla kvinnorna skrattade och var så glada över det,hihihihi. Jag var inte så tränad på löpning/jogging men blev så peppad att jag sprang de där 5 kilometrarna och sen fick jag världens kick efteråt och såg mig själv springa både tjejmilen och lidingöloppet. Dagen efter så vaknade jag och tog mig inte ur sängen, fytt i rackan vilken ofattbar träningsvärk. Den fick jag dras med i en vecka sedan och sen dess har jag inte joggat nåt mer. Så nu kanske jag ska börja med det :)

Jag måste bara avsluta här med att säga att det är så skönt att äta enligt LCHF och även om jag gnäller över än det ena och än det andra så är hälsovinsterna så stora med att skippa socker och onödiga kolhydrater. Jag är aldrig förkyld, mina leder värker nästan aldrig, halsbränna är ett minne blott. Men nu ska jag jobba lite, då jag ska planera för lite spännande kurser för att få andra att upptäcka fördelarna med LCHF.

Ha en fin vecka :)

/monki

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Idag har jag hämtat ut min nya blodtrycksmedicin och jag hoppas att jag får lugn och ro i kroppen nu. Det är inte roligt att vakna varje morgon och vara sprängfull med vätska och inte ens vara lite kissnödig. Helskumt. Men men, Just nu har jag annat i tankarna för idag har jag haft mitt livs första föreläsning... Ja det kunde ha blivit en föreläsning. Det kom tre st och de var så himla taggade att ingen ville höra nån föreläsning  :P Så det blev en lärarledd lektion istället där vi tillsammans utbytte erfarenheter, de fick fråga saker och det blev jättekul. Sällan något blir som man tänkt från början. Det är häftigt ändå att det blev så bra och nu verkar formen för mina träffar ta en annan riktning. Det ska bli en spännande vår.

Idag såg jag en intervju med Skaldeman, vilken otroligt härlig människa. Jag hoppas jag får äran att träffa honom nån gång, det skulle vara grymt. Åh vad jag önskar jag kunde åka  på den där LCHF-kryssningen i vår,det skulle vara så himla kul, men vad är väl en bal på slottet.....

Nädå, jag hänger inte läpp för det ska ni veta för jag bor ju faktiskt inte så långt från Säffle och det får bli LCHF-campingen där i sommar istället. Är det någon annan av er som ska dit? 

Sen så ska jag ju till den stora staden Stockholm snart och få träffa en annan av mina stora förebilder,Bitten Jonsson. Det ska bli oerhört spännande. :)

Nä nu ska jag glo på tv .

Ha det bra folks :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godnatt kanske jag får säga så här runt midnatt. Min sambo jobbar till 01 och det är så himla svårt att komma till ro när han inte är hemma. Fast jag borde verkligen gå och lägga mig. Om några timmar ska jag till lab och ta prover. Jag var hos min husläkare i förrgår och försökte få hjälp med min hälsa. Jag kunde lika gärna torkat mig i arslet med de där pengarna och sen gått ut och konsulterat hönsen. Lchf är jättefarligt sa hon för det är så mycket fett och inga kolhydrater och då får du hjärt och kärlsjukdomar. Jaha! Jag sa till henne att lchf var riktig mat sen tackade jag för mig och gick. Det är liksom goddag yxskaft att få en läkare som verkligen lyssnar och kanske lär sig något, men de flesta läkare/sjukhuspersonal ser en som en mindre vetande. 

Ja min hälsa har blivit jättekass och jag är faktiskt orolig, fast jag inte brukar bli det. Jag får ingen hjälp trots att jag ta mig fasen bor i telefonen. Och ingen medicin har jag mot mitt höga blodtryck. Jag begriper inte varför jag har högt blodtryck. Jag frågade min husläkare och hon hade inga svar mer än att var det konstaterat det var livslångt. Jaha, så jag kan inte bli frisk då? Nä sa hon. 

Försökte prata med njurmedicin, men de har visst så mycket att göra.Mina njurprover har varit kanonfina i många år nu och jag vet faktiskt inte om de nånsin varit dåliga, ändå har jag enligt läkarna njurinflammation. Blähh :angry:
Jag fick prova en ny medicin för några dagar sedan och jag blev jättedålig av den och sedan dess är hela min kropp i uppror. Jag är faktiskt så himla less på att göra allt som står i min makt för att leva hälsosamt och ändå ska min förbannade kropp trilskas. Jag vet faktiskt inte vad jag kan göra mer än vad jag gör idag. Jag äter nästan ingenting som har mer än 1-2 ingredienser, jag äter/dricker knappt nån mejeriprodukt. Jag dricker sparsamt med kaffe ( i mina ögon mätt ) och rör på mig ganska mycket, fast kanske det inte är tillräckligt. Eller är det så hemskt att mina gener muterat och jag har förvandlats till en människa som måste leva på chips och läsk.
Jag känner mig totalt maktlös och uppgiven just nu.
Ja så är det, men det kanske är som våren, att vi går mot ljusare tider och att det värsta snart är över. 
Jag vill bli frisk!
Godnatt
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Guddagens!

Det finns doktorer därute som det inte växer mossa på, alltså doktorer som är lite mer pålästa om LCHF än "dufårhjärtkärlsjukdomaravattätafett". Jag säger inte att det är lätt att hitta dem, men de finns. Det finns tillochmed sådana som LYSSNAR på en, men de är sällsynta.. :(  Hoppas att du hittar en!

Med ditt blodtryck kanske det är som med min farsas dåliga järnvärden, det är bara så. Han är utredd uppifrån o ner, framifrån o bak, men det finns inga svar på varför. Lösningen är ju enklare för honom, han får järnsprutor i låret då o då, så mår han bra. Inga biverkningar, som det väl blir med blodtrycksmediciner. Men det kanske "bara är så"..?

Hoppas du mår bättre idag.

Allt gott :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att höra att du mår bättre. Jag har funderat på hur det gått för dej

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God kväll!

Jag har fått glasögon och det är så himla svårt att vänja sig. Jag har märkt det senaste året att jag ser mycket sämre, eller inte så klart så jag gjorde en synundersökning med min gubbe för då blev min undersökning gratis! ( ja jag är smålänning, hehe )

Då visar det sig att jag har förändringar på gula fläcken och ska till ögonläkare nästa vecka. Jag är inte så lite nervös, tvi.När man är hos tandläkare eller på labb blundar jag för det är så läskigt, hur fan ska jag blunda när de ska glo in i ögat,hahaha. Så knasigt. 

Mitt liv har varit så himla bra fram tills för ett litet tag sedan, maten gick strålande och jag gick sakta men säkert ner i vikt. Jag började träna så smått och mitt arbete som kostrådgivare kändes som en otrolig möjlighet. Allt har gått helt åt helvete om jag ska uttrycka mig klart. Inget har gått bra och för första gången på många år har jag blivit otroligt stressad och den känslan är inte rolig. Men så är det, man faller när man minst anar det.

Jag har fuskat med maten, fått ont överallt, vaknar varje natt av att benen lever sitt eget liv och till helgen blir jag arbetslös igen. 

Jag var ju så övertygad om att jag skulle kunna göra skillnad med kostrådgivningen men så blev det tyvärr inte. Glad i hågen gick jag med i en massa grupper på facebook och där är vansinnet totalt när det gäller mat. Fy fan rent ut sagt, jag orkade bara inte. Alla tjafsar, skriker helt hysteriskt om nån stackars sate äter en morot, vräker i sig lchf-bakelser och gråter över utebliven viktnedgång osv. 

Mat ska inte vara krångligt, mat ska vara en källa till glädje och energi. Naturlig mat är bra, dra ner på sockret, skippa vetemjölet, drick vatten istället för läsk, laga egen mat från grunden. 

Det kanske låter lite märkligt men jag känner mig lättad att allt fick ett slut så jag kan gå vidare här i livet. Jag har ju min kostrådgivarlicens och kanske kan jag hjälpa andra människor på min väg. Själv så har jag sökt lite andra arbeten och hoppas på en arbetsintervju inom några veckor. Trots mitt misslyckande så har jag lärt mig så himla mycket bra saker som jag ska ta med mig. T.ex så har jag fått helt klart för mig att jag trivs oerhört bra med att bara vara monika som bor ute på landet, matar mina fina höns, grillar med min bästa hälft. Jag har tagit bort i stort sett allt på facebook, har bara kvar de som är mina närmaste och de som jag faktiskt har något gemensamt med. Jag försöker att undvika allt som är negativt och läser knappt tidningarna längre. Och jag är så glad ändå, jag skrattar  varje dag,försöker äta bra mat, röra på mig ute i friska luften, njuta av mitt liv här och nu.

Jag  började denna tråd för att äta mig frisk och jag är ganska nöjd med resultatet. Nu är det dags att ta nästa kliv här i livet och det blir nog en ny tråd för den satsningen. 

Vi ses där.

Ha det gott alla medmänniskor och för fasen, glöm inte att leva och ha kul.

Monki

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roligt att se dej här igen. Jag har varit lite orolig för dej... Och jag har ju förstått att din lilla ort inte var stor nog för att det skulle finnas kundunderlag nog. Kram

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg