Popular Post dufva Posted December 29, 2014 Popular Post Share Posted December 29, 2014 En mycket intressant föreläsning om spjutspetsforskning om bokstavssjukdomar där massor med ny kunskap samlats in som möjliggör helt nya och exakt designade behandlingsmöjligheter..Dr. Amen har gjort vad få neurologer har gjort på patienter med bokstavssjukdomarHan har studerat avancerade återbildningar av 1000:tals hjärnor och kommit fram till att det finns minst 7 olika typer av ADD (Dr Amen avvisar hela termen ADHD som ett diagnostiskt misstag)Eftersom det finns 7 olika typer av ADD är det helt plötsligt uppenbart att samma behandling knappast passar till alla patienterDet är troligen också därför en del blir jättebra på en typ av medicinering medan andra blir självmordsbenägna med samma receptDen som har låg aktivitet i ett område blir hjälpt men den som har hög aktivitet i samma område blir då överstimulerad med samma receptDet är alltså extremt viktigt att få reda på exakt vilken typ av ADD man har för att behandla sig med rätt medicin och med rätt kost Självklart ifrågasätts Dr. Amen inte minst av pillertillverkare som helst vill se en enkel lösning med en och samma "cocktail" av medicin till alla ADHD-drabbade oavsett om dom blir hjälpta av det eller inte Är det som Amen säger att det finns många olika mönster hos ADHD-personer där en del har dämpade områden i hjärnan och andra är överstimulerade i exakt samma centra är ju dagens standardmedicin med lika piller till alla med ADHD en fullständig skandal Det enda som gäller vid alla typer är enligt Dr Amen att socker är mycket dåligt och att fetter (speciellt) omega-3 är bra för de drabbade 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 Kusligt intressant. Nu vill jag veta mer... vilken typ är jag, vilken typ är min fru, etc... Men, det är väl som vanligt kört att få hjälp från den svenska sjukvården. (jaja, jag är väl lite knäpp, men det hör väl till) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts