Jump to content

Kolesterol

Pedgren

Recommended Posts

Hur är det här med kolestorolen? Det finns ju två sorter, en "bra" och en "dålig". Jag hade mycket av båda. Jag har baserat min LCHF diet på ägg men har fått tänka om. Förklara gärna skillnaden mellan dessa kolestorol-sorter!

Hej och välkommen till forumet! Kanske lite läsning som kan passa: http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

• Like 2

Det finns bara en sorts kolesterol!

Det du pratar om är Lipoproteiner, dvs främst Kylomicroner, LDL och HDL!

Anledningen till att det benämns kolesterolprov är att man mäter kolesterolet i dessa lipoproteiner, först totalkolesterol sen separerar man HDL och mäter kolesterolet i dessa.

Sen så gör man en del antaganden om dina lipoproteiner.. för det är dessa, färmst LDL som visat sig kunna vara aterosklerotiska, dvs om de är för många, dvs då har man som regel någon rubbning av regleringen, dvs ofta metabolt syndrom, diabetes eller mer ovanligt en genetisk rubbning, ofta kallad för FH!

Det mesta av kolesterolet i ditt blod är tillverkat av dina celler, alla typer av celler förutom ett fåtal tillverkar sitt eget kolesterol.

Viktiga labbresultat är triglyceridhalten och långtidssockret HBAc (?). De halterna ska inte vara höga.

Kolesterolet, speciellt totalkolesterolet,är inte viktigt.

De som har högt kolesterol är friskare och dör inte så ofta av hjärtsjukdom som de med lågt kolesterol.

Själv har jag totalkolesterol på nästan 10 men alla andra värden tyckte vårdcentralen var bra. 

De visste inte vad de skulle göra med en människa med "ett isolerat högt kolesterol".

Det sorgliga är väl att sjukvården inte uppdaterar sig utan använder sig av de privata företagens glättade broschyrer.

Läkemedelsbolagen har ju inte intresse av att vi blir friska utan "lagom" sjuka så att vi kan äta mediciner, tex statiner i årtionden.

Jag säger inte att läkemedelsbolagens intressen är fel för de vill så klart tjäna pengar.

Men måste ha denna intressekonflikt i åtanke när det gäller hur man själv ska ställa sig till "förebyggande medicin".

Bra mat, motion, lagom stress och tillräcklig sömn är nog mycket viktigare för en god hälsa.

• Like 5

Såg en dokumentär för ett tag sen om bl a kolesterolsänkande mediciner. I USA sänkte man (läkemedelstillverkarna?) gränsen för vad som var "normalt" kolesterol och vips fick man X antal miljoner amerikaner som "behövde"  livslång medicinering. Så visst handlar det om att tjäna pengar

Det stämmer bra att man ändrat normalvärde succesivt. För dryga 30 år sedan var normalvärdet 8,0 mmol/liter. Idag är det nere 4,5. Hade vi mycket mer hjärt- och kärlsjukdom för 30 år sedan? Tror inte det va.. 

• Like 5