Jump to content

Var får sjukvården sina riktlinjer ifrån?

evadal0708

Recommended Posts

När jag var på vårdscentralen och fick mina "hårresande" kolesterolnivåer kollade så kom vi så småningom överens om att inget behövde göras eftersom alla andra värden var perfekta som triglycerider, långtidssocker, vikt, blodtryck mm

Jag frågade läkaren vilka som gett ut broschyren med dess råd angående kolesterol. Där skulle man ha max 7.0 i totalkolesterol medan jag hade nästan 10.

Läkaren kollade längst bak efter utgivaren och det var "European Society of Cardiology".

Jag googlade lite men fick inte fram något särskilt. Organisationen verkar väldigt anonym.

Är det någon som som vet vad detta är för en organisation? Den verkar propagera för statiner i alla fall.

• Like 2

Här är mina värden från 18/11 2014:

Totalkolesterol 262 mg/dl

HDL 72 mg/dl

Triglycerider 41 mg/dl

LDL 181 mg/dl

Konstiga siffror, svårt att jämföra med tidigare. Hursomhelst tyckte den tyska läkaren att totalen, HDL och LDL är för högt. Jag är inte ett dugg orolig men ni som begriper får gärna kommentera och analysera. 

Ett förslag till forumägaren är att lägga in en avdelning där man kan publicera sina resultat och få dom värderade/diskuterade av proffsen här.
  • Like 3

Jag undrar vem som bestämmer vad som är bra långtidssocker. När jag fick min diagnos för 14 årsedan var det 58 som var okey nu är det under 50. Foldern jag fick var från något läkemedelsföretag. Kan man lita på det.

Googlade och hittade en intressant sida.

Här ges även en "översättning" av Hba1c-värdet till de blodsockervärden man själv mätre upp. Även en förklaring till de komplikationer som kan uppstå vid olika höga Hba1c.

http://www.diabeteshandboken.se/inneh%C3%A5ll/10.-vad-%C3%A4r-ett-bra-hba1c-13754543

Här är mina värden från 18/11 2014:

Totalkolesterol 262 mg/dl

HDL 72 mg/dl

Triglycerider 41 mg/dl

LDL 181 mg/dl

Konstiga siffror, svårt att jämföra med tidigare. Hursomhelst tyckte den tyska läkaren att totalen, HDL och LDL är för högt. Jag är inte ett dugg orolig men ni som begriper får gärna kommentera och analysera.

Ett förslag till forumägaren är att lägga in en avdelning där man kan publicera sina resultat och få dom värderade/diskuterade av proffsen här.

262=6,7

72=1,8= kanonbra!

41=0,46= kanonbra!

181= 4,6

262/72=3,6= kanonbra!

• Like 6

262=6,7

72=1,8= kanonbra!

41=0,46= kanonbra!

181= 4,6

262/72=3,6= kanonbra!

Godmorgon och tack för det! Verkar som att jag vandrar på denna jord längre än tyskan tror då  :D . Ska använda hennes egna oro och min "oro" till att lura åt mig ett prov till framåt sommaren  ;)

• Like 2

Godmorgon och tack för det! Verkar som att jag vandrar på denna jord längre än tyskan tror då  :D . Ska använda hennes egna oro och min "oro" till att lura åt mig ett prov till framåt sommaren  ;)

Ja hävda att du tänker genomföra lite livstilsförändringar och se om värdena blir bättre av det.. tex att sluta med allt socker.. kan inte vara allt för svårt för dig att genomföra en sådan förändring! ;)

• Like 2