Jump to content

Gluten ofta det verkliga problemet vid laktosintolerans

Erik 2

Recommended Posts

Jag trodde jag bara ärvt morfars känsliga mage. Han levde på bikarbonat, stackaren. :-(

Jag klarade inte av stress, kunde inte dricka alkohol, hade börjat tolerera nötkött och starka kryddor dåligt och levde i ett konstant gasmoln. 

Ut med vetet och jag tål allt. Utom vete då.  :P

På ett sätt hade jag väl rätt om det där med att ha ärvt efter morfar fast inte på det sätt jag trodde då. När jag med min tillskansade kunskap om glutenintolerans kan jag idag se att hela min mammas sida av släkten är som en provkarta på glutenrelaterade problem.

Själv fick jag ett helt nytt (gasfritt) liv utan vetet och min ledbrutna söndervärkta moster kunde helt plötsligt använda sina fina ringar igen och slapp värken efter bara två veckor utan vete. Ingen annan av dem har provat men det är deras liv, inte mitt.

• Like 7

Har också släktband i rakt nedstående led med halsbränneproblem vilket även drabbade mig. Försvinner ganska omgående då jag minskar på vitt mjöl, och kommer tillika som ett brev på posten igen om jag får i mig för stor dos under för kort tid.

Drack förr mjölk för att dämpa halsbränne problem. Och det funkade för stunden då kalciumet i mjölken neutraliserar magsyran. 

Men har numera inga problem med halsbränna då jag ökat intaget av främst bladgrönsaker som innehåller kalcium och så har jag i möjligaste mån gett upp mjölk där protein nivåerna i mjölk ger upphov till negativt kalcium intag trotts

hög mängd i mjölken.  

Ingen hallsbränna på två år.. 

Sorry för lite fel ämne kanske....