Jump to content

Bantnings-sjukan

Glitterbollen

Recommended Posts

Hej.

Har sedan tonåren bantat och tyckt att jag varit för tjock trots att jag varit muskulös och vältränad. Har då utvecklat en störd syn på mat och har ätit lågkalori/lågfett kost. Har nog testat alla dieter som finns.

Idag är jag 31, har aldrig fått en diagnos men misstänker själv att jag haft/har en äs.

Vill testa LCHF men har alltid varit rädd för det där "F":et :( Blir mer intresserad när man läser om att man kan få vara mätt utan skuld och dessutom gå ner i vikt. Har fött 2 barn födda 2010 och 2013 och har iom det gått upp ca 30kg båda gångerna. Mår fruktansvärt dåligt av att vara överviktig och självförtroendet är i botten. Tränade som en dåre och åt väldigt lite mat efter första barnet. Visst, resultaten kom men jag vill inte känna den hungern igen. Det ska vara gott att leva, visst!? Är största sockerråttan men har flera gånger lyckats sanera min kropp från socker och "mjölprodukter" men har då gått på väldigt lågkalorikost vilket inte håller för mig i längden.

Fler som har samma oro gällande fett osv...?

Berätta!

Nej, jag känner ingen oro och man behöver inte äta övermått med fett med LCHF. I och med att man äter mindre med kolhydrater ökar ju kvoten fett. Det är bara att äta måttligt med proteiner, gott om ovanjordgrönsaker och sen fett så man blir mätt (behöver inte vara mycket extra). Det har funkat för mig iaf och det är en hållbar strategi. Det är god mat varje dag och ingen skräpmat, som man mår rätt dåligt på ju.

Läs på om du känner dig osäker, på t ex Kostdoktornsidan. Ann Fernholms Ett sötare blod är också bra. Det finns en massa annan litteratur också.

• Like 2

Det är jättemycket socker i frukt och LCHF går ut på att hålla blodsockret på en låg, jämn nivå. På så vis slipper man påslag av insulin, som är ett fettlagrande hormon. Med högt blodsocker får man också dippar och då upplever man hunger och sug. Håller du blodsockret på en låg nivå och kvoten fett i kosten går upp kan du istället börja bränna kroppsfett. Det är ungefär vad LCHF går ut på. Jag äter frukt väldigt sällan men mycket bär. Efter ett tag med LCHF blir frukt faktiskt lite för sött och då föredrar man bär med t ex grädde eller kokosflingor.

• Like 1

Eh.. det är inte jättemycket socker i en enstaka frukt.. däremot består de mest av vatten och socker.. så deras energiinnehåll är mest socker!

Såå vi äter frukt för att de är söta och goda.. bittra frukter är bra mycket nyttigare.. ofta inte lika mycket socker heller, så ta en sur bitter frukt varje gång du blir sugen på frukt.. eller strunta i det! :o

Allra bäst är det med bär, vissa kan vara väl så söta.. men du kan äta hur mycket du vill, så länge du plockat dessa själv i skogen! :huh:

Att äta bär/frukt köpta i affären är nästan som att äta lösgodis, dvs man bör minimera tillfällena!

• Like 5

Det där med oro om fett är inget problem för mig längre. För med all kunskap jag samlat på mig så är jag helt övertygad om att det är rätt sätt att äta(lchf)

Men i början så var det lite klurigt att få till en bra fett procent i måltiderna. Men med tiden så blir det naturligt om man bara använder rätt fettkällor och äter sig mätt :)

Så mitt tips är att skaffa så mycket kunskap som du bara orkar,för det ger en trygghet och motivation i att det du gör är rätt och riktigt.

För som du redan vet finns det många sätt att gå ner i vikt, men det betyder inte att det är hälsosamt eller håller i längden.

Lycka till och kör hårt :P

• Like 3

Haha jaha var det så du menade.

Ikväll blir det iaf en grym ryggbiff med kappa och hemmagjord bea med något grönt :)

Gott nytt!

Det är egentligen inte konstigare än så att man tänker efter hur stora portioner man behöver äta för att bli mätt.. och stå sig till nästa måltid!

Portionen med ägg o bacon är betydligt mindre än den med salladen.. och då består salladens E% till största delen av olivolja!

• Like 2

Zepp han före och håller med i det han skriver.

Jag trodde aldrig att jag skulle dricka kaffe eller te med fett. Men det är en bra källa till ökad fettprocent om man hamnar lite lågt nån dag :P

Och hamnar man ovanligt högt med fettprocenten nån gång så betyder det bara att hungern håller sig borta lite längre :D

• Like 1

Jag äter ju knappt något på fm fram till 12. Några koppar kaffe till frukost. Då kan jag ju ha i lite kokosfett i, 1 tsk eller?

Då blir jag ju så klart hungrigare på kvällen eftersom jag äter dåligt på dagen. Kan bara inte äta....

Då borde jag bli mindre gottsugen om jag äter mer fett och protein...

• Like 2

Ja alltså övervikten har gjort att jag tycker mindre om mig själv.

Tycker man mindre om sig själv kan övervikten vara något man fokuserar på och som man ser som en sak som gör att man skall tycka mindre om sig själv!

Tycker man mer om sig själv är övervikten en praktisk sak.. som man kan göra något åt.. och då finns det både bra och dåliga metoder för detta!

En av de bättre är att lägga om kosten till en mer hälsosam kost.. tex bara äta nyttigt/riktig mat eller någon variant av LCHF.. som då oxå skall focusera på nyttigt/riktig mat!

Sen så.. det svåra är inte att äta LCHF, det går rätt lätt.. bara följa lite recept och menyer som finns gott om på Internet och i Expressen.. det svåra är mindshiftet, det som gör det till en helt ny livsstil.. där mat och ätmönster bara är en del!

• Like 3

Hej, är ny här så vet inte hur detta fungerar. Ville bara önska lycka till med kroppen, hälsan och livet :)

Jag liknar dig på fler vis, fyller snart 31, har två barn och vill bli av med min envisa övervikt! Jag har tidigare gått ner ca 30kg m.h.a. lchf så jag vet att det fungerar och jag vet hur bra jag mår då! Nu är jag sockerberoende och gått upp tillbaka delvis för att jag inte höll mig borta från sötningsmedel (och delvis pga. andra livsförändringar/svårigheter och bekymmer)

Men nu för precis en vecka sen tog jag nya tag och idag är alltså 7:e dagen som jag äter hälsosamt. Jag håller på o fixar på en blogg där jag strävar till att skriva ner vikt, framgång och allt jag äter och gör (främst träning). Kan länka till sidan bara jag hittar funktionen.

Vill bara berätta att det känns nu efter en vecka strikt lchf SÅÅ MYCKET BÄTTRE, men första dagarna var ganska hemska!

Du är inte ensam, kämpa på! Det är VÄRT DET :)

• Like 3

Men vänta här. Frysta bär från affären, (osockrade! såklart) kan väl inte vara fel? Zepp?

Det beror ju på i vilken mängd och omfattning du äter dem och vilken målsättning du har med din kosthållning.

Bär är bättre än frukt, ur LCHF-synpunkt, men skall trots det inte betraktas som någat man ska äta varje dag, åtminstone inte om det är viktnedgång man har som fokus. Det kan ses som efterrätt nån gång ibland, serverade med riktig grädde. :)  

Men vänta här. Frysta bär från affären, (osockrade! såklart) kan väl inte vara fel? Zepp?

Jag är mycket försiktig med djupfrysta bär från affären som inte hettas upp, då det ibland dyker upp rapporter om att de är smittade av olika bakterier som Salmonella och Shigella, och virusar som Hepatit A och Calici :(

Köp hallon då för de är ofta kontaminerade med olika magsjukebakterier.. och då vore det sjutton om man inte går ner i vikt!?  :wacko:

Altså bär är bär dvs små frukter, de innehåller fortfarande mest vatten och socker.

Men om man använder bär och frukt på ett vettigt sätt tex som dessert efter en bra måltid så är det en sak.. om de ersätter måltiden är de att betrakta som godis!

• Like 3