Jannahoj Posted December 31, 2014 Share Posted December 31, 2014 Har ätit bra men känner i kroppen att något är fel. Något fattas.. det liksom pirrar i mina lemmar och de känns tunga samtidigt. Det är inte magnesium för det har jag tagit ordentligt av (och suttit på toa av..). Några idéer? Känns riktigt obehagligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted December 31, 2014 Author Share Posted December 31, 2014 Dessutom somnar ben och armar lättare än vanligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 31, 2014 Share Posted December 31, 2014 Det låter ju inte bra. Har det kommit hastigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted December 31, 2014 Author Share Posted December 31, 2014 Nja lite smygande. Känns precis som när jag behöver ta magnesium bara det att jag redan har tagit.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 1, 2015 Share Posted January 1, 2015 Har du tagit rätt sorts magnesium? Det finns vissa som har dålig biotillgänglighet. Tror det var Anna Hallen som hade en lista. Sen kan jag tänka mej brist på salt och vatten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 1, 2015 Share Posted January 1, 2015 Har ätit bra men känner i kroppen att något är fel. Något fattas.. det liksom pirrar i mina lemmar och de känns tunga samtidigt. Det är inte magnesium för det har jag tagit ordentligt av (och suttit på toa av..). Några idéer? Känns riktigt obehagligt. Att du får sitta på toa av magnesiumet kan vara ett tecken på att det inte är rätt sort... Har för mig att den sort som är lösande inte tas upp av kroppen på rätt sätt. Instämmer med stoscha där... Tror att det även finns på kostdoktorns hemsida... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted January 1, 2015 Author Share Posted January 1, 2015 Har den som slutar på At för det har jag lärt mig är bättre än oxid ? får läsa på om det mer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted January 1, 2015 Share Posted January 1, 2015 Jag tror det är klokt att regelbundet få tagit prov och kollat för mineraler, vitaminer,sänka, bs etc., etc. Det är altid bäst att veta - så slipper man gissa - och kanske ta alla möjliga tillskott i onödan.... Själv tar jag en multivitamin ....och inget annat. Men så får jag också regelbundet tatt blodprov och testat alla vanliga värden. Min läkare är absolut vettig och testar alt det jag frågar om - självklart endast om han också tycker att det är rimligt. Därför vet jag att alla mina värden är som de skall. Senast bad jag honom testa för magnesium och vitamin D. Jag tar 8 min. solarium pr. vecka och äter några paranötter dagligen för magnesium. Jag försöker alltid få vad jag behöver genom kosten och livsstil. Har inget vidare tilltro till att alla dessa tilskott behövs....och billiga är de jo inte Vet ej hur det är i Sverige. Jag har diabetes typ 2 och har därför en massa gratis förmåner innom vårt hälsovärk, bl.a. kan jag gå 4 gånger pr. år och få alla värden kollade - helt gratis. Och det är jag orehört tacksam för Även om man själv skall betala för ett koll, tror jag det är klokt att göra det. Ovissan kostar för mycket sinnesro. Och kanske kostnaderna för onödiga tillskott är högre än provet kostar. Gammalt militärt råd: "Don´t assume - check it!" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted January 1, 2015 Author Share Posted January 1, 2015 Har ingen tilltro till vården direkt. Dels är det tre månader tills man får tid om det inte är akut och dels ryggar de när man äter lchf. Försöker äta varierat så klart men känner att något behövs. Får prova mig fram. Hat köpt nytt magnesium och en multivitamin och blutsaft så får vi se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 1, 2015 Share Posted January 1, 2015 Har ingen tilltro till vården direkt. Dels är det tre månader tills man får tid om det inte är akut och dels ryggar de när man äter lchf. Försöker äta varierat så klart men känner att något behövs. Får prova mig fram. Hat köpt nytt magnesium och en multivitamin och blutsaft så får vi se. Då följer inte vårdcentralen/ditt Landsting vårdgarantin, som säger att du skall få tid till läkere i primärvården inom sju dagar. Du har då alltså rätt att söka vård/hjälp inom annat landsting, vilket ditt eget landsting ska bekosta. På vårdcentralen där jag bor, så har dom löst det på ett i mitt tycke bra och smidigt sätt. Man kan inte boka tid i förväg, man får tid den dagen man ringer, de har alltså bara akuta tider. Detta system fungerar oftast utmärkt, förutom i extrema förkylningtider, då man kan få ringa igen kanske dagen efter för att få en tid (då det inte är akut) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted January 1, 2015 Author Share Posted January 1, 2015 7 dagar? Hos oss är beställda tider långt i framtiden och akuttider får man ju bara om det är akut.. vad tror ni om en sån där scanning? Mycket pengar men om det ör bra då är det värt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 1, 2015 Share Posted January 1, 2015 Som allmän riktlinje är det bra att äta minst 500 gr grönsaker per dag för att motverka mineralbrist. Kanske kan hjälpa? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 1, 2015 Share Posted January 1, 2015 Är du trött på att vänta på Landstingsprover med sina ekonomiskt begränsade resurser, så ta dina prover privat! http://www.werlabs.se/NYSIDA-tM79.html?submenu_id=-1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 1, 2015 Share Posted January 1, 2015 7 dagar? Hos oss är beställda tider långt i framtiden och akuttider får man ju bara om det är akut.. vad tror ni om en sån där scanning? Mycket pengar men om det ör bra då är det värt det. Vårdgarantin är nationell, och ska således fungera i alla landsting i hela landet, om inte, så har man som sagt rätt att söka till annat landsting för att få träffa läkare. Personligen så är jag lite osäker angående att själv beställa och betala för blodtester Om allt är bra, så är det ju inga större problem Men, ponera att man får ett svar som ligger utanför referensvärdena som man inte räknat med, eller som man ej själv kan behandla, förstå, eller göra något åt. Då gäller det att hitta en läkare som vill "ta sig an" en som tagit egna prover, plus att det kan medföra en hel del oro hos den som tagit proverna. Enbart mineral och vitaminprover är väl okej att testa på detta sätt kan jag tycka, för där kan man ju själv behandla på ett enkelt sätt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted January 2, 2015 Author Share Posted January 2, 2015 Tack för alla svar. Ska faktiskt ringa och boka tid! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts