Jump to content

Martina utmanar alla i knäböj

Bengt Nilsson
 Share

Recommended Posts

"If you don't squat, you don't train"

Alla har olika idéer om hur man skall träna, själv tror jag inte riktigt på att göra 250 benböj eller 100 armhävningar. Jag skulle hellre satsa på att ha som mål att göra 5 squats med min kroppsvikt på stången och med perfekt form.

• Like 6

"If you don't squat, you don't train"

Alla har olika idéer om hur man skall träna, själv tror jag inte riktigt på att göra 250 benböj eller 100 armhävningar. Jag skulle hellre satsa på att ha som mål att göra 5 squats med min kroppsvikt på stången och med perfekt form.

Exakt, 250 benböj är ju jympa.

Jag satsar också på att köra med tyngre vikter och inte så många repetitioner som 250. Däremot ska man inte underskatta sådana här träningsprogram. Man kan dels se det som en uppbyggnadsfas för att vänja kroppen vid styrketräning, för att efter programmet börja med tyngre vikter. Dels kan det vara bra att träna muskeluthållighet också. Då kan ett sånt här kortare program vara bra. Muskeluthålligheten tränas relativt snabbt upp till en viss nivå, sen kommer det bli betydligt svårare med framsteg med sån här träning. Så när man är färdig med det här programmet är det nog klokt att byta träningsmetod om man vill se ytterligare förbättringar. Ett sånt här träningsprogram kan också ge bra motivation eftersom många kommer att uppleva att de blir bättre när de kör ett sånt här träningsprogram.

Sen vill jag ge Martina och alla andra som sprider sådana här program en eloge, eftersom det får folk att börja träna. Förhoppningsvis fortsätter de med träningen efter det här programmet också.

Jympa kan vara bra träning det också. Speciellt om man jämför med ingen träning :) 

• Like 3

Jag gillar Martinas blogg men läser tyvärr lite sporadiskt, men får känslan av att hon ofta testar nya träningsmetoder.

Skulle tro att hon sen fortsätter till nästa nivå,

Bortom nybörjarstadiet så är det rätt väg att gå att experimentera och testa på saker för egen räkning på ett genomtänkt sätt så att det inte liknar CRSS (Chronic Routine Switching Syndrome)...men är det så är det oftare en hint om att man inte är redo att lämna nybörjarstadiet. :)

Inom kampsport är det inte ovanligt med träningsupplägg liknande det som nämns i tråden. Inte minst i traditionell ålderstigen träning. För den intresserade är ett exempel att söka på "hindu squats". För sisådär 10 år sedan var det en herre inom kampsporten vid namn Matt Furey som också var inne på mycket högrepetitionsträning av det här slaget.

För övrigt undrar jag vad målet med den här utmaningen är? Vad är det som skall uppnås? Se det som en retorisk fråga för den som är sugen på att ge sig på det här. Ett följdspår är att tänka på "vem är det egentligen som bör utmanas?" inom all typ av träning. (Ok, jag ger bort den: DU själv MOT DIG själv!)

BRACE YOURSELF: 30-DAGARS SQUAT-CHALLENGE!

Första dagen ska man göra hela 50, men det är tillåtet att göra pauser.

Efter 4 veckor ska man dock orka med 250...

squat-challenge2.jpg

Jag har faktiskt hakat på den här utmaningen, mest för att testa mig själv. :-)

Dag 1 med 50 var faktiskt jobbigare än dag 5 med 70, så uppenbarligen händer det något med mina benmuskler! ;-)

Alla gör den ju utifrån sin egen förmåga - vissa med vikter och andra utan.

Sen tror jag inte att det här är något att köra i längden, men som en liten utmaning och pepp för sig själv kan det fungera bra. :-)

vältrimmade (lätta med lite kroppsfett)

Det beror helt på utförande och målsättning. Om man kör med maximal muskelflex, dvs muskelkontakt, och kör riktigt djupt så är jag benägen att hävda att 250 knäböj kommer att vara en rejäl utmaning för de flesta undantaget väldigt vältränade och/eller lätta människor.

Kör man dessutom med (kontrollerad) explosivitet i den koncentriska fasen (då man pressar ifrån och rör sig uppåt i detta fall) så kommer det även att öka fokus på muskeln.

Bara några exempel som förhoppningsvis tydliggör att en övning inte är en isolerad företeelse sett till de resultat som man vill uppnå utan är helt avhängigt ett antal andra variabler som ofta är minst lika viktiga som övningen själv.

250 knäböj är att beteckna som konditionsträning, och vill nån hålla på med det så är det väl OK, men det är inte styrketräning.

Med brasklappen att "styrketräning" kan behöva definieras mer specifikt.

Du talar i absoluta termer. I relativa termer stämmer det inte alls, mot bakgrund av det jag redan skrivit ovan.

Några ytterliga faktorer att väga in förutom det redan nämnda är sådant som den mentala faktorn som dels kan påverkas positivt genom att dels - tillfälligt - göra något som ställer hårdare krav på en ovanlig ansträngning eller dels ger ett välbehövligt avbrott från något man sedan kan återkomma till med förnyad motivation.

En helt annan typ av stimuli/stressor (läs: annorlunda relativt vad man oftast brukar göra) kan även skapa en fysiskt kompletterande effekt som underlättar det fokus man normalt har på de mer typiska kroppsliga undersystemen.

Här är det viktigt att påminna om att man bör se sin träning ur perspektivet längre perioder som i sin tur består av mer eller mindre korta perioder med varierande fokus. Gör man detta så inser man att det kan finnas potential även i ett sådant här upplägg och då i relation till sådant jag tagit upp i den här tråden. Gör man INTE detta så hamnar man i det - felaktiga - tänket att varje pass skall vara optimerat till den påstådda normen om vad som manifesterar "korrekt" styrketräning à la si och så många repetitioner per övning (ex. 6-8 eller 8-12), det "bästa träningsupplägget" (5/3/1, Slowburn, HIT, GVT) etc. Det här är nybörjartänk och så här går det inte att resonera när man blir mer avancerad och då istället måste lära sig att känna igen sin egen kropp och dess behov, utgå mer från s.k. biofeedback, lära sig bli sin egen främsta coach genom förnuftiga experiment på sig själv och andra etc.

Ett kanske mer lättförståeligt sätt att betrakta den här problematiken är att fundera kring avlastningsträning eller s.k. deloads och begreppet periodisering. Ur en nybörjares perspektiv är det väldigt väldigt lätt att halka in i tänket som alla HIT-baserade träningsprotokoll utgår ifrån, dvs att "ta ut sig maximalt". När varje träningspass inte följer denna - felaktiga - norm antingen genom att man känner att man inte "tagit ut sig maximalt" och inte lyckats tvinga fram progressivitet (som ofta kroppen inte varit redo för...men i träningsdagboken ser det i varje fall ut som man framåtskridit fast det i själva verket handlar om falsk progressivitet) så blir det snudd på omöjligt att förstå att man behöver se sin träning ur längre perspektiv. En livslång kedja, om man så vill, där varje länk inte behöver se ut som föregående men däremot beror av den föregående...eller t.o.m. DE föregående. Det man då förhoppningsvis inser är att det finns ingen absolut sanning vad gäller träning. I det här specifika fallet med avlastningsträning så inser man då att den här veckan med lägre belastnings/intensitet/volym, eller vad man nu varierar, för att avlasta MÖJLIGGÖR kommande veckors "riktiga" träning.

ALLTING kan vara "rätt" men inte ALLTID.

INGENTING är ALLTID "rätt".

DIN kropp, DINA mål, DITT upplägg, DINA resultat är DITT enda egentliga facit.

Martina har skrivit att hon "ägnar mig åt tung styrketräning" och vill man träna för att bli maxiamlt stark i styrkelyft t ex så kan det motverka det att köra

ovanstående program. Men hur man skall träna beror främst på vilket mål man har(och det kan naturligtvis ändras). Det kommer ofta "nya" träningsprogram, som skall

vara bättre än alla tidigare. Men varje träningsprogram måste passa den som skall följa det.Så jag tror vi inte tänker så olika. Men jag har uppfattat Martina, som

att hon prioriterar stryka i högre grad än kondition.Så det var inget "progamatiskt" uttalande.

Som jag har förstått det på Martinas blogg så kör hon den här utmaningen med vikter - det borde väl kunna räknas som styrketräning då?

Hur tunga vikter vet jag inte...Har för mig att hon skrev nån dag om hur hon tänkt, men vet inte om det gäller alla dagar.