Jump to content

Rekommenderad Omega-3

Mr.T

Recommended Posts

Hej allesammans,

Jag har varit väldigt slarvig med mitt omega-3 de senaste två åren, och detta beror på att jag läst att många av produkterna innehåller miljögifter. Jag har dessutom väldigt svårt för att svälja tabletter/kapslar.

Jag har köpt Active Care fiskolja, som var/är rekommenderad på kostdoktorns sida. Den skulle vara fri från gifter samt innehålla naturligt E-vitamin som antioxidant för oljan.

Men dessa kapslar är på tok för stora för mig!!

Tidigare brukade jag köpa Friggs flytande omega-3. Men jag vet inte vad det är för kvalitet på den oljan? Sedan så innehåller den syntetiskt E-vitamin (Ngt jag förstått inte ska vara så bra att få i sig så stora mängder utav).

Någon som har ngt bra tips? (Små kapslar, eller annan flytande omega-3 med bra kvalitet?)

Ett sväljtips: Jag tycker det blir lättare att svälja kapslar om jag tar dem tillsammans med en mattugga. Det går mycket enklare än med bara vatten till. Tugga först en matmängd så den är sväljfärdig, kasta sedan in vad du vill, blanda och svälj. Vips - så är allt borta! På mig funkar det kanon, jag kan ta en hel hög med kapslar och piller (okej, några stycken då) på en gång. 

Hej!

Vill dela med mig av några tips när det gäller omega-3.

Dels kan jag verkligen rekommendera MorEPA produkterna, omega-3 som är högkoncentrerad och tillverkad enligt en superkritisk extraktion, låg temperatur och inga lösningsmedel. MorEPA produkterna finns också för olika behov: vuxna, barn, gravid, koncentrationssvårigheter, vegetabilisk osv.

Hög koncentration innebär också att du endast behöver ta en kapsel om dagen och du får i dig hela dagsbehovet, att jämföra med Friggs och Active Care som du behöver ta 4 kapslar om dagen för att få i dig samma mängd.

Om du har svårt att svälja kan du "ta hål" på kapseln och hälla innehållet i juice, fil eller liknande.

Lycka till!

Hej!

Vill dela med mig av några tips när det gäller omega-3.

Dels kan jag verkligen rekommendera MorEPA produkterna, omega-3 som är högkoncentrerad och tillverkad enligt en superkritisk extraktion, låg temperatur och inga lösningsmedel. MorEPA produkterna finns också för olika behov: vuxna, barn, gravid, koncentrationssvårigheter, vegetabilisk osv.

Hög koncentration innebär också att du endast behöver ta en kapsel om dagen och du får i dig hela dagsbehovet, att jämföra med Friggs och Active Care som du behöver ta 4 kapslar om dagen för att få i dig samma mängd.

Om du har svårt att svälja kan du "ta hål" på kapseln och hälla innehållet i juice, fil eller liknande.

Lycka till!

Tackar :wub: .Testade nu att klippa upp kapseln och hälla i vatten.....Funkade ju alldeles utmärkt  :) (Konstigt att man ibland inte kan komma på de mest  självklara lösningarna) 

Införskaffar kanske MorEPA i framtiden...

Jag har slutat helt med alla kapslar

Risken är för stor att det är härsken olja i dom och då blir det istället negativt för hälsan

Försöker istället äta fet fisk ett par gånger i veckan

Förr åt jag lax och makrill 3 gånger i veckan........Idag fixar jag knappt smaken av dem  :)  Laxfilé är nämligen väldigt enkelt att tillaga i mikron....Så jag hade alltid med mig det till jobbet........Men, nu.............Nej usch :wacko:  ;)

Tackar :wub: .Testade nu att klippa upp kapseln och hälla i vatten.....Funkade ju alldeles utmärkt  :) (Konstigt att man ibland inte kan komma på de mest  självklara lösningarna) 

Införskaffar kanske MorEPA i framtiden...

Ja det är väl tur att livet är lite lätt ibland ;-)

Prova MorEPA när det passar dig - tror inte att du blir besviken...

Jag har slutat helt med alla kapslar

Risken är för stor att det är härsken olja i dom och då blir det istället negativt för hälsan

Försöker istället äta fet fisk ett par gånger i veckan

Håller med dig om att det är lite jobbigt att inte veta om oljan är härsken,

därför är det viktigt med tillverkningsprocessen av de olika fiskoljorna tycker jag.

Och då är valet av MorEPA enkelt tycker jag :)

Försöker också att äta fet fisk flera gånger i veckan men tyvärr blir det mycket odlad lax och

det är ju inte samma sak som vildfångad...

Förr åt jag lax och makrill 3 gånger i veckan........Idag fixar jag knappt smaken av dem  :)  Laxfilé är nämligen väldigt enkelt att tillaga i mikron....Så jag hade alltid med mig det till jobbet........Men, nu.............Nej usch :wacko:  ;)

Håller med att det kan bli lite tjatigt... Och tyvärr så kallar man ju odlad lax för en simmande grönsak ibland,

den lever ju mest på "pellets"...

Därför väljer jag MorEPA och får i mig det man förlorar med att inte äta fisken  :) 

Hur mycket Omega-3 ska man ta per dag?

Det finns lite olika rekommendationer så det beror på hur man äter/lever tror jag.

EFSA har en rekommendation på 250 mg DHA+EPA per dag för att bibehålla normal funktion av hjärta/hjärna/syn.

Men nu är 2 nya hälsopåstående på väg att gå igenom och då gäller det inte bara bibehålla utan upprätthålla, alltså fylla på.

Där kommer man rekomendera 2-3 gram per dag.

Ja inte helt enkelt men som sagt äter man fet fisk flera gånger i veckan så behöver man kanske inte gå på de höga doserna.

Synd du tröttnat på makrill. Makrill i tomatsås är ett vansinnigt enkelt sätt att få i sig den omega-3-dos man behöver.  :)

Ja, fast nu har vi ju det här med Bisfenol A i konserver  ;) 

Skämtåsido, ja.....Lite synd är det allt......Men men, gjort är gjort  :)

Drevet är ju på beträffande D-vitamin. Hur vet vi att omega-3-kapslarna innehåller just det som utlovas ? Finns det några tester på nätet som ni hittat ?

Om du tittar på omega-3 produkterna i MorEPA familjen så finns tester av varje batch för att se vad som finns i.

Publiceras på deras websida: http://www.minami-nutrition.com/site/purity2.php?prod=morepa

Detta har man jobbat med sedan 2005 och tillsammans med en europeisk miljöcertifikation, EMAS, så borgar det

ganska bra för kvalitet och att man kan lita på produkterna.

• 2 weeks later...

Krilloljan lär inte härskna lika lätt! Här finns en sort som heter Nordic krillolja, som man kan testa gratis i 30 dagar: http://www.nutripro.se/index.php?page=landing&product=krill&landingRef=normal. Jag använder den.

Jag tar minst 10 gram omega-3 tre per dag. Började med ett experiment. Läs gärna om det på min blogg: http://www.lowcarbjunkie.com/2013/01/31/omega-3-experiment/

• 1 month later...