Jump to content

LCHF och Alkohol?

Niunda

Recommended Posts

Vad har ni för erfarenheter av detta?

Min fru och jag gick över till LCHF för 3-4 år sedan.

en "tråkig" bieffekt är minskad alkohol tolerans

Nu klarar vi av max 1-2 glas vin

sött vin är kört

Whiskey går bra, men enbart små mängder

har hört andra noterat detta

Kan man tolka detta som att de senaste 30 årens livsmedels-rekar underlättat för ökad alkoholkonsumtion?

Först blir man "billigare" i drift. Men efterhand återgår alkoholtoleransen till det normala som det var före LCHF, åtminstone för mig. Men det är viktigt att inte dricka alkohol när man fastar, t ex vid partiell fasta 8/16, för då tål man inte mycket.

• Like 2

Alkoholen upptog tidigare en orimligt stor plats i livet, drack inte några stora mängder 11/2-2 vinare i veckan men det fanns ett beroende. Tyckte att suget lättade bara efter några veckor med lchf, kanske för att jag ville att det skulle vara så men ändå. Sedan nästan ett år tillbaka dricker jag bara när det av sociala skäl känns lämpligt. Har liknande skäl som stroker49 att ta det lungt även om det dröjer några år till innan mina döttrar ska ut o härja, tidigare hade planerat att köpa en a-traktor åt dom så dom skulle kunna sköta sig själva men det är historia - jag kommer skjutsa, hämta och vara allmänt besvärlig.

• Like 5

Som så många andra tål jag numera mycket mindre. För det första tål man mindre om man väger mindre.

När jag vägde som mest kunde jag dra i mig 8-10 stora starka under en kväll utan att bli alltför packad. När jag gick ned i vikt 15 kg första gången (inte med LCHF) märkte jag att jag tålde mindre även då.

Men när jag började med LCHF märkte jag direkt, innan jag hade gått ned så mycket, att toleransen minskat. Det blev lite intressant/pinsamt kan jag säga. ?

Idag på LCHF och 22 kg lättare så känner jag direkt av en stöl och dricker aldrig mer än två. Eller mer ofta en öl och något glas vin eller en god wirre.

Men jag ser det bara som positivt. Man är billigare i drift, blir aldrig för berusad och mår alltid bra dagen efter.

Och vad gäller att vara chaufför till tonåringar - jag hade ständig nattjour på helgerna under de 2-3 år min dotter var ute och partajade, och även om det innebar att jag i princip inte drack något alls den perioden så var det klart värt det för att få hem henne!

• Like 3

Alkoholen upptog tidigare en orimligt stor plats i livet, drack inte några stora mängder 11/2-2 vinare i veckan men det fanns ett beroende. Tyckte att suget lättade bara efter några veckor med lchf, kanske för att jag ville att det skulle vara så men ändå. Sedan nästan ett år tillbaka dricker jag bara när det av sociala skäl känns lämpligt. Har liknande skäl som stroker49 att ta det lungt även om det dröjer några år till innan mina döttrar ska ut o härja, tidigare hade planerat att köpa en a-traktor åt dom så dom skulle kunna sköta sig själva men det är historia - jag kommer skjutsa, hämta och vara allmänt besvärlig.

"jag kommer skjutsa, hämta och vara allmänt besvärlig. "

Bra, det är föräldrars rättighet här i livet!

:D

• Like 2

Nu är min alkoholtolerans nästa tillbaka på tidigare nivåer. Vet inte om det är levern som blivit smartare eller om jag bara lärt mig att hantera de nya förhållandena.

Vad jag gör är att dricka långsamt, åtminstone den första timmen. Och bara torrt mousserande eller lågsockrigt rött då och under resten av kvällen (torrt vitt bör oxå funka...). Minsta öl så pajar allt. Sen har jag märkt att det är bra att fylla på med fett under kvällen. Härom kalaset hade jag med mig ischoklad som jag gjort på kokosolja och kakaopulver (bara). En laddning sådana mitt i gav mycket energi och fokus :)

Har nu haft flera lyckade kalas i ryggen med roliga mängder alkohol utan att tappa t ex danshumöret. Långt ifrån första fyllan på lchf för ca två år sedan, då jag obehagligt nog nästan inte lyckades ta mig hem från stan :S

Aja, lycka till med festligheterna allihopa :)

• Like 2

Nä, jag tål fortfarande alkohol uselt efter fyra år med LCHF. Inte för att det var så mycket bättre innan heller.

Men nu börjar jag få svåra alkoholproblem. Läget är att jag dricker väldigt väldigt lite. Jag dricker inte så sällan, ofta mer än en gång per vecka, men minimalt varje gång. Och så är min dotter 17 år och ofta vill jag vara "körbar" om jag skall hämta henne sent på kvällen. Då blir det ju noll.

Dessutom tar jag flyglektioner, och inom flyget skall man kunna köra bil 8 timmar INNAN man flyger. Då blir det noll.

En bieffekt av allt detta är att jag nu alltid vaknar pigg och mår bra även på helgmornarna och det här har börjat blivit beroendeframkallande. Är risken stor att man trillar dit och blir helnykterist?

Har samma svåra alkoholproblem som dig :D  före LCHF drack jag alltid öl och cider men det fick jag snart sluta med, började dricka rosé men får ju lov att kolla så det är under 5 g socker/liter för att inte kroppen ska reagera (ledvärk och svullnad), dessutom gillar jag inte rödvin...stort problem. Att man sedan känner av bara 2 glas gör det ju inte lättare  :unsure:

• Like 1

Har samma svåra alkoholproblem som dig :D  före LCHF drack jag alltid öl och cider men det fick jag snart sluta med, började dricka rosé men får ju lov att kolla så det är under 5 g socker/liter för att inte kroppen ska reagera (ledvärk och svullnad), dessutom gillar jag inte rödvin...stort problem. Att man sedan känner av bara 2 glas gör det ju inte lättare  :unsure:

2 glas? För mig räcker ett halvt! :P

• Like 1

• 3 weeks later...