Popular Post Blistra Posted January 4, 2015 Popular Post Share Posted January 4, 2015 Hej på er! Hade en tråd här för länge sedan, i vilken jag skrev om min viktresa. Min bakgrund är sockerberoende/matmissbruk med 160 kilo som maxvikt, detta ledde till en GBP-operation för många år sedan efter vilken jag lyckades komma ner till 100-strecket. Fortsatte ändå kämpa med maten och sockret trots viktnedgången, ända tills jag hittade frälsning (ja, jag vill faktiskt använda det ordet) i LCHF. Aldrig har väl min kropp känts så lugn och aldrig har jag njutit av så mycket god riktig mat och ändå gått ner. Idag har jag lyckats gå ner till 81 kilo till mina 178 centimeter och betraktar mig själv som relativt klar med viktnedgången. LCHF har jag ätit utan ett endaste återfall i 1 år och 6 månader nu. Nog har jag stundtals haft svårt att stoppa mig själv från att äta för mycket av nötter, vispgrädde, lchf-bröd/andra substitut och de andra klassiska fällorna, men vikten har ändå hållt sig någorlunda och traditionellt socker/spannmål har jag inte rört. Även om jag känner mig rätt nöjd med vikten så är det fortfarande en del av resan kvar vad gäller det psykiska måendet. Med tanke på mitt sockerberoende så behöver jag vara medveten om mina tankar och känslor, eftersom problematiken inte kan botas enbart med hjälp av mat. Det är till stor del detta som min nya dagbok kommer att handla om - mitt liv som en numera viktstabil sockerjunkie med huvudet proppfullt av hjärnspöken 22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted January 4, 2015 Share Posted January 4, 2015 Välkommen till forumet, Blistra! Det ska bli spännande att följa din resa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 6, 2015 Author Share Posted January 6, 2015 Veckoslutet och måndagen blev inte riktigt som jag tänkt mig, blev sjuk med ordentlig feberfrossa i söndags kväll. Hela gårdagen gick åt till att sova och halvslumra om vartannat. Imorse vaknade jag dock energisk igen och tog mig ut på en långpromenad. Jag undrar jag om jag hade blivit så här fort frisk förr i världen, då kan ju mitt immunförsvar inte ha varit mycket att hänga i julgranen. Minns att jag var sjuk väldigt ofta i alla fall. Det här är faktiskt min första "sjuka" sedan lchf-starten för 1,5 år sedan, förutom en väldigt mild förkylning i december Det jag hade tänkt skriva om nu handlar om kaloriräknande. Jag vet att meningarna går isär kring att räkna eller inte räkna - de flesta säger ju att man inte ska behöva räkna något utan låta kroppen styra över detta själv, medan en klick menar att kaloriräknande kan behövas för den med överätningsproblematik eller de som har svårt att gå ner. Personligen har jag räknat mig till en av dem som faktiskt behöver räkna kaloriintag, mestadels för att hålla koll på antal gram kolhydrater men också, det ska erkännas, för att vara säker på att jag inte äter för många kalorier. Tyvärr så har räknandet tagit över mer och mer den sista tiden. Jag kommer på mig själv med att väga råvaror minutiöst, tycka illa om när andra bjuder mig på mat pga att jag då inte vet på grammet vad den innehåller, och till och med att undvika att laga vissa rätter för att "det är så jobbigt att räkna ut energiinnehållet i en portion"!. Detta är jag naturligtvis medveten om att det inte känns helt friskt. Det är ju knappast så att jag helt plötsligt skulle börja äta dubbelt så mycket, bli förgiftad eller svälla upp 10 kilo bara för att jag inte räknar och väger precis allt. Tanken är att jag ska vara trygg med min kropp och med mina hungers- och mättnadssignaler, vilket jag innerst inne vet att jag är. Räknandet har mest bara blivit en fix idé som faktiskt börjat begränsa mitt liv på ett illavarslande sätt. Därför har jag nu till det nya året tagit beslutet att sluta med detta och våga lita på min kropp istället. Starten för mitt beslut börjar imorgon, och då tror jag att den här dagboken kan vara ett bra verktyg. Sitter och funderar på om jag ändå ska föra någon form av matdagbok här, men absolut inte redovisa något i kalorier eller antal gram hit och dit, utan bara som en "logg" som kanske kan hjälpa mig att inte få panik över att inte ha koll på vad det är jag får i mig under en dag. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Så länge man inte är rädd för att äta ordentligt med fett tror jag att det är svårt att äta för mycket. Du låter som ett kontrollfreak så där känner jag igen mej. Jag har också en tendens att använda vågen lite väl mycket, men jag gör det inte för att hålla koll på kalorier, utan för att få rätt balans mellan fett, protein och kolhydrater. Mitt ögonmått är inte pålitligt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 6, 2015 Author Share Posted January 6, 2015 Så länge man inte är rädd för att äta ordentligt med fett tror jag att det är svårt att äta för mycket. Du låter som ett kontrollfreak så där känner jag igen mej. Jag har också en tendens att använda vågen lite väl mycket, men jag gör det inte för att hålla koll på kalorier, utan för att få rätt balans mellan fett, protein och kolhydrater. Mitt ögonmått är inte pålitligt Du har så rätt, det är bara att fetta till alla måltider ordentligt så är det inga problem. Är definitivt ett kontrollfreak ja, även med andra saker i livet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Tänkte väl det. Känner igen ett kontrollfreak när jag ser det . Och visst vore det lättare om man bara vore det när det gäller vissa saker 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Blistra Posted January 7, 2015 Author Popular Post Share Posted January 7, 2015 Jahopp. Det var den första dagen utan att registrera kalorier det. Det har känts jobbigt faktiskt, men även lite mysigt rebelliskt att ge långfingret åt kontrollbehovet. Mätt och nöjd är jag också. Har beslutat mig för att logga maten här, någon slags trygghet vill jag ha och dessutom är det praktiskt att kunna leta efter orsaker till varför jag har gått ner/upp i vikt, fått ett ökat sug, hetsätit, mått dåligt, mått extra bra etc. Morgon: Kaffe med lite vispgrädde och en stor klick kokosfett.Fastar vanligtvis fram till lunch men idag ville jag grunda med kokosfett. Jobbade lite extra idag, och på den arbetsplatsen dukas det fram frukost med en massa goda pålägg under förmiddagen. Jag brukar ha väldigt svårt att hålla mig från ostarna och äta mycket av dem fastän jag inte är hungrig - därav kokosfettkaffet. Det fungerade utmärkt Var på väg att nypa åt mig några skivor men sade åt mig själv att tänka efter först innan jag slentrian-äter. Lunch: En röra på rökt kalkon och majonnäs, tillsammans med avocado och kokta ägg.Åt lite "i farten" då jag var sen till min utbildning. Tanken var att jag skulle sätta mig i lugn och ro och äta, men tydligen lockade rean i olika affärer mer än att hinna fram i god tid för att äta innan lektionen. Höll mig nöjd och mätt dock och klarade bussresan hem utan att bli frestad till att promenera förbi pressbyrån och ta något i farten. Har nämligen en akilleshäl i diverse sötningsmedelsprodukter, men mer om det en annan gång. Middag: Blomkålssoppa med parmesan, knaperstekt bacon och rostade hasselnötter.Hade det riktigt trivsamt när middagen skulle lagas, det var så SKÖNT att inte mäta hit och dit utan bara gå på känsla och ögonmått. Satt även ned vid matbordet och åt, vilket vi är lite dåliga på här hemma för det mesta. Summering: En riktigt bra matdag ser jag nu. Kanske är jag mån om att anstränga mig lite extra att äta rätt, ta mig tid och jobba mot att få bort suget när jag inte har kaloriräknaren att klamra mig fast vid, haha. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 8, 2015 Author Share Posted January 8, 2015 Idag känner jag mig trött och sliten. Har jobbat extra igen. Hur som, detta var min mat idag: Frukost: Kaffe med lite vispgrädde, en rejäl klick kokosfett. Litet senare på förmiddagen tog jag även en "slev" bregott från frukostfikat på jobbet. Ingen ost dock. Lunch: Sallad på rökt kalkon och ägg, tillsammans med bladspenat, paprika och lite hackade macadamianötter. En god olivolja över detta. Eftermiddag: Drabbades av en känsla som jag inte riktigt visste om det var riktig hunger eller bara trötthet/stress och därmed sug. Slutade dock med att jag köpte mig ett kokt ägg och en sådan där miniförpackning med Bregott som jag tryckte i mig innan bussresan hem. Kändes bra att ta det beslutet:) Försöker verkligen göra allt jag kan för att inte använda sötningsmedel i sådana situationer - det vill säga bälga i mig en cola zero eller äta mig igenom ett paket läkerol. Middag: Det blir strax kesoplättar här hemma som jag ska äta med rökt lax och lite andra tillbehör såsom avocado, creme fraiche och... återigen, Bregott! Just sådan här "plockmat" tycker jag känns jobbigt. Eller, det VAR jobbigt får jag väl säga eftersom det är så kruxigt att räkna ut vad kalorierna landar på. Ska försöka vara avslappnad inför det hela nu och litar på att mina mättnadssignaler fungerar som de ska. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 9, 2015 Author Share Posted January 9, 2015 Har haft en ledig dag och ägnat den åt relativt kravlösa saker såsom långpromenad, storhandling och läsning. Fick även ett lovande besked gällande min karriär, så helgen kunde väl egentligen inte börja bättre! Helgerna brukar (föga förvånande) vara knepiga när det gäller ätandet för mig. Av rädsla för att bli uttråkad och därmed kanske äta för mycket (vilket jag gärna gör när jag är uttråkad) så brukar det vara fullt hålligång där jag ser till att flänga runt så mycket det bara går i desperata försök att hålla mig distraherad. Tyvärr slutar det ofta i att jag blir helt sönderstressad, och stress = döden för ett sunt ätbeteende. Det är som att det blir fel hur jag än gör, och att hitta en balans mellan att ligga på soffan för att uttråkad-äta och att stressa runt som en galning för att sedan gråtfärdigt -jag-skiter-i-allt-äta är SVÅRT. Jag ska den här helgen försöka att hålla balansen genom att göra lagom mycket saker, sänka kraven på maten (det måste inte vara märkvärdig mat när det är helg) och försöka klara av att vara uttråkad. Hur ser då dagens mat ut? Frukost: Japp, även idag blev det en sådan, 2 kokta ägg och kaffe med lite grädde.Trivs faktiskt med konceptet frukost just nu, med tanke på att jag numera försöker äta middag tidigt. Anledningen till att jag strävar efter tidiga middagar är helt enkelt att jag vill få tid över till annat på kvällarna, har annars ätit runt 20-21 men har insett att det blir alldeles för sent och krockar med andra saker - plus att det då ofta blir middag framför datorn eller något TV-program vilket jag verkligen vill undvika. Lunch: Ostpanerat ägg, lchf-fralla med mycket smör och rökt bog. Kaffe igen. Middag: Torsk med skirat smör. Till det en liten portion med ugnsrostade rödbetor med fetaost och flagad mandel. Summering: Det känns som en bra dag. Känner mig mätt och ganska lugn. Nojar lite över att jag åt lchf-bröd men det är nog mest för att jag vet att det finns de som tycker att substitut inte hör hemma i en lchf-kost. Men varför ska jag bry mig om det, egentligen?Är som sagt orolig inför helgen, men ska komma ihåg att skriva av mig här om något går fel eller känns svårt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted January 10, 2015 Share Posted January 10, 2015 Hej Blistra! Jag har läst dina inlägg så långt och hejar verkligen på dig! Dessutom vill jag säga att den mat du listar verkar precis på LCHF-pricken, och kommer att göra susen utan någon som helst matematik så länge du inte äter dig övermätt. Och du är smart som undviker ost eftersom du märkt att den triggar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 10, 2015 Author Share Posted January 10, 2015 Hej Nytt Liv! Tack för de värmande orden. Ja, maten känner jag att jag har koll på. Och det där med osten kan som sagt vara ett gissel, men brukar klara mig om jag blandar ost tillsammans med övrig mat och inte äter den rakt upp och ner som den är... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 10, 2015 Author Share Posted January 10, 2015 Idag tog jag det inte ett dugg lugnt, hehe. Inspirerad av tråden som handlar om minimalistisk livsstil här på forumet så blev det av att rensa upp här hemma. En del av det var planerat sedan innan, men sen gick det av bara farten så nu vet jag inte hur många kassar som står i hallen redo att skänkas bort till second hand. Har även gjort storkok på både nötgryta och köttfärslimpa.Kanske kan det där med att göra ingenting får vänta tills imorgon... Maten har gått bra hittills i alla fall: Lunch: Omelett med skinka och ost. Till det kaffe med grädde. Eftermiddag: Smörkaffe (stor klick med osaltat smör som jag vispar upp i koppen, mums!). Middag: Kycklingfilé fylld med brieost. Till det ugnsbakad blomkål med ett valnöts- och pecansmör. Blir jag sugen senare så får det bli te med kokosfett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Blistra Posted January 11, 2015 Author Popular Post Share Posted January 11, 2015 Lite lugnare idag, även om jag under hela helgen misslyckats med att planera in att bara ligga i soffan och vara. Nu väntar en ny vecka, och jag ser fram emot att fortsätta dagarna med att inte räkna och väga. Jag tycker mig redan märka hur mycket fortare matlagningen går när det vankas lunch och middag, att låta var sak ta en extra runda förbi köksvågen tar ju sin lilla tid Dagens mat: Frukost: Chiapudding med kokoschips och hasselnötssmör, kokt ägg och kaffe med kokosfett. Lunch: Var bortbjuden på kalas med mackor och tårta... Där fanns dock gott om pålägg och Bregott. Det senare tog jag för mig av och åt med sked till skinkskivorna och osten, det gick utmärkt.Sällskapet vet om att jag inte äter socker, vilket känns skönt. Dock blev jag bjuden på vad som i vissa sammanhang kan räknas som sockerfritt, men som jag har insett är alldeles för sött för mig. Det var någon tårtbotten gjord på mandelmjöl och mörk choklad, med grädde och bär på. Jag har tidigare ätit mörk choklad (85-90%) då och då utan bekymmer, men under de senaste månaderna har det inte fungerat särskilt bra för mig att ha sådant hemma - oftare än vad jag själv velat så har en hel kaka rykt åt gången. Så nu har jag gjort ett ärligt försök att ta bort all choklad och alla LCHF-bakverk, men det kunde ju inte värdinnan veta. Hur som, någon tårta blev det faktiskt inte men jag höll mig inte ifrån att ta några bitar med nötkonfekt täckt med mörk choklad, samt några klickar vispad grädde på tallriken. Klarade mig utan att äta mer än så, men det var väl kanske snarare för sällskapets skull än min hårda vilja - att äta mycket framför andra har jag alltid haft svårt med. Middag: Kände väl inte av något påtagligt sug efter chokladbitarna på kalaset, men laddade ändå med en rejäl middag för säkerhets skull. Det blev hemgjorda köttbullar från i julas, tillsammans med smörstekt rödkål och en liten miniomelett med cheddar. Efter det ett par skedar kokossmör (inte planerat), men såg därefter till att borsta tänderna illa kvickt innan jag fick smak på något mer. Summering: Jämfört med hur mina helger sett ut de senaste månaderna har den här varit riktigt, riktigt bra. Det har som sagt varit lite si och så med substitutbakverken med sötningsmedel, den mörka chokladen och allmänt "unnande" det sista (jävla höst och jävla jul), så jag är väldigt stolt över att ha klarat mig igenom den här helgen utan att tappa kontrollen över maten. Det lilla jag fått i mig som varit utanför planeringen har jag kunnat stoppa i tid, och jag har envist vägrat låta det dra ner mig i ett svart-vitt tänkande. Dessutom har jag lyckats hålla mig från att räkna kalorier. Heja! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 13, 2015 Author Share Posted January 13, 2015 Prioriterade ned att skriva här igår, ville hellre pilla med annat. Kom inte i säng förrän 22, somnade snabbt men har vaknat flera gånger under natten. Till slut blev klockan 04:30 och jag resonerade som så att det var lika bra att kliva upp eftersom det inte var mer än 45 minuter kvar tills "ordinarie" uppgång. Sömnen brukar jag inte ha några som helst problem med i vanliga fall, lägger mig tidigt, somnar snabbt och vaknar i princip alltid som en klocka innan alarmet hinner sätta igång. Ibland är väl sömntimmarna lite i kortaste laget så som det blev nu inatt, men det är ingenting jag tror påverkar mig negativt och jag vet ärligt talat inte hur jag ska bära mig åt för att sova mer. Min kropp vill upp och skutta helt enkelt.Ibland oroar jag mig för någon diffus, inre stress som gör att kroppen högvarvar och gör mig oförmögen att ta en sovmorgon. Därför har jag ibland använt mig av några enkla mindfulness-yogaövningar innan jag stiger ur sängen för att vakna lite långsammare och känna efter om jag verkligen vill stiga upp. Borde definitivt bli bättre på att göra detta oftare Nu till gårdagens mat: Frukost: Chiapudding med hasselnöts/mandelsmör och hackade paranötter, kaffe med kokosfett. Lunch: Fiskpudding med skirat smör. Till det sallad med gröna blad, paprika och avocado. Eftermiddag: Här hände något intressant. I ett tillstånd av stress-impuls-invant-jag-vet-inte-vad-beteende så köpte jag en ask läkerol på vägen till bussen hem. Vet inte hur jag tänkte, inte alls antagligen. Men när jag satt där med munnen fullproppad (det var inte ens så gott som jag trodde att det skulle vara) så kände jag en liten låga av uppvaknandets ljus inombords och kunde fråga mig själv vad det var jag höll på med. Sedan använde jag mig av STOP-metoden, och det fungerade! Slängde den halvfulla asken och var stolt över mitt agerande. Middag: Ostpaj med ett par skivor rökt bog till. Summering: Riktigt bra matdag, mindre bra på sötningsmedelsfronten, men definitivt full pott på personlig utvecklings-kontot. Jag vill aldrig mer äta halstabletter och sån skit, det vill jag verkligen inte. Önskar mig själv ett lycka till med dagen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 14, 2015 Author Share Posted January 14, 2015 Skriver "dagen efter" igen. Detta eviga fixande och donande hemma ibland alltså, det är så man kan bli tokig på't. Jag vill ge mig själv i present att komma hem efter en lång dag och bara lägga mig pladask i soffan någon halvtimme. Maten: Frukost: Omelettrulle med keso och kanel, kaffe med kokosfett. Lunch: Ostpaj, grönsallad, avocado. Eftermiddag: En kopp smörkaffe, samt någon näve naturella blandade nötter. Höll på att göra en plåt nötmüsli så jag "smakade" lite. Svårt att avgöra hur mycket jag stoppade i mig, men just naturella nötter triggar mig i alla fall inte till att överäta. Middag: Kålsoppa med köttfärs, en skiva valnötsbröd (Birgitta Höglunds fantastiska recept), ett par rejäla klickar smetana. Bestämde mig för att prova min nötmüsli under kvällen, så gjorde en skål med detta samt turkisk yoghurt och lite tinade hallon från frysen. Visst kan man säga att det var onödigt eftersom jag ändå var mätt efter middagen, men jag kände ändå att den där skålen var ett aktivt/planerat beslut från min sida och inte ett impulsagerande som slav under mitt sug. Det var supergott, och jag blev nöjd om än lite övermätt. Jag känner nu idag ett litet stråk av oro över gårdagen och tänker tankar som "hur många kalorier fick jag i mig i går egentligen? var det för mycket?" och "idag kanske jag ska äta mindre mat för att kompensera gårdagen". Ska försöka allt jag kan att lämna gårdagen därhän. Idag är en ny dag, jag är inte en dålig människa och jag har inte gjort något fel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Anna Sparre skrev just att det är bra att äta kolisar till kvällen, så det var nog väldigt nyttigt med din youghurt även om du blev övermätt ;-). Och vilken tur att vi inte räknar kalorier 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 14, 2015 Author Share Posted January 14, 2015 Precis, det är väl en himla tur! Tack för de orden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 14, 2015 Author Share Posted January 14, 2015 Lite mindre stressig idag. Längtar, som så många andra, till helgen. Hur jag ska få till att bara vara och inte göra någonting känns dock som en gåta just nu... Har en del att plugga vilket stressar mig. Det bästa vore att skapa mig ett fast schema, där vila och slappande ÄR medräknat så jag kommer ihåg det. Vi får se hur det blir med detta. Dagens mat: Frukost: Smörkaffe. Tidig lunch: Skinkröra med keso, med färskost och majonnäs i för att göra det krämigt och gott. Kaffe med kokosfett. Eftermiddag: Ett par bitar rökt bog, hälften av en avocado. Middag: Pannbiff med brie, ugnsrostad brysselkål och hemlagad örtmajonnäs. Summering: Bra. Har varit hungrig mellan måltiderna, och det är ju alltid ett plus när jag kan känna igen de signalerna och skilja dem från sug. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 16, 2015 Author Share Posted January 16, 2015 God fredagsmorgon! Skriver om gårdagen nu, då det fanns annat på schemat igår som höll mig upptagen. Låt oss säga att jag i alla fall har ett välstädat hem att kliva upp till idag Maten: Frukost: Chiapudding med nötmüsli, kaffe med kokosfett. Lunch: 2 skivor ost. Kålsoppa med köttfärs, lite smetana. Eftermiddag: Här är jag lite osäker på om det var riktig hunger eller sug som drev mig till att äta. Stod i köket och fick på stående fot i mig några stora kuber rökt bog med smör på. Självklart ett bra matval (speciellt eftersom jag var vansinnigt sugen på att köpa mig en cola zero och salta nötter på pressbyrån efter jobbet men LÄT BLI) men jag är inte särskilt nöjd med att jag åt det liksom "i farten". Mitt mål är att alla måltider ska intas på tallrik och när jag sitter ned och är närvarande i tanken. Middag: Kabanossykorvar (mycket lågt kh) med blomkålsmos, lite riven västerbottensost samt myycket smör Blev absolut proppmätt. Känner mig fortfarande mätt från igår, men har ändå packat ned lunchlådan för säkerhets skull. När man väl står där utan hemgjord mat att ta till är det lätt att något onödigt inhandlas i närmsta snabbköp under eftermiddagen... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 17, 2015 Author Share Posted January 17, 2015 Äntligen helg. Sitter och kaffar samt skriver ett schema för dagen. Fasta tider för pluggandet, fasta tider för att ta det lugnt. Ska även iväg en sväng under dagen på lite socialt umgänge och andra ärenden men hoppas på att det inte tar allt för mycket av min energi. Jag får komma ihåg att sänka kraven - det värsta som kan hända är väl att jag känner mig urlakad när jag kommer hem, men då är det väl för f*n bara att lägga sig i soffan en stund och låta bli att göra något mer idag. Jag har ju faktiskt en sambo som vare sig är förlamad eller oförmögen att ordna fram någon middag. Igår somnade jag som en sten klockan 21. Det är ju inte klokt hur påverkad man blir av aldrig så lite alkohol på LCHF! Känner inte av det nu dock. Vaknade givetvis tidigt, och prioriterade att hinna med 2 olika övningar innan jag klev upp. Låg i sängen med hörlurarna på och gjorde lite mindfulness-yoga samt meditation. Mycket skönt - det tycker jag varje gång jag "får till det" och kan inte för mitt liv begripa vad det är som hindrar mig från att göra det varje morgon. Gårdagens mat: Lunch: Smörkaffe. Eftermiddag: När jag till slut blev hungrig på mat efter torsdagens jättemiddag blev det 4 st äggmuffins med skinka vid 15-tiden. Åt även en kokossmörbomb (en liten kreation jag hittat på där man smälter kokossmör, kokosfett samt rivet limeskal och häller upp i små formar - ett bra, enkelt och gott fett-snacks att täppa igen hungern eller suget med) hemma medan jag stökade med annat. Middag: Plock-middag med lite goda ostar (hård getost och parmesan bland annat), salamis, hemgjord tapenade och LCHF-kex fick förgylla fredagskvällen. Drack även 1 ½ glas rött vin.Det var härligt att äta sådant där plock utan att försöka hålla koll på kalorierna. Jag åt tills jag var nöjd helt enkelt - svårare än så behöver det ju inte vara. Summering: Bra, en dag och kväll i kravlöshetens tecken. Jag tycker verkligen att det går bättre och bättre att lägga ned med att noja över kalorier, gram och vikt på det jag äter. Nästa steg får nog bli att jag helt enkelt avinstallerar min "bästa vän" kaloriräknar-appen från mobilen. Det känns läskigt men också motiverande 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Äntligen helg. Sitter och kaffar samt skriver ett schema för dagen. Fasta tider för pluggandet, fasta tider för att ta det lugnt. Ska även iväg en sväng under dagen på lite socialt umgänge och andra ärenden men hoppas på att det inte tar allt för mycket av min energi. Jag får komma ihåg att sänka kraven - det värsta som kan hända är väl att jag känner mig urlakad när jag kommer hem, men då är det väl för f*n bara att lägga sig i soffan en stund och låta bli att göra något mer idag. Jag har ju faktiskt en sambo som vare sig är förlamad eller oförmögen att ordna fram någon middag. Igår somnade jag som en sten klockan 21. Det är ju inte klokt hur påverkad man blir av aldrig så lite alkohol på LCHF! Känner inte av det nu dock. Vaknade givetvis tidigt, och prioriterade att hinna med 2 olika övningar innan jag klev upp. Låg i sängen med hörlurarna på och gjorde lite mindfulness-yoga samt meditation. Mycket skönt - det tycker jag varje gång jag "får till det" och kan inte för mitt liv begripa vad det är som hindrar mig från att göra det varje morgon. Gårdagens mat: Lunch: Smörkaffe. Eftermiddag: När jag till slut blev hungrig på mat efter torsdagens jättemiddag blev det 4 st äggmuffins med skinka vid 15-tiden. Åt även en kokossmörbomb (en liten kreation jag hittat på där man smälter kokossmör, kokosfett samt rivet limeskal och häller upp i små formar - ett bra, enkelt och gott fett-snacks att täppa igen hungern eller suget med) hemma medan jag stökade med annat. Middag: Plock-middag med lite goda ostar (hård getost och parmesan bland annat), salamis, hemgjord tapenade och LCHF-kex fick förgylla fredagskvällen. Drack även 1 ½ glas rött vin. Det var härligt att äta sådant där plock utan att försöka hålla koll på kalorierna. Jag åt tills jag var nöjd helt enkelt - svårare än så behöver det ju inte vara. Summering: Bra, en dag och kväll i kravlöshetens tecken. Jag tycker verkligen att det går bättre och bättre att lägga ned med att noja över kalorier, gram och vikt på det jag äter. Nästa steg får nog bli att jag helt enkelt avinstallerar min "bästa vän" kaloriräknar-appen från mobilen. Det känns läskigt men också motiverande Nyfiken... Vad är kokossmör? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 18, 2015 Author Share Posted January 18, 2015 Jamtlandstjej: Har ingen aning om hur citatfunktionen används. Men kokossmör är helt enkelt det som blir av att mixa ner kokosflingor tills de slås sönder och blir en helt flytande massa. Du kan göra det själv hemma, men finns också köpesmör från t,ex, Renée Voltaire. Blir hårt i rumstemp, men värmer du på burken i t.ex. vattenbad så blir innehållet flytande och är gott att ha över någon pannkaka eller kanske smoothie/yoghurt om man äter sådant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 18, 2015 Author Share Posted January 18, 2015 Och så var det en ny dag. Det är med en bränd självkänsla och vad jag antar är låga betaendorfiner jag skriver detta inlägg. Dagen igår gick ganska bra tills jag kraschlandade hemma och all stress ville rinna av mig. Hade som sagt lite socialt umgänge att ta hand om under gårdagen, och det gjorde jag men därtill kom en känsla av total utmattning efter några timmar. Hade varit uppe tidigt och pluggat och kände verkligen hur mitt energitak var helt fyllt, så jag fick helt enkelt säga nej till att umgås något mer. Jag vet att mitt sällskap blev besviken över detta, men just då ville jag bara hem och orkade inte riktigt bry mig om att vara snäll. Väl hemma blev det i alla fall av det där med att försöka göra ingenting som jag lovat mig själv, men det var väl också det enda positiva med gårdagen. Låg i soffan och glodde, slumrade till en stund, läste. Sedan under eftermiddagen och kvällen satte jag i mig en hel burk jordnötssmör inom loppet av 4-5 timmar. Varför jag gjorde det går inte riktigt att förklara. För att det är så jävla gott och för att jag är urbota trött på att förbjuda mig själv saker är ju ett svar. Ett annat svar är att jag på något sätt ville uppnå en bedövad känsla för att stressen från dagen skulle släppa. Ett tredje svar går att finna i att jag ville göra slut på den där eländiga burken, det vill säga har jag väl börjat äta ur den så är den det sista jag vill se morgonen efter eftersom jag inte vet om jag kan låta bli den - alltså är det bäst att sätta i sig alltihop. Klassiskt allt eller inget-tänk. Fråga mig inte varför jag ens hade en sådan där burk hemma, jag vet att just jordnötter knappast kan räknas till strikt LCHF. Tanken var att använda den till jordnötssås, vilket jag älskar och lagar till ibland när jag känner mig liberal. Oftast så går det hur bra som helst för mig att ha "sånt" (här räknar jag även in tveksamma grejer såsom riktigt mörk choklad eller något jag bakat med sötningsmedel och lagt i frysen) stående utan att tappa kontrollen, men inte alltid. Igår gick det ju uppenbarligen inte och jag skäms som en hund över hur jag kunde vara så äcklig så jag åt upp alltihop, och detta ovanpå all annan mat jag åt under dagen! Fy f*n rent ut sagt. Skriver matdagbok ändå: Frukost: 1 st äggmuffins med Bregott på, kaffe med grädde. Lite senare blev det även en kopp kaffe med en klick medhavt kokosfett i. Vi var på ett café där det inte fanns något för mig att äta. Kände mig lite utanför över detta, men hade ju som sagt nöd-kokosfettburken i väskan. Upplevde ändå att min matplanering blev störd och kände mig stressad över detta. Lunch: Sen lunch vid 15:30, var då hungrig och sur över att jag inte fått i mig någon riktig mat under dagen och sur över att min lunch blev förlagd så sent. Velade hit och dit kring om jag borde äta eller inte, men till slut blev det i alla fall två stekta ägg, 1 avocado, lite påläggsskinka samt några munsbitar av osten som var kvar från fredagskvällen. Middag/Kväll: Förutom jordnötssmöret så blev det en köpesallad med kyckling från pizzerian. Hatar att äta sådant eftersom jag inte har någon aning om vad (förmodligen socker) de stoppar i sina dressingar, men jag orkade inte bry mig om att göra egen mat hemma eftersom "det ändå inte spelar någon roll nu" pga jordnötssmöret. Summering/Lärdomar: Ha inte jordnötssmör hemma! Ska jag någon gång laga mat med sådant i så behöver jag för det första göra mitt eget smör av nötter med bra kvalitet i precis den mängd som behövs så att jag inte dras med att det blir över en massa, och för det andra låta bli att köpa hem det annat än när jag faktiskt SKA använda det och inte bara som en bra-att-ha-grej. Jag vill också tacka mig själv för att jag ändå tog det lugnt igår. Dagen hade känts så bortkastad om jag ovanpå hetsätningen också hade stressat runt som en galning och inte unnat mig att vila en endast minut. Det måste få vara okej att sätta gränser för hur mycket man orkar företa sig under en dag - jag gjorde rätt som sade nej till att fortsätta umgås med mitt sällskap och det gör mig inte till en dålig människa att jag inte orkade mer just då. Idag är det att försöka vara snäll mot mig själv som gäller. Nu får det vara nog med ältandet över gårdagen, eftersom den här dagen är helt ny och det är jag som bestämmer över den. Har planerat in att plugga och sedan ta en riktigt lång promenad under förmiddagen. Efter det vet jag inte, har väldigt svårt att se framåt mer än ett par-tre timmar just nu. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 18, 2015 Share Posted January 18, 2015 Såå rätt att vara snäll mot dej själv! Dikeskörningar har vi alla men så länge det finns en väg mellan dikena så går det ju framåt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 18, 2015 Share Posted January 18, 2015 Jamtlandstjej: Har ingen aning om hur citatfunktionen används. Men kokossmör är helt enkelt det som blir av att mixa ner kokosflingor tills de slås sönder och blir en helt flytande massa. Du kan göra det själv hemma, men finns också köpesmör från t,ex, Renée Voltaire. Blir hårt i rumstemp, men värmer du på burken i t.ex. vattenbad så blir innehållet flytande och är gott att ha över någon pannkaka eller kanske smoothie/yoghurt om man äter sådant Aha, det ska jag prova att göra nån gång! Och så var det en ny dag. Det är med en bränd självkänsla och vad jag antar är låga betaendorfiner jag skriver detta inlägg. Dagen igår gick ganska bra tills jag kraschlandade hemma och all stress ville rinna av mig. Hade som sagt lite socialt umgänge att ta hand om under gårdagen, och det gjorde jag men därtill kom en känsla av total utmattning efter några timmar. Hade varit uppe tidigt och pluggat och kände verkligen hur mitt energitak var helt fyllt, så jag fick helt enkelt säga nej till att umgås något mer. Jag vet att mitt sällskap blev besviken över detta, men just då ville jag bara hem och orkade inte riktigt bry mig om att vara snäll. Väl hemma blev det i alla fall av det där med att försöka göra ingenting som jag lovat mig själv, men det var väl också det enda positiva med gårdagen. Låg i soffan och glodde, slumrade till en stund, läste. Sedan under eftermiddagen och kvällen satte jag i mig en hel burk jordnötssmör inom loppet av 4-5 timmar. Varför jag gjorde det går inte riktigt att förklara. För att det är så jävla gott och för att jag är urbota trött på att förbjuda mig själv saker är ju ett svar. Ett annat svar är att jag på något sätt ville uppnå en bedövad känsla för att stressen från dagen skulle släppa. Ett tredje svar går att finna i att jag ville göra slut på den där eländiga burken, det vill säga har jag väl börjat äta ur den så är den det sista jag vill se morgonen efter eftersom jag inte vet om jag kan låta bli den - alltså är det bäst att sätta i sig alltihop. Klassiskt allt eller inget-tänk. Fråga mig inte varför jag ens hade en sådan där burk hemma, jag vet att just jordnötter knappast kan räknas till strikt LCHF. Tanken var att använda den till jordnötssås, vilket jag älskar och lagar till ibland när jag känner mig liberal. Oftast så går det hur bra som helst för mig att ha "sånt" (här räknar jag även in tveksamma grejer såsom riktigt mörk choklad eller något jag bakat med sötningsmedel och lagt i frysen) stående utan att tappa kontrollen, men inte alltid. Igår gick det ju uppenbarligen inte och jag skäms som en hund över hur jag kunde vara så äcklig så jag åt upp alltihop, och detta ovanpå all annan mat jag åt under dagen! Fy f*n rent ut sagt. Skriver matdagbok ändå: Frukost: 1 st äggmuffins med Bregott på, kaffe med grädde. Lite senare blev det även en kopp kaffe med en klick medhavt kokosfett i. Vi var på ett café där det inte fanns något för mig att äta. Kände mig lite utanför över detta, men hade ju som sagt nöd-kokosfettburken i väskan. Upplevde ändå att min matplanering blev störd och kände mig stressad över detta. Lunch: Sen lunch vid 15:30, var då hungrig och sur över att jag inte fått i mig någon riktig mat under dagen och sur över att min lunch blev förlagd så sent. Velade hit och dit kring om jag borde äta eller inte, men till slut blev det i alla fall två stekta ägg, 1 avocado, lite påläggsskinka samt några munsbitar av osten som var kvar från fredagskvällen. Middag/Kväll: Förutom jordnötssmöret så blev det en köpesallad med kyckling från pizzerian. Hatar att äta sådant eftersom jag inte har någon aning om vad (förmodligen socker) de stoppar i sina dressingar, men jag orkade inte bry mig om att göra egen mat hemma eftersom "det ändå inte spelar någon roll nu" pga jordnötssmöret. Summering/Lärdomar: Ha inte jordnötssmör hemma! Ska jag någon gång laga mat med sådant i så behöver jag för det första göra mitt eget smör av nötter med bra kvalitet i precis den mängd som behövs så att jag inte dras med att det blir över en massa, och för det andra låta bli att köpa hem det annat än när jag faktiskt SKA använda det och inte bara som en bra-att-ha-grej. Jag vill också tacka mig själv för att jag ändå tog det lugnt igår. Dagen hade känts så bortkastad om jag ovanpå hetsätningen också hade stressat runt som en galning och inte unnat mig att vila en endast minut. Det måste få vara okej att sätta gränser för hur mycket man orkar företa sig under en dag - jag gjorde rätt som sade nej till att fortsätta umgås med mitt sällskap och det gör mig inte till en dålig människa att jag inte orkade mer just då. Idag är det att försöka vara snäll mot mig själv som gäller. Nu får det vara nog med ältandet över gårdagen, eftersom den här dagen är helt ny och det är jag som bestämmer över den. Har planerat in att plugga och sedan ta en riktigt lång promenad under förmiddagen. Efter det vet jag inte, har väldigt svårt att se framåt mer än ett par-tre timmar just nu. Det är klart att du ska vara snäll mot dig själv i dag! Visserligen åt du en hel burk med jordnötssmör men du klämde inte i dig nån bakelse eller godis eller nåt med vetemjöl i! STORT plus för det! Lätt hänt när man är i en så stressad situation... Bra att du gick hem när du kände att du behövde och jag hoppas att dina vänner förstår att det var något du behövde, att det handlade om dig, inte om dem... Ha en skön dag i dag nu! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 18, 2015 Share Posted January 18, 2015 Jag tror det ligger i människans natur att lockas av det förbjudna. Du har inget att skämmas över. Förbjud inte dej själv något. Se det som bra eller dåligt. Nästa gång du står med fingrarna i jordnötssmöret får du påminna dej om hur dåligt du mådde igår. Det är av "misstagen" (fel ord egentligen) man lär sej. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 19, 2015 Author Share Posted January 19, 2015 Tack alla för ert stöd och de värmande orden igår. Det gjorde mig gott där jag satt i min lilla bubbla Resten av gårdagen gick helt okej, åt väldigt mycket mat, dock så var det riktig mat och inget jordnötssmör, hehe. Det var en strategi för att undvika sug vilken jag tyckte passade mig just igår. Äter man stora volymer påverkar det förstås måendet lite grann (trött och däst, lite magont) - men det förbannade SUGET behöver man i alla fall inte dras med nästa dag om de stora volymerna inte innehållit låt säga sötningsmedel och diverse andra icke-renmatiga saker. Antar att jag fortfarande har lite problem det "det förbjudna", och det är en känsla som är svår att skaka av sig. Speciellt svårt är det när jag inte kan väga eller räkna kalorier på det jag stoppar i mig av det förbjudna. Då jag brukar sikta högt och tidvis vara enormt strikt med vad jag äter så kan "det förbjudna" innebära alla sorters mejerier, vad jag anser vara för mycket kött och därmed proteiner under en dag, charkprodukter, bär/nötter, och så vidare och så vidare. Den här striktheten bäddar naturligtvis för misslyckanden, vilka jag hanterar med att bli självdestruktiv och äta bort känslorna. Tanken med att sluta räkna kalorier och hålla på och kontrollera minsta grej var även att jag skulle börja njuta av den riktigt goda maten och att äta det jag vill ha - det vill säga inte rädas grädde/ost i maten, inte noja så mycket över att på grammet ha ett perfekt proteinintag, kanske äta bacon utan att tänka "cancer!". Det jag tar med mig från helgen är att alltid ha med mat då jag ska ut någonstans, samt att inte slå på mig själv för att jag vill äta någonting som är förbjudet (typ grädde OCH ost i omeletten) om än lite "onödigt". Den självklara tanken då jag känner så måste inte ALLTID vara "nej, du får inte, du är inte värd att få äta sådana saker". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Du får visst men eftersom du är värd allt VÄLJER du att bry dej om dej själv så mycket så du äter bra mat. Och både grädde och ost i omelett är ju en höjdare. Kanske toppa med mera grönt bara så det går åt lite mindre av omeletten? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 19, 2015 Author Share Posted January 19, 2015 stoscha: Precis så. Tur är väl också att jag per automatik väljer de bra sakerna som kroppen mår bra av, det är liksom det jag verkligen vill äta då jag är hungrig. Det får bli en gräddig ostomelett med grönheter nästa gång rätten skall göras 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 19, 2015 Author Share Posted January 19, 2015 Härliga vardag! Dagen har gått bra och jag känner mig uppe på banan. Känner mig fokuserad och trygg just nu, om än otroligt sömnig. Ska lyxa till det med att krypa till sängs riktigt tidigt med en bok. Men först tänkte jag göra en sats majonnäs, så att det finns i kylen. Gör min med en del macadamiaolja efter att ha läst om den på Birgitta Höglunds blogg, blir riktigt god smak av det. Dagens mat: Någon frukost kunde jag inte tänka mig efter ett stort kvällsmål under söndagen. Dock blev det kaffe med en liten snutt grädde. Lunch: Kesoplättar med Bregott, rökt skinka och lite gräddost. Under eftermiddagen även 3 kokossmörbomber då jag kom hem. Middag: En riktigt god långkokt nötgryta som grävdes fram ur frysen. Till det spenat/ruccola, tomater och fetaost med olivolja. Önskar er som läser en fortsatt trevlig kväll och en god natt. Önskar mig också någon vänlig själ som kanske kan förklara hur man bär sig åt för att citera inlägg och svara på dem direkt? Gärna på den nivån så att ett barn skulle förstå det 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Det är olika webbläsare tror jag. Ibland funkar det perfekt när man trycker på svaraknappen och ibland kommer det inte med. Jag har telefon, tablet och 3 olika webläsare på datorn så jag kommer inte ihåg var det trasslar mest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 20, 2015 Author Share Posted January 20, 2015 God kväll. Sitter och har en lugn stund efter en ganska lugn dag. Det var tänkt att jag skulle jobba sent, men valde att förlora de slantarna och åka hem istället. Just nu känner jag vilket bra val det var, har verkligen hunnit varva ner under kvällen och kunnat vifta bort kraven jag har på mig själv att hinna med både det ena och det andra. Dagens mat: Frukost: Gjorde en drink på överbliven kokosgrädde, färskriven ingefära, avocado och lite havtorn. Lunch: Kokt ägg, en skiva valnötsbröd med mycket Bregott och rökt skinka, kaffe med grädde och kokosfett.Fick alltså bli kall mat direkt ur lunchburken som det ofta blir nu för tiden då jag varken har tid eller lust att äta i den kaosartade matsal som erbjuds där jag utbildar mig. Saknar ibland riktig mat på lunchen som jag kan värma och äta på tallrik som en rumsren människa, men det blir åtminstone ändring på det snart då jag börjar praktisera/jobba. Eftermiddag: Kanske 2-3 nävar nötblandning som jag åt på väg hem. Mestadels mandlar och macadamianötter vilka ju ligger bra i kolhydratsmängd. Middag: Laxfilé, broccolibiffar och skirat smör. Summering: Känns bra. Kanske lite ågren över nötterna (som beroende brukar det ju heta att man helst ska passa sig för nötter pga triggar överätning), nog hade det varit bättre med en rejäl lunch istället för att hålla hungern borta men ibland blir det inte perfekt. Känner att jag kan rycka på axlarna åt det, är inte sugen på att vräka i mig mer av nötterna eller så utan är nöjd med mitt kvällste 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 22, 2015 Author Share Posted January 22, 2015 God morgon! Blev inget skrivet igår då jag kom hem sent. Yogaträningen har dragit igång igen för terminen, var där igår och det kändes SÅ bra att vara tillbaka. Började för första gången tidigt i höstas och tog beslutet att jag bara måste fortsätta igen om det gavs fler kurser till våren. Är väldigt glad och tacksam över att ha något att göra en gång i veckan, något som är min alldeles egen arena och där jag kan få ta hand om mig själv utan prestationskrav Den här terminen vill jag dock bli bättre på att göra lite fler övningar även hemma, om så bara 10 minuter här eller där. Gårdagens mat: Frukost: Ett fröknäcke med Bregott och gräddost, en avocado samt smörkaffe. Lunch: Tonfiskröra på majonnäs, med bladspenat och paprika. Eftermiddag: Köpte någon slags bar av tvivelaktigt fabrikat. Oklart varför (var i alla fall inte hungrig), men klart är att jag måste sluta förknippa bussresan hem med att knapra på något, suck. Får skriva en motivationslista eller liknande för detta. Jag vill ju i jösse namn kunna sitta still på en tråkig buss i 50 minuter utan att stoppa något i munnen! Middag: Köttfärslimpa, ugnsrostad brysselkål med smör. Summering: En bra dag trots allt. Ett mindre missöde med det jag åt på vägen hem, men jag lät det åtminstone inte förstöra resten av kvällen genom att plöja igenom skafferiet hemma eftersom "jag ändå har börjat på det spåret nu". Pluspoäng till mig själv för det! Vill bli bättre på att borsta av mig och gå vidare då jag stött på en fallgrop istället för att ligga kvar och kräla i självömkan. Vad som verkligen förgyllde dagen var yogan - det kändes som att jag tog mig igenom dagen enbart på grund av att jag visste att träningen skulle vara på kvällen. Längtar redan till nästa gång, och vem vet, kanske tar jag mig för att träna lite på egen hand i helgen. Idag skall jag på nätverk under kvällen. Jag är ganska säker på att det serveras någon form av buffémat, men det går ju aldrig att veta vad som menas med "mat" i sådana sammanhang - det kan ju lika gärna handla om baguetter eller choklad. Har därför laddat med dubbla matlådor så att jag klarar mig. Hoppas på att det ska fungera, planen är att vara mätt redan innan jag kommer dit så att jag kan fokusera på att faktiskt träffa människor istället för att oroligt kretsa kring buffébordet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 24, 2015 Author Share Posted January 24, 2015 Och så var det helg igen! Tid att plugga, storhandla och dona hemma men även för att vila så klart. Det senare är ju som sagt svårt för mig att prioritera, men jag försöker bli bättre och bättre på det. Gårdagens matdagbok: Frukost: Smörkaffe. Nöjde mig med det eftersom det på torsdagskvällen blev ganska mycket mat sent på dygnet, inklusive nötter. Lunch: Lite salladsblad med fetaost samt soltorkade tomater från en sådan där tag-själv-buffé från en matbutik. Var inte speciellt hungrig just då. Eftermiddag: Laxfilé och två kokta ägg mosade med smör. Middag: Mätt efter laxen och äggen så blev det bara lite ost som middag - ett par skivor brie samt manchegoost. Det blev även 2 glas rött. Jag känner att ost-småplock-middag är en riktig vinnare på fredagar, vem orkar anstränga sig med matlagning när det är meningen att man ska sjunka ner i viloläge efter arbetsveckan? Nu är jag däremot hungrig på frukost! Det är en härlig känsla tycker jag, att lära sig uppfatta och lyssna på signalerna kroppen ger. Önskar mig själv och er som läser en trevlig lördag 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 25, 2015 Author Share Posted January 25, 2015 God morgon! Jag är, precis som vanligt, uppe med tuppen. Försöker att klura ut hur jag ska optimera min dag vad det gäller att få saker gjorda men även att vila. Igår blev det ingen vila, hade en högvarvsdag där jag pluggade, storhandlade, var ute och gick samt lagade en massa storkok att lägga i frysen. Kände mig sedan lite som snuvad på helgkonfekten då jag inte var helt klar med det jag höll på mig förrän vid 19-tiden på kvällen, och då var ju dagen i princip slut.Tycker att det här är så svårt, jag VILL ju göra saker på helgen för att på något sätt underlätta mitt vardagsliv (typ städa, plugga, laga mat osv så att man slipper stå där på en onsdagskväll helt förbi av trötthet och ingen energi kvar till att ta tag i de där sakerna), men förmågan att kunna ta det lugnt får inte bli lidande på kuppen. Idag får vi se hur pass mycket vila det blir. Jag hoppas ju på en hel del men kan inget lova Gårdagen i mat: Frukost: Kvarg med nötmüsli, en bit fröbröd med smör, ost och paprika på. Två koppar kaffe med grädde. Ett par timmar senare blev det också smörkaffe som jag hade med mig i bilen. Lunch: Stekt rödkål tillsammans med hemlagade julköttbullar från frysen. Resterna av manchegon från fredagen gick också ner. Middag: Helstekt kyckling i ugn tillsammans med lite kålrotsstrips, hackad tomat samt en gräddsås av kycklingspadet. Egentligen skulle jag gjort bearnaisesås till, men den gick åt skogen så det var med sura miner jag åt middagen, haha. Jag har hittills ALDRIG misslyckats med bearnaisesås så blev ju givetvis riktigt irriterad och självkritisk. Efter middagen ägnade jag väl någon timme åt att älta kombinerat med att träna mig på att sluta se mig som ett offer för omständigheterna. Funderade över vad jag hade sagt till min bästa vän om hen misslyckades i köket och då blev det lättare att komma över känslostormen. Övrigt: Gjorde i ordning en skål med yoghurt/vispad grädde som jag åt med tinade hallon och nötmüsli. Det var gott med lite helg-efterrätt för en gångs skull, och jag kände ingen skuld över det vilket är positivt. Den lilla utsvävningen känner jag mig mätt på ännu, så någon frukost orkar jag inte ta mig för. Å andra sidan är det ju detta jag älskar med LCHF - skit i myterna om att man måste äta si och så ofta utan ät när du känner att kroppen är redo. Är jag inte hungrig nu så får jag väl vänta, och under tiden tacka min lyckliga stjärna över att mättnadssignalerna verkar vara på topp! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 25, 2015 Author Share Posted January 25, 2015 God kväll. Tänk, idag lyckades jag med att hålla balansen mellan nytta och vila. Först blev det en lång promenad, sedan fick pluggande och att vila i soffan varvas i perfekta lager under dagen Känner mig tillfreds med tillvaron och ska ta vara på resten av kvällen nu. Dagens mat: Lunch: Kokta ägg med skinka. Till det två halloumi- och fröbullar med en massa Bregott samt smörkaffe. Middag: Tar vara på resterna av kycklingen från igår och har en kycklingpizza (botten gjord på bland annat äggvita, riven ost och pofiber) med tomat i ugnen. Till det babyspenat/paprika och en god vitlöksdressing. Önskar er ett lika trevligt slut på helgen som jag har! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 28, 2015 Author Share Posted January 28, 2015 God morgon. Alldeles lagom utvilad sitter jag här och laddar inför morgonens tenta. Måndagen och tisdagen svepte förbi i ett nafs och jag har inte haft varken ork eller ro till att skriva här. Pluggar en del och är dessutom mitt uppe i en arbetssökarprocess. Det senare har jag varit ganska nervös och spänd inför, men förhoppningsvis får jag reda på mitt öde någon gång under dagen eller morgondagen. Jag känner att jag ändå kan hantera det här eftersom stressen är under en begränsad period - det gäller bara att passa sig så inte mathållningen går all världens väg när så mycket annat står i vägen. Jag tycker självklart att det är okej att få lov att slarva lite med måltider när det finns mycket saker runt omkring en i livet som kräver uppmärksamhet, men att fastna i ett ätbeteende under säg flera veckor efteråt är ingenting jag tänker ägna mig åt. Kort sagt har jag en "deal" med mig själv just nu - var snäll mot dig själv, ät vad du vill så länge det är inom ramen för LCHF, och viktigast av allt - ät INTE sötningsmedel. Sötningsmedel är min värsta bov när jag känner mig stressad.Ska säga åt mig själv om jag väl står där på pressbyrån att det är mycket bättre att köpa ett paket ost eller lite nötter, vad som helst jag blir mätt av så länge det inte är cola light eller läkerol eller någon sådan skit som bara ökar mitt sug efter skräp, även om det innebär att jag får i mig mer kalorier av att välja ost/nötter/riktig mat. Nu tar vi gårdagens mat istället: Frukost: 1 avocado, kaffe med kokosfett och grädde. Lunch: Kycklingfilé med tahini, spenat samt lite exta olivolja. Middag: 2 grillade kycklingklubbor från matbutiken, var helt förbi av trötthet och orkade inte tänka tanken på att laga mat. Blev även en näve kokoschips och ett par skedar cashew/macadamianötsmör. Som väl är har jag tagit ledigt imorgon, det ska bli underbart skönt. Hade tänkt jobba hela dagen min stolla, men ändrade mig i sista stund och insåg att jag behöver en dag där absolut ingenting är inbokat. Tänker alltså inte göra ett jota utan bara vara hemma och vila, så jag skriver nog inte här förrän fredag igen. Nu tar vi tag i den här dagen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Och så var det en ny dag. Det är med en bränd självkänsla och vad jag antar är låga betaendorfiner jag skriver detta inlägg. Dagen igår gick ganska bra tills jag kraschlandade hemma och all stress ville rinna av mig. Jag imponeras av din självinsikt så här finns ingen anledning att ha bränd självkänsla upplever jag. Önskar att fler i din sits hade samma självinsikt så skulle det bli så mycket lättare i förlängningen. Hade som sagt lite socialt umgänge att ta hand om under gårdagen, och det gjorde jag men därtill kom en känsla av total utmattning efter några timmar. Hade varit uppe tidigt och pluggat och kände verkligen hur mitt energitak var helt fyllt, så jag fick helt enkelt säga nej till att umgås något mer. Jag vet att mitt sällskap blev besviken över detta, men just då ville jag bara hem och orkade inte riktigt bry mig om att vara snäll. Väl hemma blev det i alla fall av det där med att försöka göra ingenting som jag lovat mig själv, men det var väl också det enda positiva med gårdagen. Låg i soffan och glodde, slumrade till en stund, läste. Bra gjort! Du visste att du behövde trappa ned och ta det lugnt och lyssnade på det. Sedan under eftermiddagen och kvällen satte jag i mig en hel burk jordnötssmör inom loppet av 4-5 timmar. Varför jag gjorde det går inte riktigt att förklara. För att det är så jävla gott och för att jag är urbota trött på att förbjuda mig själv saker är ju ett svar. Tja, det är ju rätt gott som sagt och mot att dagen var som den var... Ett annat svar är att jag på något sätt ville uppnå en bedövad känsla för att stressen från dagen skulle släppa. Ett tredje svar går att finna i att jag ville göra slut på den där eländiga burken, det vill säga har jag väl börjat äta ur den så är den det sista jag vill se morgonen efter eftersom jag inte vet om jag kan låta bli den - alltså är det bäst att sätta i sig alltihop. Klassiskt allt eller inget-tänk. ...så gjorde det förhoppningsvis inte så mycket. Det är i regel inte undantagen utan vardagshyssen som är ett problem. Tvärtom har jag stundom märkt att ibland kan kombinationen att ta det riktigt lugnt och supermaximera energi- och näringsbehov göra underverk på sikt. Fråga mig inte varför jag ens hade en sådan där burk hemma, jag vet att just jordnötter knappast kan räknas till strikt LCHF. Tanken var att använda den till jordnötssås, vilket jag älskar och lagar till ibland när jag känner mig liberal. Oftast så går det hur bra som helst för mig att ha "sånt" (här räknar jag även in tveksamma grejer såsom riktigt mörk choklad eller något jag bakat med sötningsmedel och lagt i frysen) stående utan att tappa kontrollen, men inte alltid. Igår gick det ju uppenbarligen inte och jag skäms som en hund över hur jag kunde vara så äcklig så jag åt upp alltihop, och detta ovanpå all annan mat jag åt under dagen! Fy f*n rent ut sagt. Var snäll mot dig själv! Det är ju inget statsministermord du begått, menar jag. En jämrans burk jordnötssmör är ingen katastrof över tid. Frånsett de negativa tankarna, hur mådde kroppen dagen efter? Summering/Lärdomar: Ha inte jordnötssmör hemma! Ska jag någon gång laga mat med sådant i så behöver jag för det första göra mitt eget smör av nötter med bra kvalitet i precis den mängd som behövs så att jag inte dras med att det blir över en massa, och för det andra låta bli att köpa hem det annat än när jag faktiskt SKA använda det och inte bara som en bra-att-ha-grej. Jag vill också tacka mig själv för att jag ändå tog det lugnt igår. Dagen hade känts så bortkastad om jag ovanpå hetsätningen också hade stressat runt som en galning och inte unnat mig att vila en endast minut. Det måste få vara okej att sätta gränser för hur mycket man orkar företa sig under en dag - jag gjorde rätt som sade nej till att fortsätta umgås med mitt sällskap och det gör mig inte till en dålig människa att jag inte orkade mer just då. God förmåga till självinsikt som sagt. Fortsätt så! Idag är det att försöka vara snäll mot mig själv som gäller. Nu får det vara nog med ältandet över gårdagen, eftersom den här dagen är helt ny och det är jag som bestämmer över den. Har planerat in att plugga och sedan ta en riktigt lång promenad under förmiddagen. Efter det vet jag inte, har väldigt svårt att se framåt mer än ett par-tre timmar just nu. Kärlek och tacksamhet är viktigt. Inte minst till sig själv. Kämpa på! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Hej Blistra. Vilken bra sammanställning över ditt liv just nu! Det har skrivits en massa bra grejer ovan. Jag noterade ett par grejer: Din sömnrytm verkar störd och du verkar ganska fokuserad på att det är viktigt att hinna med en massa grejer på helgen. Stämmer det? Jag tror att du har ett snorhögt kortisolvärde sett över dagen och det gläder mig att du har en strategi för att hantera det (yoga, meditation, lchf och att inte försöka stressa). I tillägg till detta kan jag tipsa om en grej som gjorde underverk för mig när jag var utbrändsdeprimerad: Motion (löpning i mitt fall) med puls omkring 130 och precis 30 minuter varje dag. Det normaliserade kortisol och adrenalin, två ämnen som gör det lätt att känna sig lite nervös och orolig i kroppen vilket i sin tur kunde leda till att jag tröståt bullar och godis i soffan i stort sett varje kväll. I stort sett verkar du lösa problemet pss som jag gjorde: Meditation, Motion, LCHF/Paleo, minskade krav på mig hemma etc. Var snäll mot dig själv och lycka till med att göra något du verkligen vill varje dag!!! Det är jätteviktigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 29, 2015 Author Share Posted January 29, 2015 Jag imponeras av din självinsikt så här finns ingen anledning att ha bränd självkänsla upplever jag. Önskar att fler i din sits hade samma självinsikt så skulle det bli så mycket lättare i förlängningen. Bra gjort! Du visste att du behövde trappa ned och ta det lugnt och lyssnade på det. Tja, det är ju rätt gott som sagt och mot att dagen var som den var... ...så gjorde det förhoppningsvis inte så mycket. Det är i regel inte undantagen utan vardagshyssen som är ett problem. Tvärtom har jag stundom märkt att ibland kan kombinationen att ta det riktigt lugnt och supermaximera energi- och näringsbehov göra underverk på sikt. Var snäll mot dig själv! Det är ju inget statsministermord du begått, menar jag. En jämrans burk jordnötssmör är ingen katastrof över tid. Frånsett de negativa tankarna, hur mådde kroppen dagen efter? God förmåga till självinsikt som sagt. Fortsätt så! Kärlek och tacksamhet är viktigt. Inte minst till sig själv. Kämpa på! Tack för dina snälla och mycket insiktsfulla ord! Jag blev särskilt intresserad av din fråga om hur min kropp mådde dagen efter jordnötssmörsfadäsen. Jag har tidigare upplevt en verklig SMÄRTA i kroppen dagen/dagarna efter jag överätit diverse artificiella saker såsom lchf-bakverk eller mörk choklad, det mesta innehållandes sötningsmedel och ingredienser som knappt går att uttala helt enkelt. Mina leder gör ont, magen är som en stenklump och det molar i trakterna kring njurarna. Detta hände dock inte med jordnötssmöret. Jag köper alltså en bra sort som inte innehåller ett dugg mer än just jordnötter samt lite salt. Nog var jag otroligt mätt efter att ha ätit så mycket, men smärtan slapp jag och kvar blev mest en känsla av att vara tillfälligt "övernärd". Tar med mig dina ord på min resa och vill påminna mig själv varje dag om att att känna kärlek och tacksamhet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 29, 2015 Author Share Posted January 29, 2015 Hej Blistra. Vilken bra sammanställning över ditt liv just nu! Det har skrivits en massa bra grejer ovan. Jag noterade ett par grejer: Din sömnrytm verkar störd och du verkar ganska fokuserad på att det är viktigt att hinna med en massa grejer på helgen. Stämmer det? Jag tror att du har ett snorhögt kortisolvärde sett över dagen och det gläder mig att du har en strategi för att hantera det (yoga, meditation, lchf och att inte försöka stressa). I tillägg till detta kan jag tipsa om en grej som gjorde underverk för mig när jag var utbrändsdeprimerad: Motion (löpning i mitt fall) med puls omkring 130 och precis 30 minuter varje dag. Det normaliserade kortisol och adrenalin, två ämnen som gör det lätt att känna sig lite nervös och orolig i kroppen vilket i sin tur kunde leda till att jag tröståt bullar och godis i soffan i stort sett varje kväll. I stort sett verkar du lösa problemet pss som jag gjorde: Meditation, Motion, LCHF/Paleo, minskade krav på mig hemma etc. Var snäll mot dig själv och lycka till med att göra något du verkligen vill varje dag!!! Det är jätteviktigt. Tack för dina ord om att vara snäll mot mig själv! Misstänker också, precis som du, att mitt kortisolvärde inte är helt optimalt. Motionen är något jag behöver få in utöver det jag redan gör för att stressa ner. Du skriver att pulsen ska vara omkring 130, finns det någon särskild anledning till varför just den siffran är bra? Sedan vet jag inte heller hur man bär sig åt för att räkna ut puls och sådant där, skulle du säga att en pulsklocka är nödvändig eller hur gör man för att räkna ut den puls man vill ligga på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 30, 2015 Share Posted January 30, 2015 Tack för dina snälla och mycket insiktsfulla ord! Jag blev särskilt intresserad av din fråga om hur min kropp mådde dagen efter jordnötssmörsfadäsen. Jag har tidigare upplevt en verklig SMÄRTA i kroppen dagen/dagarna efter jag överätit diverse artificiella saker såsom lchf-bakverk eller mörk choklad, det mesta innehållandes sötningsmedel och ingredienser som knappt går att uttala helt enkelt. Mina leder gör ont, magen är som en stenklump och det molar i trakterna kring njurarna. Detta hände dock inte med jordnötssmöret. Jag köper alltså en bra sort som inte innehåller ett dugg mer än just jordnötter samt lite salt. Nog var jag otroligt mätt efter att ha ätit så mycket, men smärtan slapp jag och kvar blev mest en känsla av att vara tillfälligt "övernärd". Tack själv för din berättelse! "Övernärd" var ett bra ord. Det är något jag också upplever då jag äter mer än behovet. Eftersom kroppens mättnadskänslor etc är så på banan så spelar det dock ingen större roll hur jag äter numera. En dags "övernäring" leder följaktligen oftast till en naturlig dag av periodisk fasta eller liknande (om jag inte anammar det ändå). Jag upplever inte heller något negativt frånsett stor mättnad då jag äter mycket en dag. På "blandkost" så var det ju i regel känslan av insulinkoma och det akuta behovet av att placera sig i horisontalläge i soffan som pockade. Jag är inte lika känslig mot artificiellt och onaturligt även om jag försöker undvika det i möjligaste mån. Vad gäller jordnötssmör så går jag dock inte längre än Kung Markatta (Kung Kattmat...tänker jag ironiskt nog alltid istället) som ju är helt ok ur det här perspektivet. Tar med mig dina ord på min resa och vill påminna mig själv varje dag om att att känna kärlek och tacksamhet Ja, det behövs ofta påminnas om i de tider de flesta av oss lever i...eller "lever" i. Det är ju i regel när man verkligen lever som man har lättare att uppfatta de där viktiga känslorna (eller för all del kroppsliga signalerna) och verkligen uppleva dem. Stressobalans, oro, negativa tankar, frånvaro av positiva tankar etc...är effektiva hot mot att uppleva detta. Kämpa på! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted January 30, 2015 Share Posted January 30, 2015 (edited) Tack för dina ord om att vara snäll mot mig själv! Misstänker också, precis som du, att mitt kortisolvärde inte är helt optimalt. Motionen är något jag behöver få in utöver det jag redan gör för att stressa ner. Du skriver att pulsen ska vara omkring 130, finns det någon särskild anledning till varför just den siffran är bra? Sedan vet jag inte heller hur man bär sig åt för att räkna ut puls och sådant där, skulle du säga att en pulsklocka är nödvändig eller hur gör man för att räkna ut den puls man vill ligga på? Tack själv. Nu famlar jag kanske i mörkret, men jag har för mig jag läst att konditionsidrott längre än 30 - 40 minuter ökar kortisolutsöndringen (om än kortsiktigt) vilket du alltså vill förhindra. 30 minuters löpning i relativt lugnt tempo (130 bpm) verkar däremot sänka kortisolet. Jag har för mig att det var några Lundaforskare som hade kollat upp detta. Det verkade (då för 3 år sedan) som om det tom var ganska vedertaget. Minnet bleknar dock :=). Springer du intervaller då du ska ligga runt 95% av maxpuls så lurar iaf jag kroppen en aning och blir lite uppjagad efteråt. Kanske lurar du kroppen att du springer från någon fara då? Att bara transportjogga och uppleva vacker miljö är däremot ett sätt att lura kroppen att du är på väg hem, eller letar efter djurspår. (När det var som värst för mig joggade jag och försökte koppla ihop mig med naturen under tiden - jag tänkte liksom "här skulle jag gå om jag var ett rådjur", "där är spår av räv" osv. Det var mycket avkopplande även om det låter flummigt!!! Och ja. Jag skulle köpa pulsklocka, men det går naturligtvis att stanna upp i löppasset och sätta fingret på lämplig plats på halsen och räkna pulsslagen över 10 s, multiplicera med 6 och så har du din arbetspuls just då. Det är billigare och lite mer ouppkopplat (att hela tiden ha med sig pulsklocka, mobiltelefon, aktivitetsarmband kan ju ge stress det också). Du får känna dig fram där, men viktigt är att lyssna på kroppen. Jag skulle även beställa "Beyond training" av Ben Greenfield och "Primal Blueprint" och "Primal Connection" av Mark Sisson. Båda tar upp vikten av att inte ta ut sig som en crossfitter varje pass utan lyssna på kroppen. Dom har (iaf Greenfield) program som passar om man är utbränd eller lider av för mycket stress. Det dessa herrar säger fungerar på mig. En bra, avstressande dag för mig ser numera ut som följer: 1. Upp klockan 530 till 600. 2. LCHF mat när jag vill och är hungrig. 2. Ett pass 15 minuter meditation. 3. Ett pass 30 minuter jogg. 4. Umgänge med familjen utan att känna krav på att dammråttorna ska bort (säger hellre nej till besök än städar ) 5. I säng klockan 2130 6. Göra något jag verkligen vill. Ofta blir det faktiskt att ligga i soffan och pilla mig i naveln. Mao inga krav (förutom jobbet då). Att jag däremot när jag mår bra kör 5*5 minuter stavgångsintervaller i backe är en annan sak, men jag säkrar att jag vill och orkar innan jag drar iväg. Lycka till. Glen PS. Googlade fram följande intressanta läsning. http://ki.se/forskning/motion-mot-depression. DS. Edited January 30, 2015 by Glen Åkesson 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 30, 2015 Author Share Posted January 30, 2015 Tack själv för din berättelse! "Övernärd" var ett bra ord. Det är något jag också upplever då jag äter mer än behovet. Eftersom kroppens mättnadskänslor etc är så på banan så spelar det dock ingen större roll hur jag äter numera. En dags "övernäring" leder följaktligen oftast till en naturlig dag av periodisk fasta eller liknande (om jag inte anammar det ändå). Jag upplever inte heller något negativt frånsett stor mättnad då jag äter mycket en dag. På "blandkost" så var det ju i regel känslan av insulinkoma och det akuta behovet av att placera sig i horisontalläge i soffan som pockade. Jag är inte lika känslig mot artificiellt och onaturligt även om jag försöker undvika det i möjligaste mån. Vad gäller jordnötssmör så går jag dock inte längre än Kung Markatta (Kung Kattmat...tänker jag ironiskt nog alltid istället) som ju är helt ok ur det här perspektivet. Ja, det behövs ofta påminnas om i de tider de flesta av oss lever i...eller "lever" i. Det är ju i regel när man verkligen lever som man har lättare att uppfatta de där viktiga känslorna (eller för all del kroppsliga signalerna) och verkligen uppleva dem. Stressobalans, oro, negativa tankar, frånvaro av positiva tankar etc...är effektiva hot mot att uppleva detta. Kämpa på! Ja visst var det ett bra ord? Håller med om att det inte spelar någon större roll så länge mättnads/hungersignalerna fungerar som de ska. Brukar dröja långt in på nästa dag innan jag blir sugen på något att äta om jag ätit riktigt mycket en kväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 30, 2015 Author Share Posted January 30, 2015 Tack själv. Nu famlar jag kanske i mörkret, men jag har för mig jag läst att konditionsidrott längre än 30 - 40 minuter ökar kortisolutsöndringen (om än kortsiktigt) vilket du alltså vill förhindra. 30 minuters löpning i relativt lugnt tempo (130 bpm) verkar däremot sänka kortisolet. Jag har för mig att det var några Lundaforskare som hade kollat upp detta. Det verkade (då för 3 år sedan) som om det tom var ganska vedertaget. Minnet bleknar dock :=). Springer du intervaller då du ska ligga runt 95% av maxpuls så lurar iaf jag kroppen en aning och blir lite uppjagad efteråt. Kanske lurar du kroppen att du springer från någon fara då? Att bara transportjogga och uppleva vacker miljö är däremot ett sätt att lura kroppen att du är på väg hem, eller letar efter djurspår. (När det var som värst för mig joggade jag och försökte koppla ihop mig med naturen under tiden - jag tänkte liksom "här skulle jag gå om jag var ett rådjur", "där är spår av räv" osv. Det var mycket avkopplande även om det låter flummigt!!! Och ja. Jag skulle köpa pulsklocka, men det går naturligtvis att stanna upp i löppasset och sätta fingret på lämplig plats på halsen och räkna pulsslagen över 10 s, multiplicera med 6 och så har du din arbetspuls just då. Det är billigare och lite mer ouppkopplat (att hela tiden ha med sig pulsklocka, mobiltelefon, aktivitetsarmband kan ju ge stress det också). Du får känna dig fram där, men viktigt är att lyssna på kroppen. Jag skulle även beställa "Beyond training" av Ben Greenfield och "Primal Blueprint" och "Primal Connection" av Mark Sisson. Båda tar upp vikten av att inte ta ut sig som en crossfitter varje pass utan lyssna på kroppen. Dom har (iaf Greenfield) program som passar om man är utbränd eller lider av för mycket stress. Det dessa herrar säger fungerar på mig. En bra, avstressande dag för mig ser numera ut som följer: 1. Upp klockan 530 till 600. 2. LCHF mat när jag vill och är hungrig. 2. Ett pass 15 minuter meditation. 3. Ett pass 30 minuter jogg. 4. Umgänge med familjen utan att känna krav på att dammråttorna ska bort (säger hellre nej till besök än städar ) 5. I säng klockan 2130 6. Göra något jag verkligen vill. Ofta blir det faktiskt att ligga i soffan och pilla mig i naveln. Mao inga krav (förutom jobbet då). Att jag däremot när jag mår bra kör 5*5 minuter stavgångsintervaller i backe är en annan sak, men jag säkrar att jag vill och orkar innan jag drar iväg. Lycka till. Glen PS. Googlade fram följande intressanta läsning. http://ki.se/forskning/motion-mot-depression. DS. Intressant läsning! Har länge tänkt på att jogga. Gör väl det ibland lite halvt om jag "ändå är ute" (går alltid i minst 1,5 timme varje lördag och söndag) men naturligtvis skulle det vara en god idé att få in rutinen för det. Bor dessutom på landet och har en massa fin miljö att springa omkring i. Gillade faktiskt de flummiga tankarna om att leta djurspår och vidare. Får kolla upp både dina boktips samt pulsklocka vid tillfälle. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 30, 2015 Author Share Posted January 30, 2015 God kväll! Nu är jag tillbaka efter den lediga torsdagen då jag faktiskt bara slappade i soffan precis hela dagen - det kändes väldigt skönt och som om jag "resetade" mig själv. Fick även ett glatt besked angående min karriär - jobbet jag sökt blev mitt! Fick även en lön som var aningen bättre än jag vågat hoppas på. Börjar inte ännu på några månader, men det är gott att veta att en fast anställning väntar på en efter utbildningen. Dagens mat: Frukost: Kaffe med grädde. Lunch: Kycklingfilé med majonnäs, avocado och spenatsallad. Middag: Broccolisoppa. Till den lite knaperstekt bacon samt två ostplättar (kreationer bestående av riven ost, ägg och färskost) med Bregott på. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 30, 2015 Share Posted January 30, 2015 Grattis!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 31, 2015 Author Share Posted January 31, 2015 God kväll. Sitter här glad över tillvaron efter en heldag med jobb och i ärlighetens namn inte så mycket mer. Ska sätta mig en stund i soffan nu och äta oliver innan det blir tidigt i säng. Imorgon ska jag gå på en workshop om yogaträning vilken jag ser mycket fram emot. Hoppas på bra tips på hur man kan få in yoga-tänket i vardagen. Dagens mat: Frukost: Smörkaffe med grädde, en skiva fröknäcke med ost och paprika. Lunch: Grävde fram några stackars små bortglömda spättafiléer ur frysen som jag stekte upp. Till dessa kokt ägg och majonnäs. Eftermiddag: Efter en något fattig lunch så kände jag att jag behövde något mer, så jag köpte mig en avocado och en kaffe med vispgrädde innan jag åkte hem från jobbet. Middag: Långstekt nötkött tillsammans med en liten skvätt gräddsås och bladspenat med paprika, rostade mandelspån, parmesanost och olivolja. Utöver det blev det 2 glas av ett riktigt gott rött vin. Det hette Ribera 1 One, kommer från Spanien och har låg sockerhalt för den som är dryckesintresserad ...och nu som sagt får det bli lite oliver. Sambon köpte sig en påse jordnötter och själv försökte jag komma på något att knapra på som låg åt det nyttigare hållet. Älskar ju oliver så inte känns det som att jag behöver lida inte. Önskar er som läser en god kväll! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted February 1, 2015 Author Share Posted February 1, 2015 God kväll. Har haft en bra dag, och yogan imorse var fantastiskt lärorik. Ska gå på fler tillfällen nu under våren och ser fram emot att lära mig än mer. Annars har det inte hänt mycket, försökt att ta det lagom med lugnt. Det finns åtminstone inget jag behöver plugga till just nu så det hjälper ju definitivt till. Dagens mat: Frukost: Om det jag åt nu kan räknas som en regelrätt sådan. Det blev lite konstigt, jag vaknade nämligen mitt i natten runt 02 och kände direkt att jag var hungrig/sugen på något att äta. Antagligen var det alkoholen som talade sitt tydliga språk, när den väl börjar gå ur kroppen kan det kännas igen i form av ett sug/extra hunger. Ibland märker jag av det, ibland inte. Den här natten märkte jag det tydligen Låg och försökte vänta ut det ett tag, men till sist gav jag upp och gjorde i ordning kesoplättar + valnötsbröd från frysen och åt med skinka/ost och bregott. Blev mätt, nöjd och somnade om. Nog förstår jag att det inte var det smartaste draget att gå upp och äta sådär mitt i natten (och i form av en massa lchf-mackor dessutom), jag KAN ju inte ha varit hungrig på riktigt vid det tillfället. Men gjort är gjort, jag tog det för vad det var och höll mig åtminstone mätt i många många timmar efteråt. Lunch: Var inte ett dugg hungrig under dagen, men fram mot 15-tiden fick det bli en kopp smörkaffe, några kokossmörbomber samt en babybelost. Hade inte lust på att äta något matigare så nära middagen. Middag: Stekt kycklingfilé med coleslaw. Känner mig ändå nöjd med dagen. Viktigt är väl att inte tänka att saker och ting blir "förstörda" om jag äter på konstiga tider - det värsta som kan hända är ju att jag får "vänta in" hungern tills den behagar komma igen. Samtidigt som det känns viktigt för mig med rutiner och att mina dagar ser i stort sett likadana ut när det gäller maten, så är det ingen människa som dött av att gå utan riktig lunch någon dag.Varför jag ens vaknade upp så tidigt som jag gjorde imorse är en annan femma förstås. Antar att det finns en del att jobba på när det gäller min sömn - jag skulle vilja klara av att sova längre om morgnarna och inte så ryckigt. Önskar er som läser en god natt i allafall! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 God kväll. Idag har det varit en dag mest som andra vardagar. Uppe tidigt, bestyr med skola och så vidare, och nu sitter jag här efter maten och ska så smått börja varva ner. Dagens mat: Frukost: Testade en skiva av Birgitta Höglunds morotsbröd som jag bakade igår. Hade kokt ägg och skinka till, samt kaffe med grädde och kokosfett. Lunch: Kycklingfilé med currymajonnäs, avocado och bladspenat. Eftermiddag: Några Grok-ostchips. Middag: Gulasch på högrev tillsammans med ett par klickar smetana. En bra matdag! Med detta skrivet så har jag nog inte mycket mer att föra till protokollet. Avslutar med en önskan om en fortsatt bra kväll och en god natts sömn 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts