Jump to content

Underviktig- normalvikt med LCHF?

Tinurr

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar vad jag ska tänka på i matväg med LCHF för att gå upp några kilo? Jag är 1.70 lång, väger mellan 52-53kg. Är 34 år o har häst som gör att jag får min dagliga motion och har ett ganska fysiskt arbete. Genmässigt så var mina föräldrar också smala innan 30. Idag är dom normalviktiga.

Jag började av en slump med LCHF för att min arbetskamrat åt det. Hon berättade att det kändes så bra att vara mätt länge. O det har ju varit mitt gissel att jag snabbt blir hungrig och mitt blodsocker faller snabbt! Med LCHF blev detta mkt bättre och mitt ständiga magont har försvunnit! Men har endast gått upp ett kilo.. :( Har vägt som mest 56kg och det trivdes jag med o skulle gärna väga mer än så. Men då åt jag mkt kolhydrater och en massa feta såser.

Obs.. Kan inte äta ost heller då jag är laktosintolerant.. :P

Hoppas ni kan hjälpa mig. :)

Ät så du mår bra, din vikt är antagligen där du skall ligga med de gener som du har. Håller du på med hästar och är aktiv så måste du naturligtvis äta ordentligt.  Mitt ex är 170 lång och väger ca 50 kg utan att hon är för smal. Vissa är lättbyggen andra är lite stadigare. Vissa är araber och vissa ardenner!

• Like 4

Visst är du enligt bmi-skalan något underviktig. Det som kan vara ett problem med det är benskörhet, men det går att avhjälpa genom att belasta skelettet med styrketräning t ex. Det verkar ju som att du får en hel del vardagsmotion med ditt jobb och din häst men oftast krävs det styrketräning för att orka med ett fysiskt jobb. Nu har jag själv jobbat på fritid i stall så jag vet att det också är ett hårt jobb. Att styrketräna är också ett sätt för dig att öka aptiten på bra mat och kanske lägga på något kilo i muskelvikt.

Ett sätt till att öka vikten skulle kunna vara att gå lite mer åt paleohållet med maten. Det skulle ju också passa bra med tanke på din laktosintolerans. Den kosten har mer kolhydrater (bra sådana dock) men inga mejerier i princip. Det finns många bra bloggar som finns länkat till i Kostdoktorns länksamling varav Birgitta Höglunds innehåller många jättebra recept.

Det viktigaste är dock att du mår bra. Att vara stressad över sin vikt är inte gynnsamt varken för den som väger för mycket eller den som väger för lite. I bägge fallen blockerar den det resultat du vill uppnå. 

Hoppas att du lyckas och fortsätter att må bra och hästen är säkert glad att du inte är så mycket tyngre  ;)

• Like 2

Kul att ni svarat på min fråga!

Kollade Paleo och kan ju dra in lite rotfrukter i det hela. Mejeriprodukterna finns ju så mkt laktosfria alternativ idag så det känns som ett smärre problem.. Vill ju ha i mig så mkt "gödning" som möjligt. :)

Då jag slutade helt med potatis, ris o pasta så upphörde min onda mage helt, vilket är helt fantastiskt då man var van vid magsmärta varje dag förut. Så är lite nervös för rotfrukterna.. Men dom kanske "spelar" i en egen liga o inte har någon samhörighet med potatisen?

• Like 1

Kollade Paleo och kan ju dra in lite rotfrukter i det hela. Mejeriprodukterna finns ju så mkt laktosfria alternativ idag så det känns som ett smärre problem.. Vill ju ha i mig så mkt "gödning" som möjligt. :)

Då jag slutade helt med potatis, ris o pasta så upphörde min onda mage helt, vilket är helt fantastiskt då man var van vid magsmärta varje dag förut. Så är lite nervös för rotfrukterna.. Men dom kanske "spelar" i en egen liga o inte har någon samhörighet med potatisen?

Potatis tillhör nattskatteväxter tillsammans med bl a tomater, aubergine och gojibär, och är sånt som man reagera på. Rotfrukter är nåt helt annat och dessutom godare än potatis. Paleo är väl ett utmärkt alternativ.

Tror du är inne på rätt spår, prova dig fram vilka rotfrukter du tål genom att introducera en sort i taget och var beredd att backa om magen reagerar. Sötpotatis brukar många tåla som inte tål potatis till exempel. Blir du inte triggat av sött så kan du ju också äta en frukt då och då.  ;)

• Like 1

Kommentar till kommentarer om rotfrukter ovan:

Om du inte har som målsättning att hamna under 20gr kolisar om dagen funkar rotfrukter i lagom mängd även till lchf. Jag tycker det är svår att äta större mängder med god (fet) sås till.

Det finns de som inte tycker rotfrukter är lchf. Men det beror ju på, om du som jag inte äter lchf pga övervikt eller metabolt syndrom så njut på.

Annika dalqvist om rotfrukter (finns mer om du vill googla)

http://annikadahlqvist.com/2013/02/19/jag-ar-deras-basta-argument/

Pasta görs på spannmål och tillhör därmed en helt egen kategori med allt möjligt (gluten, lektiner och fytinsyror) som kan framkalla olika typer av magproblem.

Få har problem med ris särskilt basmati, potatis kan ge problem men det är inte så ofta. Prova dig fram, det finns många rotsaker att prova på rotselleri, palsternacka, morot, kålrot, rödbeta, rättika, sötpotatis mm. Rättika (om du inte klarar potatis) är supergott att göra gratäng med och smakar väldigt likt potatisgratäng. Du kan även baka bröd på mandel-/nötmjöl.

Frukt kan du om du inte är känslig absolut använda dig av. Gärna bär och lokalproducerad säsongsfrukt.