Jump to content

Sååå trött på maten... Hjälp?

ellen_tigris

Recommended Posts

Hej!

Jag har återigen börjat äta LCHF eftersom jag vet att det fungerar för mig (jag har PCOS). Jag började för en vecka sedan att köra strikt. Jag behöver verkligen gå ner i vikt, väger nu 73kg, 160cm lång. Men jag är rädd att jag kommer falla tillbaka igen eftersom jag tröttar så fort på LCHF-maten. Har hållit mig till kött, ägg, avocado, olika ostar, skaldjursröror, grönsaker, kål, feta såser och grädde. Igår på jobbet (sjukhus) mätte jag mina ketoner, och fick 3.1 till svar, blev jätteglad och min motivation höjdes! Men idag är jag sugen på pommes, pasta och smörgåsar. Försökte klämma i mig avocado, skinka och ost... Det var så äckligt... 

Vad äter ni när ni tappar aptiten på LCHF-maten trots att ni är hungriga?

Jag har aldrig tappat aptiten på LCHF-mat, äter bara god mat. När jag får bestämma själv vad jag äter förstås. Det finns ju hur mycket som helst att äta, kanske du ska läsa en kokbok och få inspiration? Äta äcklig mat bara för att man måste är ju inte hållbart. Håll dig till det du tycker är gott! Lycka till! 

• Like 6

Det du äter är gott och ska gå att variera i all oändlighet. Jag skulle lägga till oljor också, som olivolja eller rapsolja. Olivoljan kan man steka grönsakerna i eller ringla över grönsakerna. Rapsoljan passar bra att göra majonnäs på. Jag kan tycka att mat på oljor inte är lika "tung" som om man gör på grädde smör, det känns inte som om maten är lika fet med oljor. Tillsätt syra i maten när du lagar mat, det gör att maten blir betydligt roligare. Bra syror att tillsätta är vitvinsvinäger, äppelcidervinäger och citron. 

Ät bara det du tycker är gott. Du ska inte behöva äta mat som du trycker ner för att du tror att du behöver äta det. Suget efter den dåliga maten brukar försvinna efter ett tag när man vant sig vid bra mat. Ju längre man håller på desto mindre blir suget, så det är bara att hålla ut. 

När du skriver att du försökte klämma i dig avokado, skinka och ost. Kan det vara så att du försöker äta trots att du inte är så hungrig. För mig och många andra passar det bättre att äta få gånger men mycket varje gång istället för lite fast ofta.

Ett tips är att kolla på matbloggar för att få inspiration, t.ex. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/ 

• Like 2

Tack så hjärtligt för era svar! :)

Jag kollar in en del matbloggar men ska söka efter fler :) Jag orkar inte laga efter långa recept utan vill att det ska vara enkelt och gå fort.

Anledningen att jag klämde i mig maten var för att jag kände mig hungrig.. Men jag kanske egentligen inte var det eftersom jag inte tyckte det var gott? Hmm..

Ska se om jag hittar någon fin ekologisk olja och ha till mina grönsaker :) Dock gillar jag inte oliv-smaken så mycket men raps är gott  :D

• Like 1

Grattis till fina keton-värdet! Jag håller med Vältränad nörd lite. När jag ställde om till LCHF var min aptit ganska dålig första veckorna. Jag gjorde felet att äta för mkt, för mkt fett bland annat. Skulle jag aldrig göra om samma misstag om jag började om nu. Suget efter pommes, pasta och mackor är bara sug som kommer försvinna. Lite senare när kommit igång kan du kanske äta lite palsternacka i ugn med massa olivolja, spagetti gjord av zucchini med fet gräddsås, och LCHF-bröd med pålägg. Lycka till!

Jag köper hem råvaror jag tycker om och som passar in i LCHF. Tittar sällan på recept. Bryr mej inte om att det inte går att sätta namn på rätterna. En favorit är stekt kyckling, en kall sås på majonnäs och creme fraiche med valfri smaksättning t ex färska örter och sen en påse färdigsköljd ekologisk sallad. Min variant på snabbmat. Och inte tröttnar jag på det heller. Men det är ju jag det.

Jag tror att jag försökte säja att man inte behöver krångla till det i onödan. :P

• Like 6

Jag har aldrig tappat aptiten på LCHF-mat. Som du, vill även jag att det ska gå fort och enkelt. Därför tittar jag mycket sällan i kokböcker.

Min snabbmat är: 

- ost, mozzarella, keso

- färdiggrillad kyckling, makrill, sardin, ägg

- tomat, morot, röd paprika, djupfryst broccoli (micrad)

- olivolja, smör, majonnäs

När jag undrar vad jag håller på med, brukar jag läsa på om "näringslära" och titta på Kostdoktorns videor. Då blir jag motiverad på nolltid att fortsätta med LCHF. 

Håll ut!

• Like 1

När jag är sugen ... inte hungrig, men så där så man skåpvandrar efter skräpet som inte finns hemma längre tar jag nåt salt eller starkt. Lite vitlökssmör, eller chilismör, en bit parmesan, lite smakrik rökt skinka.. bara så min hjärna får annat att tänka på än kolisar. Suget minskar ju längre du klarar dej utan dikeskörning. Numera har jag sällan kolissug inte ens när jag känsloäter

• Like 2

Nu känner jag att jag vill förtydliga det här med kokböcker. Jag använder inga kokböcker och följer inte recept själv utan tanken var att rekommendera dom till trådskaparen som ville ha godare mat. För övrigt kan man ju laga mat som man gjorde innan, bara byt ut stärkelse, socker och spannmål mot något bra istället. Ett enkelt exempel, köttfärssås och pasta får bli köttfärssås och blomkålsris. 

• Like 4

Hahaha, tack, Zepp!! Du beskriver så väl där jag befinner mig nu sen ett tag! Mat har blivit så tråkig! Det är gott, men ger just inga kickar! Inte ens bär med grädde är gott längre...Men så har jag inte fattat det förrän jag läste det du skrev nyss. 

Men fasiken, det är ju sant!

• Like 1

Hej! Jag är matbloggare och känner egentligen att de begränsningar som lchf-kosten ger mig är stimulerande. Därmed inte sagt att jag aldrig blir trött på mat ibland. Mitt första tips då är att fasta. Det är onaturligt att vi ska bli trötta på att äta egentligen. Det är ju hungern som ska styra vårt matintag. Vi behöver maten för vår överlevnad. Om man är nedstämd, trött eller ostimulerad kan man söka efter mat som ger en kickar. Kroppen är van vid att få en dopaminrush när man äter mjölmat eller socker. Genom att fasta får man mycket större aptit på "riktig" mat.

Mitt andra tips är att titta i affären på mat du aldrig brukar köpa som håller sig inom lchf-kategorin. 

Mitt tredje tips är att låta maten ta tid. Själva förberedelserna tar kanske 10 min. Maten får stå länge i ugnen eller på spisen LÄNGE och smakar fantastiskt när det väl är dags att sätta sig vid bordet. Det här receptet är ett bra exempel på det http://www.enklicksmor.se/2014/11/riktigt-god-langlagad-flaskkarre/

Lycka till och fortsätt utforska maten!

/Anja på www.enklicksmor.se

• Like 1

Om du tål lite kh kan du pröva djupfrysta rotfruktsstrips (Findus). Kör dem länge i ugnen och salta på rejält. Jättegott!!

Du vet väl om att de har blandat i vetemjöl bland grönsakerna  :( tråkigt sätt att förstöra en produkt som skulle kunnat vara bra.

Till trådskaparen vill jag bara skriva att självklart ska du inte äta något du inte gillar eller mår illa av det är ju ett säkert sätt att tröttna på LCHF.

Försök hitta bra alternativ när du inte har någon aptit, du får prova dig fram, jag tröttnar aldrig på fröknäcke med olika tillbehör och har alltid färdiga matlådor i frysen så jag inte behöver laga mat varje dag. Är ju veteran på LCHF efter 6 år :)

Finns ju en massa inspiriation i böcker, i bloggar, på fb och på instagram  :rolleyes:

Tack så hjärtligt för alla underbara tips!!
Jag ska försöka fasta mer än jag gör. Försöker just nu med 16/8. Problemet är bara att jag blir hungrig och inte vet vad jag ska äta för att viss mat äcklar mig... Men jag ska försöka härda ut och ta till mig av alla era tips!

Kör längre fastepass då tills mat verkligen känns gott igen... du kan ju prova att fasta så länge en dag så du inte är så kräsen. Att vara utan mat upp till 36 timmar är inte farligt så länge du ser till att få i dej salt och vatten. Riktig hunger är bästa kryddan och om du dricker mycket är det inte så jobbigt att fasta när man går på LCHF. Jag kör 20-22 timmar 2 gånger per vecka med bara vatten och rött/grönt te. (min mage tycker varm vätska fyller mer)

Nu går det väldigt mycket i vågor. Ena stunden blir jag sugen på stekt ägg och då är det jättegott. Men värst är det på morgonen eftersom jag är hungrig men inte sugen på att äta. Kaffe med grädda funkar okej, men blir hungrig efter någon timma. Funderar på om jag kanske äter för lite fett?

• Like 1