Jump to content

Läckande tarm, finns det?

Peter B

Recommended Posts

Det är ju ett begrepp som jag setts användas på många håll. Dessutom av flera kända företrädare inom LCHF-sfären. Det hävdas t ex att socker och gluten kan åstadkomma detta.

Men finns det verkligen några starka vetenskapliga belägg för detta? Eller är det "bara" en spekulation i en förklaringsmodell till ett antal olika sjukdomar (astma, diabetes, allergier,...)?

• Like 2

Mycket bra fråga! jag har själv funderat på detta och även detta med Candida.

Även om man vill äta en bra sund kost så vill man inte till slut bli sittande med foliehatt och tro på frekvensterapi, homeopati, kristaller stirrande efter chem trails och tarot-kort!

• Like 3

Mycket bra fråga! jag har själv funderat på detta och även detta med Candida.

Även om man vill äta en bra sund kost så vill man inte till slut bli sittande med foliehatt och tro på frekvensterapi, homeopati, kristaller stirrande efter chem trails och tarot-kort!

Är det mystiska tillsatser i flygbränsle ligger jag risigt till  :D

• Like 1

Det är ju ett begrepp som jag setts användas på många håll. Dessutom av flera kända företrädare inom LCHF-sfären. Det hävdas t ex att socker och gluten kan åstadkomma detta.

Men finns det verkligen några starka vetenskapliga belägg för detta? Eller är det "bara" en spekulation i en förklaringsmodell till ett antal olika sjukdomar (astma, diabetes, allergier,...)?

Det är utan tvekan så att det finns människor som har mer genomsläpplig tarm (intestinal permeability eller gut permeability är de vanligaste uttrycken). Crohns sjukdom är kanske där det är tydligast. Här finns lite mer info, och diskussion om olika sjukdomar som är kopplade till ökad tarmpermeabilitet (främst autoimmuna sjukdomar):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1856434/

Det där med att "socker och gluten" skulle orsaka det hos friska tror jag är mycket mer spekulativt. Men det hänger samman med tarmflora och en del andra faktorer.

• Like 3

En inledning kan vara att läsa Ann Fernholms senaste bok, Det sötaste vi har, sen kan man följa hennes hänvisningar om man vill veta mer.

Bra förslag! Hon beskriver bl.a. hur hon åkte och träffade Fasano och vad han berättade.

Här fann jag en föreläsning från november med Alessio Fasano, den verkar lovande:

• Like 3

Även hos patienter med MS har man sett att de har ökad gut permeability (se forskning från Lund), men om man får MS pga det, eller om det är ett symptom i sjukdomen är oklart just nu.

Fasano tror jag har visat att gluten stimulerar zonulin och genomsläppligheten av tight junctions hos ALLA människor.

• Like 4

Även hos patienter med MS har man sett att de har ökad gut permeability (se forskning från Lund), men om man får MS pga det, eller om det är ett symptom i sjukdomen är oklart just nu.

Fasano tror jag har visat att gluten stimulerar zonulin och genomsläppligheten av tight junctions hos ALLA människor.

Som jag förstår Fasano så menar han att gluten (egentligen gliadin) alltid har potentialen att öppna upp tight junctions men att detta inte händer alla, beroende på gener och/eller tarmflora. Han menar alltså inte att alla ska undvika gluten. Någonstans i bakhuvudet har jag siffran 40% som inte tål gluten, men jag kan inte finna källan till var han sade/skrev det.

• Like 1

På den här sidan finns också några länkar till studier...

http://toomuchmag.com/leaky-gut-syndrome-its-for-real/

Johanna hade 2 intressanta länkningar i Systers tråd:

http://www.thepaleom...n-it-cause.html

http://www.thepaleom...airy-cause.html

Men samtidigt ser det inte lite tunt ut med säkra studier? Åtminstone för att man ska använda begreppet som att det vore en diagnos man kan ställa. Dessutom pekar man på många olika möjliga "ämnen"  (Det handlar inte bara om socker och gluten) som skulle kunna åstadkomma läckande tarm.

När man befinner sig tidigt i en forskningsfas finns ju gärna tendenser att man överdriver betydelsen av en upptäckt. Jag får lite såna vibbar när det gäller "läckande tarm".

Jag tror ju också att det vi äter påverkar "miljön" i tarmarna och att det har konsekvenser för hälsan. Det verkar rimligt.

Men det blir ju lätt oseriöst när man nästan ser det som fastslaget att en lång rad sjukdomar beror på fenomenet. Tänk om det bara råkar finnas en korrelation till vissa sjukdomar och inte  kausalitet...

• Like 4

Som jag förstår Fasano så menar han att gluten (egentligen gliadin) alltid har potentialen att öppna upp tight junctions men att detta inte händer alla, beroende på gener och/eller tarmflora. Han menar alltså inte att alla ska undvika gluten. Någonstans i bakhuvudet har jag siffran 40% som inte tål gluten, men jag kan inte finna källan till var han sade/skrev det.

Är du säker? Minns inte att han har skrivit eller pratat mycket om tarmflora... jag minns att han har sagt att gliadin ger upphov till ökad permeabilitet, men det betyder ju inte att alla blir sjuka av det.

• Like 1

Är du säker? Minns inte att han har skrivit eller pratat mycket om tarmflora... jag minns att han har sagt att gliadin ger upphov till ökad permeabilitet, men det betyder ju inte att alla blir sjuka av det.

Detta med att en tarmflora i "obalans" kan medverka till läckande tarm är som jag förstår det ganska nytt i Fasanos forskning. Han skriver på s 99 i sin bok "Gluten Freedom" (2014): "...gut dysbiosis is an imbalance in microorganisms in the gut. Expose this intestinal environment to some gliadin fragments, and this might cause the release of zonulin that leads to a leakiness in the gut."

Han har också, enligt Ann Fernholm, gjort en biopsistudie där han sett att tarm från friska personer (ej glutendiagnostiserade) står emot gliadin väl.

Vi får naturligtvis avvakta ytterligare och säkrare forskningsresultat, men av första stycket kan man tänka att tarmfloran spelar roll för uppkomst av gliadininducerad "leakiness", och av andra att i alla fall en stor mängd människor kan tänkas klara gluteninnehållande mat utan märkbara problem.

Jag vill minnas att Fasano nämnde detta med tarmflora kort i föreläsningen som jag länkat till ovan, men det är svårt att finna tillbaka till enskilda stycken.

Om jag förstod Fasanos föreläsning rätt så triggar gliadinet zonulin som öppnar "luckor" i tarmen. I en person med "frisk" tarmflora så stänger bakterierna luckorna efter ca 20 minuter men hos dem med "dålig" tarmflora kan luckorna stå öppna mer eller mindre permanent och det är då de autoimmuna problemen kommer. Han säger att kroppen behandlar gliadinet som en fientlig mikrob.

Han är en fantastisk talare men på en del punkter blir jag besviken och sen har han ett ganska snävt perspektiv på spannmålsproblemet trots allt, det verkar bara vara gliadinets effekter som han studerar, det finns en hel del andra komponenter i spannmål som förtjänar behandling.

• Like 2

Om jag förstod Fasanos föreläsning rätt så triggar gliadinet zonulin som öppnar "luckor" i tarmen. I en person med "frisk" tarmflora så stänger bakterierna luckorna efter ca 20 minuter men hos dem med "dålig" tarmflora kan luckorna stå öppna mer eller mindre permanent och det är då de autoimmuna problemen kommer. Han säger att kroppen behandlar gliadinet som en fientlig mikrob.

Han är en fantastisk talare men på en del punkter blir jag besviken och sen har han ett ganska snävt perspektiv på spannmålsproblemet trots allt, det verkar bara vara gliadinets effekter som han studerar, det finns en hel del andra komponenter i spannmål som förtjänar behandling.

Ja det är mer så jag har förstått det också. Sen tycker jag Fasano är en bra forskare, han uttalar sig om det han har forskat på, och drar inte för stora växlar på saker han eller vetenskapen inte har koll på. Han har även kommenterat cyrex labbtester en gång och sagt att de inte har låtit deras tester genomgå den prövning som krävs för att de ska bli godkända. Han menade att de kan mycket väl vara bra, men så länge de inte har genomgått oberoende prövning så kan han inte säga något om dem eller använda dem.

Jag har läst en kommentar av honom angående gluten och de problem vi ser med detta protein där han sa att gluten är det mest studerade proteinet och vi vet mest om det. Men det kan mycket väl vara så att casein eller andra saker i spannmål har liknande problem, men man har inte studerat dem i detalj.

• Like 4