sjuk.frisk Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Hej!Mitt första inlägg, har sökt i forumet men inte hittat någonting om detta.Läser på livsmedelsverkets hemsida att den rekommenderade MAX dosen A-Vitamin är 7,5 mg/dag och som jag förstår det kan det vara farligt att överdosera. http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Vitaminer/Vitamin-A/Vitamin-A/ Jag äter mycket smör, läser man på näringsinnehållet ger 100g smör dagsbehovet, sedan blir det ju en del ägg och till sist har jag köpt en ny torsklever olja och ser att den innehåller en del A-vitamin den med.. Vet inte exakt, men uppskattar att jag äter kanske tre till fyra gånger mer än den rekommenderade MAX dosen och har gjort under några månader sedan jag la om min kost.. Hur ser ni på detta, är det så farligt att "överdosera" någon som har egna erfarenheter? (torskleveroljan tänker jag sluta med) Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Inte för att jag är nån expert men jag tvivlar starkt på att du kan få i dej giftiga doser med bara mat utan tillskott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Enda exempet jag har hört om med vitamin A förgiftning är om du äter lever av isbjörn....knappast nån större risk i Sverike 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Vet inte om du är man eller kvinna men om du blir gravid skulle jag rekommendera att minska så du inte ligger över max dosen enligt Livsmedelsverket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjuk.frisk Posted January 5, 2015 Author Share Posted January 5, 2015 Inte för att jag är nån expert men jag tvivlar starkt på att du kan få i dej giftiga doser med bara mat utan tillskott. Enda exempet jag har hört om med vitamin A förgiftning är om du äter lever av isbjörn....knappast nån större risk i Sverike Vet inte om du är man eller kvinna men om du blir gravid skulle jag rekommendera att minska så du inte ligger över max dosen enligt Livsmedelsverket. Tack för era svar, det gör mig glad Om jag får fråga, hur mycket A-vitamin får ni i er under en dag och hur länge har ni ätit denna mängd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Jag har läst någonstans att man inte bör äta lever som huvudmål oftare än en gång i veckan. Som gravid ska man inte äta det alls. Andra restriktioner än så, har jag inte sett eller hört. Jag har också mycket svårt att tro att smör och ägg skulle vara möjligt att äta i sådana mängder att det är farligt. Att skippa torskleveroljan kan säkert vara vettigt, om du är orolig, men i övrigt ser jag inte någon risk alls med din kost. Jag har inte räknat, men det du skriver stämmer rätt bra in på även mig. Mycket smör, en del ägg... Har svårt med lever, men äter leverpastej ibland. Tror dock att nyttan skulle vara större än skadan med att äta lever ibland, om jag kunde lära mig att tycka om det... Torskleverolja åt jag en period, när jag fått det som gratis provförpackning, men det är inget jag fortsatt med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 A-vitaminskräcken är överdriven. Om man tar syntetiska A-vitamintillskott bör man nog vara försiktig, men om man tar tillskott i form av exempelvis torskleverolja (där de naturliga vitaminerna finns kvar) eller äter lever så balanseras A-vitaminet av D-vitaminet som skyddar mot överdosering. A-vitamin är jätteviktigt för exempelvis gravida, men de bör absolut undvika syntetiska A-vitaminer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Lever max en gång i veckan är tydligen en myt. Om det inte är isbjörnslever Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Många norrmän får i sig enorma mängder med vitamin A. Norska Livsmedelsverket har inte alls samma syn på Vitamin A som vår. Där är man vana vid levertran odyl. Men precis som ULF-S påpekar så kan vitamin A bara vara skadligt om man äter det ensamt. Som naturligtvis har påvisats med mus-studier. Vitamin A D och K skyddar varandra mot att bli skadliga. Äter man riktig mat och är i solen eller tar tillskott där de andra är med så är det ingen fara. http://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/vitamin-a-on-trial-does-vitamin-a-cause-osteoporosis/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjuk.frisk Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 Ok tack för era svar, känns som att jag kommer våga fortsätta överdosera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts