Jump to content

LCHF för smala/underviktiga

reneebacke

Recommended Posts

Hej! Jag har ätit LCHF ca 8 år och mår bra på det på alla sätt. För dock en tröstlös kamp för att få min man medveten och kunnig om matens betydelse för hälsan, främst för våra barns skull. Eftersom han är normalviktigt på gränsen till underviktig slår han ifrån sig detta eftersom så mycket av informationen och historierna om LCHF till största delen fokuserar på viktnedgång/-kontroll. Han vill istället bli kraftigare och äter glatt ohälsosamt med godis, kakor, mjölmat osv och motarbetar mig nästan när jag försöker lära barnen äta bra. Inte heller biter informationen att även smala kan drabbas av diabetes och andra kostrelaterade sjukdomar...

Barnen är varken överviktiga eller har koncentrationsproblem, men jag vill ändå de ska få bästa möjliga "bensin" och en kunskap och grund som de har nytta av resten av livet.

Skulle verkligen önska att det fanns mer info om hur smala/underviktiga kan må bättre av LCHF och att det lyftes fram av Kostdoktorn och på andra ställen. 

• Like 4

Även om man är smal vet man ju inte hur man ser ut på insidan. Jag hade en väldigt liten och senig chef som hade astronomiska kolesterolvärden och en annan kille som var i topptrim men fick diabetes. Jag äter LCHF för hälsans skull. Vid 51 års ålder kunde jag inte gå ett kvarter utan att vila på vägen trots att jag ätit hälsosamt och fettsnålt. Hjärtat... Idag styrketränar jag och springer i trappor och fyller 59 i år

• Like 6

Kan också tycka att det är mycket fokus på vikt och diabetes i debatten angående LCHF och vill också att fler exempel på fördelar för folk som inte lider av någon övervikt/sjukdomar lyfts fram. Är själv inte överviktig och äter LCHF, just för att jag mår bättre än sådan kost. Har även lyckats få några i min närhet att börja med LCHF liknande kost, de har inte varit överviktiga och har behållit samma vikt. De fortsätter med den kosten eftersom de säger att de mår bättre när de äter så. Själv är jag inte lika förkyld, är allmänt piggare, har inga dippar i humör/koncentration under dagen när jag äter bra kost. Hur du ska lyckas övertyga din man om att äta bra vet jag inte hur du ska göra. Det bästa är att lägga fram fakta och hoppas att han lyssnar och tar till sig.

Om han vill lägga på sig vikt skulle jag rekommendera att han inte äter så mycket godis och kakor. Ska han gå upp i vikt är det bästa att gå upp i muskelvikt, då underlättar bra kost. Så bra kost (inget mjöl, inget socker) samt styrketräning är det jag rekommenderar om han vill gå upp i vikt. Jag undrar när han säger att han vill gå upp i vikt, är det för att han vill gå upp i vikt eller är det en ursäkt för att äta dålig mat? Det kan vara bra att ta reda på om du ska lyckas övertyga honom. 

• Like 6

Jag började äta LCHF för runt två år sedan. Inte för att jag var överviktig utan för att jag mådde skitdåligt. Ingen energi, deprimerad, magbesvär från helvetet, ofta förkyld, svampinfektioner där nere och allt annat elände som tänkas kan. 

Vet inte riktigt hur jag halkade in på LCHF-spåret men jag är tacksam för att jag gjorde det. Sedan jag började (bortsett från någon veckas avancerad tortyr i form av övergångsbesvär)  så är jag en helt annan Kosselina. Mycket gladare, full av energi och inte en sjukdag och magen mår som en prinsessa.  

Som sades ovanför, även om man är smal vet man inte hur man ser ut där inne. Det är ju inte bara överviktiga som drabbas av hjärtkärl-relaterade sjukdomar och andra besvär. Jag gissar att jag såg väldigt risig ut där inne när jag mådde som sämst trots att jag uppfyllde alla våra förvridna skönhetsideal. 

• Like 4

Hej! Jag har ätit LCHF ca 8 år och mår bra på det på alla sätt. För dock en tröstlös kamp för att få min man medveten och kunnig om matens betydelse för hälsan, främst för våra barns skull. Eftersom han är normalviktigt på gränsen till underviktig slår han ifrån sig detta eftersom så mycket av informationen och historierna om LCHF till största delen fokuserar på viktnedgång/-kontroll. Han vill istället bli kraftigare och äter glatt ohälsosamt med godis, kakor, mjölmat osv och motarbetar mig nästan när jag försöker lära barnen äta bra. Inte heller biter informationen att även smala kan drabbas av diabetes och andra kostrelaterade sjukdomar...

Barnen är varken överviktiga eller har koncentrationsproblem, men jag vill ändå de ska få bästa möjliga "bensin" och en kunskap och grund som de har nytta av resten av livet.

Skulle verkligen önska att det fanns mer info om hur smala/underviktiga kan må bättre av LCHF och att det lyftes fram av Kostdoktorn och på andra ställen. 

Du får nog acceptera att du inte kommer att kunna förändra din man så länge han inte är mottaglig för förändring, tråkigt men sant  :( 

Det du kanske skulle kunna göra är att ta med honom på kryssningen i vår så han får se den otroliga mix av människor som är intresserade av och som äter olika varianter av LCHF av olika anledningar, blir han inte påverkad av det så finns det nog inget att göra. Man kan ju inte banka in kunskap i huvudet på folk, tyvärr  -_-

• Like 1