Jump to content

Annelie E

Recommended Posts

Hej!

Tänkte ställa en fråga här eftersom det verkar som om många har erfarenhet av vilka olika slags prover man
kan begära av doktorn vid olika sjukdomstillstånd eller misstänkta sådana.

Vår dotter som är 10 år har varit sjuk och småförkyld ganska ofta i drygt ett år. Mer och mer på sista tiden.
Hon tränar simning 3 gånger i veckan (när hon är frisk) och jag börjar även fundera på om det verkligen
bara är förkylningar som spökar hela tiden, eller om hon är känslig mot klor.

I maj förra året gick hon upp en grupp i simningen, vilket innebar lite längre och lite hårdare träningar.

Hon klagade lite på nysningar i samband med simningen redan då, men inte jättemycket. Lite kli i ögonen
hade hon också, så vi började fundera på pollenallergi och köpte lite ögondroppar och tabletter, men
det blev inte så farligt med kliandet, så hon behövde inte så mycket medicinering sen.

Under hösten har nysningar, torr hals och hosta tilltagit, speciellt efter ett simpass. Ibland går det över
fortare och ibland tar det några dagar. Man vet inte riktigt vad man ska tro, ibland känns det som
en allergisk reaktion, ibland känns det som om hon är förkyld "på riktigt".

Vilket det nu än är (allergi, astma, förkylning eller både och) så skulle jag vilja ha tips på vad man kan

begära för tester/prover när man kontaktar en doktor, för sådant har jag väldigt lite erfarenhet av.

Angående kost behöver jag inte så mycket tips. Kosten har hela familjen ändrat sen i somras,
men det tar tid för barn att anpassa sig och man får skynda långsamt. Hon har väl kanske
känsliga slemhinnor, skadad tarm, rubbat immunförsvar, inflammationer i kroppen.... osv..

Det tar ju tid för en kropp att läka, så kostomläggningen har inte hunnit hjälpa för henne riktigt.
Tyvärr var det tidigare mycket bröd, pasta och ketchup.... usch... :wacko:

Min man och jag äter LCHF, ganska strikt. Barnen (har tre pojkar också) äter Paleo/LCHF + potatis och ris.

Alla är smala/normala och tränar mycket. De får även sedan i slutet av sommaren kosttillskott av hög kvalitet:

Probiotika, algtillskott, D-vitamin och Omega-3. Ska också försöka sluta med mjölkprodukter till
dottern, för att se om det kan hjälpa till. Grabbarna har också dragits med en hel del förkylningar,

men för deras del känns det som det blir bättre och bättre. Mildare förkylningar och allt mer sällan.

På fredagar får de än så länge en burk läsk och lördagsgodis/chips på lördagar. Man får som sagt skynda långsamt,
men vi har en deal att om man skippar läsken och dricker vatten får man en tia i, om man skippar lördagsgodiset

får man en tjuga. Dottern har nappat flest gånger på detta, så det är ju bra, men det är sjuttsingen så svårt när brorsorna

mumsar och frestar...

Oj, vad detta blev långt! Men det kanske är bra att veta så mycket som möjligt för att kunna svara... :)

Det jag behöver hjälp med är alltså vilka tester/prover som finns som man kan begära att få göra
om man lider av många återkommande förkylningar och kanske även astma/allergi.

Ska kontakta en privat öron-näsa-hals-läkare som jag fått tips om. Vårdcentralen har man ju lärt sig att skippa:

"ta lite alvedon och hostmedicin och knapra frukt, så blir allt bra och immunförsvaret på topp..." Jo, men visst...

Tack på förhand! :)

Jag är absolut inte expert på allergier, men kloret är nog bland det första man borde misstänka. Sen kan det ju mycket väl vara så att det ibland är allergisk reaktion och ibland en vanlig förkylning. Tycker du gör rätt som struntar i vårdcentralen. Dottern hade problem med sina bihålor. Läkaren på vårdcentralen var inte till nån större hjälp. Det enda han sa var att hon hade otur??? :wacko: 

Om du ska till läkaren och ta tester kan det vara bra att testa mot mögel och katt, vilket man kan vara känslig mot. Om hon är känslig mot mögel eller katt är det bra och kolla om hon utsätts för det nån gång i vardagen. När jag va yngre märkte min mamma genom om jag satt bredvid någon i skolan som hade katt, hon märkte det genom att jag fick besvär då. Så hon behöver inte ha direktkontakt med katt för att hon ska märka av något. Om hon har haft problem under hösten är det troligtvis ingen pollenallergi, så det är inte lika kritiskt att kolla.

Har erfarenhet av klorallergi, tävlingssimmade när jag va yngre. Jag gick i princip alltid runt med täppt näsa och hade problem med astma. Jag gick på specialutredningar men de utredningarna gav inget. Det va medicinering som gällde för att lindra symtomen. Nu på senare år har jag testat att simma igen, men upplever att symptomen kommer tillbaks. Symptomen är främst att jag blir täppt i näsan och nyser, så pass att jag har svårt att sova och det håller i sig ca 24 h. Det som jag upplever hjälper bäst är antihistamin tabletter, de kan köpas receptfritt på apotek. De måste dock tas minst 1 h innan simpassen för att de ska ha någon effekt, tar jag de precis innan eller efter simpassen så hjälper det inte. Om hon har problem med näsan kan läkaren se till att hon får nässpray. Tyvärr så är klorallergi vanligt och det kan vara värt att byta sport om man har besvär. Nu i vuxen ålder så vill jag simma, men gör det inte för att jag inte tycker att det är värt alla besvär, trots att jag tycket att simning är en väldigt rolig motionsform.

• 3 weeks later...

Tack för era svar!

Nu har vi varit hos doktorn som tyvärr inte var proffs på astma, så gällande det får vi söka oss någon annanstans.
Fick iallafall veta att det såg bra ut i hals, ögon och öron. Kollade polyperna, helt okej. Gjorde ett pricktest som innehöll
kvalster, mögel, husdjur, träd, gräs. Det blev reaktion på en av tio grejer, timotej. Alltså har hon fått gräspollenallergi (inte nu såklart,
men det var väl det hon visade tecken på i somras). Vad jag kan förstå kan det också ge astma och det kanske är så att
allergin har lett även till astma och det är den som visar sig nu när hon utsätter sig för klor och ansträngning....? Kanske...?

Skönt iallafall att testet inte visade någon mer allergi. Det är ju många av kompisarna som har husdjur.

Nu får jag ta och googla rejält på gräspollenallergi, timotej, korsallergier, astma och allt möjligt sånt...

• Like 1

Ja, Lars Frölander har vi tittat på och läst om tidigare.
Men man kanske inte behöver gå så långt som att bli Vegan?! Lite svårt för en 10-åring :unsure:

Gluten har vi ju tagit bort hemma iallafall. Mjölkprodukter är nog en bra idé att försöka ta bort, men tyvärr

älskar hon ju både creme fraiche, grädde och ost...

Kött och ägg behåller vi nog ett tag till :) Tror inte att de är några större "bovar i dramat".
Näsklämma har vi köpt nu i olika varianter som hon ska få prova på simningen för att få in mindre klor i näsan.

• Like 1

I måndags var vi på Vårdcentralen eftersom den privata läkaren vi var hos innan inte var proffs på astma. Så jag bredde på ordentligt för att få en remiss till

Astma- och allergimottagningen. Det var inte så svårt. Och så fick dottern ta ett blodprov som vi ska få svar på senare.

Idag hände något roligt (eller tråkigt egentligen). När vi var och handlade så hamnade vi bakom doktorn från Vårdcentralen.
På bandet lastade han upp två fruktyoughurtar LättYoggi, en 2-liters Coca Cola, en stor baguette och lite fetaost (4 fel av 5 alltså).
Jag sa tyst till min dotter: vi kanske skulle frågat honom om lite kostråd också? Hon bara stirrade på mig som om jag var galen :lol:

• Like 6

Jag läste nåt om astma och magnesium. Magnesium kan minska muskelspänningar, vilket kan underlätta andningen och begränsa/eliminera/astmakänningar. Nåt åt det hållet. Kan vara värt vidare googling och övervägande. Kolla även matkalkyl.se för att se vilken mat som är rik på magnesium. Hoppas ni hittar en bra lösning.

Ps. Ang vad sjukvårdspersonalen äter; Jag har besökt sjukhus i princip varje dag senaste två veckorna och noterat att många i personalen dricker något som ser ut som röd saft. En tjej drack med sugrör ur en hel bringare! Vad är det som händer tänkte jag, är det framtidens patienter som jobbar här??  :blink:

Var på en föreläsning av en allergiläkare som ställde frågan: Varför är det så många astmatiker som är simmare? Eller är det simmare som blir astmatiker? ???

När urinämnen reagerar med klor så bildas ett ämne som (kommer inte ihåg namnet) framkallar astma!!!!

Tänker på det varje vecka när jag är på vattengympan o ser så många vuxna och framförallt de stor-vuxna kvinnorna som går in i duschen med baddräkten på!!!