Jump to content

Hej jag är Totto och jag är veteran!

Totto

Recommended Posts

För att klargöra saken. Jag har kört LCHF i olika hårdhetsgrad i fyra år, minst. Kanske ännu längre insåg vi när mannen och jag satte oss ner och funderade. Säkert är i alla fall att jag har läst Kostdoktorn sen första början.

Jag postar det här bara för att slippa lilla-vännande från dem som inte har sett att jag finns,

Jag finns. Och har funnits ett tag. Och kommer att finnas.

Nu är jag nybörjare på kombinationen LCHF och periodisk fasta och där behöver jag stöd, ta del av andras erfarenheter och helst också helt vanlig uppmuntran.

Så hur ska jag göra? Det verkar ju svårt att inte få äta fett, särskilt som jag har så fina buljonger fulla med fett i skafferiet.

Hur gör ni som kör 24-40 timmars fasta? Vad äter ni? Hur ofta? hur lång fasta? Etc,

Jag har många frågor men liten erfarenhet. 

Så hur gör ni som kör IF - periodisk fasta?

• Like 1

Varför vill du börja med periodisk fasta? Kan vara bra att veta så kan du få mer relevanta svar.

När jag började med LCHF för ca 4 år sedan blev det automatisk en slags periodisk fasta. Jag brukar inte vara sugen och äta tidigt på morgonen och insåg att jag inte behövde äta frukost. Det första målet på dagen brukar vara lunch, och då äter jag inte speciellt mycket. Mitt huvudmål brukar vara vid middagen där jag får i mig 70-80 % av dagens energi. Att jag äter så här är för att det passar mina hungerkänslor bäst. Jag har definitivt inga problem med att inte äta i början / under dagen, men när det är kväll vill jag däremot äta. När jag har semester / under helgerna när jag inte är fastbunden av jobblunchen så går jag ofta mot att äta en gång om dagen. Då blir jag hungrig vid 15-17 tiden, så då lagar jag mat och äter. Jag har testat några längre fastor, men det är inget jag brukar göra eftersom jag tycker om mat och en kväll faktiskt blir ganska tråkig om man inte får äta något.

Om du vill testa på att fasta så ät det du brukar, du ska inte behöva ändra vad du äter, du ändrar bara när du äter det. Du skriver "Det verkar ju svårt att inte få äta fett, särskilt som jag har så fina buljonger fulla med fett i skafferiet.". Jag är inte säker på om jag fattar dig rätt, men under perioden du inte äter så är det vatten, te och kaffe som du kan dricka. Om du har svårt med att inte äta, dvs. att du känner dig hungrig/orkeslös eller väldigt sugen på mat så kanske du inte ska fasta. Om man fastar ska det vara behagligt, det ska inte vara några obehagskänslor. 

• Like 3

Jag hade kört 16:8 i nåt halvår innan jag ens hade hört talas om det :D. Det föll sej naturligt för mej att äta frukost tidigast halv 10 och sen middag senast 5. Det verka som om jag har lättare att hålla vikten när jag äter så här. För mej har det mer handlat om att fördela maten på 2 måltider istället för 3. Funkar för mej.

Jag äter LCHF för hälsans skull. Har kört pf också i 1,5 år. Jag kör bara kalorifri vätska 20-22 timmar 2 dagar per vecka (rött/grönt te och vatten). Vissa dagar kan det kännas jobbigt (mest beroende på hur jag åt dagen innan. Ju striktare LCHF desto lättare att vara utan mat) Då knaprar jag gurka doppad i gott salt.

Vikten minskade första halvåret och är därefter stabil. Min blodstatus är numera i stort sett normal

• Like 1

Hej Totto!

Att fasta kroppen i kombination med LCHF-kost är att göra fastan så enkel för sig som det går. Med stöd av den forskning som är gjord och som bl a Michael Mosley presenterade i sitt program som blev 5:2 fastan, då behöver det inte vara 0 kcal fastedagarna. För kvinnor räcker det att inte överskrida 500 kcal/dag resp 600 för män.

Jag har, vad jag kallar för äggdagar 1-2 ggr i veckan, när jag äter max 500 kcal i form av några ägg, kaffe med kokosolja och lite mjölk. Det fungerar jättebra för mig. Jag brukar tycka att det är som att göra en återställare i kroppen, som att starta om datorn eller telefonen. 

Som jag ser det är det väl toppen om du kan använda din feta buljong till fastan, den bör kunna hålla dig mätt och nöjd.

Den fastan som man ägnade sig åt under 70-talet när jag växte upp bestod av olika teer och juicer. De faste/detoxpaket man kan köpa på hälsokosten innehåller oftast en massa olika juicer.

Du får experimentera dig fram till vad som passar dig bäst och hur länge du fastar. Ett tips kan vara att börja med 16:8 och sedan se om du vill utöka detta. I ett 8-timmars ätfönster så är det 0 kcal i de 16 fastetimmarna som gäller för att få resultat.

• Like 2

Jag körde fasta från januari 2013 till september det året genom att inte äta 16-22 timmar med två eller tre dagarna mellanrum (fasta från lunch till frukost dagen efter). Alltså inga kalorirestriktioner alls. Det blev min inkörsport till LCHF och jag upplevde stora hälsofördelar utan att det var särskilt jobbigt. Nu blir det spontant såna fastor på vardagarna (middag till lunch dagen efter), fast ofta med fettkaffe som frukost. Jag är som Vältränad nörd lite på helgerna. Det blir ofta bara ett lagat mål mat. Jag brukar vilja äta nån gång mellan 14-16 då, alltså lite tidigare. Pröva 5:2 en vecka 2013 men klarade inte av det för att det blev för lite mat.

Jag körde 16:8 under 2014, från februari till augusti, ungefär.

Ingen frukost, fettkaffe vid 9.30, lunch kl 12 och middag vid 16.30.

Funkade jättebra för mig såtillvida att det inte var några problem att hoppa över frukosten.

Däremot hade det inte önskad effekt på vikten, då jag istället gick upp...

Inte säker på att det beror på fastan då min ämnesomsättning börjat krångla, men det gjorde att jag inte motiverades att fortsätta.

Tänkte att en förändring tillbaka till att också äta frukost skulle ändra det till det bättre, men icke!

På helgerna blir det dock en variant av detta, med sen frukost/lunch och därefter middag vid 16-tiden.

Passar mig utmärkt!

Funderar också över din avsikt med att fasta.

Vill du gå ner i vikt ytterligare eller har du andra skäl?

Kan ju vara enklare att ge dig råd om man vet det innan.

Som HelenaB skriver så tror jag mera på IF än den typ av grönsaksjuice/fruktjuicefasta under längre tid som var populärt på 70-talet.

Lycka till! :)

Jag kör ofta 16:8 utan att tänka på det åtminstone på vardagarna. Är sällan hungrig på morgonen utan tar då bara en svart kopp kaffe och sen blir det lunch vid 12-tiden och middag vid 19-20.

På helgerna brukar det dock bli en rejäl ägg & bacon brunch vid 10 tiden. ?

Observera dock att det bara är vanligt kaffe, te eller vatten som gäller under fasteperioden, och inte fettkaffe som är näring och bryter fastan.

• Like 3

• 2 weeks later...

Jag tänkte att jag skulle prova periodisk fasta av 5 2 modell eftersom min ämnesomsättning fick totalspel när jag slutatde med tobak i början av oktober. På tre månader gick jag upp 12 kilo, från 62 till 74. Fattar ni att man blir desperat?

Jag tycker att 5:2-tänket med mycket protein och lite fett är svårt men jag har köpt en tub lågfettsmajonnäs. Jag har aldrig bantat så vitt jag kan minnas och har ingen lust att göra det nu heller men halvfasta två dar i veckan känns som en tänkbar medelväg och kanske kan det funka för att kicka igång ämnesomsättningen igen eller åtminstone hindra ytterligare viktuppgång. Annars tror jag att jag börjar röka igen.

Nu är jag ju ingen expert på 5:2 men du säger att 5:2 innebär lite fett. Är det så?

Att köra 5:2 i kombination med LCHF kan ju vara en jättebra idé. Men som jag har förstått det så är det bara att du skall äta som vanligt 5 dagar i veckan och äta mycket lite 2. Att du plötsligt skulle äta lite fett för den skull förstår jag inte alls, släng lättmajjon och behåll och konsumera buljongen.

• Like 3

Max 500 kalorier. Det är inte mycket fett som ryms där. Det är alltså inte volymen som är begränsad utan energin.

Och jag blir hungrig. Hungrig! Så alternativet att inte äta alls finns inte. Jo, om jag kunde tillbringa 36 timmar i sängen under en massa täcken utan att behöva göra något men som egenföretagare är det liksom inte möjligt.

Jag äter 16:8 normalt; jag trivs med att inte äta frukost, och jag trivs med att äta mycket när jag äter. Jag försökte mig på 5:2, men fick inte till det. Att äta lite tyckte jag var värre än att inte äta alls. Sedan försökte jag ju kombinera 16:8 med 5:2, vilket innebar ungefär 40 timmar utan mat. Det funkade bra ett tag; sedan blev jag konstant hungrig (oavsett om det var fastedag eller ätardag), och då lade jag av detta. Kanske borde jag testa att hoppa över ett mål ett par dagar i veckan; det blir 24 timmar utan mat.

Och vad vill jag ha sagt med detta? Att det finns många varianter, och man får prova sig fram vad som funkar och vad man trivs med.

• Like 5

Hej Totto,

Veteraner emellan, jag fick nu (ännu ett) incitament till att färdigställa ett inlägg som rör just periodisk fasta som utgår dels från mina egna erfarenheter/insikter, dels från vad - kanske framför allt - forumets medlemmar delat med sig av. Så jag återkommer i ämnet så snart jag får en lucka.

Väldigt kort, det mest grundläggande har nämnts här som ex. att LCHF ofta naturligt leder till/möjliggör PF. Du har även snubblat över en viktig negativ aspekt med 5:2, dvs att den är svårare att underhålla med större trolighet för att det inte går att upprätthålla över tid. (Det finns positiva aspekter med den också men det ber jag att få återkomma till enligt det tidigare nämnda.)

På återhörande!

• Like 1