Jump to content

Min dagbok med LCHF


barbafish
 Share

Recommended Posts

Hej forumet!

 

Nu har jag bestämt mig för att börja med LCHF. Beslutet har växt fram under en längre tid då vikten sakta men säkert smugit sig på och närmat sig nivåer det var länge sedan jag var på senast. 

 

Jag är en man på 39 år och fyller jämnt i slutet av januari. Har alltid varit överviktig och vikten började väl öka efter lumpartiden för att nå sin kulmen på 135kg för ca 5 år sedan. Jag gick sedan ner till 96kg som minst med hjälp av en jäkla massa löpning och bättre kost. Nedgången skedde inte i ett svep utan i etappar (en av etapperna togs med hjälp av LCHF) med rejäla återfall däremellan och 96kg vägde jag för 3 år sedan. Efter det har jag fortsatt att springa en del men inte ätit så bra och min hälsa har gradvis försämrats.

 

Efter julhelgerna väger jag 113,8 till mina 187cm och nu har det gått för långt. Jag inser att jag är sockerberoende och aldrig kommer att kunna ha en normalvikt eller må bra så länge jag vräker i mig kolhydrater som jag gjort den senaste tiden. Jag har bestämt mig för att börja min LCHF idag och äta strikt från början. Jag har ju ätit LCHF tidigare med gott resultat på vågen men jag mådde lite sådär vid det tillfället. Jag blev väldigt trött och orkeslös men jag tror kanske att det berodde på saltbrist. Ska försöka tänka på det den här gången. 

 

Mitt mål med LCHF är att jag så småningom ska nå min målvikt 90kg med strikt kost och även att komma igång med löpningen ordentligt igen då det är en stor kärlek. För att man ska kunna springa ultralopp som jag siktar på så kan man inte se ut så här som jag gör nu. 

 

Nu ska jag brassa bacon och ägg och ta en rejäl klick majonäs till, nu är jag på G!!!

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Hej forumet!

 

Nu har jag bestämt mig för att börja med LCHF. Beslutet har växt fram under en längre tid då vikten sakta men säkert smugit sig på och närmat sig nivåer det var länge sedan jag var på senast. 

 

Jag är en man på 39 år och fyller jämnt i slutet av januari. Har alltid varit överviktig och vikten började väl öka efter lumpartiden för att nå sin kulmen på 135kg för ca 5 år sedan. Jag gick sedan ner till 96kg som minst med hjälp av en jäkla massa löpning och bättre kost. Nedgången skedde inte i ett svep utan i etappar (en av etapperna togs med hjälp av LCHF) med rejäla återfall däremellan och 96kg vägde jag för 3 år sedan. Efter det har jag fortsatt att springa en del men inte ätit så bra och min hälsa har gradvis försämrats.

 

Efter julhelgerna väger jag 113,8 till mina 187cm och nu har det gått för långt. Jag inser att jag är sockerberoende och aldrig kommer att kunna ha en normalvikt eller må bra så länge jag vräker i mig kolhydrater som jag gjort den senaste tiden. Jag har bestämt mig för att börja min LCHF idag och äta strikt från början. Jag har ju ätit LCHF tidigare med gott resultat på vågen men jag mådde lite sådär vid det tillfället. Jag blev väldigt trött och orkeslös men jag tror kanske att det berodde på saltbrist. Ska försöka tänka på det den här gången. 

 

Mitt mål med LCHF är att jag så småningom ska nå min målvikt 90kg med strikt kost och även att komma igång med löpningen ordentligt igen då det är en stor kärlek. För att man ska kunna springa ultralopp som jag siktar på så kan man inte se ut så här som jag gör nu. 

 

Nu ska jag brassa bacon och ägg och ta en rejäl klick majonäs till, nu är jag på G!!!

 

Hejja på och lycka till! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej forumet!

 

Nu har jag bestämt mig för att börja med LCHF. Beslutet har växt fram under en längre tid då vikten sakta men säkert smugit sig på och närmat sig nivåer det var länge sedan jag var på senast. 

 

Jag är en man på 39 år och fyller jämnt i slutet av januari. Har alltid varit överviktig och vikten började väl öka efter lumpartiden för att nå sin kulmen på 135kg för ca 5 år sedan. Jag gick sedan ner till 96kg som minst med hjälp av en jäkla massa löpning och bättre kost. Nedgången skedde inte i ett svep utan i etappar (en av etapperna togs med hjälp av LCHF) med rejäla återfall däremellan och 96kg vägde jag för 3 år sedan. Efter det har jag fortsatt att springa en del men inte ätit så bra och min hälsa har gradvis försämrats.

 

Efter julhelgerna väger jag 113,8 till mina 187cm och nu har det gått för långt. Jag inser att jag är sockerberoende och aldrig kommer att kunna ha en normalvikt eller må bra så länge jag vräker i mig kolhydrater som jag gjort den senaste tiden. Jag har bestämt mig för att börja min LCHF idag och äta strikt från början. Jag har ju ätit LCHF tidigare med gott resultat på vågen men jag mådde lite sådär vid det tillfället. Jag blev väldigt trött och orkeslös men jag tror kanske att det berodde på saltbrist. Ska försöka tänka på det den här gången. 

 

Mitt mål med LCHF är att jag så småningom ska nå min målvikt 90kg med strikt kost och även att komma igång med löpningen ordentligt igen då det är en stor kärlek. För att man ska kunna springa ultralopp som jag siktar på så kan man inte se ut så här som jag gör nu. 

 

Nu ska jag brassa bacon och ägg och ta en rejäl klick majonäs till, nu är jag på G!!!

Om du kände dig orkeslös vid tidigare försök kan du också testa fram ett optimalt kolhydratsintag. Inte säker att man behöver äta strikt, alltid eller vid alla situationer. Lyckat till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du verkar ju lite mer påläst nu i och med att du förstår saltets påverkan och övergångsbesvär. Glöm inte vatten också! Man kan bli matt av vätskebrist också. Välkommen och känns det jobbigt nångång har du tillgång till världens pepp här

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du kände dig orkeslös vid tidigare försök kan du också testa fram ett optimalt kolhydratsintag. Inte säker att man behöver äta strikt, alltid eller vid alla situationer. Lyckat till!

Tack för svaret och lyckönskningen!! Jag tänker nog inte äta jättestrikt med tiden.. tänker nog börja 2-3 veckor megastrikt och sedan släppa upp lite efter hand när jag känner att det går bra för att orka fortsätta och hitta en variant som passar över låååång tid och inte bara under viktnedgång. 

 

Har ätit min första frukost i alla fall, Tre stekta ägg, ett paket bacon och en rejäl bit brieost. Proppmätt fortfarande och antagligen inte hungrig förrän om många timmar. Skönt att vara igång!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Du verkar ju lite mer påläst nu i och med att du förstår saltets påverkan och övergångsbesvär. Glöm inte vatten också! Man kan bli matt av vätskebrist också. Välkommen och känns det jobbigt nångång har du tillgång till världens pepp här

Tack för pepp! Du har rätt, är mer påläst och vet dessutom hur min kropp reagerar initialt på kosten.

 

Lunchen avklarad. Det blev ett par kotletter, två stekta ägg, en rejäl bit whiskycheddar och en bautaklick bea, gott! Jag tog även tag i löpningen idag och kom ut på en långsam och flåsig femkilometare. Jag såg i min träningskalender att jag var ut sist 5 december så uppehållet blev alltså en månad precis, riktigt illa!! Jag ska bertta mer om min löpning och dess historia nån annan gång men den är en stor del till att jag lägger om min kost, inte bara av hälsoskäl alltså. Har förhoppningar på att jag med hjälp av kosten ska skapa en riktigt bra förbränningsmotor med fett som huvudbränsle.. :) men mer om detta senare alltså.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lycka till! Salt tillskott är bra vid "LCHF-trötthet". Jeff S Volek och Stephen D. Phinney rekomenderar 5 gr natriumsalt per dag, eller ett par buljongtärningar per

dag plus salta maten. Se: "The art and science of low carbohydrate living" av de två nyttig läsning.

 

Lycka till och berätta om resultaten!

 

Tack Helge!

 

Har kommit igång bra med kosten, ätit tre dagar nu och det är inga problem alls hittills. Gjorde en bacon/broccoligratäng idag som hela familjen åt till middag. Hade räknat med åtminstone 2-3 matlådor till mig när vi ätit klart men det blev bara en, alla gillade den skarpt. :) Det blir ett återkommande recept i min matlagning helt klart. Inte så intressant att börja prata viktnedgång och så än men som väntat så rasar jag i vikt i början, 3kg på 2,5 dagar och man ser i varje fall att man gör något rätt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Första veckan avklarad. Hur har det gått då?

 

6/1 113,8

7/1 111,9

8/1 110,8

9/1 110,2

10/1 109,8

11/1 109,1

12/1 109,3

 

Så -4,5kg första veckan(tekniskt sett bara 6 dagar, började ju på en tisdag) är jag nöjd med. Jag har ätit strikt LCHF alla dagar utom igår då jag åt lite bär och grädde till efterrätt men det var nog inget som störde nämnvärt, dock gick jag upp 2 hekto den dagen så får komma tillbaks till den vinnande vägen.

 

Blir lite äcklad att lägga på en massa fett för tillfället och är less på smör och majonäs redan efter en vecka, tror kanske det går lite upp och ner men jag får verkligen kämpa för att variera maten så mycket så jag orkar med den. Löpningen har känts värre och värre och igår var jag tvungen att gå bitar av sträckan. Blir att dricka saltgrogg from nu en timme innan löppasset.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Första veckan avklarad. Hur har det gått då?

 

6/1 113,8

7/1 111,9

8/1 110,8

9/1 110,2

10/1 109,8

11/1 109,1

12/1 109,3

 

Så -4,5kg första veckan(tekniskt sett bara 6 dagar, började ju på en tisdag) är jag nöjd med. Jag har ätit strikt LCHF alla dagar utom igår då jag åt lite bär och grädde till efterrätt men det var nog inget som störde nämnvärt, dock gick jag upp 2 hekto den dagen så får komma tillbaks till den vinnande vägen.

 

Blir lite äcklad att lägga på en massa fett för tillfället och är less på smör och majonäs redan efter en vecka, tror kanske det går lite upp och ner men jag får verkligen kämpa för att variera maten så mycket så jag orkar med den. Löpningen har känts värre och värre och igår var jag tvungen att gå bitar av sträckan. Blir att dricka saltgrogg from nu en timme innan löppasset.

Du är fortfarande i omställningsfasen därav seghet/trötthet i kroppen och äckel-känslorna för fettet. Testa fräscha sallader med mkt olivolja, nötter, avokado och oliver, ost och annat fett som omväxling. Sen kommer du att äta som jag gjorde idag, hyvlade smör och ost, lade ihop och åt rakt av. Så kan man göra då och då. Gött!  :P

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack May! :)

Haha, går rätt bra med grädde och smör, de är mina huvudfettkällor för tillfället. Bearnaise, majonäs, aioli etc klarar jag bara inte av. Kokosolja tyckte jag var jättegott i två dagar, både i kaffe och till annat men nu klarar jag inte av det längre. Nåja, inget större problem då det fortfarande finns fett som jag klarar av. Just ostrulle med smör äter jag faktiskt som mellanmål ibland :) men har bara hänt ett par gånger. Sallader går bra för mig ibland men min kroppp vill i första hand ha varm mat, gratänger etc. men visst tar jag en sallad ibland. :)

 

Jag har bestämt mig för att inte äta lika strikt som jag gjort första veckan då variation är nyckeln för mig för att hålla i längden. Siktar på c:a 20-25g kolhydrater per dag men räknar inte alls. 8 dagar LCHF idag och -6,2kg på vågen. Vägde in på 107,7kg i morse och redan nu är jag tillbaks på vikten där det senaste förfallet startade med uppgång på 6-7kg mycket snabbt. Tar sikte på 100kg nu som nästa mål vilket jag bara varit på vid ett tillfälle i mitt vuxna liv och det var c:a 3 år sedan nu. Ska väl gå tror jag :) Hållit ett snitt på 0,7kg per dag och räknar med att min kropp lugnar ner sig och kanske hamnar på 2kg per vecka 

 

6/1 113,8
7/1 111,9
8/1 110,8
9/1 110,2
10/1 109,8
11/1 109,1
12/1 109,3

13/1 108,4

14/1 107,7

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Provade att göra egen en gång och den var INTE ätbar. Änglamarks kan jag prova nån gång

Jag gör min av ett helt ägg, 2-3 dl smakneutral rapsolja (ska visst funka med hälften smör, hälften kokosolja också, men det har jag inte provat...) 1-2 tsk fransk senap, 1-2 msk pressad lime, salt och vitpeppar.

Viktigt med den smakneutrala oljan - olivolja funkar inte i min värld! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag gör min av ett helt ägg, 2-3 dl smakneutral rapsolja (ska visst funka med hälften smör, hälften kokosolja också, men det har jag inte provat...) 1-2 tsk fransk senap, 1-2 msk pressad lime, salt och vitpeppar.

Viktigt med den smakneutrala oljan - olivolja funkar inte i min värld! :-)

Jag använde rapsolja och vinäger. Kanske är godare med lime... och det var nog inte smakneutral rapsolja. Det var bara att slänga och springa på affären eftersom vi skulle ha gäster direkt efteråt

Link to comment
Share on other sites

Jag använde rapsolja och vinäger. Kanske är godare med lime... och det var nog inte smakneutral rapsolja. Det var bara att slänga och springa på affären eftersom vi skulle ha gäster direkt efteråt

Jag tycker vinäger kan bli lite skarp i smaken, därför jag föredrar lime... Ja...smaken - eller snarare icke-smaken på oljan är nog viktig...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ok.. några dagar till har gått.. 

 

 

14/1 107,7

15/1 108,3

16/1 108,8

17/1 108,8

18/1 108,6

 

Så jag har alltså gått upp 0,9 på 4 dagar sedan den senaste rapporten, egentligen inte nåt att bry sig om, jagar inte upp mig den här gången. Jag vet att jag har ätit lite mer kolhydrater än jag gjorde den första strikta veckan men fortfarande inte speciellt många, har fortfarande varit i ketos tror jag.. Ska prova att vara lite striktare igen from ikväll. Har gjort ett gäng skaldemanbiffar som kommer att räcka i några dagar. 

 

Var ut på en löptur idag på 7km, var lite orolig hur jag skulle orka lite längre med min kost men var inga problem alls.. går fortfarande väldans långsamt men kändes faktiskt bra. Kroppen anpassar sig bättre och bättre till kosten, även i min träning.

Link to comment
Share on other sites

18/1 108,6

19/1 108,4

20/1 107,9

21/1 108,5

22/1 107,2

23/1 106,8

24/1 106,7

25/1 106,5

En vecka till har gått och jag är tillbaks på rätt spår igen med ny lägstavikt 4 dagar i rad. På tisdag har jag ätit LCHF i tre veckor. Hittills imorse hade jag då tappat 7,2kg och jag arbetar mig sakta vidare mot första målet på -10kg. Jag fick ett rejält test i helgen på min karaktär i helgen då det var barnkalas med allt som hör till. Marängswiss, snacks osv.. Jag måste erkänna att jag var rätt nära att ta en skål chips då chips är så fruktansvärt gott i min värld. Jag avstod dock och har sedan inte tittat åt de där chipsen nåt mer vilket jag blev lite stolt över. Nu blir det nattjobb den här veckan och då äter jag bara två gånger per dag och skippar att äta på natten. Får se hur det går. 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

25/1 106,5

26/1 106,1

27/1 105,8

 

Tisdag och tre veckor med LCHF. Går riktigt bra nu. Viktnedgång per vecka:

 

v. 1  -5,4

v. 2  -0,5

v. 3   -2,1

 

Efter lite svagare vecka så har det gått bättre den här veckan. Varierat maten lite bättre och hittat några nya favoriträtter. På fredag fyller jag 40 år. Funderar på att göra en lchf-smörgåstårta till mig själv när de andra får en vanlig.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

27/1 105,8

28/1 105,3

29/1 104,7

30/1 104,1

31/1 105,5

1/2  105,6

2/2  105,1

 

Så det fortsatte att gå toppen och viktne rasade av mig fram tills min födelsedag då jag bottnade på 104,1kg. Sedan skedde en del kalkylerat slarv under helgen vilket jag tillåt mig och vips hoppade vikten upp en dos igen.. sedan igår är jag dock på banan igen och lär vara nere på låga 104 igen inom väldigt kort tid. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2/2 105,1

3/2 105,1

 

v1 -5,4

v2 -0,5

v3 -2,1

v4 -0,7

 

Fyra veckor med LCHF och jag gick ner även den fjärde veckan, 0,7kg den här gången. Räknar med att jag kom ur ketosen under helgen och min födelsedag så jobbar nu för att vara tillbaks, tror inte jag är där än, tog 3-4 dagar sist och jag luktar inte illa som jag brukar göra. Storhandling imorgon och så blir det väldigt strikt igen några dagar så att jag vet att jag är på rätt spår igen. Har inga direkta cravings efter helgen heller så tror jag klarade mig hyfsat trots avsticket.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Firar en  månad idag med LCHF-kost. Grattis mig eller nåt :)

 

4/2 105.0

5/2 104.6

6/2 104,5

 

Resultatet första månaden blir -9,3kg. Jag tuggar på även om jag för tillfället är väldigt omotiverad för att laga mat. Blir enkelt och enformigt för tillfället men det får vara ok i perioder bara jag håller mig till planen vilket jag gör. Planen för de närmsta två veckorna är att köra på som vanligt, relativt strikt, prova lite nya recept och även att komma igång med löpningen igen. Den här förkylningen var av ovanligt segt virke minsann. Om två veckor drar jag och sambon till Barcelona i fem dagar. Ska bli helt underbart. Det vankas fotboll, kultur och bara lite lugn och ro utan tre ligister på hemmafronten.. sannerligen nåt man behöver då och då som småbarnsföräldrar. Jag tänker släppa på kraven vad gäller mat när vi är där.. undviker kolhydrater i mesta möjliga mån i mat men tänker inte skippa nån öl och nån drink här och där, tänker även passa på att prova det spanska köket lite så det får bli som det blir, inget frosseri får bli ledorden där.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Manchego, parma och oliver... det finns massor med tapas som är gott utan kolisar. Ta en bloody Mary så får du en lagom drink för såna som oss. Och riojaviner är väldigt lite socker i, iaf de som säljs här. Och det är klart att man måste ha en liten cerveza när man är på semester, men kanske inte så stora och många som förut. Prova en spritz med torrt vitt vin som alternativ

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Manchego, parma och oliver... det finns massor med tapas som är gott utan kolisar. Ta en bloody Mary så får du en lagom drink för såna som oss. Och riojaviner är väldigt lite socker i, iaf de som säljs här. Och det är klart att man måste ha en liten cerveza när man är på semester, men kanske inte så stora och många som förut. Prova en spritz med torrt vitt vin som alternativ

Tack för tipsen! :) Ska läsa på lite innan jag åker men lär nog slinka ner nån cerveza ändå då jag ine är nån vindrickare överhuvudtaget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6/2 104,5

7/2 103,1

8/2 104,6

9/2 104,4

10/2 104,3

11/2 103,8

 

v1 -5,4
v2 -0,5
v3 -2,1
v4 -0,7

v5 -0,8

 

Firade 5 veckor med lchf igår tisdag. Var ner 0.8 den femte veckan. Idag nådde jag dessutom mitt första lilla delmål då jag idag har gått ner precis 10kg sedan starten, härligt. Kommit igång med löpningen så smått igen efter förkylningar i kubik. Var ut både igår och idag, behöver hitta lite löparvana innan Barcelonaresan och jag hoppas även att löpningen ger lite viktresultat. Den här veckan jobbar jag förmiddag och har ätit vad familjen ätit på kvällarna och gjort en rejäl omelett till matlådan. Äter för det mesta två gånger per dag nu av praktiska skäl men även för att jag inte är hungrig mer än så. Rullar på rätt bra nu.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! :) Ska läsa på lite innan jag åker men lär nog slinka ner nån cerveza ändå då jag ine är nån vindrickare överhuvudtaget.

Maken drack bara öl förut men han har lärt sej att ta vitt vin med hälften kolsyrat vatten i stället (jag dricker spritz på rose eftersom jag inte tål vitt vin) Lika törstsläckande som öl

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11/2 103,8

12/2 104,0

13/2 104,1

14/2 103,7

15/2 104,2

16/2 103,4

17/2 102,2

 

Sex veckor med LCH och det går riktigt bra. Nattvecka på jobbet och då brukar jag tappa i vikt lite mer än vanligt.så också den här gången.  Kan bara tillskriva det att jag ätit mer fett de senaste dagarna och då tappade jag 2kg på dagar efter att kroppen hållit i kilona lite grann i ett par veckor. Iaf ner 2,1kg den här veckan och det är ju kalas. Mår toppen också just nu, känns inte speciellt svårt att äta lchf för tillfället. Är lite hög på att vi åker på vår barcelonaresa på fredag, verkligen inte långt kvar nu.,

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...