Jump to content

LCHF för vegetarianer?

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om det finns några därute som gärna äter vegetariskt men som ändå äter LCHF? Har ni några tips eller erfarenheter?

Jag äter mycket vegetariskt och mår bra av det (fast jag kan inte kalla mig strikt vegetarian, så jag väljer att kalla mig en som "gärna äter mest vegetariskt). Jag vill även äta vegetariskt med tanke på miljö och hållbarhet, som är väldigt viktigt för mig. Jag misstänker starkt att jag lider av sockerberoende och vill prova LCHF för min hälsas skull. MEN det är mycket kött med i bilden. Jag vill gärna fortsätta äta mest vegetariskt men kött ibland. Kan man fortfarande laga gott och varierat? Vad säger ni?

Det finns trådar i forumet som handlar om vegetarisk LCHF. Om du ändå äter ägg och smör är det ju inga som helst problem näringsmässigt att avstå från kött. Det som kan vara problemet annars är ju att få i sej tillräckligt med bra protein och fett.

Jag vill även äta vegetariskt med tanke på miljö och hållbarhet, som är väldigt viktigt för mig. 

Att modern vegetabilisk mat skulle vara bättre för miljön är förmodligen en myt, se t.ex. Per Wikholms tankar om detta: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9127/Per-Wikholm-svarar-i-Sydsvenskan-om-LCHF-och-klimat.aspx

• Like 3

Det finns trådar i forumet som handlar om vegetarisk LCHF. Om du ändå äter ägg och smör är det ju inga som helst problem näringsmässigt att avstå från kött. Det som kan vara problemet annars är ju att få i sej tillräckligt med bra protein och fett.

Jag har svårt för att äta "rent ägg" (inbakat i maten där det inte smakar ägg går bra). Det beror på att jag blivit dålig av det två morgnar i rad då jag åt ägg till frukost på utsvulten mage. Jag försöker komma över mina associationer till illamående, för ägg är ju så nyttigt! :-)

• Like 2

Att modern vegetabilisk mat skulle vara bättre för miljön är förmodligen en myt, se t.ex. Per Wikholms tankar om detta: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9127/Per-Wikholm-svarar-i-Sydsvenskan-om-LCHF-och-klimat.aspx

Jo, jag har hört att det finns olika rön om det. Närproducerat är alltid bäst. :-) Jag tror främst på närproducerat vad gäller både kött och grönsaker, och bäst tror jag är närproducerade grönsaker i miljöhänseende. Vegetariskt kräver mindre ytor i förhållande till mängden mat. Att bygga ut köttproduktionen i förhållande till teorin att alla äter LCHF (vilket en matrevolution för allas hälsa hypotetiskt skulle kunna leda till) tror jag inte är hållbart i längden - så jag är mycket intresserad av att det finns bra vegetariska alternativ för en varierad LCHF-livsstil med både kött och vegetariska rätter.

Jag har svårt för att äta "rent ägg" (inbakat i maten där det inte smakar ägg går bra). Det beror på att jag blivit dålig av det två morgnar i rad då jag åt ägg till frukost på utsvulten mage. Jag försöker komma över mina associationer till illamående, för ägg är ju så nyttigt! :-)

Inte behöver du äta rent. Det finns massor med goda vegopajer t ex. Jag gjorde en med chevre och rödbetor till julbordet som var mycket uppskattad

• Like 2

Några av mina favoriter är vegetariska:

Broccoli/spenatbiffar innehållandes ägg och valfri riven ost (mitt senaste experiment var att he i riven halloumi vilket blev kanongott) som jag "binder ihop" med lite fiberhusk samt pofiber.

Kesoplättar (googla kesoplättar lchf), kan ätas både som traditionella plättar med bär/grädde men även som en lite matigare variant med goda tillbehör såsom avocado, någon kall örtsås, ost, oliver och annat småplock.

Omelett (där endast fantasin sätter stopp för vad man kan ha i den) och soppa (spenatsoppa, broccolisoppa, blomkålssoppa, tomatsoppa, grönkålssoppa osv) är ju också säkra kort.

• Like 3

Jag har nog aldrig ätit så mycket grönsaker, som jag gör nu. Då är jag absolut inte vegetarian, men mina vegetariska "tillbehör" får ta allt större plats på tallriken. Jag äter även rotsaker, där finns så mycket gott! Gratänger, ugnsbakat... En av mina favoriter är gratäng på persiljerot, rotselleri och jordärtskocka. Där är väl jordärtskockan inte så låg i kolhydrater, men den är god... Salt, svartpeppar, eventuellt lite vitlök och så mycket grädde på. Ost på toppen. Mums! Jämfört med potatisgratäng blir det både klart färre kolhydrater och i mitt tycke godare. I övrigt har du ju fått en del bra tips, om soppor bland annat.

• Like 1