kolissnålis Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Inspirerad av en annan medlem här på forumet gjorde jag Werlabs stora test. Dåliga järnvärden (lätt åtgärdat), som vanligt lågt natrium, men den stora överraskningen var mycket lågt D-vitamin, 25 (referensintervall 50-178). Jag är väldigt förvånad. Äter rött kött, ägg, mejerier, smör och ost. Mycket nötter. Inte så mycket fisk, dock. Jag har inte mått bra sedan i våras och nu i december har jag blivit mycket andfådd, kan bli andfådd när jag sitter ned (det kan ju förklaras av de låga järnvärdena), men hur kan de låga D-vitaminnivåerna manifestera sig? /kolissnålis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted January 6, 2015 Popular Post Share Posted January 6, 2015 D-vitamin behövs för en mycket lång rad biokemiska processer i kroppen, faktiskt har de flesta celler receptorer för det, vilket talar för dess vikt. Inte minst behövs optimala nivåer för immunförsvaret. Det finns små mängder D-vitamin i viss animalisk mat, men inget som liknar det vi evolutionärt är gjorda för. Behovet av D-vitamin bestämdes under årmiljoner i Afrika där vi exponerades för solen regelbundet. Visserligen var vi mörkhyade som skydd mot för mycket strålning, men studier på nu levande folkgrupper som lever "fritt" visar att man får optimala nivåer. På våra breddgrader kan man från solen få tillräckligt med D-vitamin endast under 3-4 månader under året, och då måste man dessutom sola typ en halvtimme när solen står som högst. Därför behöver alla ta D-vitamintillskott. Många vuxna får efter några månader bra nivåer vid tillskott på 2000-5000 IE (50-125 mikrogram) per dag. Tar man den högre dosen D-vitamin kan det också vara klokt att komplettera med 100-200 mikrogram K2 per dag. Det beror på att D-vitamin förbättrar upptaget av kalcium ur maten, och om man har brist på K2 så kan kalcium sätta sig i onödigt stora mängder i mjuk vävnad såsom kranskärl, i stället för i skelett och tänder där det hör hemma. Både D-vitamin och K2 har diskuterats i olika trådar på forumet. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Inspirerad av en annan medlem här på forumet gjorde jag Werlabs stora test. Dåliga järnvärden (lätt åtgärdat), som vanligt lågt natrium, men den stora överraskningen var mycket lågt D-vitamin, 25 (referensintervall 50-178). Jag är väldigt förvånad. Äter rött kött, ägg, mejerier, smör och ost. Mycket nötter. Inte så mycket fisk, dock. Jag har inte mått bra sedan i våras och nu i december har jag blivit mycket andfådd, kan bli andfådd när jag sitter ned (det kan ju förklaras av de låga järnvärdena), men hur kan de låga D-vitaminnivåerna manifestera sig? /kolissnålis Trötthet och infektionskänslig, nedstämd...Det är väl några av tecknen på D-vitaminbrist. Den här tiden på året får du ju inte i dig tillräckligt med D-vitamin från solen, den står för lågt. Det är nog ganska svårt att få i sig tillräckligt från mat också... Kostdoktorn rekommenderar ju också tillskott av D3. Låga nivåer av D3 kan på sikt ge andra skador också, vad jag har förstått, men då jag inte har det i skrift framför mig nu så överlåter jag det åt nån annan - finns många här som har bra koll på det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Trötthet och infektionskänslig, nedstämd...Det är väl några av tecknen på D-vitaminbrist. Den här tiden på året får du ju inte i dig tillräckligt med D-vitamin från solen, den står för lågt. Det är nog ganska svårt att få i sig tillräckligt från mat också... Kostdoktorn rekommenderar ju också tillskott av D3. Låga nivåer av D3 kan på sikt ge andra skador också, vad jag har förstått, men då jag inte har det i skrift framför mig nu så överlåter jag det åt nån annan - finns många här som har bra koll på det. Å Kjell hann före mig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Bra att du nämnde nedstämdhet, Jamtlandstjej, för ofta rapporteras att man slipper vinter/vårdepression om man tar D-vitamin! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Bra att du nämnde nedstämdhet, Jamtlandstjej, för ofta rapporteras att man slipper vinter/vårdepression om man tar D-vitamin! Ja det är ju jag ett bevis på http://www.expressen.se/halsoliv/supervitaminet-haller-dig-pigg-hela-vintern/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Ja det är ju jag ett bevis på http://www.expressen.se/halsoliv/supervitaminet-haller-dig-pigg-hela-vintern/ Även jag är ett bevis på detta! Inte alltid det gått så långt som till depression, men åtminstone ordentlig nedstämdhet... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Inspirerad av en annan medlem här på forumet gjorde jag Werlabs stora test. Dåliga järnvärden (lätt åtgärdat), som vanligt lågt natrium, men den stora överraskningen var mycket lågt D-vitamin, 25 (referensintervall 50-178). Jag är väldigt förvånad. Äter rött kött, ägg, mejerier, smör och ost. Mycket nötter. Inte så mycket fisk, dock. Jag har inte mått bra sedan i våras och nu i december har jag blivit mycket andfådd, kan bli andfådd när jag sitter ned (det kan ju förklaras av de låga järnvärdena), men hur kan de låga D-vitaminnivåerna manifestera sig? /kolissnålis Jag har inga förklaringar till lågt D-vitamin, men jag blir alltid förvånad över de olika referensintervallen. Jag sitter här med ett labsvar, som inte gäller mig själv, men där är referensintervallet 75-250 nmol/L när det gäller D-vitamin, som benämns S-25-OH Vitamin D. Ditt värde 25 låter ju väldigt lite utifrån det referensintervallet 75-250 nmol/L jag har framför mig. Visst är det konstigt att varje lab har sina egna intervall? Är det så att labbet gör sina egna medelvärden utifrån tagna prover? Detta gäller även andra provanalyser har jag märkt. Om någon inte sett föreläsningen med Mats Humble om D-vitamin så kan ni se den via denna länk: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/mats_humble_f%C3%B6rel%C3%A4ser_om_d1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kolissnålis Posted January 6, 2015 Author Share Posted January 6, 2015 Tack för svar! Börjar äta D-vitamin idag. 1 kapsel av Purepharmas, dvs 2500 IE/dag. Och järn, så klart! :-) Tror inte att jag har hunnit bli så påverkad? Är inte nedstämd och har inte varit sjuk (förkyld) sedan vecka 9. Ja, konstigt med de olika referensintervallen. Värdet jag angav är för män (trots att jag är kvinna, men jag hade inte mitt provsvar tillgängligt). Kanske är det olika värden för män och kvinnor? Ska titta på föreläsningen med Humble - dags att skaffa sig lite D-vitaminkunskap! /kolissnålis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Vitamin D man mätas antingen i ng/ml eller nmol/L, 75-250 nmol/L motsvarar 30-110 ng/ml, vet inte vad Werlab anger i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 50-178 är nmol/L! Jag hade 52 efter att ha tagit 800 IE dagligen hela vintern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted January 8, 2015 Share Posted January 8, 2015 Jag har inga förklaringar till lågt D-vitamin, men jag blir alltid förvånad över de olika referensintervallen. Jag sitter här med ett labsvar, som inte gäller mig själv, men där är referensintervallet 75-250 nmol/L när det gäller D-vitamin, som benämns S-25-OH Vitamin D. Ditt värde 25 låter ju väldigt lite utifrån det referensintervallet 75-250 nmol/L jag har framför mig. Visst är det konstigt att varje lab har sina egna intervall? Är det så att labbet gör sina egna medelvärden utifrån tagna prover? Detta gäller även andra provanalyser har jag märkt. Om någon inte sett föreläsningen med Mats Humble om D-vitamin så kan ni se den via denna länk: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/mats_humble_f%C3%B6rel%C3%A4ser_om_d1 Här finns det ytterligare en föreläsning av Mats Humble om D-vitamin (2013) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Det är kanske bra med K-vitamin. Men har vi brist på det om vi äter en bra kost, finns det verkligen behov av att ta extra i pillerform? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Det är kanske bra med K-vitamin. Men har vi brist på det om vi äter en bra kost, finns det verkligen behov av att ta extra i pillerform? Vi borde inte det om vi har fungerande tarmflora och äter rikligt med gröna bladgrönsaker (eller kanske rapsolja för de som äter mycket fett), då ska K1 kunna omvandlas till K2. Vad gäller animalier (färdigt K2) tycks fågel vara bäst, jag blev lite förvånad. http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2274&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g〈=sv Jag har svårt att sluta med K2 för det minskar så tydligt rynkan mellan ögonbrynen. Mer spenat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Inspirerad av en annan medlem här på forumet gjorde jag Werlabs stora test. Dåliga järnvärden (lätt åtgärdat), som vanligt lågt natrium, men den stora överraskningen var mycket lågt D-vitamin, 25 (referensintervall 50-178). Jag är väldigt förvånad. Äter rött kött, ägg, mejerier, smör och ost. Mycket nötter. Inte så mycket fisk, dock. http://matkalkyl.se/naringsamnen41.php säger att t ex ål, makrill, sill och lax ligger i topp vad gäller innehåll av D-vitamin. Bortsett från ål är dessa rätt billiga och lättillgängliga, och innehåller dessutom omega-3, därför äter jag lite av dessa nästan varje dag. Och jag ska ju ändå äta, så varför inte välja dessa istället för något annat Dock är jag inte helt säker på hur effektivt kroppen kan ta upp D-vitaminet i dem. Men jämfört med tabletter och andra tillskott kanske de står sig bra i den aspekten? Och mängden är ju rätt ok om man jämför en portion med en dagsdos kosttillskott. Så jag tror det vore klokt om du åt mer fisk, i synnerhet fet fisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Det är kanske bra med K-vitamin. Men har vi brist på det om vi äter en bra kost, finns det verkligen behov av att ta extra i pillerform? Inte så länge du baserar din mat på gräsbetesbiff, gräsbetesgris, gräsbetes höns/ägg, villt, vild fet fisk och biodynamiskt odlade grönsaker! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Artikel i gårdagens VG om just K2: http://www.vg.no/forbruker/helse-og-medisin/kan-bety-mye-for-folkehelsa/a/23369961/ Vi kan på goda grunder utgå ifrån att de flesta av oss har alldeles för lite K2. Så antingen gör man som Zepp säger eller så tar man piller, förslagsvis 200 mikrogram per dag av K2 i form av mk-7. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Speciellt kan det vara bra att tänka på K2 när man tar högdos D-vitamin! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1969 Posted January 26, 2015 Share Posted January 26, 2015 En bra föreläsning om D-vitamin: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts