Jump to content

16:8 och träning


Tåli
 Share

Recommended Posts

Har en fråga jag tänkte gå 16:8 för det passar mig jätte bra men har en fråga.

 

Äter ju inte mitt första mål fören ca 12.30 men tänker träna på morgonen hur ska jag göra då. Träna på morgonen menar jag någon gång mellan kl 7-11.

Ska jag äta ändå efter träning eller kan jag vänta till lunch? I fall jag ska äta efter träning vad kan man äta efter som jag annars hoppar över frukost.

 

// Anna

Link to comment
Share on other sites

Du kommer själv märka om du behöver äta efter träningen eller inte. Är du hungrig så bör du äta, annars kan du vänta till lunch. För mig är det inte så känsligt när jag äter. Jag kan träna på fastande mage och samtidigt ha bra med energi på träningen. Jag känner heller inte att jag måste äta direkt efter ett träningspass. Om du är hungrig efter ett träningspass så är det bara att äta det du normalt äter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det beror på målsättning, typ av träning och - som Vältränad nörd varit inne på redan - individuell respons.

 

Det finns ett överdrivet fokus på ätandet för (styrke)tränande på lägre nivåer/nybörjare etc. Man tenderar överdriva proteindrinken och glömma att man även måste stimulera kroppen/muskulaturen för att den där proteindrinken skall ha någon egentlig funktion eller konstituera ett behov.

 

Med detta sagt, ju bättre man blir på att stimulera det som skall stimuleras desto mer poäng finns det med att åtminstone lägga träningen i anslutning till måltidsintag.

 

Det finns flera aspekter på detta som ex. prestationsförmåga etc som också kan vara avhängigt hur man äter i tidsrelation till sin träning. Det finns en och annan som fått sig en tankeställare efter att ex. ha anammat 16:8 en längre tid och sedan, pga slump/livet ställer nya krav etc, "tvingats" äta en eller ett par gånger innan träningspasset...och sen får de uppleva mycket bättre prestationer, pump eller vad man nu använder som momentana framgångsfaktorer vid träning.

 

Mitt generella råd är att åtminstone se till att tima måltidsintaget till någorlunda direkt efter träningen. Går inte det så är en annan tanke att ha ätit rejält någon timme eller två innan träningen med gott innehåll av protein. Man kan även tänka sig att hälla i sig något proteinpulver precis innan träning och då anamma något som brukar kallas semifasta.

 

Bottom line: Har man verkligen gjort rätt för att tänka i de här banorna eller är det så att man tränar bara "ibland", lite halvlojt, är periodare (tre hårda månader efter nyår följt av party, party resten av våren...sommaren och så tillbaka en sväng på hösten)? Tränar man inte ens kontinuerligt, året om, med koll på vad man håller på med och vad man vill uppnå, nästan utan undantag äter "som man skall" så är det här med måltidstiming absolut inget man skall prioritera eller ens tänka på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Apropå 16:8 och träning så är det en sak som jag tycker är allra viktigast och det är att äta ordentligt när man väl äter. Jag mår nästan alltid mkt bra av träning på fastande mage och  jag äter en rejäl, näringsrik middag runt 19.00 dagen innan. Sen blir det en lika näringsrik och rejält tilltagen luncht vid ca 12.00. Utan dessa mål skulle jag inte orka träna med full energi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...