Iaflickan Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Har nyligen börjat med lchf igen efter graviditet. Vid förra lchf start för ca 1,5 år sedan, fick jag sänka mina doser rejält. Vid denna starten har jag hittills fått höja mina doser rejält, och ändå kan mitt socker sticka upp mot 17mmol. Jag får ingen rätsida på det alls. Helst vill jag inte hamna i ketos då jag har problem med högt blodsocker. Just nu ligger jag och pendlar mellan 0-0,5 i ketoner. Och det känns helgalet att ta mycket mer insulin nu, än med en kost med kolhydrater. Jag försöker läsa mig till om det är ett tillfälligt problem som är på övergång, har kört helt strikt lchf i 1 vecka nu. Har någon haft erfarenhet av samma sak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Hej och välkommen till forumet Jag har inte t1d men det låter väldigt konstigt. Mätfel eller en okänd kolhydratkälla? Glukoneogenes kan väl inte åstadkomma detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Jag har typ 1 och kan bara konstatera att så är det ibland. Det kan vara stresstillstånd, infektioner, hormoner och allt möjligt. För mig funkar liberal LCHF bättre, men det är olika för alla. Ha tålamod och mät blodsockret ofta, kanske hittar du ett mönster. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iaflickan Posted January 6, 2015 Author Share Posted January 6, 2015 Tack Jag har insulinpump med cgm mätare, så har mer eller mindre alltid koll på mitt bs, och varje dag, främst på eftermiddagen och bortom kvällen skjuter BS i höjden. Får ta mängder med insulin samt ta extra med penna för att få ner det, konstigt nog landar jag inte i för lågt bs med känningar... Jag är ju van lchf-are sedan tidigare och har koll på kolhydraterna. Till lunch idag åt jag en ytterst kolhydratfattig lunch bestående kött, broccoli och bea. 2,5 h senare låg jag på över 16 i bs. Så himla märkligt! Känns som att jag blir helt och håller insulinresistent under några timmar. Även om jag skulle ta 15e insulin till den kolhydratfattiga lunch så hade bs ändå stuckit iväg. Jag har inte stenkoll på vad glukoneogenes innebär, mer än det jag läst på Wikipedia, med sina vetenskapliga termer som jag knappt förstår.. [emoji6] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iaflickan Posted January 6, 2015 Author Share Posted January 6, 2015 Jag har typ 1 och kan bara konstatera att så är det ibland. Det kan vara stresstillstånd, infektioner, hormoner och allt möjligt. För mig funkar liberal LCHF bättre, men det är olika för alla. Ha tålamod och mät blodsockret ofta, kanske hittar du ett mönster. Skönt att höra att det är fler än jag som har det såhär! Kanske känner min kropp sig stressad nu när jag lagt om kosten helt? Jag håller tålamodet uppe helt enkelt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Jag kan få den typen av blodsockerreaktion som rekyleffekt på för lågt blodsocker. Kan det vara så att du ligger "för lågt" på förmiddagen och behöver sänka dosen tidigare på dagen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Jag tror du ska fortsätta och se om det inte rättar till sig. Som du beskriver det låter det som något hormonellt (menscykel, stress, infektion?), så det borde ge med sig. Du kan också testa en vanlig blodsockermätare och jämföra, ifall det är något vajsing med CGM:en. (Fast du har kanske en modell som man ska kalibrera varje dag?) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iaflickan Posted January 8, 2015 Author Share Posted January 8, 2015 Jag tror du ska fortsätta och se om det inte rättar till sig. Som du beskriver det låter det som något hormonellt (menscykel, stress, infektion?), så det borde ge med sig. Du kan också testa en vanlig blodsockermätare och jämföra, ifall det är något vajsing med CGM:en. (Fast du har kanske en modell som man ska kalibrera varje dag?) Har nog fått en förklaring på eländet.. Var hos läkare igår som konstaterade inflammation i en sena i axeln. Måste varit detta som ställt till det! Nu får jag bara dras med kortisonets biverkningar ett tag, sen ska det nog bli bra igen! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 8, 2015 Share Posted January 8, 2015 Har nog fått en förklaring på eländet.. Var hos läkare igår som konstaterade inflammation i en sena i axeln. Måste varit detta som ställt till det! Nu får jag bara dras med kortisonets biverkningar ett tag, sen ska det nog bli bra igen! Det var ju bra på sitt sätt. Kortison kan också höja blodsockret tyvärr... Krya på dig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts