Lizz3

LCHF 15 Åring

Recommended Posts

Hej! Det är såhär att jag är 15 år och är 173 cm lång och väger 72 kg. Jag ska börja med denna LCHF dieten men undrar hur lång tid det kommer ta för mig att gå ner 10 kg. Jag kommer att promenera 6km varje dag också. Om någon har tips så kan ni jätte gärna dela med er. Tack o Hej

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen. Det första du ska tänka på är att låta din kropp vänja sej vid att byta bränsle. Det kan ta bortåt 3 månader innan den fattar vad du håller på med. Sen ska du inte stirra dej blind på vågen. Använd måttband också. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar och det är ju vad som räknas, eller hur? Idag använder jag de kläder som jag hade när jag vägde 6-7 kilo mindre.

 

Promenader är bra så du får luft men de kommer inte att göra nåt för viktminskning. Vill du få shape på fluffet är det bättre att träna dina muskler. Du kan ju börja hemma med situps, armhävningar och benutfall

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoscha har helt rätt. Det jag vill lägga till är att promenader är bra för lite mer än att få luft; de är jättebra för leder, tarmens rörelser, syreupptagningsförmågan (rask takt) och sådant så det ska du absolut ägna dig åt.
Och en sak till... Eftersom det är viktminskning du är ute efter så håll dig borta från LCHF-godis. Strunta i mörk choklad, grädde och bär, mandelmjölsbakverk... Det är ofta smaskigt och lätt att överäta. Du har så lite att ta av att de kan sinka dig. Satsa på rejäl mat istället (finns många bra recept på nätet). Lycka till!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att du fokuserar på att äta bra mat. Det är inte säkert att du får din önskade viktnedgång, men du fokuserar på fel sak (vikt). Som nämnts ovan tror jag det är bättre att du äter bra mat (LCHF är bra mat) och tränar ordentligt. I ordentligt träning inkluderas t.ex. (efter försiktig upptrappning) sprintträning, styrketräning, långa promenader etc. Du kommer då att märka att omfördelningen i kroppsfett/muskler kommer att ge dig en annan kropp än den du har idag. Därmed inte sagt att det är något fel på dig i ditt nuvarande tillstånd. Ditt nuvarande BMI är normalt och det BMI som du siktar på är på gränsen till lågt vilket kan ge problem med menstruation etc. (är så klart ingen kvinna, så välkomna att utmana mig).

 

Försök att vara nöjd med dig själv som du är idag och genomför förändringarna avseende kost och träning och var glad för den du blir av det också. Du kommer att märka skillnad inom 6 månader med säkerhet. Men vikten... GLÖM DEN!!! Äter du och tränar enligt ovan kommer du att må kalas!

 

Lycka till.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.