gmofrijord Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Hej. Jag är 23 år ich har återkommande besvär med min rygg/nacke värk i handleder, bortdomning av höger arm osv. jag märker skillbsd av Lchf det gör jag men nu har det blivit värre igen och jag blir snart tokig, en 23 åring ska väl inte ha värk för jämnan?! Tränar o motionerar regelbundet o är jämt frisk för övrigt. Vad kan det vara, och vad kan hjälpa mer än vanlig Lchf, utesluta meijerier? Känns så himla tråkigt då man inte kan äta ute eller bli bort bjuden.. tackar för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Hej. Jag är 23 år ich har återkommande besvär med min rygg/nacke värk i handleder, bortdomning av höger arm osv. jag märker skillbsd av Lchf det gör jag men nu har det blivit värre igen och jag blir snart tokig, en 23 åring ska väl inte ha värk för jämnan?! Tränar o motionerar regelbundet o är jämt frisk för övrigt. Vad kan det vara, och vad kan hjälpa mer än vanlig Lchf, utesluta meijerier? Känns så himla tråkigt då man inte kan äta ute eller bli bort bjuden.. tackar för svar. Jag skulle prova att helt ta bort spannmål (dvs nolltolerans) samt mejerier (ost, smör, grädde etc). Blir det inte bättre av det så kan du även prova att ta bort ägg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Jag skulle även rekommendera dig att äta 3 msk kokosfett per dag, och ta tillskott av Omega-3 och D-vitamin. Men jag skulle även rekommendera dig att tänka igenom om du har några reumatiker i familjen, och även söka läkare och få ta alla reumatikerprover, för att veta OM och i så fall mot VAD du har att "kämpa". LCHF kan göra underverk, helt klart, men ibland hjälper inte bara kosten 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gmofrijord Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 Gluten har jag tagit bort det klarar ej min ADD av alls men jag ska prova med meijerier också, pust!! Både min farmor o min mor hade/har reumatism. Men proverna de tagit visar inget märkligt nog. Allt stämmer dock väldigt bra in på just den sjukdomen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gmofrijord Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 Kokosfettet ska jag använda flitigare, tack för de! D-vit o omega äter jag redan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Själv har jag haft god nytta av en osteopat vid liknande besvär. Kan vara spänningar, nerver i kläm mm. De klämmer på ställen maninte visste var spända. Inget för överdrivet blyga, men effektivt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Jag tycker absolut att du behöver en grundlig utredning av dina besvär. Du skriver att din arm domnar bort. Det låter inte alls bra. Har du nån gång råkat ut för en olycka? Behöver inte vara allvarligt just då, men besvär kan komma långt efter. Sen har jag för mej att inte all reumatism syns på prover. Inte säker, men nåt jag hört för länge sen. Och som du skriver, en 23-åring ska inte ha värk för jämnan. I varje fall inte utan orsak. Du behöver veta orsaken för att få rätt hjälp. Har du haft värken länge? Kom den hastigt eller smygande? Kan det vara biverkning av ev mediciner? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipofil Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Rygg, nacke, värk och bortdomnad högerarm? Precis så där känner jag mig när jag sitter alldeles för mycket framför datorskärmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gmofrijord Posted January 8, 2015 Author Share Posted January 8, 2015 Äter inga mediciner och sitter aldrig framför datorn. Har åkt i en bil som körde av vägen men inget hände direkt! Smärtan kommer o går, kan vara borta ett bra tag o med borta så menar jag den direkta, inte molvärken i leder som nästan alltid finns där. Var sockerberoende som barn och då hade jag alltid ont o kunde inte motionera el så då det kändes som kroppen verkligen sa emot. Nu är det inte så längre utan jag både styrketränar o springer när jag lyckas övertala mig själv ska testa utan mjölkprodukter och med kokosolja varje dag i kaffet. Men vad tror ni, ska jag träna som vanligt trots ont, just nu högst upp i nacken (aldrig haft där förr) som sitter i konstant från det att jag vaknar tills jag lägger mig, ibland mer akut ibland mer mol? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfh Posted January 8, 2015 Share Posted January 8, 2015 Hej. Jag är 23 år ich har återkommande besvär med min rygg/nacke värk i handleder, bortdomning av höger arm osv. jag märker skillbsd av Lchf det gör jag men nu har det blivit värre igen och jag blir snart tokig, en 23 åring ska väl inte ha värk för jämnan?! Tränar o motionerar regelbundet o är jämt frisk för övrigt. Vad kan det vara, och vad kan hjälpa mer än vanlig Lchf, utesluta meijerier? Känns så himla tråkigt då man inte kan äta ute eller bli bort bjuden.. tackar för svar. Hej! Jag håller med Mats Lindberg. Jag tycker du skall skapa dig ett avslappningsprogram med rörelser från chigong, thai shi och även orientaliska danser, hur de rör armar och axlar.Kolla också upp din kropps hållning. Öva på att bära upp kroppen jämnt, och håll upp huvudet.. Skapa ditt eget rörelse program. Hur du utför rörelserna har nog ingen betydelse, bara de är lugna och varierande, och att du gör dom ofta. I sängen, på bussen, när du ser på TV, det finna alltid tid, och ingen behöver lägga märke till när du gör rörelserna. Koncentrera dig på armar,axlar, rygg och nacke och din hållning. Var nyfiken, prova, skapa. Vad du äter kanske också har betydelse,precis som mediciner och värktabletter. Forska!! Lycka till och jobba på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 8, 2015 Share Posted January 8, 2015 Har du varit hos någon sjukgymnast? Själv skulle jag direkt boka in mej hos naprapat. Det är dyrt men just vid axlar, nacke och nedåt armarna finns så många senor som kan slå knut på sej själv och man kan behöva hjälp att knäppa upp dem innan det hjälper med stretching och sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 8, 2015 Share Posted January 8, 2015 Vad var det jag sa? Du hade varit med om en olycka. Jag har själv en whiplashskada. Det var därför jag frågade om du råkat ut för nåt. Många får problem efter en längre tid. Sätter inte ens olyckan i samband med besvären. Berätta gärna mer om olyckan. När och hur. Jag tycker inte att du ska träna när du har så ont och inte vet orsaken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts