Jump to content

Vad äter ni när ni är sjuka?

Pica

Recommended Posts

Hej!

För tillfället är jag förkyld och matt, med feber (om än ganska låg, runt 38) och en hiskelig hosta. Jag känner mig hungrig men det är svårt att äta. Hur strikta är ni med er kost när ni blir sjuka? Jag har jättesvårt att få i mig det som är lchf-kost just nu, blir att jag inte äter så mycket alls. Blir sugen på frukt och rostade mackor...inte så bra, men står emot suget.

Jag är nyfiken på hur ni andra gör. Jag tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska göra.

Det beror ju på hur känslig du är och vilka dina mål är. Jag har sällan nåt hemma som inte är hyfsat OK. Bröd skulle nog inte jag äta i alla fall.

Har jag ont i halsen äter jag nån tsk manukahonung som jag låter smälta i munnen. Och varmt te, ibland med vanlig honung och citron. Se till att du dricker mycket och gärna varmt.

Hostan kan bli bättre av att du kokar upp salt vatten och andas in.

När det gäller äta...Creme fraiche (eller ev rysk/turkisk med hackad rå ingefära och lite hasselnötter om du får ner är både fräscht och nyttigt.

• Like 3

Tack för att ni svarar :)

Allt kött, fisk och ägg går bort. Turkisk yoghurt går ner, så jag fortsätter med det :)

Har precis gjort blomkålsmos för första gången, det var lugnt att äta.

Jag är normalviktig, utan någon önskan att minska i vikt, men jag vill ändå vara ganska så strikt.

Tack för era tips! Soppa hade jag glömt bort att det fanns något som hette :) , det kan jag ju också få i mig när jag är sjuk.

Kram till er

• Like 3

Jag är nyligen på banan igen efter att varit något krasslig en vecka.

Drack mycket te. Kan med fördel drickas med fettkälla

Hade lite svårare för att äta tyngre livsmedel som kött,

Åt mycket näringstäta livsmedel som nötter, det har hög energidensitet och är gott.

drick mycket vatten, sov ordentligt, undvik hård träning, undvik alkohol

Du kan ta Creme fraiche eller rysk yoghurt och krydda med antioxidantrika kryddor, tex ingefära, kanel, nejlika eller gurkmeja. Exempelvis innehåller pepparkakskrydda de tre förstnämnda.

Det är lättare att få i sig flytande kalorier än fasta kalorier i min mening

• Like 1

Tack Jiim!

Håller med om att vätska är lättare. Tar speciellt till mig tipset om att ha fett i te, då fettkaffe inte alls lockar just nu. Har både färsk ingefära hemma och kanel, nejlika och gurkmeja som torra kryddor - ska prova det till den turkiska yoghurten.

Träning känns stört omöjligt :D  och alkohol undviks för jämnan.

Tusen tack!

Prova pastiller gjorda på ren lakrits mot hostan. Finns ofta smaksatt med pepparmynta eller anis om man vill. Det tycker jag även lenar i halsen. Inte bra om du har högt blodtryck dock.

Det finns studier som tyder på att man blir frisk fortare genom att fasta när man blir sjuk. Det triggar immunförsvaret och kan var därför som de flesta tappar aptiten.

• Like 2

ColdZyme - fungerar det? Måste prova. Fast inte nu, det får bli i förebyggande syfte för nästa förkylning.

Jag jobbar på förskola och periodvis, om inte alltid, utsätts jag och mina kollegor för förkylningsvirus. Fungerar ColdZyme skulle det bespara mig flera sjukdagar och den påfrestningen som det innebär att behöva jobba halvkrasslig. :)

Tack för tipset Glen!

Kolla vilka bra råd ni har gett:

Förslag på lättäten mat vid förkylning:

- Turkisk eller Rysk yoghurt

- Créme fraiche

- Soppa

- Blomkålsmos

Krydda gärna yoghurten/créme fraiche med antioxidantrika kryddor (t ex ingefära, kanel, nejlika och gurkmeja).

Ät yoghurten med hackade nötter och/eller färsk ingefära.

Tips mot halsont och hosta:

- Manukahonung

- Te med citron och/eller honung

- Te med färsk ingefära

- Andas in ångan av hett saltvatten

- Pastiller gjorda av ren lakrits

Övriga tips:

- Sov ordentligt

- Vila - inte träna!

- Undvik alkohol

- Drick mycket vatten

- ColdZyme för att lindra förkylningssymptom eller i förebyggande syfte för att undvika att bli förkyld.

- Frukt (om man inte vill eller behöver äta strikt)

Tack för det!

Vilken bra sammanfattning :) Du kommer ju bli frisk på nolltid!

Krya på dig!

• Like 2

Jag är nog av den åsikten, att så strikt som möjligt, med så lite kolhydrater som möjligt vid sjukdom, jag har liksom fått för mig att man då tar "kål" på viruseländena snabbare :angry:

Äggröra gjord på enbart äggula med salt på tycker jag är relativt lätt att få ner, nersköljt med rikligt med citronvatten och mineralvatten :)

• Like 3

• 1 month later...

Jag äter ingenting när jag är krasslig. Dricker i massor, men ingen mat. Jag har ingen matlust, och då känner jag att kroppen "säger" till mig vad som är bäst. alltså ingen mat. Flummigt?, ja kanske.....

De flesta har ingen matlust när de är sjuka. Det tolkar jag som att kroppen vill lägga energin på att bekämpa sjukdomen istället för att smälta en massa mat. OM man har ett duktigt immunförsvar, vill säga.

Annat är de som har det svårt, och inte har mat för dagen.

• Like 1