Jump to content

Kokosfett eller Calogen neutral till spädbarn med hjärtfel

Göte

Recommended Posts

Ett spädbarn,4 månader med hjärtfel(VSD) ska opereras inom 1-1½ månad. Dietisten har ordinerat Calogen Neutral  som tillskott till bröstmjölken då barnet vid sista kontrollerna inte gått upp tillräckligt i vikt. Produkten består av 50% fett (raps och solros) och 50% vatten och emulgeringsmedel. Mamman känner sig tveksam till att ge Calogen och har istället börjat ge kokosfett som komplement. Amningen fungera bra med täta amningar. Vad tror ni om detta? Länken nedan är produkten:

http://www.nutricia.se/images/uploads/pdf/Specialprodukter/Calogen_Neutral_och_Liquigen.pdf

Jag har använt Calogen i äldrevården med mkt bra resultat! Undernärda tappar matlusten och mår illa av att bara se mat! Då är det fantastiskt att ha ett fett som är smaklöst och som går att blanda i alla vätskor, varma som kalla t ex kaffe, vatten. Har haft patienter som med hjälp av Calogen gått upp i vikt och fått tillbaka matlusten och därefter ätit tillräckligt självmant! Helt fantastiskt bra!

Skulle dock föredra kokosfett till mitt barn! Naturligt och nyttigt! Går bara vikten upp så är det verkligen ett mkt bättre alternativ! Vi vet alla vad dietister tycker om mättat fett, konstigt att de inte försöket förbjuda mammor att amma!?!

• Like 6

Intressant debatt när vi på det här forumet ofta säger att fett inte leder till viktuppgång ...

Kan det vara emulgeringsmedlet i Calogen som ger eventuell viktuppgång och inte oljorna.

I vilket fall, fett är viktigt MEN jag skulle aldrig ge varken emulgeringsmedel eller solrosolja (och förmodligen inte raps heller) till mitt barn, mig själv eller ngn annan, UTAN bara kokosolja, smörolja/gee eller olivolja - men inte för viktuppgång utan för välmående och friskt liv.

Viktuppgång får vi av kolhydrater (som vi undviker) och protein som går an i lagom dos.

• Like 2

Jag tror nog att fett kan leda till viktuppgång. Men det är en fråga om mängd och vad man kombinerar det med. Och i det här fallet var det fråga om en kombination av bröstmjölk och fett. Enligt Wikipedia innehåller bröstmjölk 7,2 % kolhydrater. Ett av mina barnbarn ökade dåligt i vikt och då funkade det med tillägg av fett.

• Like 3

Jag tänker att barnet ska opereras och säkert kommer att få antibiotika i samband med operationen vilket inte är bra för immunförsvararna i tarmen. Här en länk till Mark's daily apple där han tar upp ämnet barn och magbakterier. Tydligen ger bröstmjölk till skott av bakterier, amning är bra på många sätt.

http://www.marksdailyapple.com/how-to-establish-a-healthy-gut-in-your-primal-baby/#axzz3OQghsnih