Jump to content

Min historia

Adriana

Recommended Posts

Hoppas hoppas hoppas att det funkar för dej!

Det var svårt för mej också att äta fett i början, men bara du undviker light så kommer du långt. Det är ju inte meningen att vräka på fett heller. Kan du äta rotfrukter är ju det jättebra kolhydratskällor, liksom andra grönsaker du tål. Rostade rotfrukter med lite god olivolja? En god gräddig gratäng med squash eller rotfrukter?

Fullfet creme fraiche, går det? Kan du äta nån oliv ibland och tycka det är gott?

Jag klarar inte heller av kokosolja annat än dold i mat, men kan tycka att ett gott kryddsmör förhöjer en måltid, eller om jag värmer upp rester kan jag smälta ner lite ost på (jag älskar smält ost).

• Like 2

Hej Adriana!

Jag tror du har gjort ett mycket bra val av kost för dig som lider av ätstörning/bulimi

Lchf verkar funka verkligt bra på den med just dom problemen :)

Kanske en "kombo-effekt" av att hungerkänslor som driver hetsätningen försvinner och att maten man äter kan uppfattas som både näringsrik men också upptar mindre volym på tallriken så ångesten av att ha stoppat i sig en för stor mängd försvinner..

Mct-olja är jättebra!

Liksom kokosfett innehåller det fettsyror som lätt omvandlas till ketoner som då gör det möjligt för dig att

driva kroppen energimässigt utan att behöva luta dig mot dåliga kolhydrater som triggar din sjukdom

Prova också smör ghee olivolja om det är en variant som fungerar bättre för dig

Alla dessa fetter har liknande välgörande effekter på bulimi

Det låter som det går bra för dig nu men fortsätt öva dig i att äta riktig mat (kött/fisk/ägg/skaldjur)

och att träna bort din fettskrämdhet ännu mer

Nyckeln till en fungerande Lchf-kost ligger just i att man INTE BARA tar till sig LC-delen och missar HF-delen

Gör man inte det blir det svält och en icke fungerande kost i slutändan

Du verkar som sagt vara på rätt väg :)

Lycka till!

• Like 1

Hoppas hoppas hoppas att det funkar för dej!

Det var svårt för mej också att äta fett i början, men bara du undviker light så kommer du långt. Det är ju inte meningen att vräka på fett heller. Kan du äta rotfrukter är ju det jättebra kolhydratskällor, liksom andra grönsaker du tål. Rostade rotfrukter med lite god olivolja? En god gräddig gratäng med squash eller rotfrukter?

Fullfet creme fraiche, går det? Kan du äta nån oliv ibland och tycka det är gott?

Jag klarar inte heller av kokosolja annat än dold i mat, men kan tycka att ett gott kryddsmör förhöjer en måltid, eller om jag värmer upp rester kan jag smälta ner lite ost på (jag älskar smält ost).

Har inte ätit lightprodukter på många år så fullfet creme fraiche går nog och oliver tycker jag om. Kryddsmör har jag aldrig ätit, ska testa det. Det stora problemet för mej är att jag inte vet hur mycket jag ska äta. Efter så många år av ätstörning fungerar inte hunger och mättnadssignalerna.Har läst på jättemycket om den här kosten men det är sällan man skriver om portionsstorlek. Vill helst inte räkna kalorier. 

Har inte ätit lightprodukter på många år så fullfet creme fraiche går nog och oliver tycker jag om. Kryddsmör har jag aldrig ätit, ska testa det. Det stora problemet för mej är att jag inte vet hur mycket jag ska äta. Efter så många år av ätstörning fungerar inte hunger och mättnadssignalerna.Har läst på jättemycket om den här kosten men det är sällan man skriver om portionsstorlek. Vill helst inte räkna kalorier. 

Anna Hallen har skrivit att varje mål bör bestå av en handflata med fingrar med protein och 0,5-1 dl fett beroende på om det är gräddsås eller smör/majjo och sen fylla på med bra kolhydrater... 2-3 gånger per dag. Eftersom du inte har mättnadssignaler så får du väl bestämma hur mycket bra kolhydrater är också... det beror ju på om det är grönsallad eller rotfruktsgratäng. Rotfrukter skulle jag tippa max lika mycket som proteinet. Gröna färska blad kan du själv bestämma vad som är lagom innan du lägger upp det på tallriken. Vitkålssallad/cole slaw bör väl också begränsas eftersom det fyller betydligt mer

• Like 1

Du gör nog klokt i att inte räkna kalorier. Det funkar ändå inte enligt min mening ;). Däremot behöver du kanske räkna på fett, protein och kolhydrater för att hitta rätt balans mellan dom. Jag hade lite problem med hunger och mättnadssignaler innan LCHF, men nu tycker jag att det funkar bra. Jag känner hunger på ett annat sätt. Och jag äter när jag är hungrig. Jag har ingen ätstörning, men möjligen ett stört förhållande till mat efter alla år av jojobantning.

Anna Hallen har skrivit att varje mål bör bestå av en handflata med fingrar med protein och 0,5-1 dl fett beroende på om det är gräddsås eller smör/majjo och sen fylla på med bra kolhydrater... 2-3 gånger per dag. Eftersom du inte har mättnadssignaler så får du väl bestämma hur mycket bra kolhydrater är också... det beror ju på om det är grönsallad eller rotfruktsgratäng. Rotfrukter skulle jag tippa max lika mycket som proteinet. Gröna färska blad kan du själv bestämma vad som är lagom innan du lägger upp det på tallriken. Vitkålssallad/cole slaw bör väl också begränsas eftersom det fyller betydligt mer

Tack!!

Du gör nog klokt i att inte räkna kalorier. Det funkar ändå inte enligt min mening ;). Däremot behöver du kanske räkna på fett, protein och kolhydrater för att hitta rätt balans mellan dom. Jag hade lite problem med hunger och mättnadssignaler innan LCHF, men nu tycker jag att det funkar bra. Jag känner hunger på ett annat sätt. Och jag äter när jag är hungrig. Jag har ingen ätstörning, men möjligen ett stört förhållande till mat efter alla år av jojobantning.

Jag ska försöka räkna på det. Hoppas att jag också kan börja känna när jag är hungrig eller mätt. Förstår ju att det inte kommer så där  på en gång när man varit sjuk så länge som jag. Har redan en annorlunda känsla för maten, lugnare på nåt sätt. 

• Like 3

Jag lider utav exakt samma ätstörning som du Adriana. Dock kompenserar jag inte genom att spy utan har tränat sönder mig själv istället. Har också känt att LCHF hjälper väldigt mycket med att hålla hetsätningarna i schack :)

Just nu går jag på behandling för ätstörningen och om det inte är något du redan gör rekommenderar jag att du söker hjälp ^^ LCHF kommer inte att råda bot på bulimin, även om den hjälper dig på traven. Själva sjukdomen är mental och sitter i huvudet och det är den psykiska biten som man behöver få bukt med. Men får man den mentala biten på plats samt äter LCHF så tror jag att man blir frisk som en nötkärna inom kort  :P

Att räkna kalorier kommer troligtvis bara att göra ätstörningen värre, så undvik det. Även om det är svårt att släppa kontrollen och sluta räkna....

Önskar dig lycka till!  :)

• Like 2

Jag lider utav exakt samma ätstörning som du Adriana. Dock kompenserar jag inte genom att spy utan har tränat sönder mig själv istället. Har också känt att LCHF hjälper väldigt mycket med att hålla hetsätningarna i schack :)

Just nu går jag på behandling för ätstörningen och om det inte är något du redan gör rekommenderar jag att du söker hjälp ^^ LCHF kommer inte att råda bot på bulimin, även om den hjälper dig på traven. Själva sjukdomen är mental och sitter i huvudet och det är den psykiska biten som man behöver få bukt med. Men får man den mentala biten på plats samt äter LCHF så tror jag att man blir frisk som en nötkärna inom kort  :P

Att räkna kalorier kommer troligtvis bara att göra ätstörningen värre, så undvik det. Även om det är svårt att släppa kontrollen och sluta räkna....

Önskar dig lycka till!  :)

Har fått behandling många gånger men alltid fallit tillbaka. Nu har jag fått en jättebra läkare och en ännu bättre terapeut så jag hoppas verkligen att jag ska bli frisk.

• Like 4

Som jag tidigare sagt har jag ingen ätstörning, men ett något stört förhållande till mat. Eller hade. Det som hände med LCHF var att allt fokus på maten försvann efter ett tag. Nu äter jag god mat och slipper vara hungrig. Som du skrev ungefär Adriana, en lugnare känsla för maten.

Jag led av en hetsätningsstörning i många år. Är i princip frisk från den nu, det har varit några turer upp och ner de senaste åren men man lär ju sig hela tiden om sin sjukdom. När det kommer bara till själva maten så tycker jag att LCHF ger mig ett inre lugn, det är det enda som har fungerat bra mot den här "jagade" känslan man kan få, känslan av att liksom aldrig vara nöjd. Även om det fortfarande finns en del att jobba på angående mitt sockerberoende och därmed ätbeteende så gör LCHF det enklare att göra rätt val.

Som många andra sagt, räkna inte kalorier. Någon tipsade om handflatemodellen, vilken jag också tror på.

• Like 2

• 4 weeks later...

Lider precis som du av en ätstörning (bulimi i mitt fall), dock har jag inte haft det lika länge (har kämpat med sjukdomen i snart 4 år). Det var av en ren slump jag stötte på LCHF och jag är evigt tacksam för det då jag känner att detta är en del av den rätta kartan ut ur labyrinten som är ätstörningen. Jag behöver nämligen inte längre vara rädd för äta mig mätt - jag går inte upp i vikt så maniskt tränande och "uppkastning" är helt onödigt - sjukdomen förlorar på så sätt sitt grepp.

Har dessutom mer eller mindre gjort av mig med mitt kaloriräknande. Har knappt några hetsätningar alls, i alla fall inga till följd av hunger eller matrestriktion. De enstaka jag har haft är så kallade "emotionella hetsätningar" (detta är dock ganska vanligt i tillfrisknande-processen p.g.a. av vanor och svårighet att ta itu med jobbiga känslor) men har nu inte ens haft sådana på veckor. Började med LCHF Sept. 2014.

Angående maten äter jag vad man inom LCHF kallar för väldigt strikt (mindre än 10g kolhydrater om dagen). Jag är nämligen väldigt känslig för socker och sötningsmedel i alla dess former har jag upptäckt och ju mindre jag får i mig desto mindre sug får jag att hetsäta (nötter, stevia/sötningsmedel och bär triggar igång ett sug för mig så jag undviker dem - vill jag 'unna mig' något äter jag smetana eller vispgrädde). När jag först började äta LCHF åt jag omkring 25g om dagen men det fungerade inte för mig så jag behövde sänka mängden. Jag tror detta är något du behöver experimentera med och se vad som bäst passar dig.

Själv går jag inte till någon terapeut (och kommer inte att göra det heller) då jag upplever att de flesta tror att det är något fel på oss, att vi är mentalt sjuka och så är inte (alltid) fallet. Ätstörningar är till störa delen fysiska - det fysiska tar efter en tid ett psykiskt uttryck. Titta exempelvis på Ancel Keys Semi Starvation Study - 36 män med den bästa fysiska och mentala hälsan i USA (dessa valdes utav 100 deltagare för att de var i så god form) började efter ett par månader på en 1600kcal diet (vilket är högre än vad många av oss har ätit före/efter vi insjuknat) att visa symptom på ätstörning. De började att hetsäta och stjäla mat, blev självkritiska och tyckte att de var tjocka när de inte var det, de blev helt besatta av mat och kunde inte tänka eller prata om något annat - ringer det en klocka? Alltså, vad detta visar är att ätstörning inte alltid uppstår till följd av mental ohälsa utan fysisk ohälsa. 

Se på det så här: Vi går på dieter (och svälter oss ) av olika skäl --> Kroppen tror att vi riskerar att dö av svält och skickar ut kraftiga hungersignaler ---> Vi ignorerar dem ----> Kroppen skickar ur ännu kraftfullare signaler ---> Vi orkar inte stå emot suget/hungern och hetsäter ---> Vi har svårt att sluta äta ---> Vi känner oss äcklade och fylls av ånger och självhat ----> Vi försöker att kompensera för vad vi gjort och drar sedan åt tygremmarna mer gällande mat som bestraffning ----> Kroppen försvarar sig igen och vi är fast i en ond cirkel ---> Det tär på kroppen och psyket. Gällande varför vi började banta/svälta till att börja med, ja, det kanske man ska fråga samhället och dess superficiella syn på skönhet och lycka?

Vare sig det är bulimi eller hetsätning du lider av rekommenderar jag starkt denna bok om du inte redan har läst den: The Bulimia Help Method av Richard Kerr. Det är den bästa bok jag har läst om bulimi då den författaren förstår en precis på pricken (hans fru led av bulimi i 10 år) och samtidigt ger bra och konkreta tips på hur man ska tillfriskna (vilka andra böcker inte gör!). Den öppnade verkligen mina ögon. Tack var denna i samband med LCHF vet jag med säkerhet att jag kommer att bli 100% frisk inom kort och jag önskar dig verkligen detsamma! Jag hjälper dig dessutom gärna om du har fler/andra funderingar! =)

Lycka till!

• Like 4

"Alltså, vad detta visar är att ätstörning inte alltid uppstår till följd av mental ohälsa utan fysisk ohälsa."

Mycket klok analys. Förklarar verkligen hur det kan vara, vänder upp och ner på det som de flesta tidigare trott. I varje fall jag har köpt det där med att det är mentalt. Kan förklara varför många blir av med ätstört beteende på LCHF-kost.

• Like 3

Jag stämmer in i kören och önskar dig god bättring och lycka till Adriana!

En tanke slår mig - många år av problem har nog drivit fram kemiska obalanser, som kan bidra i den onda cirkeln. Har du varit på allmän hälsokoll med provtagning? Att identifiera och åtgärda obalanser, t ex brist på d-vitamin och magnesium, kan göra stor skillnad fysiskt och mentalt tror jag. Kan ge dig mer ork och fokus till att bättre parera och stå emot när sjukdomen drar i dig.

Håller tummarna för dig!