Kjell Granelli

Kvoten TG / HDL säger något om partikelstorlek LDL?

Recommended Posts

Är det någon som har koll på om det är riktigt att kvoten triglycerider / HDL skulle ge en fingervisning om storleken på LDL-partiklarna? Det handlar om en person som har fina värden på TG, HDL samt kvoten totalkolesterol/HDL liksom kvoten LDL/HDL men läkaren föreslår simvastatin då LDL-värdet är 3,7 (efter ett år med LCHF). Apo-kvot inte kollad.

Hennes TG/HDL kvot är 0,29. (0,7/2,4).

Jag tror att hennes höga LDL till stor del är de stora fluffiga partiklarna som tydligen gärna ökar efter övergång till LCHF, och efter vad jag begriper inte är något att oroa sig för. Statiner har hon däremot provat förr, och det var ingen höjdare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kolesterolvärdena ser utmärkta ut. Inte många har så högt och bra HDL som 2,4 eller så låga bra triglycerider som 0,7. Att LDL ligger på 3,7 och total på ca 6,4 är knappast något att oroa sig för då.

Med all sannolikhet är hennes LDL stora och fluffiga med sådan fördelning.

Inte ska hon ha statiner bara på grund av sitt kolesterol. Om hon har känd hjärtsjukdom kan man möjligen diskutera det av det skälet dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack det var snabbt. Skulle så klart nämnt att hon har diabetes 1 och hade en hjärtinfarkt för ett knappt år sedan. Förändrar det bedömningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon bör definitivt få ett APO-test gjort

Hjärthändelse indikerar iof att statiner kan vara påkallat, men kostförändringen till Lchf kan ha förändrat bilden helt

Dessutom är ju övriga värden finfina

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja om hon har haft en hjärtinfarkt och dessutom har en riskfaktor i form av antagligen lång livstid med onormalt högt blodsocker så kan statiner vara klokt. Med reservation för att hennes kolesterolfördelning ser fin ut även utan, i dessa tester.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är det någon som har koll på om det är riktigt att kvoten triglycerider / HDL skulle ge en fingervisning om storleken på LDL-partiklarna? Det handlar om en person som har fina värden på TG, HDL samt kvoten totalkolesterol/HDL liksom kvoten LDL/HDL men läkaren föreslår simvastatin då LDL-värdet är 3,7 (efter ett år med LCHF). Apo-kvot inte kollad.

Hennes TG/HDL kvot är 0,29. (0,7/2,4).

Jag tror att hennes höga LDL till stor del är de stora fluffiga partiklarna som tydligen gärna ökar efter övergång till LCHF, och efter vad jag begriper inte är något att oroa sig för. Statiner har hon däremot provat förr, och det var ingen höjdare...

En fingervisning om LDL-partiklarnas storlek i medeltal kan kanske fås genom kvoten LDL/ApoB? LDL är ju ett mått på totala volymen LDL-partiklar och ApoB ett mått på antalet LDL-partiklar. Hur det ligger till med kvoten triglycerider/HDL vet jag inte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En fingervisning om LDL-partiklarnas storlek i medeltal kan kanske fås genom kvoten LDL/ApoB? LDL är ju ett mått på totala volymen LDL-partiklar och ApoB ett mått på antalet LDL-partiklar. Hur det ligger till med kvoten triglycerider/HDL vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg