Fresia Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Hej! Har problem med min höga puls när jag springer, är sällan under 180 & vid ca 185 måste jag stanna & gå en bit för då får jag ingen luft & jag springer inte särskilt snabbt, snitter är 7,50/km Läste på någon löparsida att om man går på fettdrift så kostar det det mer syre att omsätta till användbar energi i muskulaturen. Är det någon som vet om detta stämmer & vad kan man göra i så fall? Andra tips? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Hej! Har problem med min höga puls när jag springer, är sällan under 180 & vid ca 185 måste jag stanna & gå en bit för då får jag ingen luft & jag springer inte särskilt snabbt, snitter är 7,50/km Läste på någon löparsida att om man går på fettdrift så kostar det det mer syre att omsätta till användbar energi i muskulaturen. Är det någon som vet om detta stämmer & vad kan man göra i så fall? Andra tips? Du är inte bara otränad? (om det är fallet...så kommer det snabbt att bli bättre...om du fortsätter träna) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Hur länge har du gått på fettdrift? Har läst mig till att för många tar det tid, ibland upp till ett halvår att ställa om kroppen. Jag hade samma problem med hög puls, men för mig berodde det definitivt på att jag var otränad och överviktig Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresia Posted January 9, 2015 Author Share Posted January 9, 2015 Jag har ätit LCHF i 5 år o "sprungit" i 3 år/2 dagar i veckan. Jag cyklar även till jobbet varje dag o det är också jobbigt. Jag har gjort arbetsEKG o test för ansträngningsastma men allt var utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Fettoxidation kräver syre, så med ökad fettdrift så stiger ofta VO2max. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresia Posted January 9, 2015 Author Share Posted January 9, 2015 ??? Kan du förklara på svenska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Fett kan bara omvandlas till ATP via Betaoxidation med hjälp av syre, dvs det sker aerobt, glukos kan förbrännas under syreunderskott, men leder till laktat, dvs mjölksyra. VO2 max är din förmåga att tillföra syre räknat som puls, dvs din syreupptagningsförmåga. Förbräning kan altså ske över syreupptagningsförmågans gräns, då är det laktatmetabolismen som sätter gränsen. Såå.. i ditt fall förefaller det vara syreupptagningsförmågan som sätter gränsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Att du tycker det är jobbigt att springa och behöver stanna när du har 180-185 i puls förstår jag. Där ÄR jobbigt att träna på de puls nivåerna. Däremot inte sagt att det är speciellt bra att träna med så hög puls. Kan inte svara på om det är nåt fel för att då får så hög puls. Det kan vara så att du är relativt otränad eller så kan det vara något annat som gör att du får hög puls. Jag skulle rekommendera att du drar ner på tempot när du tränar kondition. Tränar man kondition med för hög puls brukar man inte få så bra träningseffekt samt att kroppen bryts ned. Du ska kunna prata samtidigt som du tränar, och ha en puls på ca 140-150. Är man otränad kan man komma upp i de pulsnivåerna genom att gå snabbt. Är man otränad och/eller har några överviktskilon kan man inte springa och ha låg puls. Då är det bättre att gå, sen springa en liten sträcka för att sedan upprepa det några gånger. Gör man det så kommer man kunna springa längre sträckor allt eftersom. Att träna med för hög puls är ett misstag många gör. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 VO2 max – Vad är det? Maximal syreupptagningsförmåga eller VO2 max som det även kallas är ett mått på kroppens syreupptagningsförmåga med andra ord den maximala mängd syre som kroppen kan använda vid maximal ansträning under en minut(aerob kapacitet). Detta är din potentiella effektivitet. Att kunna träna under optimal intensitet är grundläggande för att maximera fettförbränning, minimera återhämtningstiden och minska skaderisken. Genom att träna optimalt kommer träningen bli mer effektiv ger möjlighet till ökad frekvens och hastighet. Det är ofta jag ser och hör andra löpare i spåret som pustar och stånkar, precis som jag själv gör i mellan åt. Vad som händer är egentligen att hjärtat pumpar ut blodet snabbar till musklerna då de behöver mer syre vid ansträning och behöver kroppen mer syre så börjar vi automatiskt att andas snabbare. Problemet när vi andas snabbare är att vi allt som oftast även andas betydligt ytligare och därmed inte får i oss tillräckligt med luft, vi hyperventilerar. Vid långdistans träning ska ditt VO2 man vara omkring 70 % av ditt VO2. Tränar du tempo bör de vara mellan 80-85 % och kör du intervaller ska du ligga på 85-90 %. Ovan 90 % tränas musklerna förmåga att träna utan tillgång till syre(anaerob kapacitet). Ekvation för uträkning av maxpuls 208,754 – (0,734 x ålder) ± 10 http://www.mhcoaching.se/traning/vo2-max-vad-ar-det/ Såå, först gäller det att fundera på om det handlar ditt VO2max eller något annat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresia Posted January 9, 2015 Author Share Posted January 9, 2015 Att gå/springa/gå gjorde jag i början för 3 år sen så jag tycker inte att jag fortfarande ska behöva göra det. Det är väl antagligen min syreupptagningsförmåga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Att gå/springa/gå gjorde jag i början för 3 år sen så jag tycker inte att jag fortfarande ska behöva göra det. Det är väl antagligen min syreupptagningsförmåga. Och den kan du träna upp, med rätt träning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Fresia Hur gammal är du? Vilken effekt cyklade du på under arbets EKG? Ofta finns det en uppskattning av konditionen (syreupptagningsförmågan, VO2-Max) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Jag kan tycka att om man sprungit 2 ggr i veckan under 3 år och känner sig kraftigt ansträngd vid ett tempo 7,5 km/h...så är det lite underligt. Det skulle vara lite intressant att veta hur långt du springer och hur lång tid det tar innan det börjar kännas tungt, om du håller samma tempo hela tiden? Om du väger ganska mycket är det jobbigare att springa men det borde i så fall inte betyda lika mycket vid cykling. Om du har ätit LCHF så lång tid som du har gjort borde det inte påverka din förmåga att springa på något dramatiskt sätt men påverkan kan ju skilja sig mellan olika individer... så jag vet inte varför du äter LCHF? Men om det inte gör dig jättestressad så kan du ju testa att äta mer kolhydrater en period och se hur det påverkar träningen för att kunna se om det kan bero på detta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Det här är ju jäkligt konstigt. Innan du började med LCHF, hade du så hög puls då om du var ute och motionerade? Arbets-EKG och astma test var nog rätt att göra, men frågan är om det finns andra möjligheter till förhöjd puls när du arbetar. Jag tror att jag skulle kontakta sjukvården igen och ta en lång diskussion med dom. Det bör inte vara så här. Själv äter jag liberal LCHF och tränar mycket kondition - jag har mkt svårt att komma upp i pulsslag som ligger ovanför 95% av min teoretiska maxpuls. Hjärnan säger helt enkelt ifrån vilket jag bedömer som rätt naturligt. Som Vältränad Nörd säger: Det är helt enkelt för jobbigt. LCHF i sig har snarare sänkt min arbetspuls (lustigt nog enligt Zepps resonemang). Jag har dock märkt en sak som du kanske ska kolla upp: Stress ökar pulsen både i vila och i arbete för mig. Är du stressad? Som jag tolkar ditt inlägg så kan du springa på ca 180 bpm ganska länge? Det är först vid 185 som du måste stanna och vila? Jag undrar bara om du är ett unikum i branschen och har väldigt hög maxpuls och att din mjölksyratröskel ligger runt 180. Med dålig teknik/lite övervikt och dålig grundkondition kan det kanske vara möjligt att du ganska snabbt hamnar på/runt mjölksyratröskeln. I så fall ska du definitivt bygga kondition på lägre pulsnivåer som nämnts ovan. Lägg in några korta intervaller om du vill "stressa" systemet lite, men promenera alltså mest. Att ligga o takta på mjölksyratröskeln eller nära maxpuls är inte bra för hjärtat... PS. KOntakta läkaren som gjorde ditt arbets-EKG och be att få uppskattning av maxpuls och VO2max och ge oss detta så kanske vi kan klura vidare. DS. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Det här är ju jäkligt konstigt. Innan du började med LCHF, hade du så hög puls då om du var ute och motionerade? Arbets-EKG och astma test var nog rätt att göra, men frågan är om det finns andra möjligheter till förhöjd puls när du arbetar. Jag tror att jag skulle kontakta sjukvården igen och ta en lång diskussion med dom. Det bör inte vara så här. Själv äter jag liberal LCHF och tränar mycket kondition - jag har mkt svårt att komma upp i pulsslag som ligger ovanför 95% av min teoretiska maxpuls. Hjärnan säger helt enkelt ifrån vilket jag bedömer som rätt naturligt. Som Vältränad Nörd säger: Det är helt enkelt för jobbigt. LCHF i sig har snarare sänkt min arbetspuls (lustigt nog enligt Zepps resonemang). Jag har dock märkt en sak som du kanske ska kolla upp: Stress ökar pulsen både i vila och i arbete för mig. Är du stressad? Som jag tolkar ditt inlägg så kan du springa på ca 180 bpm ganska länge? Det är först vid 185 som du måste stanna och vila? Jag undrar bara om du är ett unikum i branschen och har väldigt hög maxpuls och att din mjölksyratröskel ligger runt 180. Med dålig teknik/lite övervikt och dålig grundkondition kan det kanske vara möjligt att du ganska snabbt hamnar på/runt mjölksyratröskeln. I så fall ska du definitivt bygga kondition på lägre pulsnivåer som nämnts ovan. Lägg in några korta intervaller om du vill "stressa" systemet lite, men promenera alltså mest. Att ligga o takta på mjölksyratröskeln eller nära maxpuls är inte bra för hjärtat... PS. KOntakta läkaren som gjorde ditt arbets-EKG och be att få uppskattning av maxpuls och VO2max och ge oss detta så kanske vi kan klura vidare. DS. En liten kommentar om pulsen, för mig med hög maxpuls är inte 180 jättehögt om det gäller tävling eller intervaller, dock högt om det rör sig om ett normalt löppass eller långpass Men är det bekvämt vid 180 (går att hålla länge) och du måste stanna vid 185, det låter märkligt, eller missuppfattade jag? Edit: min maxpuls ligger en bra bit över formeln Zepp anger ovan. Om du inte redan hade tränat i tre år så hade jag sagt: Du springer för fort, hitta ditt bekväma tempo där du känner att du kan mala på i evighet. För mig tog detta många år och det det krävdes att lämna tonåren för att fatta att man kan löpträna utan att ha hjärtat i halsgropen. Men det hela låter märkligt och du har fått många bra svar och frågeställningar här ovan att fundera på. Sen i löparsammanhang brukar det ibland sägas att man "måste" träna 3ggr i veckan för att förbättra resultat, vilket jag inte håller med om. 2ggr kan räcka långt beroende på träningsbakgrund, annan rörelse i jobb, fritidannan träning mm mm 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Forskning finns även på detta område: "Idrottsledare har vetat länge. En del människor kan kraftigt förbättra sin kondition om de tränar. Andra får mer blygsamma resultat – eller inga resultat alls." http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/trana-kondition-ar-inte-nyttigt-for-alla/ http://blog.svd.se/maratonbloggen/2012/12/01/forskaren-om-non-responders/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pulsan Posted January 20, 2015 Share Posted January 20, 2015 Har samma problem...med hög puls... Men jag misstänker att jag har något som kallas POTS (posturalt ortostatiskt takykardiskt syndrom). Jag har fått finna mig i att ha hög puls, och att lågintensiv träning är typ promenad på plan mark (puls allt från 120-150, beroende på dagsform). Hänger inte på dålig kondition, för när jag haft 130 i puls vid tandborstning...diska likaså...ja, då kanske man borde promenera bort till Fonus... Att resa mig upp kan ge pulsökning på 50-60 slag...snurrar en del i knoppen då. Främsta kännetecknet på POTS är en pulsökning på minst 30 slag vid lägesförändring (liggande, sittande till stående). Finns ett x antal symtom till som inte gör vardagen lätt... Något som kan lindra är saltvatten...i ganska stora mängder. POTS-patienter har ofta även låg blodvolym. Märker du högre puls vid något annat tillfälle, eller är det bara vid löpning ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted January 31, 2015 Share Posted January 31, 2015 Forskning finns även på detta område: "Idrottsledare har vetat länge. En del människor kan kraftigt förbättra sin kondition om de tränar. Andra får mer blygsamma resultat – eller inga resultat alls." http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/trana-kondition-ar-inte-nyttigt-for-alla/ http://blog.svd.se/maratonbloggen/2012/12/01/forskaren-om-non-responders/ Man kan kanske förvänta sig att i framtiden kan man göra ett gentest som talar om vilken sorts träning som passar en bäst, och som talar om ifall det ens är nån vits med att träna. Eller iaf satsa på att bli idrottsman. Tydligen har vissa människor inte en chans att nå toppen enbart på grund av fel genuppsättning. Det som var mest intressant i artiklarna tycker jag var att det faktiskt var en del som fick försämrade värden av konditionsträningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 31, 2015 Share Posted January 31, 2015 Har samma problem...med hög puls... Men jag misstänker att jag har något som kallas POTS (posturalt ortostatiskt takykardiskt syndrom). Jag har fått finna mig i att ha hög puls, och att lågintensiv träning är typ promenad på plan mark (puls allt från 120-150, beroende på dagsform). Hänger inte på dålig kondition, för när jag haft 130 i puls vid tandborstning...diska likaså...ja, då kanske man borde promenera bort till Fonus... Att resa mig upp kan ge pulsökning på 50-60 slag...snurrar en del i knoppen då. Främsta kännetecknet på POTS är en pulsökning på minst 30 slag vid lägesförändring (liggande, sittande till stående). Finns ett x antal symtom till som inte gör vardagen lätt... Något som kan lindra är saltvatten...i ganska stora mängder. POTS-patienter har ofta även låg blodvolym. Märker du högre puls vid något annat tillfälle, eller är det bara vid löpning ? Ja, kroppen reglerar blodtrycket med salt bland annat! Njuren reabsorberar salt till blodet och vatten följer med via osmos, då ökar blodvolymen och därmed trycket. Vid lägre tryck så ökar pulsen som regel. Det är därför man varnar för salt, men kroppen brukar kunna reglera det själv.. man kissar ut överskottet helt enkelt. En av de vanliga biverkningarna vid övergång till LCHF brukar vara saltbrist, dels så sjunker insulin vilket är en faktor som påverkar njuren att återuppta mer salt, dels så brukar man bli törstig i början, man dricker mer och kissar mer.. salt sköljs ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts