Jump to content

Startproblemer

stian

Recommended Posts

Hei,

Jeg har nå levd på strikt LCHF i 5 dager.. Har det egentlig helt fint, litt startvansker såklart men de fleste løser seg med å tilsette litt mer salt i kosten eller drikke litt buljong.

Det jeg ikke forstår er at jeg får en sånn slags vibration i kroppen og jeg er veldig skjelven (rysande) med kalde fingre og føtter. Er dette rett og slett vanlige bivirkninger som vil gå over av seg selv eller er det noe jeg kan gjøre som bedrer dette..

(når jeg skal sove er det akkurat som om hele kroppen vibrerer invendig)

Jeg drikker buljong, tar magnesium tilskott og multivitamin.

Hei,

Jeg har nå levd på strikt LCHF i 5 dager.. Har det egentlig helt fint, litt startvansker såklart men de fleste løser seg med å tilsette litt mer salt i kosten eller drikke litt buljong.

Det jeg ikke forstår er at jeg får en sånn slags vibration i kroppen og jeg er veldig skjelven (rysande) med kalde fingre og føtter. Er dette rett og slett vanlige bivirkninger som vil gå over av seg selv eller er det noe jeg kan gjøre som bedrer dette..

(når jeg skal sove er det akkurat som om hele kroppen vibrerer invendig)

Jeg drikker buljong, tar magnesium tilskott og multivitamin.

Hej och välkommen till forumet stian :)

Jag tror att det du upplever är övergångsbesvär/abstinens efter socker, som kommer att ge med sig efter någon vecka.

Var noga med att du verkligen ersätter de kolhydrater du plockat bort ur kosten med fett och drick ordentligt, gärna varmt, då du känner dig så frusen.

• Like 3

Hei og takk..

Ja, jeg regner vel med at det kanskje er abstinenser.. Forrige runde jeg prøvde meg på LCHF så opplevde jeg dette stort sett hele perioden jeg levde strengt. (ca 6mnd)

Det jeg da gjorde, som jeg ikke tenker nå, var jeg spiste ganske mye kålhydrater i helgene.. Til eks. Øl, mørk choklad osv.

Så hvis det er abstinenser jeg opplever nå vil jeg tro at jeg aldri helt blev kvitt dom sist, da jeg fylde på med socker i helgene. Kan dette stemme?

Det förefaller vara något annat om du upplevde detta i 6 månader!

Du kanske skulle ta och kolla blodtrycket?

Inte för att jag vet att det orsakar skjälvningar men lågt blodtryck kan leda till dålig cirkulation och då kan man bli kall om extremiteterna.

LCHF är känt för att orsaka lägre blodtryck, för många är det bra men för de med redan lågt blir det lite problem.

Först o främst så bör man få det kollat.. vissa är lågtryckare och får gå försiktigare fram.

Sen så är det lägre insulinhalter som leder till lägre saltresobtion i njuren.. och för de flesta i början så sjunker insulin avsevärt, tillomed kanske lite för lågt.. men sådant är övergående.

Kroppen använder salt för att reglera blodtrycket, njuren tar upp det den behöver och vatten följer med via osmos, då stiger blodvolymen och därmed trycket.

Men.. det är betydligt mer komplicerat än så och den övergripande regleringen sker via Renin-Angeostin systemet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet

Men som sagt vad.. det var bara en tanke!

• Like 1

Så mer salt kan vara løsningen? Har også ofte en känsla at jag er "tom" i magen.. Selv om jeg har spist nettop.. Er magen rett og slett ikke van med att få så lite mat? (I mengd, volumet på fettkost er jo mindre enn vid masse brød,pasta osv)