Rickard Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Omega-7 Protects Against Metabolic Syndromehttp://www.lef.org/Magazine/2014/4/Omega-7-Protects-Against-Metabolic-Syndrome/Page-01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 9, 2015 Share Posted January 9, 2015 Omega-7 är något slags enkelomättad fett. Är det fettsyra 16:1 eller 18:1, som är med på matkalkyl.se, eller något annat? Jag funderar på hur jag kan ta reda på vilka livsmedel som innehåller mest omega-7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 10, 2015 Share Posted January 10, 2015 16:1 16 är längden (antalet kolatomer) och 1 är antalet dubbelbindningar i fettsyran. Positionen på dubbelbindningen anges av omega numret. Omega 7 betyder att det finns en dubbelbindning på kolatom nr 7. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 10, 2015 Share Posted January 10, 2015 Tack! Då har vi inspiration till naturliga omega-7-källor här http://matkalkyl.se/naringsamnen24.php Precis som för omega-3 står t ex ål och makrill högt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 10, 2015 Share Posted January 10, 2015 16:1 som är omega-7 heter Palmitoleinsyra (Palmitoleic acid). Om det bara står 16:1 vet man inte vilket fettsyra det är. Bara att den är 16 kolatomer lång och har en dubbelbindning. Finns flera sådana. För 18:1 heter omega-7 fettsyran vaccensyra (Vaccenic acid). Om du bara söker på 18:1 kommer de livsmedel du får upp i huvudsak innehålla oljesyra (oleic acid) då denna är mycket vanligare. Är väl främst känd från olivolja. Utgör också huvuddelen av fettet i nötkött vilken kanske är mindre känt. Framgick det av länken vilken Omega-7 som var kopplad till skydd mot metaboliskt syndrom (har inte hunnit kolla på den själv än)? Normalt brukar Palmitoleinsyra vara en markör för ohälsa (korrelerar med inflammationsmarkörerna). Det beror i och försig sannolikt inte på intaget av denna fettsyra då det knappt finns i kosten. Utan snarare på att den bildas då vi äter för mycket kolhydrater vilka i sin tur skapar inflammation så det är förmodligen inte fettsyran som är boven utan kolhydraterna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 10, 2015 Share Posted January 10, 2015 Oj Sören, då drog jag förhastad slutsats om naturliga källor till omega-7. Mitt förra inlägg är alltså inte korrekt. Vet ni några naturliga källor? Fick intrycket att artikeln avsåg palmitoleinsyra. Men jag blev osäker då det också förekom en negativ formulering om den i artikeln, men jag kan ha läst/uppfattat fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 10, 2015 Share Posted January 10, 2015 Normalt brukar Palmitoleinsyra vara en markör för ohälsa (korrelerar med inflammationsmarkörerna). Det beror i och försig sannolikt inte på intaget av denna fettsyra då det knappt finns i kosten. Utan snarare på att den bildas då vi äter för mycket kolhydrater vilka i sin tur skapar inflammation så det är förmodligen inte fettsyran som är boven utan kolhydraterna. Hmm... skulle samma kunna gälla omega-6 och kanske även annat som "får skulden" för systeminflammation? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 10, 2015 Share Posted January 10, 2015 När det gäller Omega-6 beror det på att Omega-3 och 6 använder samma enzymsystem. Det gör att de konkurrerar med varandra. Om den ena blir dominant tränger det undan den andra. Omega-6 används som byggblock för diverse inflammationsmolekyler. När kolhydrater ombildas till fett slussas de in som Palmitoleinsyra. Därför denna ökar när kolhydraterna ökar. Det jobbas på flera företag att ta fram en kommersiell produkt för att testa Palmitoleinsyra då det verkar vara ett bra mått på när man nått sin kolhydrattröskel (dvs hur mycket kolisar man tål). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts